handdator

Visa fullständig version : Regalkölen

Jonas 37
2006-01-24, 12:26
Var till Regalmarin i förra veckan och köpte nya Mariestadspulkor
+den sk Regalkölen. Nån här som har erfarenhet av den? eller
duger originalkölarna som följer med pulkorna. Misstänker
att dom kanske drar väl hårt. Mvh Jonas

team char
2006-01-24, 13:43
När man använder orginal kölarna har pulkan lust att släppa ur vattner när det går vågor. Plus att pulkorna släpar efter båten. Det är viktigt att jurstera pulkorna rätt. drar dom för mycket så dyker dom.
På en mariestadspulka gör man det med längdförhållandet mellan främre och bakre linan på pulkan. Korta av den bakre linan för att öka dragkraften i pulkan. Bakre linan är för kort om pulkan inte glider bra utan biter fast i sjön och hasar på tvären emellanåt. Justera i steg om 1 cm i taget.
En fjädervåg är bra att kolla dragkraften med så att du ser om justeringen ger verkan och att vänster och höger pulka blir lika. En dragkraft på 3-5 kg brukar vara lagom.

Vill du ha kvar orginalkölen kan du skuva fast en aliminum plåt under vikten se skiss: http://www.trumman.com/mariestad/planerboard.htm#tips

Jonas 37
2006-01-24, 15:04
Tricket med våget känner jag till . likaså Trummans sk költips. Regalkölen påminner om Trummans sk modifieringsritning. Vore kul att få ett utlåtande från nån här som har Regalkölen. Om ni går in på www.regalmarin.se
så hittar ni Regalkölen. Mvh Jonas

Jonas 37
2006-01-24, 15:05
http://regalmarin.shopsystem.nu/product.asp?product=2978&page=1
Regalkölar

krus
2006-01-24, 16:52
Det är lite svårt att förstå vad du vill med dina frågor. Jag har kört med de flesta kölar och även bockat några egna.

Regal-kölen skiljer sig från originalkölen huvudsakligen genom att den är viklad framåt vilket ger pulkan bättregrepp i vattnet.

Generellt kan man väl säga att din pulka skall orka dra det du vill hänga på linan, men inte mer. Är din pulka för lätt i vattnet skapas konstiga vinklar på planner-linan eftersom lasten är för tung, dessutom får du dåliga mothugg eftersom planner-linan svampar. Å andra sidan, om din pulka drar för hårt fiskar dragen inte lika bra eftersom livligheten försvinner.

Det finns pulkor som är som små båtar med en hel tunnel undertill, alltså inte bara en köl. Dessa biter stenhårt och orkar lätt dra 4 Dipsy. Men, hänger du bara 4st Bomber 15A på linan kommer dessa fiska sämre efter pulkan kommer gå som en pråm i vattnet!

Slutsats blir att du skall spara bägge kölarna och använda vid olika fisken.

Hälsning Anders Krus

TAMTAM
2006-01-24, 21:07
Hej Krusebusen kk här nu är vi inne på mitt special område tror jag!
Jonas vill du ha valfrihet vad gäller pulkor och du fiskar i Östersjön ta de som drar tyngst av alla dvs ingen av Mariestadarna oavsett kölarna, ju tyngre de drar desto större möjligheter har du att gå djupt om det är nödvändigt. (ibland är detta inte alls fel, tro mej)
Som Krus påpekade det finns pulkor som kan hantera de små dipsyna (minsta med utlösare) på samtliga linor, bla en som heter Power Planer tillverkas på beställning av TL produkter i Jönköping dock original kölarna till dessa är till och med för mycket ibland då det blir svårt att vända på rimlig tid!!
Har modifierat mina egna med lättare kölar och de drar fortfarande allt jag kastar på utan snack, för att inte tala om spridningen med en hög mast ca 80m på var sida!
Variation i gången på betena skapas med S-kurvor och motorn och det gäller samtliga planers, krävs en uppmärksam rorsman(husse)och en skrikande galning på akterdäcket(moi)!! (bara skojar :)

Jonas 37
2006-01-25, 01:58
Tackar för intressanta svar. :goodwork:

krus
2006-01-25, 02:08
Hej Krusebusen kk här nu är vi inne på mitt special område tror jag!
Jonas vill du ha valfrihet vad gäller pulkor och du fiskar i Östersjön ta de som drar tyngst av alla dvs ingen av Mariestadarna oavsett kölarna, ju tyngre de drar desto större möjligheter har du att gå djupt om det är nödvändigt. (ibland är detta inte alls fel, tro mej)
Som Krus påpekade det finns pulkor som kan hantera de små dipsyna (minsta med utlösare) på samtliga linor, bla en som heter Power Planer tillverkas på beställning av TL produkter i Jönköping dock original kölarna till dessa är till och med för mycket ibland då det blir svårt att vända på rimlig tid!!
Har modifierat mina egna med lättare kölar och de drar fortfarande allt jag kastar på utan snack, för att inte tala om spridningen med en hög mast ca 80m på var sida!
Variation i gången på betena skapas med S-kurvor och motorn och det gäller samtliga planers, krävs en uppmärksam rorsman(husse)och en skrikande galning på akterdäcket(moi)!! (bara skojar :)

Ja TAMTAM, detta är sannerligen ditt specialområde. Du har ju till och med låtit bocka de kölar jag kör med idag (de få gånger jag nu kör med pulkor)!!

Dina Power Planer går som isbrytaren Ymer, vilket är bra när man kör Dipsy. Vill dock minnas att det var när jag hade med mina Mariestads-pulkor i din båt som du satte igång och skapade lättare och mer rörliga kölar.

Ser fram mot vårlaxen, gärna i din nya båt. Har för övrigt beställt 10 st nya Tekota-rullar!

Hälsning Anders Krus

joj
2006-01-25, 12:30
Jag kör med Grizzly pulkan och tycker dom går skitbra!

Perx
2006-01-25, 12:47
Angående Grizzlypulkan, var med och trollade sönder en sån förra våren.
Pulkan klövs på mitten i längdriktningen, kompisen pratade nog med Regal( tror de var köpta där), de skulle ge honom nya tror jag.
Annars fungerar de bra, var förhoppningsvis bara lite " fel " på detta exemplaret. (fast den kunde vara lite annorlunda konstruerad i kölfastsättningen tycker jag själv)
Vi hade inte ngt tungt släp, körde väl 4 spön rätt nära ytan, fast det gick ganska grov sjö, blåste upp mer och mer och låg runt 13-15 sm när vi kom iland efter haveriet. Och den vindstyrkan räcker gott och väl för att ruska om Östersjön med några meter.

Hälsningar Perx

joj
2006-01-26, 13:52
Jag monterade stora brickor som stöd för infästningen