handdator

Visa fullständig version : Avkrokningsmatta för både avkrokning och vägning.

Golden
2006-02-01, 16:56
Har försökt finna en bra avkrokningsmatta för både avkrokning och vägning... Just nu lutar det åt JRC Terry Hearn Euro Zip Mat... Någon som har erfarenhet av denna eller liknande modeller?
Kommer användas till karp, gädda, gös typ...

Flode, du borde ju kunna allt om avkrokningsmattor, ge mig lite tips :)

Priset bör ligga mellan 100-500 kr.

Lazinko
2006-02-01, 17:01
prologic beanie mat får du för 349 på fiskekompaniet tror jag.

Golden
2006-02-01, 17:26
många bra tips, tack... ska kika på dom

mangeboy79
2006-02-01, 17:43
jag har en terry hern euro zip matt den fungerar fin fint!!

GuTe
2006-02-01, 18:16
Terry Hearns här oxå. Klockren matta & vägpåse.

këff
2006-02-01, 18:30
JRC Terry Hearn Euro Zip Mat är klockren.

(funkar även toppen att bära spöna när du ska ut och ismeta)

Golden
2006-02-01, 18:42
Weii, många som gillade JRC:n... Det är bra :)

Flodebanan
2006-02-01, 18:44
Har försökt finna en bra avkrokningsmatta för både avkrokning och vägning... Just nu lutar det åt JRC Terry Hearn Euro Zip Mat... Någon som har erfarenhet av denna eller liknande modeller?
Kommer användas till karp, gädda, gös typ...

Flode, du borde ju kunna allt om avkrokningsmattor, ge mig lite tips :)

Priset bör ligga mellan 100-500 kr.
Jag köpte typ "x2" eller ngt från sportfiskekompaniet. Det är en vågsäck som är i lite tjockare "gummi" material. Kommer i en slags tygpåse som är av lite kraftigare stuk. I "påsen" får det förutom påsen (som inte tar alls mkt plats i jämnförelse med en avkrokningsmatta) även ner peang, hookout, avbitare, käftöppnar och vågar :) D.v.s det blir en bra carebag :)

Edit; Den är tillräckligt stor också samt går att "zippa" ihop. (Vad nu det skall vara bra för ? :))

På vintern anser jag en avkrokningsmatta göra mera skada än nytta för fisken, om den används fel.

Motivering:
Varför lägga fisken på en kall matta som efter en fisk har frusit till is och då blir det nästan lika illa som att lägga fisken direkt på isen (som inte är bra ngnstans!)

Jag håller "vägnings" fisken i hålen (ja, trofan det blir kallt om handen, men man får ju offra sig för fisken, den kommer värma upp hela kommande vecka på jobbet) tills som oftast ingoaa (eller vad nu fiskepolaren heter) har gjorde iordning vågarna, packat fram säcken samt har kameran redo. Efter att krokarna lossats ur fisken munn(fortfarande fisken i hålen, gärna med så mkt. vatten som är möjligt "på" huvudet) plockas gäddan försiktigt upp med ett skonsamt gällgrepp samtidigt som magen stöds med den andra handen. Ja, ibland kanske man skadar sig, men desto större fisk desto lättare att få till ett bra grepp är mina erfarenheter(har iofs bara varit med o landat fisk upp till 8kg).

Kompisen håller nu upp vågpåsen och man lägger fisken direkt i vågpåsen. Jag tar vågen och hänger i, sedan kollar man vikten. På detta viset slipper gäddan ta all den kyla en avkrokning i luften faktiskt ger i förhållande till att hålla kvar fisken i vattnet.

Om det är riktigt kallt får fisken ett bad innan mätningen, som sker genom att man snabbt lägger ner fisken på vågsäcken där det redan ligger ett måttband klart. Detta innebär att fisken behöver ligga på vågpåse i max några sekunder och det finns ingen risk att fisken behöver få ngn snö på sig.

Sedan kan man fota ett snabbt/några snabba på väg tillbaks till hålet om temp. tillåter det. Annars blir det ett bad till innan bilden/bilderna tas.

Tja, det är väldigt enkelt igentligen. Jag kan rekommendera alla som inte äger en hookout eller ngt likande verktyg att införskaffa det tillsammans med en kraftig tång för att ev. kunna klippa sönder krokarna du använder.

Hullingfritt rekommenderas också samt underlättar avkrokning i de flesta fall.(Underlättar iofs också krokning, om än minimalt).

Var förskitiga med gäddorna, speciellt när det är KALLT. En gädda är inte anpassad att klara med än 4gradigt vatten, om än det :)

Golden
2006-02-01, 20:11
JRC Terry Hearn Euro Zip Mat ni som har den... klarar den en stor gädda? Hittar inga längdmått på modellen.

Tack Flode... Nu vet jag hur jag ska göra ;)
Kan iof lova att jag inte vågar lossa krokarna i hålet om gäddan är 10 kilo+ :) Hade jag tappat den hade jag ju varit tvungen att ha med mig pistol vid varje fisketillfälle ;)
Men visst stämmer det du säger!

Den där jag tänkte köpa (JRC Terry Hearn Euro Zip Mat) är en vågsäck/avkrokningsmatta... Typ en sån du snackar om tror jag... borde fungera fin fint.

Flodebanan
2006-02-01, 20:13
JRC Terry Hearn Euro Zip Mat ni som har den... klarar den en stor gädda? Hittar inga längdmått på modellen.

Tack Flode... Nu vet jag hur jag ska göra ;)
Kan iof lova att jag inte vågar lossa krokarna i hålet om gäddan är 10 kilo+ :) Hade jag tappat den hade jag ju varit tvungen att ha med mig pistol vid varje fisketillfälle ;)
Men visst stämmer det du säger!

Den där jag tänkte köpa (JRC Terry Hearn Euro Zip Mat) är en vågsäck/avkrokningsmatta... Typ en sån du snackar om tror jag... borde fungera fin fint.

Det GÅR inte att tappa en gädda i hålet om du har ett gällgrepp, hur skulle det gå till ?! :)

Kan tilllägga att x2 påsen kostade respektabla 199kr :)

Golden
2006-02-01, 20:52
Det GÅR inte att tappa en gädda i hålet om du har ett gällgrepp, hur skulle det gå till ?! :)

Kan tilllägga att x2 påsen kostade respektabla 199kr :)

Man kan ha roligt utan alkohol, men varför chansa ;)

x2 påsen för 199 låter billigt. Tror ändå jag kör på JRC:n! 300 spänn mer, förhoppningsvis är den bättre på något vis :)

Kanske är skonsammare matrial för fisken, och vad gör man inte för den!!!
*blinkar lite till flode*

Hehe, tack för tipsen flode.

Golden
2006-02-02, 17:00
Man är mer rädd om större fisk... Agnfisk finns det gott om... men inte stora gäddor... Skriv om detta i en annan tråd tack.

Flodebanan
2006-02-02, 17:07
Man kan ha roligt utan alkohol, men varför chansa ;)

x2 påsen för 199 låter billigt. Tror ändå jag kör på JRC:n! 300 spänn mer, förhoppningsvis är den bättre på något vis :)

Kanske är skonsammare matrial för fisken, och vad gör man inte för den!!!
*blinkar lite till flode*

Hehe, tack för tipsen flode.

Ja tänk om månen trillar ner....

Ja, det är givetivs klumpigare iaf :) Men det är ju en fördel att kunna använda den äret om. Skall införskaffa en matta till vår och sommarfisket eller konvertera min vägpåse med lite skumplast.

Kan lova dig att materialet i den är toppenB, men slipper betala 200kr för att det står FOX eller ngt annat på också. De på Fiskekompaniet sa att det var precis samma som FOX:en :)

Scanner; Om fisken får stanna 1sek längre ovan ytan kan väl knappast vara av stor betydelse ?

Golden
2006-02-02, 17:35
Ja tänk om månen trillar ner....

Ja, det är givetivs klumpigare iaf :) Men det är ju en fördel att kunna använda den äret om. Skall införskaffa en matta till vår och sommarfisket eller konvertera min vägpåse med lite skumplast.

Kan lova dig att materialet i den är toppenB, men slipper betala 200kr för att det står FOX eller ngt annat på också. De på Fiskekompaniet sa att det var precis samma som FOX:en :)

Scanner; Om fisken får stanna 1sek längre ovan ytan kan väl knappast vara av stor betydelse ?

Går inte din x2 påse att använda året om? Varför skriver du så? Vill du att den ska vara mjukare, eller är det något annat som inte fungerar som du vill? Bara nyfiken.

Flodebanan
2006-02-02, 18:13
Går inte din x2 påse att använda året om? Varför skriver du så? Vill du att den ska vara mjukare, eller är det något annat som inte fungerar som du vill? Bara nyfiken.

Visst går den, men det känns rätt ovärt att använda en så stor vågpåse anpassad för gädda när man väger t.ex. färna m.m.

Om man t.ex. skall använda den som matta skulle kanske ett liggunderlag imellan göra det ännu bekvämare mot fisken. Har dock inte testat hur det fungerar att använda som ev. avkrokningsmatta i vare sig orgskick eller med ett liggunderöag imellan :)

Tror det fungerar alldeles utmärkt att använda den som "matta" iom att gummi faktikst är hyffsat tjockt samt att underlagen brukar vara bra där jag fiskar. När våren kommer får vi se. Tror liggunderlag e lite overkill :)

Golden
2006-02-02, 18:20
Själv använder jag karpsängen för att lyxa till det för fisken...(självklart med en avkrokningsmatta ovanpå)...Då vill ju fisken nappa på mina beten hela tiden sedan...Who knows? :)

Blir dyrt om man ska ha flera avkrokningsmattor... Bra om det är en som fungerar till allt.

Flodebanan
2006-02-02, 19:51
Själv använder jag karpsängen för att lyxa till det för fisken...(självklart med en avkrokningsmatta ovanpå)...Då vill ju fisken nappa på mina beten hela tiden sedan...Who knows? :)

Blir dyrt om man ska ha flera avkrokningsmattor... Bra om det är en som fungerar till allt.

Men du kan ju inte kommandes släpandes på en stor karpmatta och använda den som vågpåse till mörtfisket? Som allt annat :) Universalsakerna är oftast inget att ha :)

Att lägga fisken i sängen tycker den säkert e kul tills den trillar av ;)

carpfenmazter
2006-02-02, 20:31

MEN FY! Risken finns att fisken hoppar av sängen och landar på marken. Ett halvmetersfall är farligt för en fisk

Golden
2006-02-02, 22:36
Haha, va bara lite ironisk ju! Äger inte ens en karpsäng...
Det fungerar nog utmärkt att använda en stor avkrokningsmatta till mindre fisk... För mig är det inga problem iof, får ju bara stor fisk ;)
När man fiskar mindre fiskar tänkte jag använda en köksvåg.