Visa fullständig version : Lim pimpelkrok
Vilket lim anser ni är bäst till att limma färgkrok med?.
kenta_85
2006-02-04, 16:23
vet inte vilka olika sorter man kan använda men de gånger jag försökt mig på att göra limkrok har jag använt 2-komponent epoxy!!
Super epoxy skall det vara! Snabbtorkande
Super epoxy skall det vara! Snabbtorkande
Ja att det ska vara epoxy eller Araldit vet jag, men det finns ett antal sorter, en del med lägre viskositet, olika snabbhet, tänkte om någon kommit fram till vilket som funkar bäst.
Jag tycker bäst om Super Expoxy det härdar lagom fort villket innebär att jag kan göra ca 5 krok i taget. Biltemas Quick Expoxy är lite för snabbhärdande enligt min mening. :)
Araldit rekommenderar jag verkligen inte då den har alldeles för lång torktid. Man kan inte hålla på och vända på krokarna i flera timmar, det är orimmligt. Super epoxy är det limmet som nästan alla använder till pimpelkrokar.
Araldit rapid fungerar utmärkt. ca 4minuters arbetstid.
Araldit rapid fungerar utmärkt. ca 4minuters arbetstid.
Jahaa finns det en sådan också. Ja, det blir ju ungefär samma som super epoxy då.
homemade
2006-02-08, 18:46
Jag tycker bäst om Super Expoxy det härdar lagom fort villket innebär att jag kan göra ca 5 krok i taget. Biltemas Quick Expoxy är lite för snabbhärdande enligt min mening. :)
Gör så här om du vill göra fler än 5/gång!
Tillverka ett "limbord"
- Tag en bit tjockt liggunderlag, eller en bit frigolit, balsa eller likanande, kanske 1-3 cm tjockt, biten ska vara ca 20 x 20 cm
- Stick igenom 4 pinnar á 15 cm, en i varje hörn, pinnarna ska sticka ut med halva sin längd på varje sida. Det blir ett bord som man kan vända upp-och-ned
- Ställ "bordet" på en bänk och fäst 10-20 små trekrokar längs de fyra sidorna.
- Vänd "bordet" upp och ner och fäst ytterligare 10-20 krokar längs kanterna.
Nu är du redo för att börja limma på färgen!
- Blanda lim + färgpulver och dutta på så många krokar du hinner, när det börjar rinna för långt ner på krokarna vänder du på bordet och duttar på lim på andra sidans krokar. Vänd igen.. dutta på lim.. vänd igen...
- Vänd bordet vid jämna mellanrum tills limmet har torkat.
Lite finess så limmar du enkelt 30 krokar på en omgång Super epoxylim som härdar på 10 -15 minuter!!
I'm Homemade
Johannes R
2006-02-08, 18:59
Gör så här om du vill göra fler än 5/gång!
Tillverka ett "limbord"
- Tag en bit tjockt liggunderlag, eller en bit frigolit, balsa eller likanande, kanske 1-3 cm tjockt, biten ska vara ca 20 x 20 cm
- Stick igenom 4 pinnar á 15 cm, en i varje hörn, pinnarna ska sticka ut med halva sin längd på varje sida. Det blir ett bord som man kan vända upp-och-ned
- Ställ "bordet" på en bänk och fäst 10-20 små trekrokar längs de fyra sidorna.
- Vänd "bordet" upp och ner och fäst ytterligare 10-20 krokar längs kanterna.
Nu är du redo för att börja limma på färgen!
- Blanda lim + färgpulver och dutta på så många krokar du hinner, när det börjar rinna för långt ner på krokarna vänder du på bordet och duttar på lim på andra sidans krokar. Vänd igen.. dutta på lim.. vänd igen...
- Vänd bordet vid jämna mellanrum tills limmet har torkat.
Lite finess så limmar du enkelt 30 krokar på en omgång Super epoxylim som härdar på 10 -15 minuter!!
I'm Homemade
Smart :) Men behöver man så många krokar? :)
homemade
2006-02-09, 08:56
Vi som gör skaker själva tenderar alltid att göra många fler än vad vi behöver... En del av hemmafixandet handlar om "att göra", in te om att göra det man verkligenbehöver :hoppa:
Unregistered7499
2006-02-09, 11:15
jag använder mig av transpartant silicone som färgas med färg pulver , sedan gör man tunna strängar (använder små sprutor) skär sadan till små bitar som jag sätter på kroken . På detta sätt är det lätt att byta färger om man vill . Nackdelen är torktiden på siliconet det tar tid
Husbehovsfiskaren
2006-02-09, 11:47
Undvik biltemas snabbepoxi, den blir för hård och krossas när fisken hugger.
Biltemas snabbepoxi sägs vara farlig för vattenlevande organismer och miljöfarlig. (Enligt förpackningen). Borde man undvika den, eller det kanske inte är någon direkt fara om limmet härdat? (Lär väl inte släppa ut några mängder med gift, men jag vill ändå tänka på miljön)
/Stefan
CGA.Erasmie
2010-01-21, 18:00
Bra, har också lärt mig något nytt här!
:)