Visa fullständig version : Prylar till Gäddmete
gäddmete
2006-02-07, 20:47
Har funderingar att skaffa lite prylar för att testa gäddmete.
jag vill inte lägga ut en förmögenhet då mitt huvud intresse igentligen är trolling (som gräver en djup grop i ekonomin)
Om det är någon som kan säga om detta spöt och rullen duger till gäddmete.
Okuma Epix-Baitfeeder 50 : bra pris! kvalitet?
Fox Piker Deadbait 12´ 2,75 Lbs: bra pris! kvalitet?
kom gärna med vad ni tycker
Dom grejer du räknar upp är bra nybörjareprylar. Kolla in http://www.metesidan.se om du vill läsa mer om gäddmete.
homemade
2006-02-08, 10:38
Om du bara ska "testa" Gäddmete så behöver du inte mycket till special prylar! Blir du "biten" så köper du ändå nytt oavsett vad du börjar med!
Vilken Haspelrulle som helst, i kombination med ett långt spö, gärna helaktion för att underlätta att kasta utan att betesfisken lossnar är kanske att föredra.
Metar du Gädda från båt kan du även använda en multirulle, inga problem eftersom kastlängden är mindre intressant vid fiske från båt!
Gäddmete är lite som trolling och ismete, man använder varken spöet eller rullen speciellt aktivt vid fisket (jämför spinnfiske, jiggfiske, fluga) vilket gör att kraven på action, tyngd och finess minskar.
Köp stum lina, typ fire line, dessa linor är inte bara kanon vid mothugg, utan de flyter dessutom vilket är en stor hjälp vid mete!
I'm Homemade
Håller med homemade
Kör själv alltid med öppen bygel på haspelrullen för att minska motståndet så har du bara en skön haspelrulle klarar du dig med den.
Metar du Gädda från båt kan du även använda en multirulle, inga problem eftersom kastlängden är mindre intressant vid fiske från båt!
Jag har gått ifrån haspel vid gäddmetet när jag höll på att bli av med fingrarna - inte kul att försöka kasta 4hg id... Men jag har inte kommit fram till vad som är bäst än - poängen är iaf att det kan vara bättre med multi om man kör med tunga beten...tror jag...