handdator

Visa fullständig version : Flätlinor

Sturgeon
2002-09-22, 21:56
Det skulle vara intressant att få reda på vilken stum fiskelina som olika personer på forumet föredrar.

Personligen tycker jag att Ron Thompson Dyna Cable är den bästa, ordentligt flätad, rund, hyggligt nötningsbeständig och stark. Ytterligare en bra lina är Penn Dynabraid Supreme som jag förnärvarande utnyttjar på havet.

De sämsta linorna jag använt är Berkley Whiplash och Spiderwire Fusion:skaka:

Instämmer ni med vad jag skrivit ovan eller har jag helt fel...

Bergman
2002-09-22, 22:31
Hmm, nybörjare som jag är så har jag NOLL koll ... men jag lär mig gärna av era tips. Själv kör jag med en gammal hederlig 0,35mm lina

:cool2:

Sturgeon
2002-09-23, 03:34
Originally posted by Bergman
Hmm, nybörjare som jag är så har jag NOLL koll ... men jag lär mig gärna av era tips. Själv kör jag med en gammal hederlig 0,35mm lina

:cool2:

Här kommer lite fördelar och nackdelar med sk flätlinor (även om några snarare består av parallella fibrer än flätade) .

Främsta fördelen är att de inte har samma elasticitet som nylonlinor har, vilket i realiteten betyder att känslan av vad som händer med betet under vattenytan ökar mångfaldigt, man känner helt enkelt minsta lilla knuff på betet. Stumheten ger också ökad möjlighet att kroka fisken då mer av den kraft som ges vid mothugget fortplantar sig till betet och i slutändan krokspetsen = större chans att kroken får fäste. Vid fiske med mindre beten krävs det inte mycket till mothugg för att sätta kroken, Kraftigt mothugg ökar snarare risken för att man sliter loss kroken från sitt fäste. Linorna är jämfört med motsvarande lina av jämförbar diameter betydligt starkare, vilket gör att man kan fiska med tunnare linor vilket ger betet naturligare rörelser och att vattenmotståndet minskar, det finns även möjlighet att uppnå längre kast med mindre avdrift. Dessa linor ar också betydligt mindre känsliga för solljus och saltvatten, på gott och ont linorna bör därför absolut INTE slängas i naturen.

Till nackdelarna hör att de är mer känsliga för mekanisk påverkan än vad nylonlinor är, framförallt vid havsfiske på vrak, där risken är stor att fisken simmar in och nöter linan mot vassa detaljer så krävs en slittafs av nylon. Det är direkt skadligt att försöka dra av desa linor med bara händer, då de vid relativt låga belastningar skär sig in i hud eller annan vävnad, med svårläkta sår som följd. Det går inte att utnyttja vanliga knutar för att knyta dessa linor, ingen nackdel bara man vet om det, knutarna är inte svårare att utföra. Det krävs att spolen till fiskerullen i botten fylls med några varv nylonlina annars finns risken att hela linpaketet bara börjar glida runt spolen vid invevning.

Personligen tycker jag att fördelarna klart överväger nackdelarna.
:appl:

För det vanligaste fisket räcker 0.17- 0.20 mm,

Det finns ett antal fabrikat att välja mellan:
Berkley Fireline (vanligast), Berkley Whiplash, Power Pro, Penn Supreme, Spider Wire Fusion, Ron Thompson Dynacable för att nämna några, tidigare i tråden nämnde jag ett par som jag funnit sämre, dock långt ifrån dåliga.

Har ni inte provat flätlinor, så gör det nu.

Förövrigt Bergman, är inte du Mr B på Sporthoj.com, brorsan Sergeant påstår det...:cool2: :headbang: :cool2:

Bergman
2002-09-23, 12:36
Ojojoj ... här har vi en mycket kunnig person ser jag ! Skoj ! Blir att testa en sån lina nästa gång man köper lina då ! ;)

Det stämmer att jag brukar vara på både SportHoj & PotatoesMc. Hojar har varit mitt största intresse sedan 1998 men nu kommer fisket ikapp mer och mer även om hojkörningen kommer dominera framöver också.

Sturgeon
2002-09-23, 17:56
Kunnig och kunnig, jobbade sporadisk i en sportfiskeaffär för något år sedan som extraknäck, så lite koll har jag:wow1:

Billigast är att köpa linan per löpmeter i en sportfiskeaffär, där då önskat antal meter spolas på.

Kostnad: Berkley Fireline bör kosta kring 1.50 kr/m, vilket för tillräckliga 100 m då blir 150 kr totalt.

Det flesta flätlinor kostar ungefär så mycket, det finns förstås dyrare och billigare.

:sol:

Fiskekungen
2002-09-24, 09:05
För 2 år sedan var Jag ute och körde gädda i Brakmarsviken (Tyresö) och får ett sånt fett hugg på min Mörrum så det sjunger i linan (Då 0.30 nylon) gammal rulle med dåligt slir. Vågar alltså inte veva in för mycket lina i och med att sliret näst intill var stumt.
Kämpar med grisen i ca45 min, inte tecken på att vilja ge upp från aset i vattnet, (Jag har inte sett Grisen än!).
Men den är där nere i det mörka höst vattnet. inget plask inget skvätt bara feta virvlar så löven dras ned i djupet.
Fattar Ni vad mitt stackars hjärta fick stå ut med?
Då händer det som inte fick hända! Firren tröttnar och drar!!!!!
Snäpp sa det från linan som krullade ihop sig intill rullen och monstret simmar garvande ut på djupare vatten!
Jag är en vuxen människa som faller ned på knä och kan inte få tårarna att sluta rinna.
Sedan den gången använder Jag nästan bara flätat och alltid bra och kollad utrustning!:ledsen:

JiMpA
2002-09-25, 19:57
bytte från 0.35 nylon till ca 0.20 dyna cable... bland det bästa jag åstakommit i mitt liv;)
helt underbar känsla!:headbang:

oringen
2002-09-25, 20:22
Tjena
Vill bara läga till några nackdelar med flätlinor.
De kan frysa vid -grader.
Vi fiske efter vissa arter skackar fisken lätar av sig kroken tex vid fiske på kusten efter havsvandrade öring.
Deta tack vare styvheten då blir det hårda knyck när fisken hoppar och skakar på huvet.

Ett annat exempel är makrillfiske det brukar bli riktigt svårt att få den att sitta kvar på kroken när man ska ta in de sista 5-10m
Eftersom fisken drar mycket hårt och har förhållandevis skör mun
och och linan är helt stum sliter man helt enkelt ut kroken.

Vid havsfiske på vrak är en annan nackdel att linan går ju ofta va en bitt upp. Då sitter linan kvar i vraket och står up mot ytadå är det lätt att man skälv eller andra fastnar i den.

Så det besta är nog trots allt att ha två spolar med sig på fiske turen en med flätad och en med nylon.
:cheers:

oringen
2002-09-25, 20:29
Själv fiskar jag gärna med fireline när jag använder flätlina.
Jag håller med om att spider wire fusion går bort direkt, provade den för några årsen var inte alls nyd.
En rekomendation är att navända de de flesta använder fireline och powerpro.
Det är ju bätter att läga en 50lapp mer och få en bra lina
Oringen:sprit:

Sturgeon
2002-09-25, 22:46
Korrekt öringen, flätlinor kan frysa vid minusgrader, pga att de drar till sig vatten i mellan fibrerna, har främst hänt för mig vid havsfiske, det har då inte varit något större problem, skall ett bete kastas kan det vara marigare.

Visst linan dämpar knyckar sämre, så ett mjukare spö är ingen dum ide, använder själv till gäddfiske DynaCable 0,20 tillsammans med ett Berkley Lightning Rod MVP 10' (+ Calcutta 250 = :headbang: ), vilket är en kanon kombination.
90-95 % av alla hugg resulterar i bordad fisk.

Att linan går av en bit upp vid vrakfiske tyder på att något är fel, jag har längst ner en slittafs (1.0-1.2 mm) på ca två meter, vilket nästan alltid skyddar flätlinan, att linan går av en bit upp beror antingen på att du använder för stark knut eller att linan är skit, att det någon gång sker är oundvikligt, men det skall inte ske ofta.
Linan skall alltid gå i knuten mot slittafsen, får man botten napp och står på fel sida under driften finns tyvärr en stor risk att linan börjar glida mot skrovet, vilket ganska snart leder till brott. Några sådana "svävande" revar gör vraket nästan ofiskbart.

Det enda gånger jag föredrar nylon är vid många former av mete ex. ålmete, vid makrillfiske eller där omgivningen påkallar detta.

Jag är böjd att hålla med dig på det flesta av det du skrivit, ett mycket förnuftigt inlägg:appl: :hoppa: :appl:

cico
2002-09-25, 23:48
Att tänka på när man fiskar med flätlina på multirulle (tex efter gädda med en Amba 6000 strlk) är att man får safta på lite i diameter för att linuppläggningen ska bli bra. Själv kör jag Siglon Techneed 0.36 (?) ett annat alternativ som många gäddfiskare gillar är Power Pro i liknande dimension.

//K

Sturgeon
2002-09-26, 09:28
Originally posted by cico
Att tänka på när man fiskar med flätlina på multirulle (tex efter gädda med en Amba 6000 strlk) är att man får safta på lite i diameter för att linuppläggningen ska bli bra. Själv kör jag Siglon Techneed 0.36 (?) ett annat alternativ som många gäddfiskare gillar är Power Pro i liknande dimension.

//K

Har aldrigt haft annat än grym linuppläggning på multirullar, med flätlinor i dimensionen 0.20-0.25 mm.
Med flätlinor på 0.35-0.40 mm kan man ju bogsera båtar, men visst visst linan går ju inte av i första taget:appl:

Har inte provat Siglons flätlina, kanske gör det vid nästa byte på någon av rullarna.:cool2:

oringen
2002-09-26, 11:39
Hej igen.

Har själv aldrig haft problem med linuplagning aven om jag har anvät mig av 0,17 på min Calcutta 400

Möjligen att det kan vara lämpligt med tjok typ 0,30-0,40 vid jerk fiske. Annars kan linan skära ner mott spolen då man gör hårda spö drag.

Snart hrlg grabbar då blir det fiske mm :beer:

cico
2002-09-26, 12:04
Originally posted by Sturgeon

Har aldrigt haft annat än grym linuppläggning på multirullar, med flätlinor i dimensionen 0.20-0.25 mm.
Med flätlinor på 0.35-0.40 mm kan man ju bogsera båtar, men visst visst linan går ju inte av i första taget:appl:

Har inte provat Siglons flätlina, kanske gör det vid nästa byte på någon av rullarna.:cool2:

Jag skrev lite knäppt:rolleyes: Det jag menar är att risken att linan skär ner närmare spolen när man kastar 100gr+ med multi och flätlina om man inte har något större lindimension. Har aldrig kört multi med för tunn flätlina så jag vet ju faktiskt inte hur tunn man kan ha. Vet bara att de som jobbar i fiskebutikerna i sthlm och fiskar mycket gädda med multirulle oftast rekomenderar en ganska tjock dimension.

Sen ser jag inget problem med att ha en tålig lina. Fiskar du med en 30-45lbs wire på slutet bör du väl se till att linan inte blir den svaga länken.

Linrekord, alltså störst fisk på tunnast lina tycker jag är förkastligt :fuckoff1: Hur många fiskar ska behöva simma omkring med drag i munnen bara för att nån kört 0.12 nylon efter gädda.

Sen att man kanske kastar lite längre med tunnare lina är ju en grej man får väga in.

Nu snackar jag gäddfiske med multi men HÖ med haspel kör jag 0.17 fireline.

Dyrka slacket! :)

//K

Kolnej
2002-09-26, 16:18
vad tror ni om att testa 0,20 flätlina på min nyaste ambassadeur(6000 storlek)? har aldrig testat flätat förr, är det en lagom dimension för typ gäddfiske?

Sturgeon
2002-09-26, 16:23
Originally posted by Kolnej
vad tror ni om att testa 0,20 flätlina på min nyaste ambassadeur(6000 storlek)? har aldrig testat flätat förr, är det en lagom dimension för typ gäddfiske?

Jag tycker att det är lagom med 0.20-0.25 mm, men som nämnts ovan så går det uppenbarligen bra med grövre lina, stora vobblers påverkas knappast av att linan är relativt grov.:)

cico
2002-09-27, 01:00
Det bästa är nog att höra med din lokale hökare som kanske tom sålt rullen till dig(?). Nu vet jag inte vilken redskapshandel det är men oftast så har de iaf någon som fiskar grymt mycket gädda och har fullkoll vilket som är rätt på din rulle.

//K

Sturgeon
2002-09-27, 01:09
Det bästa är nog att höra med din lokale hökare som kanske tom sålt rullen till dig(?). Nu vet jag inte vilken redskapshandel det är men oftast så har de iaf någon som fiskar grymt mycket gädda och har fullkoll vilket som är rätt på din rulle.

//K

Var nu inte så duktig av dig:cool2:

Men visst de flesta sportfiskeaffärer har hög kompetensnivå, men glöm inte att de vill sälja mycket också och då kan konsumenten komma i kläm:nej: :ledsen: :skaka:

cico
2002-09-27, 01:13

Var nu inte så duktig av dig:cool2:

Men visst de flesta sportfiskeaffärer har hög kompetensnivå, men glöm inte att de vill sälja mycket också och då kan konsumenten komma i kläm:nej: :ledsen: :skaka:

Så sant så sant. Man behöver lite kött på benen innan man går dit annars kan man gå därifrån med fel grejer. Helt rätt att fråga runt först.

//K

Bergman
2002-09-27, 18:36
Köpte in en rulle Berkley FireLine 0,20mm idag så jag hoppas få testa den i helgen som kommer nu. Återkommer med rapport sen ... :D

Hoppas jag kastar minst dubbelt så långt nu ... *ironi*

:headbang:

Sturgeon
2002-09-28, 03:03
Köpte in en rulle Berkley FireLine 0,20mm idag så jag hoppas få testa den i helgen som kommer nu. Återkommer med rapport sen ... :D

Hoppas jag kastar minst dubbelt så långt nu ... *ironi*

:headbang:

Du kommer nog att bli nöjd, du vet hur du skall knyta linan, eller:rolleyes:

Bergman
2002-09-28, 09:55
Stugeon, knyta ? ;)

Frågade på affären faktiskt så jag hoppas linan sitter kvar sen ... lägger upp en ny tråd om fiskeknutar. :cool1:

Sturgeon
2002-09-28, 14:59
Stugeon, knyta ? ;)

Frågade på affären faktiskt så jag hoppas linan sitter kvar sen ... lägger upp en ny tråd om fiskeknutar. :cool1:

Den tråden har svar på allt nu:rolleyes:

cico
2002-09-28, 15:47

Den tråden har svar på allt nu:rolleyes:

Njae men nästan ;)

//K

Sturgeon
2002-09-28, 16:09

Njae men nästan ;)

//K

Har du kollat in "den" tråden, du brukar alltid svara på alla trådar du läser.:headbang:

cico
2002-09-28, 19:03

Har du kollat in "den" tråden, du brukar alltid svara på alla trådar du läser.:headbang:

Det gör jag väl inte :rolleyes:

//K

Kolnej
2002-09-29, 02:48
tjackade 110m fireline 0,25 idag som ska på pro rocketen, tänkte lägga ca 100m 0,38 nylon under... tror ni det funkar?

jag vill ut å testa juu!

ska nog köpa ett spö imorgon för min haspel som tar ca 200m 0.28, tänkte använda det som ett spö för skärgårds-/kustöring, vad tror ni om en 9-fotare, tvåhands, som tar vikter 10-40 gram för det ändamålet?

Sturgeon
2002-09-29, 03:42
tjackade 110m fireline 0,25 idag som ska på pro rocketen, tänkte lägga ca 100m 0,38 nylon under... tror ni det funkar?

jag vill ut å testa juu!

ska nog köpa ett spö imorgon för min haspel som tar ca 200m 0.28, tänkte använda det som ett spö för skärgårds-/kustöring, vad tror ni om en 9-fotare, tvåhands, som tar vikter 10-40 gram för det ändamålet?

Hm, Rocketen rymmer väll 200 m 0.40, betyder att din rulle inte kommer att fyllas helt och hållet, du får nog snurra på si sådär 140-150 meter 0.38, tror jag:cool2:

Skulle nog köpa ett 10' spö med samma kastvikt:cool2:

Foppa
2002-10-06, 22:06
jag tycker att powerpro är den överlägset bästa till multi, och fireline till haspel. problemer men fireline är att den inte alls håller lika länge som powerpro. Dessutom är fireline dyrare, så jag använder powerpro till både haspel och multi

Kolnej
2002-10-07, 20:50
Originally posted by Foppa
jag tycker att powerpro är den överlägset bästa till multi, och fireline till haspel. problemer men fireline är att den inte alls håller lika länge som powerpro. Dessutom är fireline dyrare, så jag använder powerpro till både haspel och multi

Tack för tipset Foppa ! Jag får testa det nästa gång.

cico
2002-10-10, 22:29
Originally posted by Foppa

Har du testat Siglon Techneed? Jag kör på den nu och det skulle va kul om nån kunde skriva vilken de föredrar. Har nämligen aldrig kört power pro men hört att de är väldans lika.

//K

dj Benji
2002-10-14, 18:35
Jag jobbade i en fiske affär i nästan 3 år och vi sålde utan tvekan mest fireline. Jag använder den själv och den är överlägsen. jagb har testat dom flesta konkurenter och dom var inge bra alls. Men smaken är som baken, full av skit:D :D :D

dj Benji
2002-10-14, 18:41

jag vill ut å testa juu!

Det brukar inte funka någe bra, den är för hård och kommer skära in i under liggande lin lager och så vips skatbo, kvitter kvitter:( . Du kan oxå kröka axeln med flätlina, ryck inte för hårt i botten nappet.:nej:

Kolnej
2002-10-14, 19:06
ni som har testat fireline, vad lägger ni under då isåfall om inte nylon? och om nylon, vilken dimension passar som backing till 0.25 flätat?

Sturgeon
2002-10-14, 19:12
ni som har testat fireline, vad lägger ni under då isåfall om inte nylon? och om nylon, vilken dimension passar som backing till 0.25 flätat?

Jag använder själv alltid nylon i botten, 0.25-0.30 mm borde duga, vid havsfiske fyller jag botten av rullen med 0.40-0.45 mm för att slippa lägga på många hundra meter nylon. Finns som Benji nämner en risk att linan skär ned och skapar problem, aldrig hänt mig dock.

Foppa
2002-10-14, 19:33
jag lägger altid några varv nylom i botten för att linan inte ska "glida" på spolen, både vid haspel och multi

Bergman
2003-06-13, 10:35
Slog till på en DynaCable 0,20mm igår för 150:-

Hann bara testa ett par timmar men är nöjd så här långt ... bara ett litet trassel som reddes ut på ett par sekunder. Denna känns krafigare än FireLine men det återstår att se hur den pallar ...

Vilka fler kör med DynaCable ?

Foppa
2003-06-13, 10:55
Jag körde dyna cable 0.08 till UL förut, knutstark osv, men det trasslade sig så lätt, och dessutom mycket svår att reda ut trasslen´, hade den bara några veckor, sen hade jag varit tvungen att kassera så mycket lina som trasslat sig att jag inte hade mycket kvar....

Stillborn
2003-06-13, 12:23
Tror jag kör med Suffix DNA, de spolade på åt mig direkt på rullen på Sporting i Örebro. 1 krona metern :)

Mange Wiberg
2003-06-13, 12:56
på dynacable tycker jag att du har helt fel hade det på en av mina rullar förut inge vidare om man säger så... ja kör FL till haspel o PP till multi.

FetOst
2003-06-13, 13:25
ja tycker att dyna cabel e skit bra

Ralf
2003-06-13, 21:23
Köpte Dunacable 0,16 för ett par månader sedan och den höll bara 20 kast innan några fibrer gick av och linan repade upp sig. Verkade som jag fick en ögla och att linan snärtade sönder den den vid nästa utkast.

Handlarn var jobbig när jag ville ha en ny (jag hävdade att det var fabrikationsfel), men han gick med på det till slut. Jag handlar inte "kritiska" grejor där mera. Har dock inte använt den nya linan ännu.

puttehedberg
2003-06-28, 03:50
jag använder fireline 0,12 till tafs på flug linan,men vart intresserad av spiderline,blev jävligt besviken.efter ett hugg så var tafsen som en telefonkabel rena jävla spiralen....