handdator

Visa fullständig version : Bästa svenska matfisken ?

Bergman
2006-02-08, 11:19
Visserligen så är C&R stundtals ganska hett debatterat här på Fiskesnack.com men det vore ändå intressant att veta vilken fisk du anser är bästa matfisken i svenska vatten.

Så, rösta i omröstningen och motivera gärna ditt val.

Everflow
2006-02-08, 11:28
smörstekt abborre är som vi säger i värmland. Inge Töligt!!

Salvenius
2006-02-08, 11:29
I saltvatten hälleflundran, i sötvatten rödingen. Hälleflundran är perfekt i konsistensen, lagom fast men ändå mjäll i smaken och kan tillredas på många olika sätt. Rödingen är den godaste (och vackraste) laxfisken (skönheten påverkar iofs inte smaken), särskilt gravad eller rökt. Finns dock många andra starka kandidater, t.ex. harren med sin karakteristiska timjandoft, abborren med sitt fasta, fina kött m.m. Fisk är GOTT (och nyttigt)!!

Husbehovsfiskaren
2006-02-08, 11:43
Smörstekt abborre är som sagt läckert! Jag säger spm Öste: "stjärtfenorna är en delikatess, men de ska vara knapriga".

Minst lika gott är det med ugnstekt gös.

Allra godast, om än med en väldigt osvensk prägel, är nog ändå laxsushin som japanerna nere på hörnan tillreder. Smaskens!

Nikita
2006-02-08, 11:48
Gravad eller kallrökt LAX eller ål

:sol:

grindpalm
2006-02-08, 11:53
Ugnsstekt gös med klyftpotatis och en god sås! Kan även tillagas vid sjön i foliepaket. Så jävla gott...

~FB~Pike
2006-02-08, 11:55
Svårt att välja en art, men för att göra det så blir det lax.
Mest pga att man kan tillaga laxen på så otroligt många vis.
För övrigt så är dom flesta arter som är med i pollen är väldigt goda.

Fiskmix
2006-02-08, 11:59
stekt strömming e aldrig fel

Flodebanan
2006-02-08, 12:02
"Regnbågen", lätt :) Den ljuva smaken av pellet blandat med lite sump....MMMM! ;)

Annars är helt klart smörstek abborre helt underbar :)

jerkasbackforpicks!
2006-02-08, 12:06
Abborren slår det mesta....

NEO
2006-02-08, 12:11
Abborre tillagad vid sjön...

BeBest
2006-02-08, 12:21
Ugnsbakad havsöring i foliepaket med hollandais och dillkokt färskpotatis det är sånt som man åtminstone någon gång om året vill få nöjet att toppa matupplevelserna med.
Rökt abborre, jajjamän! Gädda på mitt vis är en höjdare! Regnbåge är gott varje gång. Gös är också en kulinarirsk höjdare som också bör förtäras någon gång om året för att man ska anse att året varit gott! I mitt tycke är gösen den bästa runner-up till havsöringen. :hungrig:

jögge
2006-02-08, 12:55
Självklart Gös som går att tillreda på alla möjliga sätt och vis!
Abborre och Röding kommer på delad andraplats.

En bekant påstår att inget slår en ungsstekt FÄRNA :radd:

GustafssoN
2006-02-08, 12:59
Lax tycker jag själv är godast, men eftersom jag aldrig fiskar det så får jag säga att Gös, Aborre, Rödspätta & Öring tar platserna som godaste matfiskar.

Petey21
2006-02-08, 13:11
Helstekt fjällröding är otroligt gott och blev mitt val, men även abborre är grymt gott, gärna halstrad i ett foliepaket. Men eftersom man bara kunde rösta på ett alternativ blev det röding (abborre hade redan så många röster ändå). Bland havsfiskar gillar jag hälleflundra och rödspätta.

Men ska sanningen fram är nästan all fisk mer eller mindre god, gravad lax är min favorit på julbordet och jag var en av mycket få som såg fram emot fisk i skolan. :)

Flugspöviftaren
2006-02-08, 15:01
Jag tycker torsken är den godaste till allround matlagning, till rökning är siken helt outstanding!

bastard
2006-02-08, 15:59
Kummel finns väl inom sveriges gränser!?
Tycker att den är bäst.
Utav de jag mördat själv har i regel abborre varit godast men den enskilda måltid som var mest lyckad var faktiskt gädda.

Brunte
2006-02-08, 16:10
Stekt abborre, färspotatis och skirat smör. Mest smaskens av alla fiskar.
Det var längesedan jag åt det nu, fisken har det bättre i ån än på tallriken!

the_unknown
2006-02-08, 16:52
Stekt abborre, färspotatis och skirat smör. Mest smaskens av alla fiskar.
Det var längesedan jag åt det nu, fisken har det bättre i ån än på tallriken!

ugnstekt GÖS! :appl:

assgoblin
2006-02-08, 17:29
Havsöring är nog min absoluta favorit... men det fanns ju tyvärr inte med.. så det fick bli abborre.. den mest underskattade matfisken är enligt mej gäddan.. rökt gädda i 2kilos-klassen är svårslaget...

Ola
2006-02-08, 18:00
Hittils är min favorit Harr, halstrad eller rökt. Har inte ätit gös ännu, men nån gång ska jag ta upp en och frossa i mig.

piwe
2006-02-08, 18:37
Smörstekt abborre och gös i all ära, men jag går mot strömmen och säger gäddan.
Så länge den är tillagad på rätt sätt, inte töligt alls. Fast på sommaren så tycker jag den är sämre ska vara under vintermånaderna.

Tantor
2006-02-08, 18:42
Bäst i mitt tycke är havsfångad abborre. Det är helt klart smakskillnad mellan en insjöabborre och en havslevande abborre.

Har sommarstugan c:a 8 meter från havet söder om Sundsvall och abborren jag fångar där smakar helt klart bättre än de som jag tagit i insjöar annorstädes.

Vi hade god fiskelycka en dag för några år sedan och hade nyfångade havsöringar. sikar och abborrar att steka till middagen. Vi fick också en fin regnbåge av en granne så vi gjorde så att vi stekte alla fyra fiskearterna på samma sätt och satte oss till bords för att göra en smakjämförelse.
Vi var 10 stycken runt bordet och till allas förvåning tyckte vi samtliga att abborren var i en klass för sig. Inte ens havsöringen var bättre.

Alltså : Nyfångad abborre (från havet) som smörstekts med en gräddig trattkantarellsås och kokt potatis är min kandidat till bästa matfisk.

//Tantor

Zonker
2006-02-08, 20:50
Mina tre bästa matfiskar är marulk, piggvar och sjötunga. Om jag får välja en blir det marulk.

toxs
2006-02-08, 21:07
Stekt panerad torsk med remouladsås och kokt potatis är underskattat på matsedeln. Åt det senast idag

//Fred

BBRF
2006-02-08, 21:32
Hmmmmm. Instämmer med Salvenius, bästa havsfisken är färsk hälleflundra, kungsfisk är eller inte så dumt. Bästa insjöfisken är insjööring eller röding, nygrillad sitter det som en smäck..Havsöringen upplever jag föga kulinarisk...Nygrillad abborre piksar lätt HÖ....

esobus
2006-02-08, 21:33
Var är makrillen?!
Finns få saker som är så gott som nyrökt makrill på färskt bröd till frukost!

Sedan är det två klasser: Sötvatten och Saltvatten.

Havet är stort och med massor av goda arter. Som man inte ser röken av här hemma.

BBRF
2006-02-08, 21:35
Var är makrillen?!
Finns få saker som är så gott som nyrökt makrill på färskt bröd till frukost!

Just det ja...Nyrökt makrill slår ju det mesta....En sak är i a f säker, en vällagad färsk fisk piskar vilken kötträtt som helst.

almqvist
2006-02-09, 06:28
Skrovmål :)

McStone
2006-02-09, 13:22
Skrovmål :)
Ugnsbakad gädda (riktigt torrt ska det vara!) med massor av dill. Till det en god vitlökssås och kokt potatis med smördopp! Så gör vi på Åland. Så är det gott också!

Jimmiee
2006-02-10, 15:44
GÖS är gott men harr och bäcköring är också smaskens.

Alessandro
2006-02-10, 16:00
Siken får min röst, håller sig bättre än lax och HÖ tycker jag.

fiskekorpen
2006-02-10, 19:13
jag komer fortfarande ihåg smaken på min första gös.. o jävlar va gött den smakade

KimKebab
2006-02-11, 11:24
Fisk? Näh fyfan, lammfilé på spett ska det vara, med ris, saffran, grillade tomater, mynta och lök. Serveras med bröd!

furan
2006-02-11, 18:32
Röstar på siken, kan tillagas på de flesta sätt och har en fin grundsmak.
Känns som en skön kompromiss, en "vanlig" fisk som kan stekas, kokas, friteras och ångas till kulinarisk extas, men även en laxfisk som kan gravas och rökas.

Men, sen tröttnar man ju på allt i längden, och en smörstekt strömming... mmm... :)

Hemi
2006-02-11, 19:19
Hm.. varför är inte strömming med? Har själv röstat på borren som etta. Suveränt käk! Provade två dagar efter varandra, tillagade på samma sätt abborre och Hö (blänkare)..det var STOR skillnad till borrens fördel. Men det finns många goda fiskar..Gösen, fin...Rökt sik..gott, gott! Rödig, läcker..Ål.. jättegott, Torsk, som jag tyvärr inte äter länge, suverän mat...Lax, helst najadrökt (gravad och rökt) med dillstuvad potatis..fan..vad hungrig jag blev ;-)

Topper
2006-02-12, 07:28
hälleflundra ar den basta saltvatten fisken.
gos ar den basta sotvatten. (smorstek gos, mm)
Kommer garanterat bli smorstekt gos nar man kommer hem.

ruskis
2006-02-12, 10:29
"Regnbågen", lätt :) Den ljuva smaken av pellet blandat med lite sump....MMMM! ;)

Annars är helt klart smörstek abborre helt underbar :)

Hahaha du kunde inte låta bli,va?
Du måste blivit misshandlad av en fenklippt regnbåge som liten :D

Nä men Aborren är nog den godaste,fast röding går inte av för hackor den heller.

Pastpsycho
2006-03-14, 22:09
Gratis är gott och tjuvfiskad röding ifrån ngt. lappvatten älskar ja!!!

gnidfarfar
2006-03-14, 23:50
Ursh, att äta fisk är ju äckligt :)

Snapsen
2006-03-15, 00:05
Saftig, rökt sik är ju kanon eller varför inte gravad på rågbröd. Rökt siklöja, testa det med, sköljes ned med en kall öl!

ps
2006-03-15, 00:09
Absolut godaste fisk jag ätit är grillad pigghaj, kan klart rekommenderas. Annars är panerad spättafilé med riktig remuladsås och kokt potatis en favorit. :cool1:

Anders (Team Lilla My)
2006-03-15, 10:21
Själv tycker jag de vanliga flatfiskarna är lite överskattade, inklusive tungorna. Hälleflundran har grymt fina filéer men smaken är inte den kulinariska sensation man väntar när man tittat på priset. Havskatt är gott men också lite överskattat. Kanske har man blivit trött på det efter Norgefisket. Abborre har för mycket ben enligt mig men är annars god bakad i folie över elden med lite smör, salt och dill. Laxfiskarna är ingen personlig favorit.

Det bästa är helt klart nyfångad makrill, direkt i pannan med lite grovt salt och nymalen svartpeppar. Klart på 2 min och smakar vidunderligt.
Men ska man inte ha en så fet fisk så finns det bara en att välja på enligt mig - Kungsfisk! Har ni inte testat så gör det. Men helst ska ju den vara nyfångad.

BBRF
2006-03-15, 10:28
Själv tycker jag de vanliga flatfiskarna är lite överskattade, inklusive tungorna. Hälleflundran har grymt fina filéer men smaken är inte den kulinariska sensation man väntar när man tittat på priset. Havskatt är gott men också lite överskattat. Kanske har man blivit trött på det efter Norgefisket. Abborre har för mycket ben enligt mig men är annars god bakad i folie över elden med lite smör, salt och dill. Laxfiskarna är ingen personlig favorit.

Det bästa är helt klart nyfångad makrill, direkt i pannan med lite grovt salt och nymalen svartpeppar. Klart på 2 min och smakar vidunderligt.
Men ska man inte ha en så fet fisk så finns det bara en att välja på enligt mig - Kungsfisk! Har ni inte testat så gör det. Men helst ska ju den vara nyfångad.

Håller med om kungsfisken, ugnsstekt är den kanon, men tycker nog att hälleflundran är grymt god också, däremot är havskatten ingen större sensation.

girren33
2006-03-15, 10:33
var förra sommaren och fiskade makrill på turbåt , som vanligt fick man en makrill
varvat med 50 fjärsingar , blev smått förbannad (förordet)till vansinnig,
men testade att ta hem några fjärsingar till matfisk , och döm min förvåning det blev en sensation i stekpannan .

men så undrar jag varför fjärsing blivet så överdrivet vanlig här på Västkusten?
som jag upplever det så har de bara ökat i antal sedan 7-8 år tillbaka.

kan ju åka på en tur och få 20 makrillar och 250 fjärsingar (inte roligt )...

ha de gött sommaren kommer !!!!!!!!!!!!!!!! :sun: :beer: :sun:

Stefan_E
2006-03-15, 13:33
Färsk harr smörstekt med salt o citronpeppar...på hårtbröd med en kall pärlande öl....det är inte mycket som slår det...

-Braw-
2006-03-15, 14:20
Finns det något godare än halstrad fjällröding sittande i skenet av midnattsolen?

ALQ
2006-03-15, 15:09
Finns det något godare än halstrad fjällröding sittande i skenet av midnattsolen?

skulle vara jordgubbssyltsmarinerad simpaladob, i korvbröd, sittandes på strömkajen med en rosita i innerfickan.

UT
2006-03-15, 15:16
Gädda med makaroner och chokladsås.

mandatory
2006-03-15, 18:24
skulle vara jordgubbssyltsmarinerad simpaladob, i korvbröd, sittandes på strömkajen med en rosita i innerfickan.
Håller me! Skulle man ha svårt å få tag på simpa så går de bra å ta en extra flaska rosita å slå sig ner i en park å insupa atmosfären å den medhavda drycken, för att senare somna in på en bänk me gårdagens tidning som täcke, de e grejer de!! :wink:

danbanan
2006-03-19, 20:59
mindre gös på runt 1,5kg, filead, byxad, panerad och stekt i smör är helt klart det godaste man kan äta i fiskväg.

ezox
2006-03-27, 12:55
Gädda med makaroner och chokladsås.

min morbror brukade äta gädda och makaroner.. med lingonsylt! :wow1:

truttakungen
2006-04-21, 19:21
Har väldigt svårt för Gös tyvärr.. Jag tycker nog att en vanlig, hederlig Insjööring är det godaste jag vet faktiskt....

Sammy
2006-06-07, 20:11
Kokt Brax med rotmos å grönpepparsås är smarigt (tror jag)

Atraxz
2006-06-07, 20:32

Jo regnbågen smakar sump och pellets om man tjyvfiskar den direkt vid utsläppning :nojd:

Men smakar helt ok om man tar dom efter dom funnits i vattnen några år.

Bästa matfisk... definitivt aborre utan tvekan... ädelfisk ledsnar man på.

mangemo
2006-06-08, 00:04
överlägset bäst är Harr om den tillreds fem minuter efter fångst, finns absolut inget godare!

Pikeforlife
2006-06-13, 16:48
Harren såklart :)

xaphod
2006-07-26, 03:16

Jo, den har man åkt dit på nån gång.

Annars är lax jämnast överlag. Men pinfärsk harr är också en höjdare.

Golden
2006-07-26, 11:47
Äter inte speciellt mkt fisk, men Gös och Lax är gott. Ni har glömt havskatt, den är väl en delikatess har jag hört... inte smakat men :)

PojkenMedKepsen
2006-08-21, 00:19
Ugnsbakad havsöring i foliepaket med hollandais och dillkokt färskpotatis det är sånt som man åtminstone någon gång om året vill få nöjet att toppa matupplevelserna med.

Du har så rätt, ugnsbakad havsöring är förjäkla gott om man så säger!

Men en besvikelse här är ju den godaste fisken. Makrill :elgura: Stekt makril med potatis och smör till det :hungrig:

Karp_Fiskarn
2006-08-24, 21:55
Va fan?!

Har ni glömt rödspätta? Den överlägset godaste fisken i våra vatten!

The Loomis Man
2006-08-24, 22:50
gös :fingers:

Pålacken
2006-09-10, 14:48
MMMMMMMMmmmmmmmmmmm Karp i Gelé med vodka på julbordet Mmmmmmm (Inte ironisk)

Mink!
2007-03-14, 22:01
jag tog faktiskt regnbåge. rätt odlad så smakar den riktigt bra, sen öring o lax smakar ju nästan likadant, men jag nackar hellre alla bågar än alla havsöringar, så som matfisk tycker jag den är bättre. sen är laxfiskar väldigt allround, därför också som jag valde det. du kan grava, röka, steka, laga i ugn, ha i soppor, osv. smörstekt abborre är sjukt gott, men det kan man inte äta alltid

Ringaby
2007-03-14, 22:06
Svaret är enkelt.. STRÖMMING!

Öppna buken, ur med inälver osv, i med salt, på grillen.
MUMS!

Hemi
2007-03-14, 22:17
Svaret är enkelt.. STRÖMMING!

Öppna buken, ur med inälver osv, i med salt, på grillen.
MUMS!

Suveränt käk i sin enkelhet..

"Noyman"
2007-03-19, 12:01
sötvatten: gös
Saltvatten: uer/kungsfisk

Lillrichter
2007-05-11, 22:32
Inget tar en fin gös-soppa me potäter, grönsaker, musslor, räkor o sist men inte minst saffran ;)

TAMTAM
2007-05-11, 23:39
Abborre är mycket gott speciellt rökt är den en höjdare men inget slår nyfångad makrill andraplatsen tas av stekt småtorsk långa och sej.
Rökt sik och röding får det också att vattnas i munnen.
Har ätit uer/kungsfisk och efter vad man hört ska den vara mycket bra en klar besvikelse.
Hälleflundra är också gudomlig!

Old Firehand
2007-07-28, 20:03
Visserligen så är C&R stundtals ganska hett debatterat här på Fiskesnack.com men det vore ändå intressant att veta vilken fisk du anser är bästa matfisken i svenska vatten.

Så, rösta i omröstningen och motivera gärna ditt val.

Dear Bergman, Dear Bergman; Surmört, finnarnas motsvarighet till svensk surströmming är nog den bästa matfisken runt Östersjön:). Dock måste man nog liksom med surströmming skölja ner varje tugga med en plunta Koskinkorva.
Fun is not for ever!
Old Firehand

johanm
2007-07-28, 20:24
Den godaste matfisken måste vara stekt rödspätta med remouladsås eller smällt smör men havsöring är oxå gott.:popcorn:

Scanner
2007-07-28, 21:17
Svenskare och godare än Sill finns inte!
Färskpotatis, chreme fraiche, dill och sill.
Senapssill, löksill, inlagd sill osv.....

nattfiskarn
2007-07-28, 21:31
friterad eller stekt gös med pom fritt,...............men rökt kanadaröding med potatis r omeg gott det med!!!!!

Turbonegro
2007-07-29, 04:07
Kanske har svarat på den här tidigare men Röding är ju oslagbnart.

Danne_FreeFish
2007-08-07, 13:54
på vårt land kan man bara fixa mellan 7 och 9 det går aldrig annars.

man kan sitta 6.59 med flötet i utan napp och sen när den slår om till 7 så börjar det nappa helt sjukt. ska ut i hälgen och fiska tar några bilder om jag får något.

men man brukar kunna få några borrar på 500-1000g som vi brukar röka i abu rööken på berget klockan 10 efter vi fiskat det är jäkligt gott.

Pewpew
2007-08-23, 16:21
Makrill heltklart :)

FiskeFreakOscar
2007-08-23, 18:15
Säger bara rökt ål!

Eller stekt gös

Dobbermann
2007-08-23, 19:05
Abborre!!!
Gös 2a...

alla ni som säger gädda, viken annan fisk som helst skulle varit minst lika god=)
Röka gädda?
nej tack, en gång aldrig mer....

lex
2007-08-23, 22:30
Makrill, nyfångad grillad i folie fylld med purjolök och tomat är gott som kvällsmat en varm sommarkväll. Piggvar, rödspätta (ja även andra plattisar är fina), havsöring (även lax) och torsk är fisk som också alltid är en hit. Sötvattensfisk, hmm... rökt sik är ju fint, även rökt ål, tänker dock inte sponsra yrkesfiskare som får fiska ål nu så tyvärr är det väl mer eller mindre slut med denna fisk som föda.

Micke81
2007-08-30, 02:53
Gös stekt i grädde *mums*

klart godaste mat fisken....
men all fisk är god !!!!!

Sg
2007-08-30, 09:49
hälleflundra, havskatt, fjärsing, marulk, torsk, abborre är de godaste. Har dock inte smakat gös så kan inte uttala mig om den.

Men som ni ser på i varje fall på min lista, så klår havsfiskar överlag sötvattensfiskar rätt rejält.

pepp-robert
2008-02-20, 00:22
Rökt nyfångad harr på tunnbröd med kallpotatis är nog det finaste man kan äta. Gös och torsk är goda två:or.

kockin
2008-02-20, 10:52
Hej jag måste tycka till! 24 år som kock så hävdar jag att gäddan är den fisk som har DET!
Varför jo den är den fisk som med sina egenskaper gör den mest allsidig,med sitt höga äggvite ämnen i sitt kött naturligt,så finns det mer att göra med gäddan,det är konstigt att inte fler kockar brukar denna fisk.
Men som alla känner till så är den absoluta franska favoriten,och vi har mycket att lära av våra franska bröder.
Sen så finns det nog inget som slår en färsktrökt harr i folie,över öppen eld.
Ja hur gör man då?
Man tar stryk tålig folie plockar enris samt enbär,salta och peppra fileerna riv av 2 bitar folie,lägg i hop dem he på riset samt enbär,på med dom saltade fileerna ,och på med mer enris,baka hela packetet på het värme då får du en färsk rökt harr vid stranden,
Mvh kockin

Bolin
2008-02-21, 10:38
I stort sett alla saltfiskar jag smakat på har varit godare än insjöfisk bortsett från lubb, bleka och berggylta vilka knapt är tjänliga som föda.
Skulle vilja smaka på abborre från östkusten, verkar ju vara riktigt smask och inget att jämföra med borrarna vi tar upp från dypölarna häromkring, ävenom fläckvis förkolnad borre med x-tra salt är riktigt mumsigt.
Knot och dess närmaste släkt är en sällan nyttjad delikatess. :fisk: