Visa fullständig version : Välja lina för trolling
Jonas 37
2006-02-19, 14:40
Har beställt en bulkspole med 6600m 0.40 för 395kr från Olssons.
Linan är Okuma platinum , är det nåt att ha? Är ju inte helt gratis att
smälla på ny lina på 10 rullar. Mvh Jonas
Flodebanan
2006-02-19, 14:47
Har beställt en bulkspole med 6600m 0.40 för 395kr från Olssons.
Linan är Okuma platinum , är det nåt att ha? Är ju inte helt gratis att
smälla på ny lina på 10 rullar. Mvh Jonas
Har sålt väldigt mycket av den och jag har inte fått höra några klagomål personligen på den än iaf.
Allringer
2006-02-19, 17:03
Ne de är inte mycke inom trollingen som är billigt inte. Själv funderar vi på å köp en bulkspole med 1500 flätlina från Rapala.
Vi har 8 spön så de blir ca 190m flätlina per spö, men vi ska "fylla upp" spolarna med nylonlina i botten.
Den linan är klart dyrare än vanlig nylonlina men den behövs ju itne bytas varje år, å sen måste de ju bara vara bättre krokningsegenskaper med flätlina, samt att de är mycke roligare å drila fisk me den.
Va säger ni om de då? är de en dum ide med flätlina eller är det värt pengarna?
Jag har fått för mig att flätlinan är bra pga bättre krokningsegenskaper samt att man kan gå ned i dimensioner och få lägre vattenmotsånd och på så vis få ned betena djupare. Fast kör man med djuprigg får man ned betena ändå, så det vore för krokningen då. Givetvis är flätlinorna mera nötningståliga samt åldras inte heller. Kastlängderna som flätlinor ger vid vanligt fiske kan man vara utan vid trolling. Nackdelen kan möjligtvis vara att flätlina i kombination med sylvassa krokar sliter sönder munnen på fisken, nylon dämpar lite bättre då den är elastisk. Själv kommer jag att köra 0.30-0.35 nylon till göstrolling och det är en kostnadsfråga, då jag hellre lägger den extra tusenlappen på beten.
Personlig favorit Trilene sensation 0.35-0.38 styvare en en vanlig nylonlina med en bra nötningstålighet. :fiska1:
Flodebanan
2006-02-19, 21:17
Dipsyspöna till trollingen har de ju körts med flätade linor på rätt länge nu.
Och i våras fick jag för första gången höra lyriska trollingfisakre snacka om PowerPro. De påstod detta var skitbra och man märkte minsta "pill" samt kunde sätta dit krokarna bättre. Men som sagt mycket pengar....
mandatory
2006-02-19, 21:39
POWER PRO e helt klart bäst! Finns ingen skönare lina å fiska me! :buga:
Allringer
2006-02-19, 23:57
Ok, vi trollar enhel del tävlingar på sommaren så krokningsegenskapen är väldigt viktig, de är väll mycke därför vi har tänkt skaffa flätlina.
Är det någon som vet ungefär vad en bulkspole PowerPro kostar?
Everflow
2006-02-20, 16:25
Trollingguide Petter Larsson (www.salmonseeker.se) kör stenhårt med Power Pro Lina. Han säger att det är det bästa byte han gjort när han gick över ifrån nylon till PP. Kör själv med PP också med mycket gott resultat.
Jonas 37
2006-02-21, 12:12
Att smälla på 200m Powerpro på varje trollingrulle måste ju bli en förmögenhet.
Jag har 10st , har hört att det är svårt att skarva nylonlina med flätlina.
Trilene sensation kan ju vara intressant såg att man kan specialbeställa den
på bulkspole 2700m.Flätlina har jag bara till gäddspinn. mvh Jonas
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.