Visa fullständig version : Käftöppnare ?
Har tänkt att köpa in en käftöppnare för att underlätta lite när man ska ta loss krokarna. Speciellt för Gäddfiske då ...
Har ni någon att rekommendera ?
Finns flera bra alt. de allra billigaste funkar bra tycker jag.
För mig har det alltid räckt med att klämma över hjälarna och att ha en tång, funderar dock på att köpa en peang.
De billiga kan fungera, men kom ihåg att om du nu absolut måste ha en, använd den så sällan som möjligt, och skaffa en med gummiskydd och stor "yta" som trycker upp käften, då risken annars är stor för skador.
Sharkman
2003-03-30, 16:16
Håller med foppa, de få gånger jag har använt käftöppnare så har jag upplevt att gäddan "bråkar" mer än än vanligt.
Inte så konstigt kanske, tänk Er en amatör-tandläkare med grova verktyg, vem skulle inte "bråka"....:-)
Mikespike82
2003-03-31, 21:35
Men man behöver ingen käftöppnare, gör ett snabbt mothugg så fastnar inte wobblern så långt in..! sen om den tagit en bit in så går de ju att pilla ut lite försiktigt med en lång tång
Sturgeon
2003-03-31, 21:45
Originally posted by Mikespike82
Men man behöver ingen käftöppnare, gör ett snabbt mothugg så fastnar inte wobblern så långt in..! sen om den tagit en bit in så går de ju att pilla ut lite försiktigt med en lång tång
Håller med dig Mike, ordentlig krokning så sitter den oftast (om inte alltid) långt fram och ytligt i munnen, har inte behövt använda käftöppnare någon gång de senaste åren.
Ett gälgrepp och gäddorna öppnar munnen, sedan inga problem med att plocka loss betet.
Peang är annars en god lösning, Rapalas kroklossare är också en fint redskap.
Sturgeon, men för oss som inte riktigt har vanan inne att hantera stora Gäddor tror jag ändå att det kan vara smart att kunna "jobba" hyfsat säkert. Men är man en van fiskare så funkar nog gälgreppet kanon. ;)
Sturgeon
2003-03-31, 22:24
Originally posted by Bergman
Sturgeon, men för oss som inte riktigt har vanan inne att hantera stora Gäddor tror jag ändå att det kan vara smart att kunna "jobba" hyfsat säkert. Men är man en van fiskare så funkar nog gälgreppet kanon. ;)
Visst kan man ha med sig en käftöppnare, har det själv, tycker dock inte att den har varit till större nytta, inte ens när den användes, men det är säkert bra att ha möjligheten.
Angående gälgreppet är det bara morska till sig lite och prova på en trött och lagom stor gädda, klart lättare att ta nackgrepp på gäddor under 3-4 kilo, men över är det oslagbart.
Visst skär man sig då och då, men det är sällan som dessa sår blir infekterade eller dylikt, blöda redigt kan det dock göra, finns ju annars alltid handskar att använda.
Det är bara att köra in handen försiktigt under gällocket och lyfta.
Se:
Det är bara att köra in handen försiktigt under gällocket och lyfta.
Se: [/B][/QUOTE]
Hehe, sexig beskrivning;)
Sturgeon, jaja men är det så kan ju jag koncentrera mig på nackgreppet endast. Får ju inga stora Gäddor ändå ... *asg*
Ska testa gälgreppet vid lämpligt tillfälle men det känns inte så skoj att stoppa in handen där det är fullt av tänder när man är ovan.
Kan ju testa med en avlivad firre..:skaka:
Sturgeon
2003-03-31, 22:35
Originally posted by rapala
Kan ju testa med en avlivad firre..:skaka:
Det var faktiskt ett väldigt bra förslag till ovana, under omständighet att avlivandet helst inte bara sker i syfte att öva på "sexy moves".
Originally posted by Bergman
Sturgeon, jaja men är det så kan ju jag koncentrera mig på nackgreppet endast. Får ju inga stora Gäddor ändå ... *asg*
Ska testa gälgreppet vid lämpligt tillfälle men det känns inte så skoj att stoppa in handen där det är fullt av tänder när man är ovan.
Det måste vara första gången nån gång. :)
Kan göra ont i början... Har man lärt sig så brukar det gå bra...
Träning ger färdighet! :)
Om man skulle vara ute och bara dra smågäddor under en dag, kan man ju göra det, och sen ta hem den till middag?!