handdator

Visa fullständig version : ang C&R, hur gör du?

ALQ
2006-02-28, 00:37
skulle vilja få en indikation över den vanligaste inställningen till C&R.

OBS Multiple Choice Poll, det går att välja flera alternativ samtidigt.

Danne67
2006-02-28, 00:50
Nja, väljer man ettan så kanske man skall byta fiskepolare :wink:

/D

fogelberg
2006-02-28, 01:29
inget alternativ för underkända fiskar?

Jag släpper fisk som är under godkänt mått, men annan fisk åker med mig hem på middag.

Bergman
2006-02-28, 07:51
Flyttade denna till "omröstningar" så den syns lite på förstasidan ibland.

grindpalm
2006-02-28, 11:12
Alternativ två och tre kan väl gälla samtidigt? Svårt val i så fall...

ALQ
2006-02-28, 11:50

GösMicke
2006-02-28, 11:54
Oftast C&R men tar gärna hem någon eller några matfiskar. Beror mycket på vilken art jag :fiska1: efter.

jögge
2006-02-28, 14:16
Jag kör en blandning mellan 2 & 3 där den skadade fisken blir en matfisk!

team char
2006-03-01, 01:13
När det inte är tävling så återutsätts oftast all fisk och under tävling så sparas bara fiskar som är klart över minimimåttet är fisken 46-47cm och minimimåttet är 45cm så släps dom tillbaka.

BeBest
2006-03-01, 10:47
Det finns grovt räknat två sorters fisk, sån jag eller katten vill äta och skitfisk. :D Sån jag vill ha tar jag, resten går tillbaka. När jag fått vad jag behöver är det färdigfiskat för den gången. :winner:

cobol
2006-03-01, 13:05
inget alternativ för underkända fiskar?

Jag släpper fisk som är under godkänt mått, men annan fisk åker med mig hem på middag.
Att man inte tar upp fisk som inte håller måttet är väl ganska självklart och inget som man direkt behöver fundera över.... eller?

/cobol

cobol
2006-03-01, 13:06

/D
Eller fiskepolaren byta fiskepolare :-)

Högås
2006-03-02, 21:38
Jag brukar nog ta mer fisk i början av säsongen, och senare blir jag mer kräsen på storlekar. Jag fiskar bara under sommaren, och ser gärna till att ha lite fisk i frysen för höst och tidig vinter.

Det mesta av ädelfisk åker ändå tillbaka i vattnet, men det beror på att få fiskar håller minimimåttet i älven där jag fiskar mest.

Och så beror det för min del på vad det är för fisk. Ädelfisk vill man ju vara försiktig med, men abborre tar jag mycket av.

Flodebanan
2006-03-02, 21:49
Att man inte tar upp fisk som inte håller måttet är väl ganska självklart och inget som man direkt behöver fundera över.... eller?

/cobol

Tänkte skriva det jag med men avstod :)

Dumregistered
2006-03-02, 23:51
Jag sätter tebaks all fisk.

men jag slår ihjäl dom först!

SharperCarper
2006-03-04, 13:51
Jag sätter tebaks all fisk.

men jag slår ihjäl dom först!

Jag sätter tillbaka all fisk.

Sen bonkar jag dumregistrerad... :pangpang: :elgura: :cheers:

Pastpsycho
2006-03-16, 18:01

Det är nog polarna som bör överväga att utesluta en ur gänget!!! :headbang:

truttakungen
2006-04-21, 13:35
Beror på var jag fiskar och efter vilken art..
Den fisk jag behåller blir middag (eller lunch) samma dag, och åker inte i frysen what so ever....

Pikeforlife
2006-07-05, 01:06
- oftast C&R, men tar gärna en matfisk då och då.

- oftast C&R, men inte på skadade fiskar.

Skulle gärna ha haft ett svar som:

- Oftast C&R, men tar gärna hem en matfisk då och då, dock är det C&K på skadade fiskar. :cheers:

Old Firehand
2006-07-26, 00:47
skulle vilja få en indikation över den vanligaste inställningen till C&R.

ALQ; Catch & Release har jag tillsammans med mina både gamla och nya fiskekompisar tillämpat till mer än 99 % vid allt gäddfiske sedan våren 1977. Vid gösfiske har C&R gällt för min egen del till cirka 90 % sedan mitten av 1960-talet. Vid abborrfiske får alla små, icke matnyttiga abborrar alltid gå tillbaka och alla de som blir för många under en bra fiskedag. C&R har jag också tillämpat många gånger vid lax- och öringfiske i norska laxälvar (Altaelva, Gaula, Myrlandselva, Orkla, Namsen, Repparfjordelva och Tana) sedan sommaren 1962. I Vänern, Vättern och Östersjön har minimimått och fettfenefiskar tvingat mig att bedriva C&R åtskilliga gånger och även då jag velat behålla en skaplig matfisk. Catch & Release läste jag om redan i början av 1960-talet i amerikanska fisketidningar både vad gällde bass, muskie och gädda (northern pike) . Själv är jag absolut för C&R efter gädda, gös och visssa andra arter där man inte beslutat sig att behålla fisken för egen konsumtion.
Go for them!
Old Firehand

Hemi
2006-07-26, 01:18
Numera släpper jag i princip allt. Bortsett från enstaka matfiskar. Sedan många decennier.Men det har inte alltid varit så...i min tidiga ungdom bonkade tex jag alla gäddor. Frysen blev full, morsan klagade. Har ibland dåligt samvete för dödade fiskar..och måste erkänna att jag ofta kört levande bete, många dödade fiskar. Vill i sammanhanget ge en erloge till alla unga seiösa duktiga fiskare med bättre inställnig till c&r än vad gamla gubbar begrep..utvecklingen går framåt...C&R!

Hemi
2006-07-26, 01:38
Ja, det är t.o.m så att jag inte fiskar efter typ sådana jag redan tagit..Typ No catch...Å handlar egentligen inte fiske som om kvinnor att undvika dem...så mycket som möjligt ? :-)

Finkan-_-
2006-08-17, 17:01
Hört att man ska döda miniaborren i en liten sjö med tusenbröder för att motverka just tusenbröder. Stämmer detta?

Bowen
2006-08-17, 17:27
Hört att man ska döda miniaborren i en liten sjö med tusenbröder för att motverka just tusenbröder. Stämmer detta?
Spelar roll, du dödar en, det finns 5 miljoner till.. Låt stackarn leva..

brax slayer
2006-09-01, 15:48
har precis börjat fiska och misslyckas kanske med var fjärde gädda för kroken sitter för dåligt lr nått, kan tänka mig att de går att göra bättre (alla är små) finns de nån guide lr nått där man kan ta del av lite tips för c&r?

Alsbäck_
2006-09-01, 15:51
Låååång tång, stadig på handen och lite pill känsla så är du grym :)

pigge
2007-07-25, 22:13
förra året bonkades 3 i min båt.. samtliga matgäddor
i år har en bonkats, men det var för att den hade lymfom (då jag hör till skaran som tror på teorin att det är bättre att ta bort den från vattnet och gräva ned den är det bästa)
annars blir det bara C&R

kompåsjälv
2007-07-30, 22:51
C&R oftast förutom på matfisk och någon gädda att koka till katten.

fiskenez
2007-08-22, 17:24
Skörda med förnuft, fyll inte frysen, du kan ju få en till fisk i ditt liv.

Gardsiö
2007-08-22, 19:25
Ganska sællan C & R om det inte ær før minimimått eller något annan regel.

Har jag inte tænkt ta hem fisk som mat så fiskar jag inte. Undantag gør jag dock ibland. Det kan vara i något privatvatten med fin fisk som jag fått lov att besøka eller något av mina "hemliga" vatten som testas då och då.

Erlando
2008-02-27, 18:47
Jag kör en blandning mellan 2 & 3 där den skadade fisken blir en matfisk!

Samma här! :cheers:

Erlando
2008-02-27, 18:50
förra året bonkades 3 i min båt.. samtliga matgäddor
i år har en bonkats, men det var för att den hade lymfom (då jag hör till skaran som tror på teorin att det är bättre att ta bort den från vattnet och gräva ned den är det bästa)
annars blir det bara C&R

Bonkar oxå böldgäddorna och gräver ner dem..

Guideline
2008-02-27, 22:44
Tar bara hem fisk som jag vet att jag kommer att äta samma dag eller dagen efter. Lägger aldrig fisk i frysen