Visa fullständig version : Hjälp med beten till fiske av havs öring
Hej undrar om nån kunde hjälpa mig med lite bra beten till att fiska havs öring från land med. Jag ska kastar med spinnspö. Gärna snabba svar så man hinner köpa dom innan vi ska åka
Fiskar en del öring på sydkusten och tycker att Gladsax dragen både fiskar och kastar bra. Både Snapsdraget och Gladsax wobblern finns i många olika storlekar och färger, så du hittar säkert nåt som passar. Båda modellerna funkar i mitt tycke bra med multi. Annars finns det ju kustwobblers som t.ex. Spöket och Vicke, funkar också bra. Fig Stripe är ett kastvänligt drag som många simrishamnsfiskare använder flitigt. Gnosjödraget funkar också kanon.
Alessandro
2006-03-22, 16:26
När det är kallt i vattnet funkar drag som sandgrävlingen, kongetobis bra, alltså lite rörelse och möjlighet till stopp i invevningen.
Jag var nere och fråga i den lokale handlaren om lite drag. Han hade inte så stort utbud på det messt skeddrag. men jag köppte
wobbler från gladsax exellent 20gr
en falkfish mamba 20 gram
en falkfish witch 22gr
Nån som hört talas om domma drag?
sen köppte jag en bombardo flytande 35 gr som jag tänkte jag skulle prova och ha nån flyga på nån som vet några bra flug mönster till havsöring?
skulle ta några ludde drag i fina färger och någon gladsax
skulle ta några ludde drag i fina färger och någon gladsax
Hur ser dom ut? kan du eller nån annan lägga in en länk?
ERTO0001
2006-03-22, 22:18
Gör det lätt för dig, vänj dig med ett eller två olika sorters drag (snaps och fig stripe är bra), annars blir det bara förvirrande med fler. Köp därefter olika färger och tyngder bland de dragen. Sen är det bara att tro på dem och köra hårt, det är som de gamla säger, ju mer tid du har dragen i vattnet desto mer fisk blir det.
Jag var nere och fråga i den lokale handlaren om lite drag. Han hade inte så stort utbud på det messt skeddrag. men jag köppte
wobbler från gladsax exellent 20gr
en falkfish mamba 20 gram
en falkfish witch 22gr
Nån som hört talas om domma drag?
sen köppte jag en bombardo flytande 35 gr som jag tänkte jag skulle prova och ha nån flyga på nån som vet några bra flug mönster till havsöring?
20g. gladsax och 22g. witch från falkfish är tillsammans med 20g. vicke mina tre favoritbeten för tidigt vårfiske efter havsöring i havet... Mamban har en fin rullande gång, men en pike "snodde" den i något av de första kasten, men den funkar nog också bra. Långsam, ryckig inspinning med många korta spinnstopp är en bra taktik när det är kallt i vattnet.
Alessandro
2006-03-22, 22:55
Här har du sandgrävlingen, många´s favorit speciellt i kallt vatten, se
http://www.grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=&l1=&l2=&l3=&v_id=9022#"
För gladsax som är lite Volvo 240 bland HÖ dragen finns här se,
www.gladsaxfiske.se
B3 Jonas
2006-03-23, 12:01
Häxan, Ludde, Guide serien, Vicke är riktigt gångbara beten.
RobRaven
2006-04-02, 15:42
Ludde e ju svindyra!:)
Ja men luddedrag är värda varenda krona kan jag lova..
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.