Visa fullständig version : 4-takt nån som har koll?
Skall investera i en bättre beg 40-50hk fyrtaktare, till en buster L. Skillnad på förgasare/insprutning?, serviceintervaller? kamkedja/rem? Skall mestadels trolla runt lite i Vättern. Johnson?
Bytte upp mig från förgasare till insprutning (Mercury bägge två) för två säsonger sedan. Bästa jag gjort.
Aldrig startproblem i olika väder. Bara titta på nyckeln och starta och köra. kan inte bli bättre.
Serviceintervallerna är desamma oavsett förgasare eller insprutning. Motorerna är ju desamma. bara bränsleinprutningssidan som skiljer, typ.
De nya OMC motorerna med insprutning idag i den storleken är Suzuki med annan färg på kåpan, så där kan du välja vad du vill vilken du tycker är snyggast och du får bäst service lokalt hemma. Kanonmotorer. (Även om Mercury är coolast)
Men akta dig för de gamla OMC motorerna. Det fanns en anledning till att OMC konkade. Rent skräp med gamla Ficht insprutningen.
johnson med insprutning från -03 = Suzuki?
Har för mig att det blev Suzukimotorer där omkring eller något år tidigare. Försök kolla upp bara för säkerhets skull, för jag minns inte exakt vilket år..
OMC hetsade ut ett icke färdigt system trots varningar från tillverkaren av systemet. Att det inte var färdigutvecklat. Detta blev OMC-s fall..
Efter att Bombardier tagit över och låtit systemet färdigutvecklas, är det nu inga problem längre.
Så kolla alltså upp exakt vilket år Bombardier tog över för säkerhets skull.
Kanonmotor! Kan nog inte bli bättre!
Snackade lite med en försäljare förut angående olika motoralternativ, han fiskar mycket själv, han menade att 4-takt förgasarmotorerna inte är lika bra(Mariner gällde detta) till fiske/trolling som insprutningsmotorerna, fanns tydligen ngn risk med eventuell olja i cylindrarna mm, fast det var ett litet problem menade han men kunde dyka upp vid mycket korta körningar , trolling mm.
Det med elektronisk insprutning hade ingen risk för detta bekymmer.
Hälsn Perx
Skall investera i en bättre beg 40-50hk fyrtaktare, till en buster L. Skillnad på förgasare/insprutning?, serviceintervaller? kamkedja/rem? Skall mestadels trolla runt lite i Vättern. Johnson?
En förgasare kan man göra ren, en insprutningsbox måste man köpa en ny om den går sönder.
Det finns för och nackdelar med det mesta.
Polaren köpte en Evinrude 50hk 2000 och det var en Suzuki under skalet. Han hade faktiskt lite krabb med den motorn. Å andra sidan så fick den slita hund.
lutar åt en Honda 40Hk, ringde till en mekaniker och det är tydligen samma block som i 50:an. Han sade ochså att de enda beg han sett var 95-96 där man fått kalibrera förgasarna, annars bara går dom.
Håller med Ola. Finns ingen båtmotor som är felfri. Däremot är yamaha och Suzuki bäst på fyrtakt. Tohatsu och även Selva är bra. Då har ju Selva en del med yamaha att göra. Dock inte på alla motorer. Honda är idag lite stenålder, och är jäkligt svårmeckade.
Håller med Ola. Finns ingen båtmotor som är felfri. Däremot är yamaha och Suzuki bäst på fyrtakt. Tohatsu och även Selva är bra. Då har ju Selva en del med yamaha att göra. Dock inte på alla motorer. Honda är idag lite stenålder, och är jäkligt svårmeckade.
Håller inte med om att Yamaha o Suzuki är bäst på fyrtakt..Snarare Mercury och Suzuki.
Har ju själv åkt 4-taktsmurkla i sex säsonger och funnit dom klockrena medans man hört en del här o var om Yamma..
Däremot väldigt lite dåligt om Murklor, Honda eller Suzuki..Så där tycker jag du har fel..
PA, har däremot hört motsatsen om Murklor. Har varit elektronik och jobbiga att mecka med. Dom kastar ut sina motorer på löpande bandet. Visst alla kan ju inte paja. Men driftsäkrast är dom definitivt inte.
PA, har däremot hört motsatsen om Murklor. Har varit elektronik och jobbiga att mecka med. Dom kastar ut sina motorer på löpande bandet. Visst alla kan ju inte paja. Men driftsäkrast är dom definitivt inte.
Märkligt..Har hört allra minst om murklor trots att de är sveriges vanligaste snurror..Den enda jag hört haft problem var en polare vars slutväxel packade första dagen han körde den..Garantigrej.
Vad din "grabb" säger som inte jobbar med dom lyssnar jag inte på eftersom han är partisk..Hade han jobbat på en Murkla märkesverkstad så hade han sagt att de han jobbar med nu var sopiga..Så man måste försöka se saker som de är..och det är ingen slump att Mercury är världens mest sålda motor..
Alla moderna snurror är lite knökiga att mecka med..Men mest på grund av designen på själva skalet..Inte meckvänligt på någon numera..
Men som jag säger..Idag är de flesta snurror jämnbra kvalitetsmässigt, så det är lite hugget som stucket vilken man väljer..
Är inte Mercurys 4-t motorer från Yamaha men med Mercury rigg? Eller är det bara större motorer? Jag själv kör 260 hk Cheva 4-t, dock inombords V8 :headbang: :headbang:
http://www.mercurymarine.com/about_mercury_marine2
Håller inte med om att Yamaha o Suzuki är bäst på fyrtakt..Snarare Mercury och Suzuki.
Har ju själv åkt 4-taktsmurkla i sex säsonger och funnit dom klockrena medans man hört en del här o var om Yamma..
Däremot väldigt lite dåligt om Murklor, Honda eller Suzuki..Så där tycker jag du har fel..
Yamaha och Suzuki i viss mån Hondor dvs japanskt för kvalite just det blanda inte in Mercury, allt de lärt sej om fyrtakt kan de tacka Yamaha för om du inte visste detta, har 50a Yamaha 4takt 1200 tim på timräknaren går perfekt inte ett problem som ny, förgasare trots detta otroligt soppasnål, en kanonmotor som rekommenderas varmt också mycket bra andrahandsvärde.
Det finns ett skäl till att Yamaha säljer bäst.... i alla fall i det här landet till skillnad mot USA Mercurys hemland
Ska du trolla med den så funkar detta bra, skaffa timräknare helsyntet olja av bra eller högsta klass byt olja var 100ade timme var 200ade timme byter du filter också dvs varannan gång, jag vet blir dyrt men din motor får det bra och spökar inte pga förorenad olja ett resultat av många timmar på lågt varv.
Har du pengarna köp japansk kvalite och känn tryggheten!
Jonas 37
2006-03-25, 22:51
Var en båttidning som hade stortest på 15HK Fyrtaktare runt år 2000.
Yamahan var totalt överlägsen konkurenterna.
Sist i testet kom Evinrude och Honda. Har dock hört att Hondas nya
15HK ska vara bra , dock snuskigt dyra. Har dock hört väldigt mycket
negativt om Hondas små motorer 2-5HK.
Själv har jag en Honda 50HK 95 , enligt Elanen svårmeckad. En kompis ska byta kamrem i den han har inspekterat den och kommit fram till att det är busenkelt att byta den. Han är bilmekaniker. Att byta olja , filter , stift och växelhusolja är busenkelt. Ska du köpa oljefilter till en Honda 50HK så sätt i ett Yamahafilter , dom andvänder samma filter. Honda tar 190kr för ett filter.
Yamaha tar 115kr för samma filter , kan tillägga att filtret kommer från samma fabrik.
Jonas varför byter du kamremmen på Hondan?
Har Honda någon rekommenderad intervall?
Är den synbart dålig eller vad är skälet?
Vill gärna veta mvh
Jonas 37
2006-03-25, 23:13
Motorn är 10år har bara gått 150-200 timmar , jag vågar helt enkelt inte chansa , prata med en Hondameckare som berätta att han aldrig bytt en kamrem på en Honda . Kan ju bli dyrt och chansa remmen är ju 10år.
tex så ska remmen på min bil bytas efter 6000mil eller 5år , min rem på
Hondan är ju 10år. Det blir dyrt rem och spännrulle går på 2300kr.
Misstänker dock att det finns nån rem till Hondas bilar som passar i motorn.
Bytte termostat förra sommaren den gick på 400kr???????????????
Yamaha är värre dom tar 750kr för en termostat. Mvh Jonas
TamTam; Om nu Yamaha säljer bäst, varför ser du då Murklor o numra Suzuki på de flesta båtar och allt färre Yamaha??
Om du går på båtmässan ser du väldigt lite Yamma numera..
Dessutom ska kamremmen bytas på en båtmotor precis som på en bil med jämna intervaller enligt tillverkarnas rekommendationer. Precis som impeller o.s.v. Inget konstigt med det.
Att Mercury skulle glo på Yamaha när dom utvecklade sina 4-takt är rent trams och luktar Yamaha bullshit sagt av deras säljare när dom ska sälja dom..
Ungefär som när Laxå-Johnny påstod för mig att ALLA som köpt Yamaha kommer och byter in dom mot Honda hos honom.. JoJo..
Jonas varför byter du kamremmen på Hondan?
Har Honda någon rekommenderad intervall?
Är den synbart dålig eller vad är skälet?
Vill gärna veta mvh
Vet inte hur det ser ut på Honda, men på min 15 hk johnson så skall den bytas var 6:e år (tror jag det är). Antagligen är det något liknande på Honda.
/D
PA, att du ser Mercury på dom flesta båtar är inget konstigt. Båtarna säljs ofta i paket med just en Mercury på. Och att Mercury håller på att ta över hela marknaden, sorgligt nog. Hondan är servicevänlig till en viss gräns. Men jag menade inte service. Utan att ta bort typ förgasare och meka med större grejor. Mercurymotorer av den äldre stammen var mysiga. Men läskigt jobbiga att meka med. Deras klassiska 50 hk fyrcylindriga motorer var fina.
PA, att du ser Mercury på dom flesta båtar är inget konstigt. Båtarna säljs ofta i paket med just en Mercury på. Och att Mercury håller på att ta över hela marknaden, sorgligt nog. Hondan är servicevänlig till en viss gräns. Men jag menade inte service. Utan att ta bort typ förgasare och meka med större grejor. Mercurymotorer av den äldre stammen var mysiga. Men läskigt jobbiga att meka med. Deras klassiska 50 hk fyrcylindriga motorer var fina.
Hepp,
du har ju lite insiderinformation :-), fast det finns väl några andra på forumet som också har en hel del kunskap om ämnet :ogen: .
Jag är inte det minsta intresserad av hur lättmekade de är förutom den vanliga service (som jag inte kommer att utföra själv, utan kommer att lämna in). Naturligtvis så är det skillnad på VAR man lämnar in, men om vi ser till pris man kommer att få betala för att garantierna skall gälla (i Stockholm med omnejd - kommer antagligen att ligga i Waxholmstrakten - men kan röra mig en bit).
Skulle tro att det blir en 115hk motor - antagligen Suzuki, men det finns ju alternativ.
Vad är det för garantier på motorerna?
Vad (ungefär) ligger kostnaden för de olika serviceintervallerna på?
Finns det några servicefirmor man skall akta sig för och finns den några som kan rekommenderas (i så fall varför)
Tack på förhand
/D
Hepp,
du har ju lite insiderinformation :-), fast det finns väl några andra på forumet som också har en hel del kunskap om ämnet :ogen: .
Jag är inte det minsta intresserad av hur lättmekade de är förutom den vanliga service (som jag inte kommer att utföra själv, utan kommer att lämna in). Naturligtvis så är det skillnad på VAR man lämnar in, men om vi ser till pris man kommer att få betala för att garantierna skall gälla (i Stockholm med omnejd - kommer antagligen att ligga i Waxholmstrakten - men kan röra mig en bit).
Skulle tro att det blir en 115hk motor - antagligen Suzuki, men det finns ju alternativ.
Vad är det för garantier på motorerna?
Vad (ungefär) ligger kostnaden för de olika serviceintervallerna på?
Finns det några servicefirmor man skall akta sig för och finns den några som kan rekommenderas (i så fall varför)
Tack på förhand
/D
Vill inte nämna några verkstäder med "dåligt" rykte här offentligt.. Men de flesta är bra, med några undantag. (bl.a ett ställe i södra Stockholm som jag inte ger ett vitten för). T.ex Bällsta marinservice är väldans bra för att nämna ett bra ställe i Stockholm. Grymt kunniga.
Service intervaller varierar lite..Men första service brukar ligga på 17-20 timmar. Sedan typ en gång per år. Med impellerkoll typ vart tredje. Men det beror på motorfabrikat. Men däromkring gäller de flesta generellt.
Garanti är normalt två år enligt konsumentverkets regler + ett tredje år med "delad" garanti..Det vill säga att det åligger kunden lite att påvisa fabrikationsfel det tredje året. Alternativt att kunden får stå för delkostnad enligt överenskommelse.
Detta var den information jag jobbade efter när jag sålde Suzuki på båtmässan åt KGK.
Nu har jag inte alla papper och information här hemma och minns inte exakt alla detaljer i huvudet. Men ring till Lars Flodin Marin (Bergshamra) som jag brukar jobba åt. Ring direkt till Christer Wilhelmsson på 070-535 39 69 och hälsa från mig, så får du fullständigt svar på alla frågor. Bl.a priser o.s.v.
Flodin säljer både Mercury och Suzuki. Han sitter med alla papper och uppgifter i handen.
Allringer
2006-03-26, 23:35
Har läst igenom tråden å inte sett ett ont ord om Suzuki.
Ja har tydligen valt rätt motor. 60hk Suzuki EFI
Jonas tror blocket på motorn är för litet för att hitta kamrem från bil.
Nog bara att betala det begärda priset dessvärre.
Lustigt att du nämnde att Honda meken sa han aldrig bytt en kamrem, Yamaha killen jag snackade med sa samma sak på min förfrågan, följdfrågan från min sida blev då att det måste finnas en rekommenderad intervall på rembyte från tillverkaren räknat i gångtimmar, nej blev svaret, dock min snurra har som sagt gått 1200 tim snart 1300 remmen ser ut som ny känns fräsch inget fel som jag kan se blir lite nervös på tanken av en brusten rem!!
Lycka till i vår mvh
Har läst igenom tråden å inte sett ett ont ord om Suzuki.
Ja har tydligen valt rätt motor. 60hk Suzuki EFI
Mycket fin kvalitets motor, jodå den blir du nöjd med, bara en nackdel det är en tung rackare jämfört med konkurrenterna!
Har man väl fött tanken på att byta något så är det bara att byta är mitt tips.
Rasar motorn så gör den ju det i slutet av april, inte sista åkturen på hösten (murphy´s lag).
En vild gissning:
Det kan väl vara så att det är rejäla remmar och små motorer med lite vrid jämfört med en bil och då behövs de aldrig bytas kanske?
Jonas 37
2006-03-27, 01:59
PA synd att du inte är reggad , skulle kunna skicka en rolig länk via pm om firman du nämner.
Vill inte nämna några verkstäder med "dåligt" rykte här offentligt.. Men de flesta är bra, med några undantag. (bl.a ett ställe i södra Stockholm som jag inte ger ett vitten för). T.ex Bällsta marinservice är väldans bra för att nämna ett bra ställe i Stockholm. Grymt kunniga.
Service intervaller varierar lite..Men första service brukar ligga på 17-20 timmar. Sedan typ en gång per år. Med impellerkoll typ vart tredje. Men det beror på motorfabrikat. Men däromkring gäller de flesta generellt.
Garanti är normalt två år enligt konsumentverkets regler + ett tredje år med "delad" garanti..Det vill säga att det åligger kunden lite att påvisa fabrikationsfel det tredje året. Alternativt att kunden får stå för delkostnad enligt överenskommelse.
Detta var den information jag jobbade efter när jag sålde Suzuki på båtmässan åt KGK.
Nu har jag inte alla papper och information här hemma och minns inte exakt alla detaljer i huvudet. Men ring till Lars Flodin Marin (Bergshamra) som jag brukar jobba åt. Ring direkt till Christer Wilhelmsson på 070-535 39 69 och hälsa från mig, så får du fullständigt svar på alla frågor. Bl.a priser o.s.v.
Flodin säljer både Mercury och Suzuki. Han sitter med alla papper och uppgifter i handen.
Tack!
Det skall kollas upp.
/D
[QUOTE=elanen]PA, att du ser Mercury på dom flesta båtar är inget konstigt. Båtarna säljs ofta i paket med just en Mercury på.
Om du kollar på Interboatkedjan så ingår typ alla kända motorer i den. Att de då väljer mercury, behöver ju inte vara att den är bäst, utan kanske bäst med marginaler ? Fast själv tycker jag mercury rockar !
Jag tycker att jag ser mest Yamaha, Suzuki och Johnsson men det är väl ganska stora lokala skillnader.... Mecury hade lite problem ett tag med att några växelhus rasade på deras 115 hk 4-t men det är ordnat sedan länge!
Jonas 37
2006-03-27, 13:28
Jonas tror blocket på motorn är för litet för att hitta kamrem från bil.
Nog bara att betala det begärda priset dessvärre.
Lustigt att du nämnde att Honda meken sa han aldrig bytt en kamrem, Yamaha killen jag snackade med sa samma sak på min förfrågan, följdfrågan från min sida blev då att det måste finnas en rekommenderad intervall på rembyte från tillverkaren räknat i gångtimmar, nej blev svaret, dock min snurra har som sagt gått 1200 tim snart 1300 remmen ser ut som ny känns fräsch inget fel som jag kan se blir lite nervös på tanken av en brusten rem!!
Lycka till i vår mvh
Kanske finns nån rem till Hondas mc som passar?? Kan nämna en komisk grej angående Hondas oljefilter , köpte ett Honda originalfilter hos en marinhandlare för 195kr , sen tog jag filtret och åkte till Hondas återfärsäljare av bilar här i Västerås , killen i disken slog in filtrets serienr i datorn och säger jag kan ta hem det filtret åt dig om du vill , det skulle kosta 130kr. Läste om en kille som andvände filter till Mazda 323 i sin Mercury 50 HK fyrtakt , har provat det till min Honda tyvärr är filtret lite för långt så det tar i kåpan. Annars är det samma gäng och passform som originalfiltret. Mvh Jonas
moretoft
2006-03-27, 18:15
Jag har en Evinrude E-Tec 50HK.
Nu är detta en tvåtakt så klart men nån som har nån koll vad som kan sturla med den?
Jag köpte den Pga Att den inte behöver service dom första 3 åren. samt att den är den går i 5 timmar om oljetillförseln skulle hämmas av någonting.
Samt att den har relativt låga varv 500 på tomgång.
Tycker jag är 3 riktigt ba saker.
Jag tror att alla 4-takts MC har kamkedja.
En tanke:
Oljefilter kan vara olika fast de ser likadana ut på utsidan.
Det är olika oljor, olika oljetryck som ska passera oljefiltret.
Har de då samma egenskaper?
Jonas 37
2006-03-28, 20:35
Köpte kamrem och spännrulle till min Honda 50HK i dag , det gick på 1900kr.
Hade även lite snack med deras meckare då dom är återförsäljare av Honda
och Mercury , att Hondan skulle vara mer svårmeckad än Mercury höll han inte
med om , dock så varnade han mig för att vrida ner tomgången för mycket
vid trolling , drabbar inte mig då jag ständigt kör med drivankare och oftast
ligger runt 1100-1300 i varv när jag trollar , han berätta att han hade haft
och göra med 2st Hondor som kammen fått stryk av för låg tomgång , var
naturligtvis trollingfiskare båda två , under 900varv är dödssynd. Dock
märkligt att en ny Honda 50HK är dyrare än Mercury 50HK som dessutom har
direktinsprut , skulle jag köpa ny 50HK i dag så vart det en med direktinsprut.
Jag tycker att jag ser mest Yamaha, Suzuki och Johnsson men det är väl ganska stora lokala skillnader.... Mecury hade lite problem ett tag med att några växelhus rasade på deras 115 hk 4-t men det är ordnat sedan länge!
JOJ tror du inte det beror på att både du och jag fiskar på öppna havet, tittar man i Nynäshamns gästhamn på våren ser man rader av Yamaha/Suzuki 4 taktare precis som kan jag tänka mej Karlskronas småbåtshamn om våren, öppna havet kräver pålitlig kvalitet!
Tror säkert Mercury 4takt är hyfsade iofs men att påstå att de skulle vara bättre än Yamaha det är "bullshit" av värsta sorten enligt min åsikt!
Rätt lustigt att du nämner växelhusen när Yamaha tillverkade alla powerheads till mercurys mindre 4 taktare (de enda de hade på den tiden) så bidrog Mercury med rigg och växelhus till sina egna motorer, yamaha skötte resten så vitt jag vet, Yamahas 4taktare är mycket fina motorer det är inget snack om den saken bytte jag igen blev det en ny Yamma utan tvivel med Suzuki som andra val har haft såna 2takt och varit mycket nöjd där också, hugget som stucket dock Yamahas motorer är lättare i de flesta fall vad gäller jämförbara storlekar bortsett från Suzuki 140an.
Jag har en Evinrude E-Tec 50HK.
Nu är detta en tvåtakt så klart men nån som har nån koll vad som kan sturla med den?
Jag köpte den Pga Att den inte behöver service dom första 3 åren. samt att den är den går i 5 timmar om oljetillförseln skulle hämmas av någonting.
Samt att den har relativt låga varv 500 på tomgång.
Tycker jag är 3 riktigt ba saker.
Moretoft posta framöver hur den funkar pålitlighet osv om det är så att E-TECen funkar som Bombardiers reklam säger borde det vara den bästa motorn helt klart, mycket mindre rörliga delar eftersom det är 2takt soppasnålare än 4takt till och med enligt reklamen, har synat den på båtmässan ser vettig ut men det gjorde Ficht motorerna också dessvärre litar jag inte på Bombardier/Omcs grejor, en sak som talar emot tvåtakt hur bra de än tycks vara är att du inte hittar en modern bil med tvåtaktmotor, ALLA har fyrtakt och man frågar sej varför tvåtakt skulle vara bättre just på sjön?
En kraftig nackdel borde vara att den har torrsump till skillnad mot fyrtaktarnas våtsump och oljepumpar.
Troligen har Etec bra system för att kompensera för denna nackdel iofs.
Blev en Honda 40 hk, blev varnad att inte trolla under 900 rpm då orkar den inte trycka upp olja i översta loppet. Har sett att det skrivits om kamremmen, det står i serviceboken att den skall kontr/justeras var 200:e timme.
jerklimpan
2006-03-29, 19:15
Farsan har en Honda 130 hk från 2000 med insprutning . Den startar jämt å går tystare än polarns 25 hk jonsson 2 takt . Vi va tom ute i 9 minus den starta direkt, aldrig haft nå problem med den.
Ja skulle välja en japansk snurra Honda är grym kvalite .
Mercury är ju fård ingen fård på min gård.
Smaken är ju som baken.
4 taktare går billigt men när det börjar klatra så kostar det ! + att ska du ha en ny 4 taktare så kostar det pengar .. och sen om du inte har tänkt att behålla den hela livet så kanske du har ett lån på 100 000 ... och när det börjar jäklas så kostar det som sagt kam .. ventiler topp kam kedja olje pump mycket som kan krångla ... om man har haft en moppe så kan man riva en 2 taktare och byta vev samt lager kolvar .. och vad nu kan tänkas krångla ... utan att behöva vara skuldsatt ... över huvud taget .. typ en 3 cylindrig 2 taktare kan du trolla hur bra som helst med .. och lägga nån krona extra på soppa istället för på amorteringar och ränta ... men har man pengar så är 4 takt över lägset ! ! 2 takts kick är gött ! kör mx3 cross *L *
Farsan har en Honda 130 hk från 2000 med insprutning . Den startar jämt å går tystare än polarns 25 hk jonsson 2 takt . Vi va tom ute i 9 minus den starta direkt, aldrig haft nå problem med den.
Ja skulle välja en japansk snurra Honda är grym kvalite .
Mercury är ju fård ingen fård på min gård.
Smaken är ju som baken.
Real men don´t eat sushi ;o)
Piratepig
2006-04-19, 17:05
Funderar på att köpa en 5hästars Suzuki 4-takt. Hur är dom? Går det att trolla med dom?
team char
2006-04-19, 17:52
Funderar på att köpa en 5hästars Suzuki 4-takt. Hur är dom? Går det att trolla med dom?
Köp 4hästaren istället det är samma motor men det sitter en strypning på 4hästaren som är buslätt att ta bort. Har själv en johnson 4hk som trolling motor på min stora trolling båt. Johnson och Suzuki är samma motorer bara olika färger.
hej har själv en suszuki 4-takt har haft den två är nu kan inte vara mer än nöjd förutom en sak lite vibrationer men det beror väl på att det är en cylinder men efter som jag har den som trolling motor och inte sitter och håller i gasen på fullgas så kvittar det! i sommras körde jag 7 tim på en tank 1.8 liter!
Piratepig
2006-04-30, 12:38
hej har själv en suszuki 4-takt har haft den två är nu kan inte vara mer än nöjd förutom en sak lite vibrationer men det beror väl på att det är en cylinder men efter som jag har den som trolling motor och inte sitter och håller i gasen på fullgas så kvittar det! i sommras körde jag 7 tim på en tank 1.8 liter!
Okej, bra att dom är soppasnåla. :headbang:
Lärlingen
2006-05-25, 21:31
Har hört att motorblocket i en honda 75hk 4-takt -97 är samma som i bilen honda civic.Det blocket ligger på lite mer cc än på dom nyare Honda 75:orna
Lite osäker om det stämmer men det är ju troligt att det ligger till så.
Så byta kamrem är väl inte helt tokigt.
//Lärlingen
Blev en Honda 40 hk, blev varnad att inte trolla under 900 rpm då orkar den inte trycka upp olja i översta loppet. Har sett att det skrivits om kamremmen, det står i serviceboken att den skall kontr/justeras var 200:e timme.
I dag har jag gått och köpt mej en honda 50 -96. Motorn är välservad med full dokumentation, men den har gått ca 500 tim per år, trolling i sötvatten. Så den har gått otroligt mycket men aldrig hårt. Skicket till det yttre är som ny. med nytt gasreglage. och två propellrar. Fick bra pris så jag slog till iaf.
Komptest har gjorts. Helt ok. Kamremsbyte skall göras nu i vinter. Vad är det mer man kan behöva byta på en motor som gått så mycket? packboxar i motorn? I vevhuset kanske? Kolvringar? fler ideer om vad som behövs kolla upp?
Giganticsalmon
2006-08-30, 01:59
Impellern, så att den kyler ordentligt
Impellern, så att den kyler ordentligt
Impellern ska givetvis bytas, likaså termostaten. Några fler tips ? :banana:
Kolla om det finns vatten anstrykning i växelhuset visar sej på att oljan blir lite gråvit, borde finnas vid så många timmar
Jonas 37
2006-08-30, 10:58
I dag har jag gått och köpt mej en honda 50 -96. Motorn är välservad med full dokumentation, men den har gått ca 500 tim per år, trolling i sötvatten. Så den har gått otroligt mycket men aldrig hårt. Skicket till det yttre är som ny. med nytt gasreglage. och två propellrar. Fick bra pris så jag slog till iaf.
Komptest har gjorts. Helt ok. Kamremsbyte skall göras nu i vinter. Vad är det mer man kan behöva byta på en motor som gått så mycket? packboxar i motorn? I vevhuset kanske? Kolvringar? fler ideer om vad som behövs kolla upp?
Har nu nån kompis som är duktig på och mecka? I så fall så byter kan kamremmen galant. En bekant bytte kamrem och spännrulle på min 50HK Honda i våras. Enligt honom så var det den enklaste kamrem han bytt.1900kr betala jag för kam + spännrullen. Termostaten kostar 400kr.
Håller med Elanen ang att oftast säljs motorerna i paket. hur ofta har ni sett en Mercury på en Buster ?? Uttern,Ryds örnvik,askeladden säljs oftast med Mercury!
Allting handlar om ekonomin för företagen.
Så, allting handlar om en agressiv marknadsföring för att lyckas, sen hur kvaliten är , kan man inte riktigt se på hur mycket som säljs !!
Har nu nån kompis som är duktig på och mecka? I så fall så byter kan kamremmen galant. En bekant bytte kamrem och spännrulle på min 50HK Honda i våras. Enligt honom så var det den enklaste kamrem han bytt.1900kr betala jag för kam + spännrullen. Termostaten kostar 400kr.
tog bort kåpan för kamremmen i dag, och till min förvåning såg den oerhört fräsch ut. Dock är ju inte det en garanti för att den inte är gammal, så det blir nog till att byta den nästa år. Meka kan jag, så den byter jag nog själv utan några större bekymmer. :rolleyes:
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.