Visa fullständig version : Havfiske) Villken rulle ska jag köpa?
Hjonsson
2006-03-31, 14:06
Tänkte höra om nån har tips på bra rulle till havfiske, Torsk hälleflundra framförallt, som håller ett par år. har funderat på nån av shimano rullarna men vill höra mig för lite om ni har nåra erfarenheter att dela med er av.
shimano är det enda som duger=)
Wreckbender
2006-03-31, 22:24
Shimano är bra men inte det enda som duger. Penn har många bra rullar,Daiwa också.Kolla igenom forumet havsfiske/utrustning, där hittar du lite tips.
Det beror ju på hur mycket du är beredd att lägga ut och hur många hälleflundror du räknar med att hala in på ett par år....Visst har shimano bra rullar. Själv har jag bl a testat calcutta 700 som fungerat bra för storsej och torsk....Vill du ha en riktigt grym premiumrulle för Norgefisket så kan accurate boss eller daiwa saltiga vara värda att kolla in...
Tänkte höra om nån har tips på bra rulle till havfiske, Torsk hälleflundra framförallt, som håller ett par år. har funderat på nån av shimano rullarna men vill höra mig för lite om ni har nåra erfarenheter att dela med er av.
Da_Moose
2006-04-01, 00:55
Daiwa Saltiga har jag fingrat på och den såg inte dum ut, förutom prislappen då....
Sen så är väl det den enda lite bättre havsfiskerullen som går att få vänstervevad, jag har då inte sett några andra.
Jag kör själv med en Shimano Tekota 600LC till havsfisket nu, den känns riktigt skön. Mycket bättre än den Amb. Mörrum 7700CL som jag hade tidigare. Framförallt veven är MYCKET bättre.
weberg(gäst)
2006-04-01, 01:00
Jag kör på en Mörrum 7700..Skall testa den för första gången i Norge i mitten på Maj då klassen skall till Fröya..Om den pallar det "lätta" fisket :P, så åker den med till praktiken på Söröya..
Någon som kan säga hur Mörrumen klarar norgefisket???
jag skrev detta om shimano som en intärn grej, kan inget om salt fiske.
En shimano tld 15 e inte fel, kan du hitta för 1500-1995kr väldigt alrund och passar alt noregfiske och det tyngre hemma fisket vrak östersjön mm
Jag kör på en Mörrum 7700..Skall testa den för första gången i Norge i mitten på Maj då klassen skall till Fröya..Om den pallar det "lätta" fisket :P, så åker den med till praktiken på Söröya..
Någon som kan säga hur Mörrumen klarar norgefisket???
Har själv inte testat mörrum men du behöver nog inte vara orolig. Jag vet att den använts vid rejält storsejfiske utan problem..
Wreckbender
2006-04-02, 02:40
Har en 7700 och är nöjd. Klarar allt nordiskt fiske,från vitling till kveite,hitta rätt spö till det du fiskar och ladda med ca 0,25-0,35 flät 15-24kg eller nåt, så har du en rulle som klarar det som simmar i våra hav.Får du stor sej eller kveite så är det inte rullen som ballar ur :wink:
vänsterlasse
2006-04-02, 09:36
Finns en utställare på mässan med bra riktiga Italenska havsfiskerullar, inte "får hoppas att det funkar ett par år" grejor. jäkla fina grejor, funderar på att gå och titta igen. han sa dessutom att vänsterkört finns också. från den där blå bassängen, inåt mot vänster, snett bakom Täby sportfiskebod. kommer inte ihåg vilken monter exakt.
pimpelkungen
2006-04-02, 10:12
Finns bara ett alternativ Shimano Trinidad 20 vilken rulle säger jag bara....
girren33
2006-04-02, 13:50
köpte en gtr t25L på http://www.fiskedepan.se/ kan kaske vara något stor och rejäl , men vet inget om kvaliten så jag har flera reserv rullar att ta till om den brakar ihop , vet någon nått om rullen får ni gärna hojta till mvh girren
Hjonsson
2006-04-04, 01:22
http://www.tunaclipper.se/produkter.htm
Vad tror ni om den här rullen?
Äntligen, någon som är villig att köpa något bra... Alldeles för många är intresserade av att övertyga sig själva om att man får bra grejor för dåliga pengar... Yeah, right.
Jodu, rullarna på mässan som omnämns ett par poster upp var mina, och montern var Lundgrens. De heter Everol. Everol har tillverkat uteslutande spakbromsade havsfiskerullar längre, större och starkare än någon annan tillverkare över huvudtaget. De vet hur man gör. Många efterapningar har gjorts; få har lyckats.
Rullarna är gjorda efter ett simpelt koncept: De skall fungera, och de skall hålla. För nu och för alltid. Simpel mekanik som inte går sönder, och som kan underhållas. Inga små kosmetiska plastdetaljer, inga onödiga kullager. Varför? Därför att kullager i saltvatten kan rosta sönder inom några år. Bronslager håller i decennier. Backspärrar och axlar är över lag dubbelt så stora som hos någon annan. Tyck vad man vill om vikten, men jag har då aldrig sett en som är böjd eller utsliten. Bromsarna är omåttligt starka, och silkesmjuka därtill.
Den överdrivna dimensioneringen gör att rullarna inte är lika mjuka i vevningen som hos vissa japanska. Men visste ni att officiell praxis hos en större japansk tillverkare, är att reservdelslagret förverkas sju år efter avslutad rullserietillverkning? Jo tack. Undra varför.
AVET rullen du länkade till: Jodå. Bra grejor. Infosidan är lånad från Charkbait, en butik vars ägare jag är bekant med sedan länge.
Rullarnas starka sida är att de tagit den beprövade mekanismen från TLD-serien och bara gjort det bättre. TLD:n är en plastrulle; Avetarna är mycket väl bearbetade anodiserade aluminium, och resten av komponenterna tillverkas av de själva till mycket hög kvalitet. En stor del av deras framgång kommer av att vara USA-tillverkade, men den enkla sanningen är att det är helt enkelt bra grejor. Välgjord produkt för ett bra pris. Fina bromsar också. Träffade för övrigt en svensk representant på mässan. Trevlig snubbe.
Och det faktum att man talar väl om en eventuell konkurrent tyder även det på att rullarna är bra.
Oavsett vilket du väljer, gör du rätt i att anstränga dig lite. Köp bra grejor, så slipper du ångra dig.
Doc.
och PS, läs den här tråden. Mer info bara.
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=10765
och PS igen, www.Everol.com och www.Avetreels.com
Hjonsson
2006-04-05, 04:16
Tack för tipset blev välldigt intresserad av Everol rullen verkar vara bra grejor, Är du återförsäljare eller?
Äntligen, någon som är villig att köpa något bra... Alldeles för många är intresserade av att övertyga sig själva om att man får bra grejor för dåliga pengar... Yeah, right.
Jodu, rullarna på mässan som omnämns ett par poster upp var mina, och montern var Lundgrens. De heter Everol. Everol har tillverkat uteslutande spakbromsade havsfiskerullar längre, större och starkare än någon annan tillverkare över huvudtaget. De vet hur man gör. Många efterapningar har gjorts; få har lyckats.
Rullarna är gjorda efter ett simpelt koncept: De skall fungera, och de skall hålla. För nu och för alltid. Simpel mekanik som inte går sönder, och som kan underhållas. Inga små kosmetiska plastdetaljer, inga onödiga kullager. Varför? Därför att kullager i saltvatten kan rosta sönder inom några år. Bronslager håller i decennier. Backspärrar och axlar är över lag dubbelt så stora som hos någon annan. Tyck vad man vill om vikten, men jag har då aldrig sett en som är böjd eller utsliten. Bromsarna är omåttligt starka, och silkesmjuka därtill.
Den överdrivna dimensioneringen gör att rullarna inte är lika mjuka i vevningen som hos vissa japanska. Men visste ni att officiell praxis hos en större japansk tillverkare, är att reservdelslagret förverkas sju år efter avslutad rullserietillverkning? Jo tack. Undra varför.
AVET rullen du länkade till: Jodå. Bra grejor. Infosidan är lånad från Charkbait, en butik vars ägare jag är bekant med sedan länge.
Rullarnas starka sida är att de tagit den beprövade mekanismen från TLD-serien och bara gjort det bättre. TLD:n är en plastrulle; Avetarna är mycket väl bearbetade anodiserade aluminium, och resten av komponenterna tillverkas av de själva till mycket hög kvalitet. En stor del av deras framgång kommer av att vara USA-tillverkade, men den enkla sanningen är att det är helt enkelt bra grejor. Välgjord produkt för ett bra pris. Fina bromsar också. Träffade för övrigt en svensk representant på mässan. Trevlig snubbe.
Och det faktum att man talar väl om en eventuell konkurrent tyder även det på att rullarna är bra.
Oavsett vilket du väljer, gör du rätt i att anstränga dig lite. Köp bra grejor, så slipper du ångra dig.
Doc.
och PS, läs den här tråden. Mer info bara.
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=10765
och PS igen, www.Everol.com och www.Avetreels.com
"Är du återförsäljare eller? "
Nej. Jag sysslar huvudsakligen med design & prototyputveckling av rullarna, samt import.
Närmaste Everol-återförsäljare blir Lundgrens i Stockholm eller Vika Sportfiske i Falun.
Avetrullarna vet jag inte.
Doc.
Hjonsson
2006-04-05, 16:14
Okej, Vad har du att säga om eventuela nackdelar på everol rullen.
Varför jag frågade om du var återförsäljare är för att jag är välldigt sugen på den. =D
"Är du återförsäljare eller? "
Nej. Jag sysslar huvudsakligen med design & prototyputveckling av rullarna, samt import.
Närmaste Everol-återförsäljare blir Lundgrens i Stockholm eller Vika Sportfiske i Falun.
Avetrullarna vet jag inte.
Doc.
Okej, nackdelar... Både gott och ont; fair enough.
Skavise... Jo, mjukhet- den där smidiga, vispa-i-smör känslan man finner i en Trinidad eller ny Ambassadeur saknas till en del. Vi har visserligen gått över till en speciell helical gearset för att vinna smidighet, men de är helt enkelt inte lika mjuka som Shimano:na eller Penn International:arna. Kalla det för mekanisk kosmetika måhända, men så är det ändå. Min kollega på Amerikasidan tog fram en serie med IAR-lager och fler supportande kullager, men den har inte kommit i serieproduktion. Finns risk för malfunktion, säger fabriken. Har de väl rätt i, i och för sig.
Detaljutförande: Detaljer som polerade skruvskallar eller perfekt detaljpassform kommer i andra hand. Det stör mig ibland, men det hör inte till rullarnas designtänkande. Å andra sidan är detaljpassformen hos Land-Rover inte helt hundra heller. Maskinbearbetning med invändigt fasade kanter på insidan av gaveln saknas, mest därför att det är helt jävla ointressant. Det är en rulle, inte ett konstverk.
Obsa dock att det finns två serier- vet inte vilken du gillar- WP-serien och Special-serien. Special-serien är ögonstenen som får lite mer kärlek från fabriken; det märks på den är lite finare överallt.
Vikt / storlek: Den lilla 6-12:an har genomgått ett bantningsprogram som gör den lite lättare än förr. De andra är kanske lite tunga för sin storlek, i och med att materialen man ser är massiva och lika tjocka de ser ut att vara. Inget aluminiumskal på plastchassi.
Kastdynamik: Igen, minstingen 6-12 har en lite lättare spole, men de andra har ganska bastanta spolar skurna ur massiv stång. Så att förvänta sig Ambassadeurisk kastprestanda vore förgäves.
Jaa, det var väl det.
Doc.
Pikopath
2006-04-06, 15:08
En rulle som har blitt veldig populær i norge den siste tiden er Okuma Titus Gold 2 speed. Mange "proffe" havfiskere som bruker disse nå.
Michael
Hjonsson
2006-04-06, 17:03
Tack för informationen Rob, det lutar åt en rulle i SP serien Funderar dock villken storlek jag ska välja. Är inte så hemma på rullar av den här klassen har mest kört med mindre pen amb å biliga b-rullar tidigare. Vad skulle du rekomendre för storlek till torsk å hälleflundre fiske, hadde tänkt mig att kombinera med ett shimano beastmaster spö eller kanske antares.
Okej, nackdelar... Både gott och ont; fair enough.
Skavise... Jo, mjukhet- den där smidiga, vispa-i-smör känslan man finner i en Trinidad eller ny Ambassadeur saknas till en del. Vi har visserligen gått över till en speciell helical gearset för att vinna smidighet, men de är helt enkelt inte lika mjuka som Shimano:na eller Penn International:arna. Kalla det för mekanisk kosmetika måhända, men så är det ändå. Min kollega på Amerikasidan tog fram en serie med IAR-lager och fler supportande kullager, men den har inte kommit i serieproduktion. Finns risk för malfunktion, säger fabriken. Har de väl rätt i, i och för sig.
Detaljutförande: Detaljer som polerade skruvskallar eller perfekt detaljpassform kommer i andra hand. Det stör mig ibland, men det hör inte till rullarnas designtänkande. Å andra sidan är detaljpassformen hos Land-Rover inte helt hundra heller. Maskinbearbetning med invändigt fasade kanter på insidan av gaveln saknas, mest därför att det är helt jävla ointressant. Det är en rulle, inte ett konstverk.
Obsa dock att det finns två serier- vet inte vilken du gillar- WP-serien och Special-serien. Special-serien är ögonstenen som får lite mer kärlek från fabriken; det märks på den är lite finare överallt.
Vikt / storlek: Den lilla 6-12:an har genomgått ett bantningsprogram som gör den lite lättare än förr. De andra är kanske lite tunga för sin storlek, i och med att materialen man ser är massiva och lika tjocka de ser ut att vara. Inget aluminiumskal på plastchassi.
Kastdynamik: Igen, minstingen 6-12 har en lite lättare spole, men de andra har ganska bastanta spolar skurna ur massiv stång. Så att förvänta sig Ambassadeurisk kastprestanda vore förgäves.
Jaa, det var väl det.
Doc.
En av de mindre. 2½ / 0 (= tjugopundarklass) eller 4 / 0. (= trettipundarklass) Något mer än så vore alldeles för stort.
Det fanns en 1½ / 0 för många år sedan. Vi har talat lite om att eventuellt återinföra den, men det är högst osäkert.
Så, 2½ / 0.
Beror kanske lite på huruvida du vill använda flätlina kontra monofil, men även de mindre WP-storlekarna är helt adekvata. 6-12:an är i samma storlek som en Ambassadeur 7000, 12-20:an i samma storlek som en Ambassadeur 15 000 ifall det hade funnits.
De ä bar å åk.
Doc, som nu tar ledigt över helgen. Lycka till med det där.
Wreckbender
2006-04-09, 03:03
Hur har det gått med dina stulna rullar Doc?
det finns bara PENN allt annat suger på havet
det finns bara PENN allt annat suger på havet
Håller med föregående inlägg.
Penn International 16VSX: tvåväxlad o håller en livstid! Grymt läcker design, dessutom
girren33
2006-12-06, 12:04
det senaste inköpet är en shimano tekota .
vilken jag är nöjd med annars som tidigare sagt är en tld 15 en bra rulle..
glöm bara inte bort att satsa på ett bra och skönt spö vilket många inte lägger alls mycket pengar på , det gör en stor del av upplevelsen!!!
HOT_TUNA_gbg
2006-12-10, 22:43
Köpte i våras en Shimano TLD 15 och är helnöjd! Hade en en PENN innan som jag aldrig var nöjd med, tror dock att det var en av deras billigare varianter...
//Peter
Shimanos TLD serie är mycket prisvärd. Bra slit och släng rullar som tål många års användande.
Mvh
Johan P
Köpte i våras en Shimano TLD 15 och är helnöjd! Hade en en PENN innan som jag aldrig var nöjd med, tror dock att det var en av deras billigare varianter...
//Peter
Har också haft en Shimano TLD 15 sen ett år tillbaka och den har fungerat alldeles utmärkt. Bromsen är bra och det är inget som har krånglat på den än så länge. Hade en Penn 320 gti innan och den höll inte alls måttet.
jerklimpan
2006-12-14, 18:40
Ja kör på ambassadör 7000 c Syncroo till mitt havs fiske till det har ja 260 m flätlina i dimension 0,35 för mig räcker det , körde lite långa , torsk å sej på 40-110 m djup med 20 ibs spö , funka utmärkt , sen får du ju en rulle som du kan använda till Gäddtrolling , lax osv .
Såg att www.snajk.se säljer dom ambassadör 10 000 för 795 kr det är ju riktigt bra pris.
Wreckbender
2006-12-14, 23:52
Har också haft en Shimano TLD 15 sen ett år tillbaka och den har fungerat alldeles utmärkt. Bromsen är bra och det är inget som har krånglat på den än så länge. Hade en Penn 320 gti innan och den höll inte alls måttet. Var noga med att smörja lagrena på TLD:n ofta annars börjar den snart gå segt.
Jag kan bara rekommendera AVET. Har en LT 6/3 själv! Billigt nu i USA p.g.a. den låga dollarkursen!
Har en Penn 4,0 har använt den i flera år nu, har aldrig haft ett problem med den.
Det enda jag ångrar är att jag inte köpte den vänster vevade. Ja det finns..
"Sen är en röd rulle aldrg fel." :sun:
Alessandro
2007-09-01, 16:19
Såg Accurate rullarna på röst, verkar gedigna, både haspeln och multin, multin fanns i vänstervevat också. Den multi jag såg var utan linspridare dock.
Såg Accurate rullarna på röst, verkar gedigna, både haspeln och multin, multin fanns i vänstervevat också. Den multi jag såg var utan linspridare dock.
Apropå Röst, hur gick det?
Alessandro
2007-09-01, 17:08
Se rekord...
Wreckbender
2007-09-01, 17:19
Se rekord...
Kul! Fina fiskar. Nån nytta av krokarna?
Alessandro
2007-09-01, 17:27
Tack wreckbender, tyvärr glömde jag krokarna hemma, fick 5 sejar ingen under 10 kilo, sen drog skeppar´n 2 stycken flundror på 141cm och 128cm, båda C&R:ade.
Onekligen att dom nya grafitbromsarna till ambassadeurerna är bra.
christer
2007-09-01, 17:29
shimano torium 20.. köpte mig en ifrån usa 1200:- inkl frakt.. bättre och billigare blir det inte :-)
Wreckbender
2007-09-01, 17:32
Tack wreckbender, tyvärr glömde jag krokarna hemma, fick 5 sejar ingen under 10 kilo, sen drog skeppar´n 2 stycken flundror på 141cm och 128cm, båda C&R:ade.
Onekligen att dom nya grafitbromsarna till ambassadeurerna är bra.
Hmm :( Nä bara skoj när det lyckas för trevliga prickar. Jo det var väl på tiden att ABU begrep att det behövdes nåt vassare.
Alessandro
2007-09-01, 17:48
Häftigt att han C&R:ade en så stor och fin fisk som 38kilo/141cm hans 4:e största, hälleflundran i den storleken är ju värd en och annan krona som död. Accurate verkar vara bra rullar, dom skall tydligen ner till Guinea Bissau igen för mera test på stora fiskar både haspeln och multin.
Häftigt att han C&R:ade en så stor och fin fisk som 38kilo/141cm hans 4:e största, hälleflundran i den storleken är ju värd en och annan krona som död. Accurate verkar vara bra rullar, dom skall tydligen ner till Guinea Bissau igen för mera test på stora fiskar både haspeln och multin.
Accurate är välkända premiumruller, tyvärr ahr jag aldrig testat dom.
Se rekord...
Ingen torsk?
Alessandro
2007-09-01, 18:09
Nix, ingen stor torsk för mig...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.