handdator

Visa fullständig version : Köpa flugmaterial billigt - var?

Victor
2006-03-31, 15:42
Som rubriken lyder; Var kan man köpa flugmaterial billigt?

Ebay har ju en del lockande priser, framförallt på nackar, någon som handlat?

Även om man relativt sällan köper en nacke så behövs det då och då uppdateras i flugbindningslådan, själv behöver jag 4st nya torrflugenackar och har tidigare kört på Metz 2or, det skulle betyda att jag måste punga ut med närmare halva min månadsinkomst (CSN) för att tillgodogöra det behovet just nu om jag köper liknande nackar i en butik på stan, inte så hemskt lockande.

Finns några alternativa märken som funkar bra? Jag har bara provat Metz, Whiting och lite indiskt innan där det sistnämnda får tjänstgöra som fjädrar åt katten att leka med pga. urusel kvalitet.

Mycket tacksam för tips och alternativ så att jag förutom lite vettigt material kan ha en fin flaska whisky stående bredvid flugbindningslådan för ensamma kvällar i väntan på den så avlägsna sommaren... :)

ZanderMan
2006-04-01, 15:21
En av de större handlarna i Örebro har en uppsjö fina witting nackar till bra pris! Även ngt erbjudande om att köp en få en med......

Victor
2006-04-01, 20:13
Ok, det låter ju lovande men lite svårt för mig som är bosatt i Uppsala att kika in hos handlarna i Örebro, eller? Hemsidor?

schizo
2006-04-11, 20:46
En butik som jag kan rekommendera är www.taimen.com
hyffsade produkter till riktigt bra priser.

annars finns www.lakelandflytying.com
dom har whiting ½ och 1/4 nackar till bra priser.

Brevbärarn
2006-04-11, 23:02
köppte en whiting pro grade tuppnacke + en hönsnacke för 250:- på wittlock.
det var ca en månad sedan men jag tror de e samma pris fortfarande de har förövrigt har de 25% rabatt på all flugbindning.
visst kan man handla på auktionssajter men jag har fått uppfattningen att de flesta vet vad de säljer och de köper in billigt för att sälja vidare. exempelvis hittade jag en pro grade nacke för 299:- (utropspris) på tradera. jag fick ju min för 250+ en tuppnacke och jag köper hellre från en seriös butik än någon skojjare på nätet...som dessutom kräver förskottsbetalning.
www.wittlock.se

schizo
2006-04-12, 00:49
www.crillesflugfiske.se har också rabatt just nu.

Muppen
2006-04-12, 07:02
Kolla på blocket och liknande ställen, finns en del folk där som har en hel del material att sälja, kolla t.ex http://www.blocket.se/vi/7836673.htm?ca=5_s.

V-gubben
2006-04-12, 10:22
Har oxo köpt Whiting pro-grade-nackar på nätet (Tradera) men tycker dom är väldigt ojämna i kvalitén. Enstaka fjädrar är ok men långt ifrån alla. Verkar som om dom inte är fullt utvuxna när dom tar dom.
Det finns ju combonackar, dvs 2 halvor med olika färger i varje.

Saittam
2006-04-12, 11:03
LBflugfiske har bra priser på Metz nackar/sadlar och stort utbud av färger.

schizo
2006-04-12, 11:18
Om du vill ha en bronze nacke Metz så har jag en Dun, en ginger och en cream som ligger och "skräpar" givetvis oöppnade.. dun nacken saknar dock kartonnaget.

Inte gratis givetvis.. hehe :wow:

-Braw-
2006-04-12, 18:57
Roadkills :wink:
Nae men om man köper "nybörjarset" så kan man hitta en del fina grejjer.