handdator

Visa fullständig version : rulle till typ id,sutare,sarv,brax?

squid
2006-04-04, 22:56
finns det nån rulle som passar sig bra till mete efter dessa fiskar?:)

këff
2006-04-04, 22:59
shimano stradic 2500 både som bak och frambromsad. finns för rätt pengar på popup. väntar med spänning på två sånna där ifrån nu..

weberg(gäst)
2006-04-04, 23:15
Håller me ovanstående person..Stradic gtm-ra har jag och har pelat på den som attan nu efter mässan..Gud va skön den e..Men tror att dom e perfekta. Sen finns det ju lite billigare modeller som t.ex Super gt rullarna eller vad dom heter

erki
2006-04-04, 23:18
Till det fisket borde väl rätt många rullar funka, bara de inte e förstora och har en bra lättåtkommlig broms. Det e ju inget fiske jag tycker man behöver en så fet rulle till ivf.

këff
2006-04-05, 00:15
jag håller inte med tidigare talare, tycker att en 2500 är rätt motiverat vid sutar metet, id, och brax. storleken skiljer sig inte så mycket mellan en 1000 och 2500 storlek. funkar gör det väll med massa saker eller? men rulle som jag kan tänka mig att rekomendera är fortfarande stradicen. lycka till med sökandet!

këff
2006-04-05, 00:23
0.25/90m tar stradic fa 1000 storleken

0.25/160m går på fa 2500.
kanske inget värd info men vad ska man göra när man inte är trött=)

erki
2006-04-05, 08:32
jag håller inte med tidigare talare, tycker att en 2500 är rätt motiverat vid sutar metet, id, och brax. storleken skiljer sig inte så mycket mellan en 1000 och 2500 storlek. funkar gör det väll med massa saker eller? men rulle som jag kan tänka mig att rekomendera är fortfarande stradicen. lycka till med sökandet!

Det är säkert en jättebra rulle men jag hade aldrig lagt så mycket pengar på ett så lätt fiske, känns lite overkill. Sen e det väl nästan en matsh-rulle med den utväxlingen, eller?

këff
2006-04-05, 10:47
Det är säkert en jättebra rulle men jag hade aldrig lagt så mycket pengar på ett så lätt fiske, känns lite overkill. Sen e det väl nästan en matsh-rulle med den utväxlingen, eller?

klart den går som matsh-rulle med den utväxlingen. men det är inga som helst problem att köra en sån rulle även för feeder metet efter ovangivna arter. 1200 är ju inte en sjuk summa för en rulle tycker iaf inte jag, är studerande med lite pengar, har man intresset för prylar och fiske så finner man pengarna=) jag fick höra "bra killar ska har bra grejer" när jag var typ 12:år och detta har betsatt fast sig=)

Unregistered1337
2006-04-05, 14:24
Stradic 2500GTM, en toppenrulle med utväxlingen som gynnar feederfisket/bottenmete eftersom du snabbt får in en tom feeder fort.

Dubbelveven och FD, som iofs har varit bättre är toppengrejor som borde sitta på varje rulle. Prisvärdaste rullen på marknaden idag till alroundmetet?

erki
2006-04-05, 14:38
Vetefan, ser fortfarnde inte meningen med denna rulle till det fisket om man inte känner att man har lite för mycket pengar.
Hade köpt en Okuma Inspira eller varför inte en Okuma Interceptor Pro och lägga pengarna på ett bra specimen-spö ist. Men det e ju min åsikt....

elanen
2006-04-05, 14:43
Det är just till mete man behöver en bra rulle. Det är dom dyrare rullarna som har bra slirbroms. Drilla stora sutare, karpar, braxar och även andra arter. Ger vid handen att man behöver en slir som går jämt och inte hugger. Gäller precis allt mete. Vid öringmete, gäddmete och gösmete. Tumma på kvaliten på en fiskerulle är ju bara dumdrygt. Varför köpa skräp överhuvudtaget. Köp sig en bra rulle på en gång och slipp alla problem med skitrullar. Gillar man Biltemas grejer, är man ute på djupot vatten helt klart.

këff
2006-04-05, 14:55
Det är just till mete man behöver en bra rulle. Det är dom dyrare rullarna som har bra slirbroms. Drilla stora sutare, karpar, braxar och även andra arter. Ger vid handen att man behöver en slir som går jämt och inte hugger. Gäller precis allt mete. Vid öringmete, gäddmete och gösmete. Tumma på kvaliten på en fiskerulle är ju bara dumdrygt. Varför köpa skräp överhuvudtaget. Köp sig en bra rulle på en gång och slipp alla problem med skitrullar. Gillar man Biltemas grejer, är man ute på djupot vatten helt klart.

trodde inte du och jag kunde vara överrens=) tydligen gick det också=) en supert gtm för 1100 är också ett alternativ men då tycker jag hundra lappen för stradicen är motiverad.

limnos
2006-04-05, 15:27
Eller en centre-pin (http://carpio.se/Carp/CentrePin/), kanske.

LuDDan
2006-04-05, 15:52
Kör med kylskåpet mannen!!!:)

erki
2006-04-05, 16:11
Pratade inte direkt om biltema rullar och id,sutare,sarv,brax e ju inga monster till kämpar direkt men visst e det viktigt med bra broms och att man trivs med rullen.
Men de flesta märkesrullar idag har bromsar som klarar detta fiske enligt min mening och sist jag kollade rull-tester var det inget fel på tex okuma.
Och visst krävs det bra grejer för att drilla drilla stora sutare och karpar men sutare upp till 1,5-2 kilo tar man ju lätt på toppknutet.

squid
2006-04-05, 17:14
haha ja det e klart länge leve kylskåpet!!!!...men det får nog bli en stradic när man fått ihop pengarna:P....o ERKI DITT FLARN JAG FRÅGADE EFTER EN BRA RULLE!!...jag har inte frågat efter nåt bra tips om att jag ska köpa ett bra spö o sen en rutten okuma som rasslar ihop o skiter sig efter en säsong!!..men tack för tipset ändå erki:)....men jag har redan spö!....tack alla andra!;)

Mikael
2006-04-05, 17:20
Pratade inte direkt om biltema rullar och id,sutare,sarv,brax e ju inga monster till kämpar direkt men visst e det viktigt med bra broms och att man trivs med rullen.
Men de flesta märkesrullar idag har bromsar som klarar detta fiske enligt min mening och sist jag kollade rull-tester var det inget fel på tex okuma.
Och visst krävs det bra grejer för att drilla drilla stora sutare och karpar men sutare upp till 1,5-2 kilo tar man ju lätt på toppknutet.

Själv kör jag ofta med okumarullar för c:a 300 spänn och de duger utmärkt till sådant här fiske. Tycker det är helt otroliga rullar som okuma producerar till dessa priser. Dessutom ger de 5 års garanti. Har även en mindre shimano som är skitskön men om den är värd tre okumarullar vet jag inte.

Håller med Erki om att lägga pengarna på ett juste spö istället. Dock om du satsar mycket på mete efter 4-5kg sutare kanske du skall satsa på något ännu bättre. Men undrar om inte okumarullarna håller måttet även för dessa. Drog en torsk på 2,5kg med okumarullen för ett tag sen och det var inga problem, trots att den togs på 25 meter djup och att tygnden var på 200g. Verkar vara tåliga rullar.

Aja, det är dina pengar men detta är min rekomendation.

Ha det!

elanen
2006-04-05, 17:28
Jamän gubbar. Vem vet vad som nappar. Har ni speciella vatten där det bara finns fisk upp till 2 kg. Okumarullar är prisbilliga av ett skäl. Dom är engångsprodukter. Med alla dessa kullager. Räcker det att ett enda börjar spöka. Då gör det ingen nytta om din har åtta eller tio som lockbete. Det är just därför dyrare rullar har ett rullager och lite kullager. Därför att dom är byggda bättre från grunden. Att kompensera detta med massa knappt rostfria kullager. Är ju bara båg. Att ni inte genomskådat det. Det är ju allmänt vedertaget bland dom flesta lite halvtokiga sportfiskare. Och då menar jag dessa som harvar vid sportfiskebutiker och fiskar några gånger i veckan. Köpte mig själv en Okuma förra året av nödskäl. Påstått nedsatt från 600 kr till 295. 8 kullager och hyfsat bra slir. Men rullen blev fort glapp och fastnade med linan i bygelfjädern hela tiden. En lite kant fanns där. Typiskt oprovade produkter. Bara utkastade till försäljning. Nä tänk er för. Gå inte på vad som helst. Okumarullarna är ju väldigt vackra att se på. Men det är en villfarelse.

erki
2006-04-05, 17:44
Jag kanske e lyckligt lottad då för mina okuma epix har inte krånglt på de 3 år jag fiskat med dem.
Men det måste väl räcka med en lite billigare Shimano om det nu måste vara just detta märke.... Om man inte som Mikael skrev fiskar 4-5 kg sutare på regelbunden basis.
jaja, huvudsaken e ju att man tror på sina prylar... Annars kan man lika gjärna stanna hemma ;)

elanen
2006-04-05, 18:20
Erki, billigare Shimano gör ju inte saken bättre. Om du då menar rullar för 5-600 kr. Dessa rullar är egentligen i klass runt 300 kr. Beror ju på att i andra länder än Sverige, är dessa rullar lågbudjet. Grossister och hanlare lägger ju på en massa procnt här. Utgå ifrån helt och hållet på kvaliten. Och då är man oftast uppe på 1500-6000 kr i rullar av klass. Tyvärr är det att dyrare rullar är bättre än billiga. Är likadant när det gäller bilar, hushållsprodukter, TV, DVD, Recevers, förstärkare och högtalare som exempel. Med nåt undantag kan billiga prylar hålla en skaplig klass. Men då är det undantag.

erki
2006-04-05, 18:35
Får väl testa en lite dyrare rulle när någon av de man har behöver bytas ut, skulle behövt en rulle till feeder-fisket men det får vänta. Behöver en karphåv mer och CSN e dåliga på att sponsra fisket :/

Flodebanan
2006-04-05, 18:50
Räcker ju att ta några vevtag på en shimano jämnfört med en Okuma, sedan är det omöjligt att välja Okuman :) Lägger man sedan till FD som är ngt av det bästa som suttit på en rulle i dagens läge? är slaget redan avgjort.

Kan ju bara säga, att Okuma ger 5års garanti är INGEN garanti för att din rulle håller 5år. Iofs är det inte så på Shimano heller, men kan lova att räknar man % så har Shimanons betydligt flera överlevare än Okuma.

Har haft 4 okumarullar. Alla e i nuläget kass(hade dom ens hållit en fiskesesong hade det ju varit bra).

Började en sommare (för 2år sedan) med att köpa en Force, pajjade direkt, fick en ny, mot mitten på sommaren rasslade den som satan vid minsta motstånd i invevningen, la till några kr och tog mig en Epix som man hört mkt gott om. Den rullar fortfarande men kärvade (om än minimalt) som ny och det har inte precis blivit bättre.

Shimanos(på de dyrare) mekaniska är överlägset okuma. Jag menar när 2kulllager slår 10 borde man kanske tänka om. För det är som elanen säger bättre att satsa på få men bra lager än många och billiga. Känns bara på gången i rullarna, vilken SKILLNAD!

Edit; Okuma är garanterat det mest prisvärda märket du kan hitta på den billigare marknaden och Epixen verkar vara en helt ok rulle. Men att jämnföra med typ Stradicen är inte att tänka på. Men som sagt, dem spelar i olika klasser...

elanen
2006-04-05, 19:10
Flodebanan är vis och klok och har bra erfarenhet ser jag. Har gått i genom massor med rullar i prisklass upp till 1000 kr. Ingen har hållt mer än 3 år. Och då även Shimanorullar. Har då fiskat besatt med dom i alla väder. Guidernas rullar har vad jag hört haft samma livslängd som mina. Men då har dom blivit visare dom med och köpt dyrare och stabilare rullar. Min Okuma har inte rasat, bara vart oduglig på grund av att linan fastnar ofta bakom fällbygeln. Därför blir den en till samlingen av kassa rullar. Nu satsar jag på en Shimano den här gången. Blir nog en Twin Power av den nya skolan. Daiwa Capricorn är bra. Men servicen är sämre på dessa rullar. Service är viktigt.

këff
2006-04-05, 22:01
till elanen- varför fallar lotten på twin power rullen? kul att veta man kanske ska ta sånna istället... hmm väntar med spänning på svar=)

Hippo
2006-04-05, 22:15
Varför hålla på å krångla med haspelrullar om de nu är så kass. En multi för 1000 spänn håller i många år....och varför rulle överhuvudtaget? metar gör man väl med bambuspö, flöte o en bit mask = )

ALQ
2006-04-05, 22:18
Varför hålla på å krångla med haspelrullar om de nu är så kass. En multi för 1000 spänn håller i många år....och varför rulle överhuvudtaget? metar gör man väl med bambuspö, flöte o en bit mask = )

:cheers: :cheers:

SharperCarper
2006-04-05, 22:42

1200 är knappast overkill för detta fiske om man prioriterar det och vill få ut max av upplevelse och funktion etc. Självklart kan man hitta en bra rulle för färre slantar, men 1200 känns ändå som ett pris man kan få investera på svenska marknaden för att få en rulle man får ut tillräckligt mycket av under kontinuerlig användning. Olika från person till person helt enkelt beroende på hur mycket man prioriterar det. De som lägger det dubbla på en multirulle för sitt jerkbaitfiske gör det väl förmodligen för att han väldigt gärna vill ha den rullen med allt vad den erbjuder? =)

Min favorit till ovan nämnda arter sedan 7 år tillbaka är Shimano Super Aero 3000 GT, klockrena funktioner och design! Tyvärr inte tillgänglig längre... :skaka:

elanen
2006-04-06, 17:32
Keff, en Shimano Twin Power är nog ett bra val. Men då inte köpa för liten och klen storlek. När man jiggar mycket tar vilken rulle som helst mycket stryk. Och en frambromsad rulle är ett måste. Daiwa är egentligen ett naturligt val för mig. Theory tror jag den heter. Är annars en fin rulle. Men med dålig service som Bios har på sina rullar. Har lämnat in min Capricorn för att bygelfjäderna inte gått tillbaks ordentligt. Och fått den lika tillbaks. Att dom inte kan slänga in en ny fresch. Tycker jag är dåligt. Dom riktigt dyra för typ 5-6000 är för mycket pengar för en rulle man inte alltid är så rädd om. Eller om det låg dom pengarna och skräpade. Men det gör ju dom aldrig. Shimano har ju sin doktor i stan för jämnan. Det gör ibland en god sak. Min grabb har ett gäng Twin Power av både den gamla och nya skolan. Han gillar dom äldre och tidiga bäst. Är grymt sköna att fiska med. Viktigt är att serva dom bara. Ingen rulle mår bra av att inte få sig en skvätt olja eller fett. Med handen på hjärtat så slarvar jag med det för mycket. Men med nya Shimano som har smörjlucka ska det väl bli bättring.

Flodebanan
2006-04-06, 19:08
till elanen- varför fallar lotten på twin power rullen? kul att veta man kanske ska ta sånna istället... hmm väntar med spänning på svar=)

Välj inte bort stradics utväxling, helt underbar när det gäller att veva in tomma tackel :) Blir ju några invevnngar/dag och man tjänar några sek./invening =mera tid i vattnet=större% att få fisken du drömmer om :)

elanen
2006-04-06, 19:09
Visst Stradicen är ju bra också. Har en hemma. Lite tungvevad på grund av högre utväxling.

këff
2006-04-06, 19:54
okej, det kommer bli den bakbromsade stradicen. i vilken monter köptes stradicen för 900? handlade han mer saker i den montern eller? tror han hette weberg eller nått som skrev om det.

Shanghai Lilly
2006-05-22, 19:57
Eller en centre-pin (http://carpio.se/Carp/CentrePin/), kanske.

Rarer than rocking horse shit, in Sweden at least! :D But yea just the the ticket for tench fishing!