handdator

Visa fullständig version : Vad är det för flöte ?

Semb
2006-04-05, 16:26
flötena på bilden till vänster... är dom till livebait eller till nåt annat ? kan man köra flötestrolling med mört med dom ?

Captain_Lovestar
2006-04-05, 16:31
Ser ut som Bombarda. Det är en kombinerad kastvikt/flöte, som tillsammans med en tafs som flyter eller sjunker kan användas för att presentera ett agn eller en fluga med hjälp av ett spinn/haspelspö.

Vanliga gäddmeteflöten funkar alldeles utmörkt till flötestrolling, om man har problem med att de hasar ner på linan så kör man oftast för fort. En flötsstopp under flötet löser det problemet.

Det går säkert att dra en mört under dessa, men det känns som onödigt...

Semb
2006-04-05, 16:37
okejj, men vad är det till då ? för mindre beten som mask/maggot eller kan man köra livebait med dom ? flöter väger 35 gram och är flytande darts bombardo...
men sjunker det med betesfisk ?

Stizo
2006-04-05, 17:01
Ta en titt här! Där borde du få svar på dina frågor!

http://www.kurresfiskeshop.se/TIPS/bombardafiske.htm

ps
2006-04-05, 17:14
Det ser ut som Darts flytande Bombarda med flagga.

Semb
2006-04-05, 18:05
ja det är det, men fick aldrig frågorna besvarade :( orkar flötet bära ett blysänke och en betesfisk ?

erki
2006-04-05, 18:28
ja det är det, men fick aldrig frågorna besvarade :( orkar flötet bära ett blysänke och en betesfisk ?
det e redan blyat så det får bli en liten betesfisk om du ska ha det till det, har testat en gång men fick inget. Skulle kanske fungera bra om man fiskar väldigt grunt eller med död betesfisk....

ps
2006-04-05, 18:46
Om det fixar flötestrolling beror väl på vilken storlek på flötet du har och hur stort betet är. Personligen skulle jag nog kört med en bombarda utan flaggan till trolling men det är jag det.

erki
2006-04-05, 18:49
till flötes trollning är nog detta en av de sista flötena jag skulle välja.

Santa
2006-04-05, 19:05
okejj, men vad är det till då ? för mindre beten som mask/maggot eller kan man köra livebait med dom ? flöter väger 35 gram och är flytande darts bombardo...
men sjunker det med betesfisk ?

det är till för om du tillexempel vill fiska med fluga med haspel spö så kan du ha en sån. du kan någ ha den till allt du vill kasta som är för lätt

Peter L
2006-04-05, 20:45
Som Santa skrev, detta är inte ett flöte eftersom dessa bara klarar att bära upp sin egna vikt (om det är flytande) finns intermediate och sjunkande också. Vikten som anges är vad "dobben" väger och inte lyftkraften.
Så detta lämpar sig inte för flötestrolling iaf, skaffa ett flöte med runt 40g eller 50g bärighet gärna med antenn.
Hoppas att du hänger med på hur jag menar.

Flodebanan
2006-04-05, 20:50
Hehe, typiskt...köpa för att det är billigt som sedan blir liggandes i en låda somewhere.

erki
2006-04-05, 21:11
Hehe, typiskt...köpa för att det är billigt som sedan blir liggandes i en låda somewhere.

Har faktigst hittat en användning för mitt felköp....
Det blev ett 25 g Controller flöte av den :headbang:

Dessa har faktiskt lite bärighet så de e inte riktigt som kast-dobbar.

rilluren
2006-04-05, 22:01
bra flöte e det...
använder den modellen vid mete efter havsöring på kusten för du kastar låååååååångt med dom....

kör med en räka på 0,5-1,2 meter i nån schysst vik..... kanonbra, allra bäst under jan-mars när det är väldigt kallt i vattnet

Flodebanan
2006-04-05, 22:10
Har faktigst hittat en användning för mitt felköp....
Det blev ett 25 g Controller flöte av den :headbang:

Dessa har faktiskt lite bärighet så de e inte riktigt som kast-dobbar.

Gäller att inte vara alltför dum och tunnelseende :)

Semb
2006-04-07, 17:49
då var det ordnat, tog ur blyet och fyllde i med silicon istället så nu kan flötena användas till livebait.
brukar det räcka med att det orkar bära 35 gram ? hur mycke bly brukar ni använda för att få ner betesfisken ?

erki
2006-04-07, 19:20
berror helt på storlek på bete, levande/dött, väder/vind, djup men mellan 30-50g och flöten på 35-80g e inte fel att ha. Gillar själv att fästa flötena i botten vid flötestrolling men det e lätt fixat med lite pärlor och lina om man märker att det inte funkar med genomgående....

ezox
2006-04-07, 20:22
varför inte bara köpa ett flöte som är till för flötestrolling? dom är ju inte speciellt dyra... men,men... just a tought..

Semb
2006-04-07, 20:33
varför inte bara köpa ett flöte som är till för flötestrolling? dom är ju inte speciellt dyra... men,men... just a tought..

för det var utförsäljning, gav knappt en tia styck för dom