Visa fullständig version : Man borde försöka göra något.
Frågan är vad man kan göra. samla in pengar för att köpa kvoter? ( krävs ju en jävla massa) Ta till väpnad aktion:cool1: (Man är ju ingen militant vegan) typ greenpece styll.
Helt enkelt stop båtarna, en stopad super trålare betyder ju en hel del.
Spränga dom ( Visst är man sugen men det får stora konsekvenser för en själv och miljön:nej: )
Nu har ju regeringen lagt på förslag för torskfiske stop. Det är ju bra, men snöar men inte in förmycket på östersjön, visst är det bar men västkusen mår ju inte så bra den i heller.
Östersjön är i ett mer akut läge men med väskusten är det störe chans att göra nånting åt det. ( Borde göra något åt båda svår sits)
Där finns ju åkså annan fisk som är illa ute yänk på all små fisk av flera arter som går åt till fodermjölsfisket.
Men en bra början hde varit totalt torskfiske stop öst som väst.
Fråga1 med åkat torsk bestån har då torsken tillräkligt med föda (då främst östresjön)
Fråga2 Vad händer med laxen blir födo konkuransen för stor.
Dessa takan går att älta i evigheter men jag sätte punkt för mig och idag.
oringen
:pissa1:
ok. jag är inte insatt i vad du skriver så ta mitt med en nypa salt:cool2:
såg ytterst lite av det där laxprogrammet i 2:an häromdan (lagade mat samtidigt). där va det nån "expert" som nämde nåt om svaret på din fråga 2. han menade att eftersom det var så dåligt med torsk, så börjar laxen äta mkt av det som torsken normalt äter så att laxen helt enkelt också blev förgiftad/sjuk/svag.
så jag tror inte laxen å torsken skulle konkurera så värst mkt. det har väl varit större bestånd av båda arterna förut och klarat sig?
//jim
Problemt där ligger ju i att de fiskar up torsken och laxens "mat" också.
Som senar går till djur mat.
jo det har du rätt i iofs.
men det västa är väl inte fisket i sig. utan att trålen förstör botten miljön så gruvligt. har sett bilder av bottenmiljön där trålare har dragit fram. ser ut som sahara öknen fast under vatten.
håller med dig! död åt det hänsynslösa fisket!!!:pissa1:
alla giftutsläpp + avloppsutläpp etc. e väl inte så lycket heller. det mesta kommer väl ifrån öststatsländer antar jag.
Det man kan tänka på är ju att inte köpa Svensk Torsk (är ju ändå så dyr nu) :nej:
Samt uppmärksamma folk i sin närhet på problemen som finns.
//K
Sturgeon
2002-09-28, 14:46
Originally posted by cico
Det man kan tänka på är ju att inte köpa Svensk Torsk (är ju ändå så dyr nu) :nej:
Samt uppmärksamma folk i sin närhet på problemen som finns.
//K
Köper man inte svensk torsk så krävs längre transporter, vilket inte är bra för miljön, alla mynt har en baksida:oj: :oj: :oj:
Det måste vara torsk riktigt långväga ifrån, eftersom tysksvin, danskjävlar m.m. lika mycket tömmer våra kuster på fisk som vi:(
Vafrör hlt enkelt sinte skita i att köpa torsk helt.
Det finns ju mycket annat att äta.:mad: :pissa1:
Sturgeon
2002-09-28, 22:11
Originally posted by oringen
Vafrör hlt enkelt sinte skita i att köpa torsk helt.
Det finns ju mycket annat att äta.:mad: :pissa1:
Rätt, en burk bönor + kebabfeferoni och middagen är biff:hungrig: :beer: :hungrig:
Quivertip
2002-10-10, 18:59
Fiskebåtarna borde gå bga att sänka och göra konstgjorda rev av.
Snacka om vilket fiske det kan bli där om ett par år. :hoppa:
Originally posted by Sturgeon
Köper man inte svensk torsk så krävs längre transporter, vilket inte är bra för miljön, alla mynt har en baksida:oj: :oj: :oj:
Det måste vara torsk riktigt långväga ifrån, eftersom tysksvin, danskjävlar m.m. lika mycket tömmer våra kuster på fisk som vi:(
Jag håller med!
Det räcker inte att man stoppar torskfisket i sverige! Problemet är inte enbart svenskt...
:pissa1: på alla som skiter i Östersjön!
Det är sant. Laxen och torken konkurerrar om samma föda. Ju mindre torsk desto större förutsättningar för laxen.
Som tidigare nämnt så är även födotillgången av sill/skarpsill mindre än tidigare pga av foderfisket. Så egentligen finns det ingen "vinnare" i det hela.
Men visst, om torsken ökar kommer konkurrensen att hårdna och födotillgången minska.
Summa sumarus så bör allt STORskaligt yrkesfiske bort.
Originally posted by Sturgeon
Jo det är sant. Ok jag ändrar mig till att man bör undvika torsk i överhuvudtaget. Jag äter ofta fisk på lunchen och brukar hoppa torsken och ta en kött dag då.
//K
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.