Visa fullständig version : Recept på havsöring ?
har någon nåt bra recept på havsöring ?
Följande recept har jag gjort med både havsöring och lax. Båda funkar perfekt. Inför grillsäsongen är detta ett kanonrecept.
//Tantor
Följande recept har jag gjort med både havsöring och lax. Båda funkar perfekt. Inför grillsäsongen är detta ett kanonrecept.
//Tantor
lät underbart gott :)
måste provas ;)
Oregistrerad
2006-04-24, 13:03
har någon nåt bra recept på havsöring ?
Helstekt i ugn med 2 glas torrt vitt vin utrört i 3 dl grädde. Lägg i 1 näve stavade morötter samt 1 näve stavade rotselleri. Krydda ordentligt med cayenne-peppar och lite flingsalt.
Riktigt gott ! (Ytterst viktigt med rotsellerin då den är en viktig smaksättare)
Strimla potatis a´la janssons frestelse, storlek tändstickor.
Hacka en gul lök.
Blanda potatisen o löken häll i en ungsfast form.
Blanda mellangrädde med en msk. sötstark senap, lite salt o peppar och lite pressad citron, slå över potaisen o löken.
Filea fisken men behåll skinnet, salta den lite lätt. Lägg fisksidan på potatisen och skicka hela härligheten in i ugnen ca. 175 grader i 40-45 min.
Bara att lyfta av skinnet och njuta, hacka gärna bladpersilja och toppa anrättningen med.
PojkenMedKepsen
2006-07-25, 00:37
Behåll skinnet på och ungssteck fileerna i en långpanna. Blir gott smör som du kan ha till potatisen! Riktigt enkelt och gott! Krydda lite efter behag.