Visa fullständig version : Vilket tafsmaterial använder ni?
Vilket tafsmaterial använder ni mest? Jag gillar personligen Seven Strands grejer, men det finns ju en hel del andra likvärdiga fabrikat. Suttit och gjort tafsar till det kommande hajfisket till helgen nu:headbang:
Vad änvänder du för grovlek då? måste vara rätt fet vajer! jag gillar också Drennans Seven Strand, men ska prova ProLeader i vår....
30 lbs brukar fungera fint...
maryland
2003-04-12, 10:29
"Frog Hair" skall jag testa till mitt lättfiske.
Årets nyhet, nån som hunnit använda den ännu?
Jag änvänder Myjt fishing kostar 29:- för 10 skit billigt och väldigt bra för prisen
Erik Hoffmann
2003-04-12, 10:58
Mina erfarenheter av Pro Leadern ar goda sarskilt 5kg vajern till jiggfisket. Foredrar 25kg vajern till gaddan. Kom ihag att inte gora fler an 3 varv nar ni knyter pro leadern. Dra at knuten langsamt sa blir den bra.
Svinga lugnt!
jag använder uteslutande berkley wire..20 eller 30 lb..=)
Seven Strand och Pro leader...samma som alla andra här alltså :=)
Sturgeon
2003-04-12, 11:55
Vad är det för haj du skall fiska?
När vi skall till Alaska gör vi tackel till sillhaj på 200 lbs grejer, lekanden, vajer m.m. Krokar smida 14/0:or.
Sandhaj berättade han var målet....
Jag använder för det mesta Pro Leader... Kanon tykcer jag. Har hört ryckten om att knuten kan gå upp, men jag trot att den personen inte har lyckats så bra med knuten... Har aldrig upplevt att den skulle ens kunna gå upp... Sitter som berg!!! :)
Jag säkrar alltid knuten (eller wirelåset) med en droppe superlim, har faktiskt inte rrovat utan :/ så det är inte så stor risk att knuten går upp då...
Såg att det blev lite snack om tafsar i en av dem andra trådarna... Så tänkte smälla upp en ny just om tafsar...
Vilka erfarenheter har ni av tafsar? Jag kör själv med Pro leader jag tycker den fungerar kanon...
Push-Up tyckte att den var något opålitlig, har ni andra liknande erfarenheter? :)
Tycker att pro leadern är lite dyr för det "vanliga" spinnet och trollingen, då men lika gärna kan ha annat.. har den mest vid aborr- och gösfiske. Använder berkleys steelon till gäddfisket, med berkleylekande och beteslås.....
Sturgeon
2003-06-01, 17:32
Har bara använt allehanda nylonöverdragna ståltafsar, både fabrikstillverkade så som eget hopplock.
Allt från 12 lbs upp till 60 lbs, främst Berkley's.
Men kommer att prova de nyare materialen så snart som möjligt.
Jag kör med proleader from denna säsong, tycker att den är smidig, men pålitligheten får jag väl återkomma om efter sommaren kanske.
jag kör med proleader, den funkar bra, smidig, men har gått av på mitten en gång, vid bottennapp, men annars så har du funkat bra, bara man ser till att ha en stump över från knuten vid beteslås/lekande, annars kan knuten gå upp...
Körde själv med ProLeader i vintras.Ända tills jag var med när två polare till Push-Up brände två gäddor pga att tafsen slets av i gäddkäften.Den ena var en trolig 10+.Trist att se bjässen i hålet, konstatera att krokarna verkar sitta bra inne i käften, bara för att i nästa stund få upp en fransig tafsände.
Kör numera med Fox Easy Twist 20 lbs.Tvinnas ihop eller med crimps.Har väl iofs inte fått möjlighet att drilla nåt riktigt stort, men den känns fin.Bra pris åxå, 25 meter 125 spänn.
//S
40 nylonöverdragen 7-trådig wire är det enda som jag känner mig tillförlitlig på vad gäller trollingfiske. 28 är legitimt för spinn och mete. (Tidigare kört 20 Ib men bränt tafsar på lite större fisk att jag helt gått över till minst 28 Ib) Har testat Proleadern 8-kilo i samband med trollingfiske på lax/öring när gäddorna faller på i allt för stor grad. Har funkat ok som en nödlösning för att slippa allt för många plugg i gäddkäftar. Men långt ifrån så tillfredsställd att jag skulle ens skulle testa det till rent gäddfiske. Efter drillad gädda har Proleadern varit så nött att det varit uteslutet att ens fortsätta med samma tafs.
Hellre någon utebliven fisk än en tappad drömfisk!
FetOst; Då väntar vi andra på att få läsa tråden "Idag brände jag min drömfisk". Det är bara en tidsfråga innan det händer.Korkat tycker jag, men man får hoppas att du lär dej av misstagen.
//S
lillgustaf
2003-06-01, 18:49
fúnkar bra med piano tråd
Originally posted by Carassius
Körde själv med ProLeader i vintras.Ända tills jag var med när två polare till Push-Up brände två gäddor pga att tafsen slets av i gäddkäften.Den ena var en trolig 10+.Trist att se bjässen i hålet, konstatera att krokarna verkar sitta bra inne i käften, bara för att i nästa stund få upp en fransig tafsände.
Kör numera med Fox Easy Twist 20 lbs.Tvinnas ihop eller med crimps.Har väl iofs inte fått möjlighet att drilla nåt riktigt stort, men den känns fin.Bra pris åxå, 25 meter 125 spänn.
//S
Det låter inte kul... :( Men det kanske var en liten skada på tafsen???
Jag tillverkar egna Seven-strand..riktigt bra fungerar dem..
Till spinn använder jag någon budget variant med blått plastöverdrag som jag tycker funkar lika bra som gamla hederliga Berkleys svartöverdragna. Kör med ihopsmälta 30-45 lbs och Berkley cross lock (?).
Jag använder Kevlar tafs, som är överdragen med grön plast, köpt på fiske och fiskar. har landat en 7kg+ på den iaf...
Mange Wiberg
2003-06-02, 16:42
darts tafs e asbra
jag kör utan tafs precis som FetOst! har som sagt aldrig blivit av med någon gädda pga av det.
puttehedberg
2003-06-02, 18:47
jag kör med 0,20fireline till flugfisket efter gädda annars 0,12
0.20 fireline till gädda? fireline nöts av av snabbare än nylon! du är ju knäpp
Jag kör utan tafs ibland, men blir aldrig av med drag för det, men när jag fiskar på djuphålor med storgäddor behöver man ju en tafs...
har fått mitt pb på gädda utan tafs. bara en liten trekrok som satt en bra bit ner i svalget! inga märken på linan. har fått 100tal gäddor utan tafs utan att nån har bitit av linan
ja kör me boone tafsar de få gångerna ja kör me tafs
iofs fick ja men fetaste gös me tafs
Originally posted by Lazinko
Jag kör utan tafs ibland, men blir aldrig av med drag för det, men när jag fiskar på djuphålor med storgäddor behöver man ju en tafs...
Fiskar med storgäddor? som fiskekompis elelr som bete? och vad får du på dem isf? :D
lite seriösare: när man kör djupspinnet efter gädda har man ofta stora drag=mindre risk för att gäddan sväljer det, och dessutom har man grövre lina då, så det är nästan viktigare vid fiske med små drag.. om man då bortser från att gäddorn man får vid djupspinn är mycket större :S
jag kan förstå er som inte använder tafs, väldigt få av mina spinn och trollinggäddor har svalt betet så tänderna raspar mot tafsen, men vad jag undrar är: varför INTE använda tafs? det spelar absolut ingen roll vid gäddspinn, har aldrig hört talas om en tafsskygg gädda, och om ni nu använder så små drag så att gången påverkas av tafsen tycker jag att ni ska byta uppsättning drag!
Håller med.och liksom det är inte särskilt dyrt heller och om dragen är så små är det ju fan abborr drag ju!
Ogge, ge upp dina punkter...
störiga som fan... jobbigt att läsa sidan
Foppa, Dragen går bättre utan tafs, iaf mina hemgjorda och om-gjorda drag
ja det är klart men tänk såhär ett drag som går lite sämre eller inget alls?
Inte ordentliga gäddwobblers och andra stora drag, de är opåverkade... kanskee med största rapala orginal som undantag... och gäddor är dumma och sällan kräsna, de tar på ett drag med lite småkonstig gång också
Majakovskij
2003-06-02, 20:17
Jag använder Kevlar tafs, som är överdragen med grön plast, köpt på fiske och fiskar. har landat en 7kg+ på den iaf... Nu ska vi inte överdriva
Finns olika gäddor, som är olika hiena...
Läs på www.svenskagaddklubben.com
finns intresanta artiklar där, om t.e.x att gäddor som bott i en sjö med lite föda är svårare att lura till hugg än en som bott i Lödde Å t.e.x där det kryllar av mört, spigg och vitfisk i huvudtaget.
Kiwi: Vad vet du om mina wobblers? de är rätt långa och har kroken rätt långt bak på kroppen, så själva wobblern skyddar linan från o bli avbiten.
-==That's All Folks==-
Finns olika gäddor, som är olika hiena...
Läs på www.svenskagaddklubben.com
finns intresanta artiklar där, om t.e.x att gäddor som bott i en sjö med lite föda är svårare att lura till hugg än en som bott i Lödde Å t.e.x där det kryllar av mört, spigg och vitfisk i huvudtaget.
Kiwi: Vad vet du om mina wobblers? de är rätt långa och har kroken rätt långt bak på kroppen, så själva wobblern skyddar linan från o bli avbiten.
-==That's All Folks==-
Jag vart av med en Rapala Husky Jerk ikväll när jag tog bort tafsen när jag skulle trolla gös en stund... Napp+mothug+avbitenlina= Ett förlorat drag...
Längden på draget har inte så stor betydelse om gäddan biter
av linan eller inte... Gäddan tar inte betet alltid bakifrån den hugger oftast från sidan...
Stizo, testa proleadern genom att dra den mot en vass tandad kant, så inser du att den inte är tillförlitlig till 100%. Men den duger som skydd i flertalet lägen vidd jiggning, spinnare osv, efter abborre, gös osv, men INTE till mete efter gädda, värdelös!
Nu snackar jag främst de tunnare dimensionerna upp till 12kg. Fast polarn brände iofs en 8-9+ gädda i hålet som i en snabb vändning slet av pro leadern.
Där håller jag nog inte med dig, väldigt ofta följer gäddan efter betet och tar det bakifrån eller snett bakifrån, det är bara om de är riktigt på hugger som de bestämmer sig för att hugga direkt... Men håll upp munnen på nästa 3-kilosgädda ni drar upp, och tänk er in en 12 cm lång smal wobbler där... säger sig självt att den med lätthet suger i sig en sånn vid hugget!
Sturgeon
2003-06-02, 22:35
Originally posted by Foppa
...väldigt ofta följer gäddan efter betet och tar det bakifrån eller snett bakifrån...
Precis som oss med andra ord.:rolleyes:
Haha, sture då... jag är faktiskt inte ens 15 än :D
Originally posted by Push-Up
Stizo, testa proleadern genom att dra den mot en vass tandad kant, så inser du att den inte är tillförlitlig till 100%. Men den duger som skydd i flertalet lägen vidd jiggning, spinnare osv, efter abborre, gös osv, men INTE till mete efter gädda, värdelös!
Nu snackar jag främst de tunnare dimensionerna upp till 12kg. Fast polarn brände iofs en 8-9+ gädda i hålet som i en snabb vändning slet av pro leadern.
Låter skrämmande! Då måste man ju ta och testa den ordentligt.
Vad kör du med för tafsmaterial?
Originally posted by Sturgeon
Sådär föregår man väl inte med gott exempel :D
ps. Grym idolbild :)
någon som testat green pike wire ??
vad tyckte ni
Jag har fiskat en massa med seven strand, som är green pike wire, bara att den inte är nylontäckt, och jag tycker att den funkar mycket bra! liute dyr bara.. berkleys steelon funkar nästan lika bra...
Ståltafs är givetvis mycket bra, dock kan vissa wobblers tappa gången när du använder ståltafs.
Originally posted by Foppa
Fiskar med storgäddor? som fiskekompis elelr som bete? och vad får du på dem isf? :D
lite seriösare: när man kör djupspinnet efter gädda har man ofta stora drag=mindre risk för att gäddan sväljer det, och dessutom har man grövre lina då, så det är nästan viktigare vid fiske med små drag.. om man då bortser från att gäddorn man får vid djupspinn är mycket större :S
jag kan förstå er som inte använder tafs, väldigt få av mina spinn och trollinggäddor har svalt betet så tänderna raspar mot tafsen, men vad jag undrar är: varför INTE använda tafs? det spelar absolut ingen roll vid gäddspinn, har aldrig hört talas om en tafsskygg gädda, och om ni nu använder så små drag så att gången påverkas av tafsen tycker jag att ni ska byta uppsättning drag!
Originally posted by Sturgeon
trodde jag inte om dig! fast det e klart vi är ju inte mer än människor