handdator

Visa fullständig version : Mete havskatt

schizo
2006-05-03, 11:29
Funderar starkt på att åka ut tuill fladen nu på lördagoch försöka få havskatt.

Har dock inte en susning om vad jag behöver för utrustning.
Såg ett gammalt avsnitt av visst nappar det och där såg det ut som dom använde ett vanligt paternoster tackel som dom agnade med bläckfisk eller nätad mussla.

Men vad skall det vara för storlek på krok och hur många krokar etc.. Hur tungt bör sänket vara?

Ju fler tips/råd desto bättre.

Finns det någon annan turbåt förutom fladenbåtarna?

girren33
2006-05-03, 11:47
det finns flera olika alternativa tackel man kan andvända till havskatt
det vanligaste e nog en 30-40 cm tafs under pilken agnad med nätad mussla.
kom till Göteborg och testa katt ska boka en tur till den 13e denna månad
på tumlaren , katten har börjat komma igång nu..finns många turbåtar i GBG närområde men dock rätt fullbokat hela våren...lycka till

BBRF
2006-05-03, 11:52
Kör med agnad pilk för havskatt. Använd en 150-200 grams pirk som du knyter ett par decimeter 0,80 nylon längst ned på. Knyt dessutom på en vass enkelkrok 4/0-6/0. Agan med bläckfisk, mussla eller sejbitar....Fiska bottennära och dunka pirken i botten regelbundet och gör korta lockryck på max 50 cm.....

schizo
2006-05-03, 12:02
Ok inte krångligare än så. :)

Hade gärna åkt till GBG den 13'e men jag är i Skåne och varberg är nog det längsta jag orkar med till helgen.

Ska det vara cirkelkrok eller en "vanlig" baitholder krok?

BBRF
2006-05-03, 12:19
Har inte testat cirkelkrok vid havskattsfiske utan vanlig enkelkrok bara.

Ok inte krångligare än så. :)

Hade gärna åkt till GBG den 13'e men jag är i Skåne och varberg är nog det längsta jag orkar med till helgen.

Ska det vara cirkelkrok eller en "vanlig" baitholder krok?

schizo
2006-05-03, 12:28
Ok köper på mig några krok, antar att man plockar bort trekroken på pilken.

Sen var det frågan och vilka turbåtar som går ut till fladen.
Någon som har tips.. åker som sagt från skåne så desto närmare desto bekvämare.

girren33
2006-05-05, 22:24
glöm ej för den delen att ge betet en dos 5,56 spray . fisken gillar doften

ett seiöst tipps

schizo
2006-05-09, 10:18
Snacka skitfiske.

Mängder med torsk men mycket få över 40. Att dom sedan tillät folk att plocka upp torsk under 30 cm är tragiskt.

Nej tror inte det blir fladen någon mer gång för mig.

girren33
2006-05-09, 11:01
inga katter då ?

ska ut den 21e med en kille här på forumet ..
tuna clipper blandat fiske bla katt och vrak :fiska3:

schizo
2006-05-09, 11:05
Nej, 3 fjärsingar, några småsej och en massa småtorsk.

Skall kanske åka ut med helsingborgsbåtarna i höst (dom som utgår från bua) och försöka på pigghaj.

Men fladenbåtarna får iaf inte en krona till av mig.

girren33
2006-05-09, 12:30
det e nog så att de lever på forna dagars framgångar då havskattfestivalen
gav bra med katter..
nu e det nog mera en turistfälla.
gillar turbåtarna här i gbg då de inte kan ta så många passagerare och kör det fiske som passar bäst för dagen, vilket i regel kan ge bra , med vissa undantag....

skitfiske

schizo
2006-05-10, 00:21
Nu åkte väl iofs inte båten ut speciellt för havskatt men ändå.
Känns oförsvarligt att plocka upp de mängder småtorsk som togs på båten.

Nej får nog vänta med kattfiske till dess jag tar mig till norge.

Plizken
2006-05-10, 01:44
Nu åkte väl iofs inte båten ut speciellt för havskatt men ändå.
Känns oförsvarligt att plocka upp de mängder småtorsk som togs på båten.

Nej får nog vänta med kattfiske till dess jag tar mig till norge.

Du får råna ett par pensionärer eller nåt´. Din plats är fortfarande ledig och vi åker på söndag kl 18:00. Dagsfärska rapporter från saltströmmen säger att tumlarna gått in i fjorden nu. Torsken är på inngående så strömmingen är inne av allt att dömma. Grov sej och kveite har redan tagits, dessutom togs det en katt på över 12 kg igår. Det kan bli en resa man sent glömmer. Häng med vettja.

Själv siktar jag på hälle.

schizo
2006-05-10, 14:03
Bjuder du på resan så hakar jag på. :)

girren33
2007-03-26, 11:34
nu sätter havsfisket igång för i år för min del GÖTT....
planerda havskattresa med Tunaclipper på långfredagen !.
någon mer som ska ut på havskatt fiske ? skriv gärna hur det gick...:rockbanan :banana:

Fartlek
2007-03-26, 13:15
Skall givetvis ut snart! Grejar med båten för fullt för att få den färdig. Det blir nog först helgen efter påsken vi kommer ut dock, eller kanske någon dag veckan efter påsken.

Skriv en rapport så man får veta hur det gick för dig. :)

girren33
2007-03-26, 13:41
ska fixa till en rapport på hur fisket gick !!
var har du båten eller rättare sagt var utgår du från ?
glöm inte 5-56 till agnet bara hehe ha det gott mvh Håkan

schizo
2007-03-26, 17:02
Hur bra är 5-56 som lukttillsats?

Kommer givetvis att prova.

Och funkar WD-40 lika bra? :)

Fartlek
2007-03-26, 17:36
girren: Jag utgår från Lysekil ungefär. Har aldrig provat något spraysmörjmedel faktiskt, men skall testa i år!

WD-40 är väl originalet då det gäller detta användningsområde? Vill minnas jag läste att det är ett amerikanskt påfund från början att ge betet en dusch, men jag kan ha fel.

Och båda sprayerna i fråga luktar ju faktiskt rätt gott..

snickarn
2007-03-31, 16:15
lubben blir som galen av wd40 55-6 har jag inte provat men det borde ju vara snarlikt

Pike-Buster
2007-03-31, 19:43
Det funkar säkert o luktar gott göre men hur bra för vattnet/fisken är det egentligen...?

keldor
2007-03-31, 20:46
Okej jag är lagomt lätt lurad, men menar ni allvar, funkar 5-56 och wd-40, eller är det bara båg???:blush:

Fartlek
2007-03-31, 20:59
Keldor: Nej det är inget båg. :)

Kolla på på artikeln från 2000-06-12 på följande sida: http://www.fiskejournalen.se/online/2000-06.htm

keldor
2007-03-31, 21:06
Jaha du det blir att pröva när man drar till norge i maj.:sun:

Wreckbender
2007-03-31, 23:03
Fast jag är skeptisk till om det är till nån nytta. Fisken hugger bevisligen på ett agn som är sprayat med 5-56, men jag tror fisken huggger lika bra på ett osprayat agn. Jag har varit ute på fyra långturer till Nordsjön där vi varit ute 3-4 dygn och fiskat. En del har använt 5-56 och en del inte och jag har sett att det inte är någon skillnad i fångstmängd och storlek på fisken. När agnet började tryta använde vi torskfile´och katterna högg lika bra på osprayad som sprayad file´. Men den som tror på det skall använda det, det är ju så det funkar, den som tror på det han fiskar med får fisk :buga: ;)

VildeBill
2007-04-01, 19:32
Får prova det när vi ska upp till Saltströmmen vecka 17.
Låter inte som nån bra ide men man kan ju prova! :)

Plizken
2007-04-02, 23:05
Får prova det när vi ska upp till Saltströmmen vecka 17.
Låter inte som nån bra ide men man kan ju prova! :)

Jag har redan packat ner en burk WD40. Det är en beprövad attraktor.

Jag har dessutom en attraktor för ändamålet skapad. Dragons torsk och sej-stankburk. Stinker fisklik och rutten makrill.

Fartlek
2007-04-16, 18:00
Någon som varit ute och testat i år ännu?

Vi var ute en tur till Måseskär nu i helgen, men tyvärr var fisket lika dåligt som vädret var vackert, med andra ord fick vi inte en fena..

Låg intill en turbåt en stund, men såg ingen som fick något. Jag läste dagen efter på hemsidan för båten och de hade endast fått en katt under den 6-timmarsturen, och det var på nio man!

Får hoppas det var yttre omständigheter som var fel och inte att det är så utfiskat.

Locutus
2007-04-18, 23:30
Var ute på lördag em-kväll i samma område som Fartlek (såg kanske din båt :) ) och fisket var verkligen uselt. Provade även att fiska på vraket Amasis, men det var stendött.

Otroligt vackert väder, havet låg som en spegel.

PojkenMedKepsen
2007-05-04, 21:07
Kaanske, säger kanske, så skall jag få hänga med på havskattfiske om ett tag framöver! Verkar riktigt häftigt, kommer rapport isåfall!

snickarn
2007-05-06, 20:54
:winner: åkte ut med ett glatt gäng på fladen i dag 24 kissar kom upp, snickarn tog största monstret på 2,2 kilo:winner: