Visa fullständig version : Skrikande ambassadeur....
Mr Nilsmaster
2003-04-15, 19:37
Är ägare till en ambassadeur "T6600CL". Rullen är inne på sin tredje säsong och har fungerat bra fram tills nu. När man kastar så "skriker" det om rullen. Ljudet, som inte verkar påverka rullens egenskaper i övrigt, försvinner med jämna mellanrum. Det är minst sagt irriterande, speciellt för mina fiskekamrater. Funderar på om något kullager kan ha gått? Någon som har drabbats av samma syndrom någon gång. Ska snart plocka ner rullen i molekyler. Hoppas man får ihop skiten igen....
Kan vara ett lager, men det borde även märkas på fler sätt än själva ljudet. Jag tror att det kan vara någon av bromsvikterna som skadats eller "hamnat på sniskan". Har själv råkat ut för det, med skrikande rulle som följd. Enkelt att kolla och åtgärda..
Sturgeon
2003-04-15, 21:43
Originally posted by Mr Nilsmaster
Är ägare till en ambassadeur "T6600CL". Rullen är inne på sin tredje säsong och har fungerat bra fram tills nu. När man kastar så "skriker" det om rullen. Ljudet, som inte verkar påverka rullens egenskaper i övrigt, försvinner med jämna mellanrum. Det är minst sagt irriterande, speciellt för mina fiskekamrater. Funderar på om något kullager kan ha gått? Någon som har drabbats av samma syndrom någon gång. Ska snart plocka ner rullen i molekyler. Hoppas man får ihop skiten igen....
Skruva åt den mekaniska kastbromsen och prova.
öppna int erullen! lämna in dne på affären istället! öppnade min abu garcia CD-6 det slutade me d att någon liten fjäder flög åt h*lvete o den hittade jag aldrig mer. det där iof en ambassadeur men öppna den inte
Originally posted by korten
öppna int erullen! lämna in dne på affären istället! öppnade min abu garcia CD-6 det slutade me d att någon liten fjäder flög åt h*lvete o den hittade jag aldrig mer. det där iof en ambassadeur men öppna den inte
Haspelrullar har jag som vana att aldrig öppna, ambisar kan man dock enkelt skruva ihop igen utan bekymmer..
Sturgeon
2003-04-16, 00:37
Alla som använt LEGO som små kan plocka isär och ihop både hasplar och spinrullar "utan" problem.
Avser du vanligt LEGO, eller Teknik LEGO i detta fallet? ;)
Själv har man ju kört allt från vanligt LEGO till "Den lille elektrikern" ... :)
Bara plocka isär den och olja efter instruktionsboken, sprängskissen kan också vara bra att ha... rengöra skadar ju inte heller. har du fiskat i saltvatten eller??
//Kalle
Mr Nilsmaster
2003-04-16, 15:31
Fiskar nästan uteslutande i saltvatten. Har plockat isär rullen och rengjort alla delar. Hittade inget som såg konstigt ut. Mkt märkligt. Ska ut imorgon igen och provköra rullen....
Smågrabbar!! En annan är ju uppfödd med Mecano! Därför kan man skruva isär och få ihop vilken fiskerulle som helst!!
Ok men fiskar du i saltvatten ska du hälst spola av rullen med sötvatten efter varge fisketur och när det torkat olja de ställena som ska oljas och smörjas.
//Kalle