handdator

Visa fullständig version : Hur fixar man en stoppknut på FireLine som faktiskt funkar?

shapesh1fter
2006-05-07, 00:04
Tjenare, hur fixar man en stoppknut, eller ngt som fyller en liknande funtion, på te x .12 fireline för abborremete?
Är det så att man måste ha nylon för att kunna använda stoppknutar till glidande mete? det blir ju så himla gung-aktigt då... :ledsen:

Sedan en annan fråga bara... På ett flöte, ca 5cm model penna, jag har står det 10g - är det vikten det tar innan det går under eller ngt annat? Gäller den siffran för de flesta flöten också dess kapacitet då eller?

CalleX
2006-05-07, 00:08
jag har använt ett slags gummiband på en sytrådsrulle (finns antagligen att köpa där man kan köpa sytillbehör) till min 0.08 lina. Efter ett tag så är den dock inte så glidande längre eftersom den tunna linan är förjävlig att trassla sig i allt och lite till...

shapesh1fter
2006-05-07, 00:11
tack för tipset! ska höra med moster som kan allt om sytillbehör:)

en följdfråga bara.... vilken lina till abborremete är det som gäller? FluoCarbon eller vad det heter eller ngn annan bra som inte töjer sig så mkt? Vilka linor kör ni med själva?

Stizo
2006-05-07, 01:17
Gör en stoppknut av gröve garn eller liknande! Funkar hur bra som hellst och är super billigt!

http://www.rackelhanen.se/images/stopknut.jpg

Stizo
2006-05-07, 01:20
tack för tipset! ska höra med moster som kan allt om sytillbehör:)

en följdfråga bara.... vilken lina till abborremete är det som gäller? FluoCarbon eller vad det heter eller ngn annan bra som inte töjer sig så mkt? Vilka linor kör ni med själva?

Jag föredrar fortfarande nylon till mete... Kör med 0,15-0,20 till abborremete!

Captain_Lovestar
2006-05-07, 08:49
0,18-0,20 nylon är det som gäller. Töjningen är obetydlig, eftersom fisket sker på mindre avstånd än 30 meter. Flätlina har en dj-vla förmåga att trassla in sig i tacklet, särskilt vid flötmete med levande betesfisk. Det slipper man med nylon.

shapesh1fter
2006-05-07, 11:49
då får det bli till att spola på 0.20 el 0.23 typ på extraspolen:)
Vilket märke på lina rekommenderar ni? Jag kommer till att fiska med ett Walker Light Jerk -30g med en Okuma Regal 2000Xi och även ul grejorna. Inga direkt hardcore mete grejor jag vet..... men man måste ju börja någonstans:)

Och sedan om ni vet - jag fiskar mkt i skärgården, finns det speciella hotspots som håller fisk nu i början på mars som man inte vet om dvs...;)?

tachsam för all hjälp! :cheers:

Bigfisher
2006-05-07, 12:27
Man kan annars ta gummiband och klippa av en ca 2cm lång bit och knyta det med två kärringknutar på linan och dra åt hårt. Sitter kvar och den går att dra upp och ned med lite kraft.
Gurra

Stizo
2006-05-07, 12:29
Man kan annars ta gummiband och klippa av en ca 2cm lång bit och knyta det med två kärringknutar på linan och dra åt hårt. Sitter kvar och den går att dra upp och ned med lite kraft.
Gurra

Fastnar den inte i spö-öglorna???

shapesh1fter
2006-05-07, 12:37
Gurra

på nylon så fixar jag stoppknutar bra. det blir lite väl osäkert på te x 0.12 fireline. man vill ju inte att djupet ska ändras när knuten passerar alla öglor. men jag ska prova med lite gummiband... :cheers:

Flodebanan
2006-05-07, 13:35
Darts har stoppknutar som fungerar helt OK. Finns att köpa i alla välsorterade sportfiskebutiker.

Till Abborren är nylonen är stor fördel då en stum flätlina gärna river loss kroken ur deras mjuka mundelar. Använder jag flätlina har jag alltid en tafs av FC som då, förutom att den syns mkt mindre, även får en funktion som "chockabsorber".

Stizo
2006-05-07, 14:04
Darts har stoppknutar som fungerar helt OK. Finns att köpa i alla välsorterade sportfiskebutiker.

Till Abborren är nylonen är stor fördel då en stum flätlina gärna river loss kroken ur deras mjuka mundelar. Använder jag flätlina har jag alltid en tafs av FC som då, förutom att den syns mkt mindre, även får en funktion som "chockabsorber".

Att draget skulle slita sig ur abborrens mun pga att flätlinan är stum vet jag inte om jag håller med om... Jiggar med flätlina och inte sliter sig abborren då heller. Varför jag använder nylon till mete är just för att tunna flätlinor trasslar så mycket mer vid tex mete med flöte!

Flodebanan
2006-05-07, 15:55
Att draget skulle slita sig ur abborrens mun pga att flätlinan är stum vet jag inte om jag håller med om... Jiggar med flätlina och inte sliter sig abborren då heller. Varför jag använder nylon till mete är just för att tunna flätlinor trasslar så mycket mer vid tex mete med flöte!

Beror ju givetvis också på vilken aktion ditt spö har...

Push-Up
2006-05-07, 16:07
om det trasslar har ni tackel som är trasselbenägna.
Jag kör endast med flätlina och det trasslar inte ett dugg för mig.
Bästa stoppknutmaterialet för flätlinor som är hala i sig själv är power gum, finns på karpavdelningen. Kanon!

jerklimpan
2006-05-07, 16:08
Tjenare, hur fixar man en stoppknut, eller ngt som fyller en liknande funtion, på te x .12 fireline för abborremete?
Är det så att man måste ha nylon för att kunna använda stoppknutar till glidande mete? det blir ju så himla gung-aktigt då... :ledsen:

Sedan en annan fråga bara... På ett flöte, ca 5cm model penna, jag har står det 10g - är det vikten det tar innan det går under eller ngt annat? Gäller den siffran för de flesta flöten också dess kapacitet då eller?

Funkar det inte med flötesstopper minsta modellen skulle ja prova.

Arnenym
2006-05-07, 19:31
Håller med PU. Jag har aldrig problem med trassel och jag använder bara fireline.
Däremot så gör jag stoppknutar med dacronlina som man egentligen använder till backing på flugrullar.
http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/showimage.php?iid=17058&cid=11&sort=date
Fungerar hur bra som helst.

Bigfisher
2006-05-07, 19:40
Fastnar den inte i spö-öglorna???

Nej det tycker jag inte. Det är bara kapa ändarna till den längd som passar

richtermo
2006-10-02, 12:16

Jag fick en bit "pole-elastic" av polarn som tävlingsmetar. Det är tunn gummisnodd som han använder som stötdämpare på sitt långspö. Den kostar inte många kronor och är kalasbra att knyta stoppknutar med, dessutom finns den i klara fina färger som gör det lätt att se knuten. Det har funkat mycket bra på min fireline XDS 0,13 mm.

Mvh // Anders

hmm
2006-10-02, 13:26
Kör som Arnenym, flugbacking(vaxad dacron) är outstanding i funktion OCH pris :)

PojkenMedKepsen
2006-10-03, 16:35
Men killar, skaffa såna ''ploppar'' som man trär på linan? Som en stoppknut, fast av gummi eller nått, iaf skitbra! Har alltid dom när jag metar. Vet inte vart jag köpte dom eller va de heter, måste kolla upp det.

Rekomenderas!