handdator

Visa fullständig version : Sidoparavaner, Great White eller Yellow Bird Big

pikecatcher
2006-05-18, 08:35
Undrar om någon har erfarenhet av dessa två sidoparavaner? Står i valet och kvalet. Jag vill att de ska klara lite större beten. Är Great White bara "hypad" i diverse tidningar eller är den så bra som det sägs? Eller ska man gå på Yellow Bird Big (eller off shore)?

jl
2006-05-20, 11:18
Beror till vilket fiske du ska använda dom till.. Har testat great white. funkar bra, har inte testat stora yellow birden..Körde med grizzly ett tag, även dessa är helt ok..

Wachtel
2006-05-20, 12:01
Samma fråga hade jag tänkt ställa!

TAMTAM
2006-05-20, 12:52
Undrar om någon har erfarenhet av dessa två sidoparavaner? Står i valet och kvalet. Jag vill att de ska klara lite större beten. Är Great White bara "hypad" i diverse tidningar eller är den så bra som det sägs? Eller ska man gå på Yellow Bird Big (eller off shore)?
Har fiskat mycket med Offshore och är nöjd med den, mycket bra men dyr här!
Klarar upp till 80 gram bly kula men räkna inte med större spridning då, har kört upp till 200 fot från båten i lungt väder och lätta beten kör ofta tre på varje sida utan problem i lungt väder.
Ska du använda stora djupdykande gäddwobblers får nog de flesta småparavaner problem mycket motstånd i sådana har ingen erfarenhet av detta själv men offshoren är en bra inline paravan.

joj
2006-05-22, 13:54
Great White är den som jag tycker går bäst nog det börjar bli lite vågor, jag har dock bara kört med lätta skedar med 20 grams bly framför.

TrollingToken
2006-05-22, 14:15
Jag kör GreatWhite, har inte testat några andra paravaner dock. Jag kör GreatWhite i insjötrolling med alla typer av skedar och wobbler, från små atom till professorn, från små wobblers till Westins jätte utan problem. De är lätta att hålla ordning på även om man kör med ett gäng på varje sida båten.

DavidL
2006-05-22, 14:31
Great White är bästa paravanen! Lättast att lägga ut, drar bäst, går att köra i alla farter, är minst jobbig att ha på linan när man drillar.. Ingen annan kommer i närheten!

Wachtel
2006-05-22, 22:46
Två st GW inhandlade, nu får jag ut och träna :nojd:

Santa
2006-09-30, 23:25
Två st GW inhandlade, nu får jag ut och träna :nojd:

Måste ju fråga hur det gick för dig att trolla med dom?

Wachtel
2006-10-01, 16:08
De har fungerat bra, dock lite för bökigt att ha fyra spön ute, 2 med och 2 utan paravan) så nu kör jag oftast med bara 2 med paravan. Fiskar oftast ensam. Funderar också på att skaffa kortare/styvare spön (har 8'6" vanliga trollingspön) men det får vänta tills nästa år.

Everflow
2006-10-01, 18:27
brukar köra 6 när jag är själv... så bökigt är det inte tycker jag. allt blir ju mycket enklare med paravaner.

NinjaLinus
2006-10-01, 20:56
har två great white till salu i nyskick!! pm! :hoppa:

Santa
2006-10-07, 14:39
Jag kör GreatWhite, har inte testat några andra paravaner dock. Jag kör GreatWhite i insjötrolling med alla typer av skedar och wobbler, från små atom till professorn, från små wobblers till Westins jätte utan problem. De är lätta att hålla ordning på även om man kör med ett gäng på varje sida båten.

Måste fraga hur lång lina har du mellan wobbler och paravan?

Santa
2006-10-07, 14:40
Great White är bästa paravanen! Lättast att lägga ut, drar bäst, går att köra i alla farter, är minst jobbig att ha på linan när man drillar.. Ingen annan kommer i närheten!

Jag har great light är det mycket skillnad på dom?

Flodebanan
2006-10-07, 14:48
Jag har great light är det mycket skillnad på dom?

Den är mindre och klarar därmed inte alls samma storlek på betena är min hypotes :) Jag tror att Light passar till mindre göswobblers och white till gädda och gösfiske med lite tyngre saker samt trollingfiske med lite bly på linorna.

Santa
2006-10-07, 14:50
Den är mindre och klarar därmed inte alls samma storlek på betena är min hypotes :) Jag tror att Light passar till mindre göswobblers och white till gädda och gösfiske med lite tyngre saker samt trollingfiske med lite bly på linorna.

Men den borde kunna dra typ nilsmaster wobbler väll? det är väll att man inte tar dom som går djupast eller?

Flodebanan
2006-10-07, 17:42
Men den borde kunna dra typ nilsmaster wobbler väll? det är väll att man inte tar dom som går djupast eller?

Inte en aning eftersom jag inte har användt dem ;) Paravanerna alltså...

TAMTAM
2006-10-07, 19:26
Min filosofi är att köpa grejor man kan växa i dvs grejor som inte begränsar så fort du får en ny ide betyder bara att man får skåpen fulla (har jag i alla fall iofs) samt måste springa till handlaren och mata honom hela tiden.
Köp inline plattor som klarar högsta möjliga vikt så kan du växa i dem säkert dyrare men du behöver aldrig byta dessutom drar de mycket längre ut mitt råd samma med rullar se till att köpa med rejäl linkapacitet och räkneverk du hamnar där förr eller senare i alla fall.

newbee
2006-12-23, 15:07
tja, vad för typ av spö behövs för att hålla en yellow bird? behöver man ett trollingspö/båtspö eller funkar det bra med ett vanlingt 9-10fots 10-40g?

Flodebanan
2006-12-23, 15:25
tja, vad för typ av spö behövs för att hålla en yellow bird? behöver man ett trollingspö/båtspö eller funkar det bra med ett vanlingt 9-10fots 10-40g?

Jag kör 10ft;are -55g och det fungerar toppenbra, man får upp linorna lite så dom slipper ligga o släpa också.

Men har även kört med gubbar som använder sina vanliga planerbordspön till sidoparavanerna.

TAMTAM
2006-12-23, 21:26
Flode är en av "gubbarna" som kör vanliga inline paravaner med vanliga planer spön mina fungerar lika bra med storpulkor såväl som inlines bara välja har du gjort jobbet rätt behöver du inte ändra på någonting samma spöhållare fungerar lika bra oavsett vad du använder...

Flodebanan
2006-12-24, 01:04
Flode är en av "gubbarna" som kör vanliga inline paravaner med vanliga planer spön mina fungerar lika bra med storpulkor såväl som inlines bara välja har du gjort jobbet rätt behöver du inte ändra på någonting samma spöhållare fungerar lika bra oavsett vad du använder...

Jag har ju mina 10ft enbart p.g.a spöbrist, men dom kmr sitta perfekt till Gösen och Gäddorna.