Visa fullständig version : Vilken wire och vad för flöte använder ni
Hej
Undrar vad ni som metar efter gädda använder för wire till era taffsar. Vilken styrka och märke. får gärna säga varför ni använder just den ni gör.
Och vad använder ni för flöte? Oxå där varför just det. har kollat runt en del men det finns för mycket tycker jag :).
RobRaven
2006-05-30, 11:26
Jag använder pro leader 25 kg och Drennan piker 28gr !
Jag kör med Surflon och Surfstrand. Finns att köpa på attitude baits. Mestadels för att de är knytbara och rackarens smidiga och starka.
Flöte, använder ett Darts från ett metepaket för fiske efter gädda i strömmande vatten. Har inte fått anledning hittils att uppgradera.
Drennan 7Strand Pike Wire 28 lb använder jag till tafsarna för att den vet jag håller och är tillräckligt smidig, flöten blir det drennanpiker 28 el 40 alternativt något anten-flöte till flötestrolling.
Captain_Lovestar
2006-05-30, 11:52
Fox Easy Twist i 30 lbs styrka. Ger ett lagom smidigt tackel, samtidigt som jag aldrig haft tafsbrott. Finns på www.popuptackle.com
Flöte är Drennan Piker i 20 eller 28 gram beroende på omständigheterna. Ger väldigt lite motstånd då gäddan drar ner det under ytan. Det passar dock sämre i strömmande vatten, pga den långa kroppen som lätt fångas av strömmen. Har dock inhandlat ett Fox Predator i 18 gram, verkar lovande, syns bra och rider mer ovanpå strömmen. Skulle dock vilja ha ett som tar lite mer bly.
fox easy twist och premier Pencil Pike Slider strl 2 eller 3
Man behöver inte mer en 7Strand det är tillräckligt smidigt? Kan ju passa på att fråga med vad ni använder för storlek på lekande? var nere och kollade på gardner tror jag det det heter det är nåt karpmeta märke eller vad man ska säga. kostade typ 65 för 20 st ska man lägga sig i den nivån eller ska man köra med billigare?
Sen en sak till jag var där nere nu och såg att dom hade ett karpspö som hette sixthsens var klassat 2,5 nån som har hört talas om det? kostar bara 680 spän st så det är ju inte så mycket pengar. känns som det kanske kan vara ett vettigt alternativ att prova med?
Använder närmsta tafs jag hittar, med en 1:a på.
Flötet jag kör med är ett darts 10 gram.
Ska ju hålla 10, grejen ligger i att den håller snarare 20-30.
Lånar din tråd lite om det är okej...
Vad är lämpligt som flötesstopp på flätlina?
RobRaven
2006-05-30, 12:30
Jag använder garn !
Jag köppte ett färdigt paket med ca 5 stopp knutar och 5 pärlor av märket darts för ca en 10 och det funkade för mig. har inte provat nått annat i och för sig :)
En stoppknut av nylonlina
Stoppknut av nylonfärgad fluglinebacking. Syns bra, löper lätt in mellan öglorna och är lätt att flytta på linan.
Tafsmaterial som är bra är redan nänmda surfstrand micro supreme 26lb som har en tunn dia och är stark. Annars är prologics savagegear en fin wire som är lätt att knyta not-a-knot.
RobRaven
2006-06-01, 13:34
Äntligen så är fiskeförbudet över! :) Dags att försöka bättra på PB:at! :)
Robert Jaglén
2006-08-15, 13:13
Jag använder mig utav ProLeader som klarar upp till 25kg , flöten ät olika till olika storlekar på betes fisken , men jag föredrar runt 30g och uppåt :fiska2:
trashmasta
2006-08-15, 13:24
Kör med de i storlek large från Darts. Funkar kanon men tänk på att blöta linan när du trär på eller flyttar det.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.