handdator

Visa fullständig version : Vilken rulla är det som gäller?

JohnH
2006-06-01, 21:29
Hej!

jag ska upp till Nordnorge i slutet på Juli och räknar iskallt med sjukt stora sejar och torskar i 15kg-klassen. Fiske efter Stor torsk,sej,havskatt,marulk och hälleflundra ska fiskas.

Spöt jag köpt är ett 30lbs kunnanspö.

Vad behöver jag för rulle? Jag hade hoppats komma över en rulle som pallar fisket och ligger i 1000kr-klassen. Ska jag skita i det och hyra utrustning för 500kr/för den vecka jag är där?

Jag ska mestadels köra trolling... inget kastande iaf.

tack på förhand

oringen
2006-06-01, 21:36
Lägg till några hundringar och köp en daiwa sgl eller va den heter (trollingrullen) Eller leta efter en beg shimano tld 15

JohnH
2006-06-01, 21:38
Tackar!

Spöt ska väl inte vara den avgörande faktorn hoppas jag.. det är väl rullarna som tar stryk har jag fattat det som?

Något att tänka på om jag ska köpa en begagnad isf?

Röst är den tilltänkta fiskeplatsen.

Flodebanan
2006-06-01, 22:07
Tackar!

Spöt ska väl inte vara den avgörande faktorn hoppas jag.. det är väl rullarna som tar stryk har jag fattat det som?

SG LC och LCA har jag hört skall fungera enligt guidningen där uppe. Dessa fungerar sedan suverönt även till trolling bl.a. lax&gädd och göstrolling och ismete när du kommer hem.

Lazinko
2006-06-01, 22:29
Ett tips är att kolla på www.ebay.com innan du köper. (BILLIGT)

JohnH
2006-06-02, 15:38
Daiwa Sealine LCA SG27LCA reel. SG-27-LCA,Brand New Box

90dollars

Daiwa Sealine LCA SG47LCA reel. SG 47 LCA,Brand New Box

90dollars

Daiwa Sealine GLC SG27LC reel. SG 27 LC, Brand New Box!

90dollars

Daiwa Sealine GLC SG47LC reel. SG 47 LC, Brand New Box!

100dollars

+10dollars i frakt

Features:

Line Counter (Measures In Feet)
Power Mesh Drive
Machine Cut Bronze Gears
One-piece Composite Frame
Oil Retaining Bushings
Smooth Teflon Impregnated Felt Drag
Spool Click

Specification:

Model: Sealine SG47LC

Line Capacity (YDS / LBS): 14/380,20/280,25/220

Gear Ratio: 4.2 : 1

Weight (Oz): 17.3

Jag är skitkass på sånt här. Något extra att tänka på vid köp via ebay? Gissar att det är bäst att handla från affär.

Och som sagt: fisket ska bedrivas uppe i nordnorge efter stor och stark firre i 20kg-klassen (hoppas jag).. under 6dagar.

Vilka är de viktigaste egenskaperna jag måste kolla på? Vad får jag inte vara utan?

Flodebanan
2006-06-02, 15:52
Vilka är de viktigaste egenskaperna jag måste kolla på? Vad får jag inte vara utan?

En grym broms---

JohnH
2006-06-02, 16:37
Kan jag tänka mig men det är ju som sagt lite svårt o veta om det sådär rakt av genom att läsa om en rulle.

Kan man säga så här:
Vilka rullar ska jag undvika? Vilka håller inte måttet fast de är avsedda för tungt fiske?

oringen
2006-06-02, 20:56
Tackar!

Så länge det inte är spö med tuna vägar i grafit eller sk limspö så fixar det sig nog. Men aldrig hör något dåligt om kunnans båtspön i alla fal inta att dom gått av. Spö som är delande mitt på kankse inte är det bästa men nyare modeller brukar va ok.

oringen
2006-06-02, 20:58
Kan jag tänka mig men det är ju som sagt lite svårt o veta om det sådär rakt av genom att läsa om en rulle.

Kan man säga så här:
Vilka rullar ska jag undvika? Vilka håller inte måttet fast de är avsedda för tungt fiske?

Många abu rullar har ju gått ått h.. vi norge fiske. Kör shimano elller daiwa. Eller kanske en Penn senator. Inte det modernaste men det håller och finns mängder beg billigt.

Lazinko
2006-06-05, 03:34
Daiwa Sealine LCA SG27LCA reel. SG-27-LCA,Brand New Box

Jag är skitkass på sånt här. Något extra att tänka på vid köp via ebay? Gissar att det är bäst att handla från affär.

Och som sagt: fisket ska bedrivas uppe i nordnorge efter stor och stark firre i 20kg-klassen (hoppas jag).. under 6dagar.

En sak du ska tänka på är att be säljaren skicka varan som en "gift" eller "low value". Då slipper du betala tullavgiften :)
Skriv bara i rutan när du betalar(med paypal):
Hi, please ship it as a "gift" due to the custom fees in our communistshitcountry.

:D :asflabb2: amerikanarna kommer digga dig om du visar hat mot kommunism :cheers:

schizo
2006-06-05, 08:14
Haha.. har aldrig tänkt på det.
Har bara bett dom och det har gått bra.
Nästa gång blir det helt klart att visa kommunisthat. :)

Alessandro
2006-06-05, 09:09
Finns annars lite begagnade Penn-rullar på www.tradera.com inom Sverige.

vincent20
2006-06-12, 14:40
Finns annars lite begagnade Penn-rullar på www.tradera.com inom Sverige.
och tradera :D :fiska2: :fiska3:

Lennart
2006-06-14, 15:02
Min kompis har en Shimano Charter Special 2000 som är använd 7 dagar.
Väldigt fin rulle med spakbroms och alla andra kvalitetsgrejer man vill ha i en rulle. På rullen sitter 350 meter Stren flätlina, den gula med extra rund coating. Säg till om det är intressant att ni kommer i kontakt med varandra.

Lennart, igen
2006-06-14, 15:03
Glömde säga: han sticker till Norge i två veckor om en vecka så om du är intresserad är det kanske lite brådis!

JohnH
2006-06-14, 23:09
Hmm.. börjat glo på en shimano takota 600 med räknare (inte miniräknare;))

Hoppas få tag på en ny för 1500... 0.36lina ska ju på sen också... där rök det 600 till! :)

/
snål men tarv

Alsbäck_
2006-06-15, 00:40
Är det säkert att handla på tradera/ebay ? :P

Alessandro
2006-06-15, 09:09
Nej, man kan bli blåst på tradera/ebay, har bara blivit det en gång iofs, det enda man kan göra då är att ge negativ omdömme och räkna med att få ett själv, själv valde jag att ge neutralt och tala om att han var en gangster.

fogelberg
2006-06-15, 09:25
Jag har gjort flera köp på Tradera och aldrig blivit blåst... Kolla säljarens omdömme innan du bjuder, har han goda betyg så är det bara att köra, många röda markeringar? då kan man ju läsa varför, beror det på bluff så köp inte.

HåkanViskafors
2006-06-15, 10:26
Sätt inte på 0,36, jag tar för givet du menar flätlina....

Skulle vilja påstå att 0,20 - 0,25 räcker mer än väl

Aldrig i livet att en torsk på 25 kg drar av en 0,20-lina
Däremot så får du en mycket tunnare lina som skär vattnet ordentligt. Detta är oerhört viktigt på stora djup med strömsatt vatten.
I och med att den också skär vattnet bättre så kan du fiska med lättare pilkar. En 350 grams Wiggler rör sig mycket bättre och mer lockande än en motsvarande 500-600 grams... Lite skönare i armen också :-)

Rödingen
2006-06-15, 11:52
Penn Finns Det Nå Annat?

JohnH
2006-06-20, 14:10
Blev en shimano takota 600 med räknare + 600m flätlina. Det där med tjockleken på linan verkar det vara delade meningar om. Jag kör med .36 för guiden på Röst rekomenderat den.

Pris i sthlm med prutning: 1900
Lina 600m: 500
Totalt: 2400

Chansar därför och köper ovanstående via ebay för 1600kr inkl frakt. Upp till 10dagar väntetid :)

I slutet juli får man reda på om man måste hyra utrustning eller om man får köra med egna grejer... bäst vore om man hinner prova på med någon gäddsnipa så man vet hur grejerna fungerar.

jaja, tack för råd och tips! :cheers:

JohnH
2006-07-05, 12:22
Blev en tilläggskostnad på 456kr för o hämta ut för köp från USA. :(

Är vi blåsta på frakten av säljaren.. andra kostnader?

Totalbeloppet är från tre delbelopp. Polaren som har paktetet säger att det inte går o se varför vi ska betala detta.

Moms och skatt, hur läggs den på och hur ser det ut då? Är det på vikten?

Äh, vill veta varför och hur summan lagts på.

Det som vi köpt är 2 shimano tekota 600 och 1200m fllätlina (2st600m) så det är ju inget brev direkt.

Men om rullarna är hela och funkar så har vi inte gjort bort oss iaf! :nojd:

jerklimpan
2006-07-05, 16:50
Hej!

jag ska upp till Nordnorge i slutet på Juli och räknar iskallt med sjukt stora sejar och torskar i 15kg-klassen. Fiske efter Stor torsk,sej,havskatt,marulk och hälleflundra ska fiskas.

Spöt jag köpt är ett 30lbs kunnanspö.

Vad behöver jag för rulle? Jag hade hoppats komma över en rulle som pallar fisket och ligger i 1000kr-klassen. Ska jag skita i det och hyra utrustning för 500kr/för den vecka jag är där?

Jag ska mestadels köra trolling... inget kastande iaf.

tack på förhand

Ja ska till Norge ja köpte ambassadör 7000 syncro fick den för 1100 kr på den 260 m flätlina 0,35 finnsparid .
Med ambassadör vet man vad man får å sen kan du även kasta med den i ex älvkarelby så tänkte ja storleken räcker ju mer än väll.