Visa fullständig version : Beten till Göstrolling
Tjenare ska trolla mycket gös nu i sommar och undrar vilka beten som är bra?
Vi trollar mitt på sjön och där är det bara 5 meter djupt.
Vi har fått ganska dåligt resultat när vi fiskat gös, max en per tur, men då har vi fiskat på dagen.
Är nattfiske bättre tror ni?
Sjörekordet ligger förövrigt på strax över 6 kg.
Old Firehand
2006-06-21, 10:21
Tjenare ska trolla mycket gös nu i sommar och undrar vilka beten som är bra?
Vi trollar mitt på sjön och där är det bara 5 meter djupt.
Vi har fått ganska dåligt resultat när vi fiskat gös, max en per tur, men då har vi fiskat på dagen.
Är nattfiske bättre tror ni?
Sjörekordet ligger förövrigt på strax över 6 kg.
Hej JerkHunter;
Att fiska gös är som att lägga pussel. Bra gösbeten kan variera från sjö till sjö. Är sjön bara fem meter djup kan trolling med 4-5 wobbler som går på olika djup vara effektivt. Välj gärna två grundgående wobbler som går på 1,0 - 1.5 m djup och två som går på 3,5 - 4 m djup. Fiska med dessa fyra wobbler med 12-20 m linlängder och låt den femte wobblern få gå på 25-35 m linlängd bakom båten. Bra gösfärger är ofta gul, grön/gul, orange, orange/guld, röd/vit, blå/silver och ljusblå/vit. Små wobbler på 8-12 cm fångar alltid gös. Stora wobbler på 15-25 cm fångar oftast stor gös. Fångstgivande göstrollingfart är 1,2-1,7 knop sommartid. Eftermiddagsfiske och kvällsfiske brukar antalsmässigt ge bättre fångster än nattfiske.
Go for them!
Hej JerkHunter;
Att fiska gös är som att lägga pussel. Bra gösbeten kan variera från sjö till sjö. Är sjön bara fem meter djup kan trolling med 4-5 wobbler som går på olika djup vara effektivt. Välj gärna två grundgående wobbler som går på 1,0 - 1.5 m djup och två som går på 3,5 - 4 m djup. Fiska med dessa fyra wobbler med 12-20 m linlängder och låt den femte wobblern få gå på 25-35 m linlängd bakom båten. Bra gösfärger är ofta gul, grön/gul, orange, orange/guld, röd/vit, blå/silver och ljusblå/vit. Små wobbler på 8-12 cm fångar alltid gös. Stora wobbler på 15-25 cm fångar oftast stor gös. Fångstgivande göstrollingfart är 1,2-1,7 knop sommartid. Eftermiddagsfiske och kvällsfiske brukar antalsmässigt ge bättre fångster än nattfiske.
Go for them!
Jag håller med ovanstående inlägg. Dock skulle jag satsa på dessa:
Rapala orginal 18cm, blå/silver
Bomber A15 SAL39
Cotton cordell walley diver 221
Cisco kid 600 flourröd
Bomber A25 Firetiger
Detta är en uppsättning som täcker de flösta djupen du fiskar på samt olika färger. Här har du en blandning av stora samt små wobbler för både stor/lite fisk. SKITFISKE på dig ;)
Tjenare, tack för tipsen men jag har bara möjlighet att köra med tre spön..
Det finns en liten sträcka som har ett djup kring 9 meter är det bättre att köra där tror ni?
Det finns en liten sträcka som har ett djup kring 9 meter är det bättre att köra där tror ni?
Det är alltid svårt att veta men du får välll prova dig fram :)
Där skulle jag hänga på en lil'ernie eller en baby depthraider.
Skitfiske på dig ;)
Alsbäck_
2006-06-21, 12:49
bara att testa sig fram. testa det nya betet från cwc, buster deep. har inte testat det själv men kompisar har fångat mycket på det.
pikecatcher
2006-06-21, 12:54
Det tycker jag... Försök att lokalisera vart kanten från 5-9 m går.
Har tagit en del gös på Westins jätte. Den brukar åka fram när jag inte fått något på de mer "traditionella" gös wobblerna. Min idé är att får jag ingen gös kan jag alltid ta en stor gädda. Då händer det att en och annan gös väljer denna "dildo".
Annars är mina favoriter Strike Pro Buster deep, både +4 och +6. Blå rygg, silversida och röd under brukar fungera bäst. Beror iof lite på sjön. Du får prova dig fram. En annan göskiller är Storm wiggle wart.
GustafssoN
2006-06-21, 13:07
Tackla iaf ett spö med en REFLEX Silver / Blå.
Sedan är wobblerna Judas & Nilsmaster bra.
Spinnaren reflex?
Har bara fått borre på den..
Old Firehand
2006-06-21, 14:55
JerkHunter;
Om du bara har möjlighet att trolla med tre spön kan du ha två spön rakt ut från båtsidorna med wobblerna på samma korta avstånd från aktern och med det tredje spöt med den sista wobblern 15-20 meter bakom de båda andra wobblerna. Om gösen hugger och missar eller ratar de två första wobblerna finns det tredje spöt med en extra "lockelse" strax bakom.
Försök att trolla av eller jigga utmed branterna ner till 9-metersdjupet om du fiskar mitt på dagen. När solen står lägre kommer gösen högre upp närmare ytan. Speciellt vid eller efter solnedgången går gösen gärna ytligare. Djurplankton följer ljuset och söker sig mot ytskiktet när solen gått ner. Småfisk, som livnär sig på plankten, följer efter och börjar "beta" plankton nära ytan. Grov abborre, gös och annan rovfisk som lever av småfisk följer efter för att jaga ytligt stimmande och sprättande småfisk.
Go for them!
Old Firehand
Hoppas att det blir fler gösar nu då :)
Old Firehand
2006-06-21, 17:47
Hoppas att det blir fler gösar nu då :)
JerkHunter;
Personligen har jag fiskat gös sedan mitten av 1950-talet. Vissa beten går igen år efter år och vissa försvinner. Här har du några av mina egna favoriter under de senaste 25 åren.
Några grundgående Bomber wobbler som går på 1,5-2,0 m djup som fångat otroligt många gösar vid vårt gösfiske runt Mörkö i Trosaskärgården och på Norra Björkfjärden samt Ekoln i Mälaren under senare år är Bomber 15A-215 (helt i guld), 15A-CC5 (saffransgul rygg med vita sidor och buk), 15A-CC7 (silvergrå sidor med fluororange buk), 15A-GLO2 (gul rygg, självlysande sidor och fluororange buk), 15A-MOCH (fluorgul rygg och buk, silversidor och orange huvud), 15A-PBCR (gul och orange rygg, pärlvita sidor med silverrevben, 15A-PLO (ljusblå rygg och vita sidor), 15A-PYRG (blekgul rygg, vita sidor med längsgående silverprickar och röda gälstrålar).
Bra göswobbler som går på 2,5 -4,5 m djup är Bomber 7A, 8A och 24A i motsvarande färger som på 15A.
Andra grymt gösfångande wobbler som går på 4,0 - 6,0 m djup och även djupare är Bomber 25A, Cordell CD6 och CD7 Wally Diver, Cordell CD9 Deep Red Fin, Manns 20+ och 30+, Rapala Magnum CD13 och CD18, Rebel Fastrac FTJ20 och FTJ30, Smithwick ASSRB-1200, ASSRD-1200 och ASSRD-1200 Flash Deep Suspending och Flash Super Rogue i diverse gula, grön/gula, orange och blåsilvriga färger. Många av färgkoderna hittar du på www.trumman.com och flertalet av dessa wobbler finns att köpa hos välsorterade butiker. Lundgrens i gamla stan och Sportfiskeboden i Täby brukar vara mycket välsorterade.
Nu är det göstid!
Old Firehand
old f, har helt rätt i sin beskrivning av både fisket och betena.
GustafssoN
2006-06-21, 20:30
JERKHUNTER, japp jag men ar spinnaren Reflex är väldigt effektiv för gös vid trolling / Dragrodd.
Ofta när vi varit ute på insjöar och kört dragrodd har den varit det enda alternativet för att få bra med fisk.
GösMicke
2006-06-21, 22:30
Fiskar i en liknande sjö, där är det enbart skymmningsfisket som ger utdelning under sommaren. Försöka ta gös där före klockan 20 på kvällen är meningslöst. Ett tips är att köra mer och mer ytgående beten desto senare på kvällen du fiskar.Wobblers som funkar bäst för mig är westin (tidig kväll) ,bomber och rapala huskey funkar alldeles utmärkt senare på kvällen när gösen jagar ytligt. Färger som är bäst varierar med vädret guldfärgat har tex funkat fint vid solsken. Skrikiga färger tycker jag funkar bäst allround. Skitfiske :cheers: