Visa fullständig version : Vikt på boltsänke för sutare
Vilken vikt på sänke är lämpligt för en boltrig vid sutarmete?
Räcker 30g eller måste sänket vara tyngre?
Specimenhunter_Jack
2006-06-27, 13:55
finns liksom ingen bestämd vikt, ju tyngre sänke, ju bättre boltar det,vid fiske efter extremt skygg fisk eller vid tempo fiske kan det vara gott att använda så lätta sänken 30-40g men då rekomenderar att baitrunnern (eller vad du använder dig av) är hårdare inställd. Skälv använder jag mig av sänken mellan 40-70g.
Jag håller med ovanstående. Det cirkulerar en liten myt om att man måste dra på 4-5 Oz för att få bolteffetkt över huvud taget, men det stämmer helt enkelt icke. Jag fiskade både karp och sutare i flera år med 35g sänke och boltade fisken alldeles utmärkt. Det man behöver tänka på när man fiskar med "lätta" sänken är att kroken kanske inte sitter heeela vägen in direkt efter att fisken stuckit med grejerna i munnen.
Ett clip eller lite hårdare baitrunner hjälper till i det scenariot, men att vara nära spöna så att man får snabb kontakt med fisken är alltid bäst.
finns liksom ingen bestämd vikt, ju tyngre sänke, ju bättre boltar det,vid fiske efter extremt skygg fisk eller vid tempo fiske kan det vara gott att använda så lätta sänken 30-40g men då rekomenderar att baitrunnern (eller vad du använder dig av) är hårdare inställd. Skälv använder jag mig av sänken mellan 40-70g.
Storleksskillnaden visuellt för ett 30-40grams och ett 70grams är ju ingenting, så varför lättare sänken på skygga firrar?
jerkasbackforpicks!
2006-06-27, 14:48
Riktigt mjuk botten är nog den vettigaste anledningen till varför jag skulle gå ner i sänkesvikt. Som någon har nämt ovan är det ju bara o ställa in BTR hårdare...
boltrigg :.(
prova mothugg :fiska2:
carpfenmazter
2006-06-28, 00:07
Jag ställer mig samma fråga: Varför mindre sänken vi fiske efter "skyggare fisk", var det nu ens kan tänkas existera i Sverige?
Angående ursprungsfrågan så hänvisar jag till kroken. En tunn sylvass liten krok stl 10 kräver inte mycket mer än ett 30g sänke. En tjockare krok stl4 kräver mer för en bra effekt. Sedan som alltid(för mig) köra en stenhård baitrunner, eller helst ingen baitrunner alls. Jag drar bromsen så hårt jag vågar, utan att spöt flyger iväg. Kroken dras in ytterligare, du slipper fisk intrasslad i näckrosor 20 längre bort, och en ännu mera tvinnad lina.
Specimenhunter_Jack
2006-06-28, 01:44
Jag ställer mig samma fråga: Varför mindre sänken vi fiske efter "skyggare fisk", var det nu ens kan tänkas existera i Sverige?
Angående ursprungsfrågan så hänvisar jag till kroken. En tunn sylvass liten krok stl 10 kräver inte mycket mer än ett 30g sänke. En tjockare krok stl4 kräver mer för en bra effekt. Sedan som alltid(för mig) köra en stenhård baitrunner, eller helst ingen baitrunner alls. Jag drar bromsen så hårt jag vågar, utan att spöt flyger iväg. Kroken dras in ytterligare, du slipper fisk intrasslad i näckrosor 20 längre bort, och en ännu mera tvinnad lina.
Var bara en tanke, e ju en självklarhet att det plaskar till mindre i vattnet om man har ett litet sänke, men det gör nog inget....kanske till och med gör fisken mer nyfiken med ett större plask? Antorpasjö e ett ställe jag vill påstå att sutarna faktiskt har "utvecklat" en skygghet av det faktiska "fisketrycket". Men nu när jag tänker efter så nappar dom nog inte efter sänkesvikt.....men men vemvet?
carpfenmazter
2006-06-28, 02:01
I Antorpa så tror jag inte att de är mycket skyggare än i andra sjöar... Faktiskt. Och nej, de lär inte nappa mera för att du har ett mindre sänke(OK, det är skillnad på ett SSG och ett 1500g bly, men inte ett 30 och 70g). Plasken är nog oftast till nackdel, om man kastar på fisk inom synhåll. Men ett 30 g plaskar inte avsevärt mindre än ett 70g, om de är relativt strömlinjeformade.
Specimenhunter_Jack
2006-06-28, 19:02
I Antorpa så tror jag inte att de är mycket skyggare än i andra sjöar... Faktiskt. Och nej, de lär inte nappa mera för att du har ett mindre sänke(OK, det är skillnad på ett SSG och ett 1500g bly, men inte ett 30 och 70g). Plasken är nog oftast till nackdel, om man kastar på fisk inom synhåll. Men ett 30 g plaskar inte avsevärt mindre än ett 70g, om de är relativt strömlinjeformade.
Har inte påstått skildnad mellan 30 och 70, bara att mindre vikter är diskretare, står fast vid antorpagrejjen däremot. Fiskarna där är under väldig hög press, måste påvärka. Och kan inte tänka mig att det finns jätte andra vatten i sverige där det i regel är lika svårt att fånga sutare, visserligen är det inte så supertätt bestånd i sjön.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.