Visa fullständig version : Nylon vs flätlina - Tafsdimensioner
Testade att provdra lite olika tafsvarianter i kombination med flätlina till havsfisket idag och jag är konfunderad.
Många rekommenderar att man kör runt 1,5-2 meter 0,80 nylon som tafs/brottlina (tolkar jag det som) vid tyngre havsfiske i tex Norge men hur bra funkar det egentligen?
När jag drar exempelvis 0,32 Fireline (23,5kg) tillsammans med Sufix Superior 0,80 (37kg) så går flätlinan (givetvis!) av först varje gång.
(Flätisen monterad med not-a-knot btw - smäller av mitt på linan varje gång så n-a-k funkar. Nylonen knuten på vanligt sätt)
Har jag missuppfattat tanken med nylontafsen? Är den alltså inte till för att underlätta medvetna linbrott vid botten-/vraknapp utan endast tänkt som slitageskydd - flätlina fransar ju?
0,32 som jag tetsat med är ju dessutom relativt tjock om man betänker att många riktigt duktiga havsfiskare (bl a här på FS) rekommenderar ca 0,20-0,25 flätlina. En 0,20 snäpper ju av ännu tidigare...
Skall jag köra med lekande som brottlänk istället? Blir ju riktigt små lekanden om de skall vara klassade till 15-20kgs brottstyrka så det är ju knappast praktiskt utan det borde liggare närmare till hands att gå ner i dimension på nylonlinan.
Hjälp en förvirrad farbror
Alessandro
2006-07-04, 10:29
En tvinnad lina är svagare, så om tafsen är tvinnad så är det svagare, generellt tycker jag flätlina tvinnar sig mindre än nylon.
Så om det är strömt där du fiskar så bör du köra med ett kullager lekande emellan tafs och huvudlina.
En tvinnad lina är svagare, så om tafsen är tvinnad så är det svagare, generellt tycker jag flätlina tvinnar sig mindre än nylon.
Så om det är strömt där du fiskar så bör du köra med ett kullager lekande emellan tafs och huvudlina.
Que? Har du överhuvudtaget läst vad jag skrev?
Alessandro
2006-07-04, 12:11
Jo, jag har läst och du förenklar.
Jo, jag har läst och du förenklar.
Vad är det jag förenklar?
Jag ville ju bara veta vad som var bästa alternativet som brottlänk vid botten-/vraknapp - nylonlina eller någonting annat, tex ett lekande - samt vilken dimension på dessa jag bör använda.
Detta eftersom mina tester visade att knuten på min nylonlina inte var så försvagande som jag trott - flätlinan går av före nylontafsen. Detta innebär att jag, då jag använder Berkleys Not-a-Knot till flätlinan (ingen försvagande knut), riskerar att dra av huvudlinan (flätlina) någonstans mitt på, vilket vore både dyrt och opraktiskt.
Du svarade inte på den frågan utan på en fråga jag inte ställt. Du får dessutom gärna utveckla vad det du tycker att jag förenklat eftersom jag ärligt talat inte förstår vad du syftar på.
Mvh Hejan
Den grova nylontafsen är inte tänkt som en bräcktafs då den är starkare än huvudlinan, mera för att skydda mot olika typer av slitage som du nämner.
För att försäkra sig mot att flätlinan inte smäller av mitt på, vilket den ofta gör med not-a-knot, kan du knyta på en stump bräcktafs av nylon som är något svagare än flätlinan mellan den och "slitagetafsen"
Det är bra att du testar och provdrar i grejerna, det borde fler göra...
Den grova nylontafsen är inte tänkt som en bräcktafs då den är starkare än huvudlinan, mera för att skydda mot olika typer av slitage som du nämner.
För att försäkra sig mot att flätlinan inte smäller av mitt på, vilket den ofta gör med not-a-knot, kan du knyta på en stump bräcktafs av nylon som är något svagare än flätlinan mellan den och "slitagetafsen"
Det är bra att du testar och provdrar i grejerna, det borde fler göra...Tack för ett vettigt svar!
Jo, man kan ju inte bara tro att det funkar - den lille teknikern i mig vill veta.
Man måste ju säga att Not-a-knot är ju en riktigt bra "knut" då den till skillnad från vanliga knutar inte alls verkar påverka brottstyrkan. Har använt den länge till lite mindre krävande applikationer än havsfisket men tydligen funkar den lika bra till grövre dimensioner av flätlina. Jag brukar dock linda fler varv än vad tillverkaren rekommenderar, uppåt en 10-12 varv eftersom jag är rädd att den glatta flätlinan skall glida. Är det någon som testat om det gör någon skillnad?
Anders (Team Lilla My)
2006-07-05, 12:06
Det var ett lockrent svar av Prylis. Den grova nylonen ska skydda mot stenig botten/vrak och fiskars vassa tänder.
Problemet med en flätlina som går av på mitten, (och det är ju väldigt jobbigt om man fiskar på djupt vatten och man förlorar 200m) undviks genom att välja en lina av bra kvalitet och att INTE använda Not a Knot. Har man en jämn lina och knyter en vanlig knut i änden så går linan alltid där och det är ju det man vill. Är man orolig att linan inte skulle hålla så får man istället gå upp en dimension. 0,20 är för tunt tycker jag. Det är inte bara i den änden som är vid botten som linan slits vid tungt havsfiske. Den kan gå emot båten, sno sig om spöet och vid båtfiske är det lätt att den kommer i kontakt med annat i båten. Använd 0,25 -0,30.
Vid bottennapp är det ett bra tips att inte linda linan om något när man ska dra av den. Det är då risk att den går av just där. Håll spöet i linans rikting och håll fast spolen ordentligt med handen så att rullen inte påfrestas och driv/kör av linan så går den på sitt svagaste ställe. Och det ska ju vara knuten.
Det var ett lockrent svar av Prylis. Den grova nylonen ska skydda mot stenig botten/vrak och fiskars vassa tänder.
Problemet med en flätlina som går av på mitten, (och det är ju väldigt jobbigt om man fiskar på djupt vatten och man förlorar 200m) undviks genom att välja en lina av bra kvalitet och att INTE använda Not a Knot. Har man en jämn lina och knyter en vanlig knut i änden så går linan alltid där och det är ju det man vill. Är man orolig att linan inte skulle hålla så får man istället gå upp en dimension. 0,20 är för tunt tycker jag. Det är inte bara i den änden som är vid botten som linan slits vid tungt havsfiske. Den kan gå emot båten, sno sig om spöet och vid båtfiske är det lätt att den kommer i kontakt med annat i båten. Använd 0,25 -0,30.
Vid bottennapp är det ett bra tips att inte linda linan om något när man ska dra av den. Det är då risk att den går av just där. Håll spöet i linans rikting och håll fast spolen ordentligt med handen så att rullen inte påfrestas och driv/kör av linan så går den på sitt svagaste ställe. Och det ska ju vara knuten.Nåja, kör ju 0,32 Fireline så min flätlina är allt annat än tunn - Om 0,20 är för tunt eller inte får du käfta med BBRF, mfl om, men det har ni säkert redan gjort :)
Not-a-knot eller knut - Prylis idé med bräcktafs något klenare än flätlinan känns också bra - ovanför skavtafsen en kort (så den inte tvinnas) bit bräcknylon. Är inte riktigt vän med flätlinan när det gäller knutkvalité - tycker att det är svårare att slå perfekta knutar med (vissa) flätlinor än med mono.
Håller inte med dig när det gäller bästa sättet att dra loss bottennapp. Använd en läderskonad (racketlinda el dyl) pinne så riskerar du inte att bränna av linan mot pinnen. Drar man med spöet i linans riktning finns risken att man skadar underliggande linvarv genom att linan skär ner. Har testat utförligt med "lädrad" pinne i dagarna och linan small vid knuten eller mitt på varje gång.
När jag har gjort öglor i båda ändar av en bit flätlina mha dubbel överhandsknut för att testdra har linan förvirrande nog inte gått av vid knutarna mer en enstaka gånger. Vet inte vad det kan bero på - knuten? - Någon som har idéer om varför?
P.S. inte fan håller FL 0,32 för de 23.5kg som anges på förpackningen - visst min är använd 2 gånger men när jag lyfte vikter med den så höll den för 10kg men small av mitt på för 15kg! Illa, illa!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.