handdator

Visa fullständig version : Silvers aluminiumbåtar ?

Sturgeon
2002-09-27, 02:21
Någon som har eller har provat Silvers aluminiumbåtar, något att ha, eller?

cico
2002-09-27, 02:28
Originally posted by Sturgeon

Är det samma som Silver Hawk?

Har isf en liten text skriven av "Gäddproffessorn" Leif Engström.

"Jag hade en Silver Hawk före Buster Magnumen. Den var "bäst i test" i alla båttidningar jämfört med andra liknande båtar i början av 90-talet. Johan Abelsson köpte den liksom mina tidigare fiskebåtar. Den vita plastinredningen i Silver Hawken var kanske inte så oöm som önskvärt. Fråga Gurra, Gugge, Gunnars och Gnugge. "De" vet hur ett par "dubbade" Graningekängor kan förändra durken på en vit plastdurk. Silver Hawk har tvåhåls självläns, olika styrpulpetsalternativ, 4 mm aluminiumskrov i botten och 2 mm i sidorna. Den går mycket mjukt och fint även i krabb sjö men kan inte jämföras med Buster Magnum som är en betydligt större och sjösäkrare båt. Jag föredrar aluminiumbåtar. De är i det närmaste helt underhållsfria samt åldras och förslits inte på samma sätt som plastbåtar."

//K

Sturgeon
2002-09-27, 02:34
Originally posted by cico

Är det samma som Silver Hawk?

Har isf en liten text skriven av "Gäddproffessorn" Leif Engström.

"Jag hade en Silver Hawk före Buster Magnumen. Den var "bäst i test" i alla båttidningar jämfört med andra liknande båtar i början av 90-talet. Johan Abelsson köpte den liksom mina tidigare fiskebåtar. Den vita plastinredningen i Silver Hawken var kanske inte så oöm som önskvärt. Fråga Gurra, Gugge, Gunnars och Gnugge. "De" vet hur ett par "dubbade" Graningekängor kan förändra durken på en vit plastdurk. Silver Hawk har tvåhåls självläns, olika styrpulpetsalternativ, 4 mm aluminiumskrov i botten och 2 mm i sidorna. Den går mycket mjukt och fint även i krabb sjö men kan inte jämföras med Buster Magnum som är en betydligt större och sjösäkrare båt. Jag föredrar aluminiumbåtar. De är i det närmaste helt underhållsfria samt åldras och förslits inte på samma sätt som plastbåtar."

//K

Jo, Hawk är en av Silvers mellanstora båtar, bra info även om jag inte kan förstå vad dubbade kängor gör i en båt. Det är som att gå hemma med spikskor på parketten och klaga på dess dåliga kvalitet:rolleyes:

cico
2002-09-27, 02:36
Originally posted by Sturgeon

Jo, Hawk är en av Silvers mellanstora båtar, bra info även om jag kan förstå vad dubbade kängor gör i en båt. Det är som att gå hemma med spikskor på parketten och klaga på dess dåliga kvalitet:rolleyes:

Ajuste, Hawk är ju såklart en av modellerna :skaka:

//K

Sturgeon
2002-09-28, 13:59
Originally posted by Tobbe
Det skulle va riktigt kul att få testa Buster Magnum vs. Silver Eagle

Suktar själv efter en Silver Hawk, i mitt tycke en perfekt båt för Öring/Gädd jakt i innerskärgården, synd bara att Alu båtar är så förbannat dyra.

Håller med dig, plus att den låga vikten gör den idealisk att ha på trailer.:headbang:

Jacke
2002-10-08, 20:04
Kolla på Sveriges LEDANDE Fiskeguider så som Johan Abelsson Silver HAwk röd-Silver Eagel röd- Silver Eagel blå special föstärkt med 225hk Mercury!, Hans Nordin Silver Shark blå, Pierre Reif Silver Eagle Blå, Haedberg & Lundberg Silver Eagle röd, Skärgårdsguiderna 2st Silver Hawk röda "jerkbåtar"!!!

//Jacke

Ps KOlla www.silverboats.fi & www.marinepower.nu !!!

Sturgeon
2002-10-08, 20:37
Originally posted by Jacke
Kolla på Sveriges LEDANDE Fiskeguider så som Johan Abelsson Silver HAwk röd-Silver Eagel röd- Silver Eagel blå special föstärkt med 225hk Mercury!, Hans Nordin Silver Shark blå, Pierre Reif Silver Eagle Blå, Haedberg & Lundberg Silver Eagle röd, Skärgårdsguiderna 2st Silver Hawk röda "jerkbåtar"!!!

//Jacke

Ps KOlla www.silverboats.fi & www.marinepower.nu !!!

Tackar för informationen.

Är det så att även du är lite småkåt på Silvers båtar, skulle själv gärna para ihop båten med en Suzuki på kring 100 hk.

Jacke
2002-10-08, 20:44
Jo jag e vell lite småkåt.. speciellt på en Silver HAwk med special höjda Räcken så den blir lite säkrare med en 75hp Honda...Mercury eller Suzuki.. Några elrigga en mast osv.. Perfekt båt till laxtrolling, jerk, flug a(gädda havsöring) o lite spinn..!!!! Ps abelson har landat 3st 20+ Laxar i sin Hawk!!! Men den båte har han sålt nu! och sedan Team troller (Som van laxkuppen Nynäs 02 har en Hawk HT fish!! /Jacke
Bild Johan Abelsson Silver Eagle, 225hk Mercury Optimax, Mercury 15hk Fyrtakt, 2st scottyriggar, biosmast, lowrance x-16 färgekolod, simrad cp32 dgps, simrad vhf, autopilt mm!

dj Benji
2002-10-15, 00:17
Min kusin hade att välja mellan en silver och en buster. Han tog bustern. Jag har ingen personlig erfarenhet men har oxå hört att inredningen inte är så bra. Men efter att ha åkt runt i en buster L i 2 år så har jag bestämt mig. Det kan inte finnas någon bättre båt. 1 meters vågor mot oss det blåste mycket mycket (på väg hem fån lansort) men hur som helst, full gas, 3 pers bak i båten och 2 nästan fulla tankar. Det var bara att dra på och det gjorde vi, 30 knop:love:
Jag ska spara ihop till en buster XL med en 100-125 kanske lite till om det håller:sprit:

Sturgeon
2002-10-15, 00:47
Originally posted by dj Benji
Min kusin hade att välja mellan en silver och en buster. Han tog bustern. Jag har ingen personlig erfarenhet men har oxå hört att inredningen inte är så bra. Men efter att ha åkt runt i en buster L i 2 år så har jag bestämt mig. Det kan inte finnas någon bättre båt. 1 meters vågor mot oss det blåste mycket mycket (på väg hem fån lansort) men hur som helst, full gas, 3 pers bak i båten och 2 nästan fulla tankar. Det var bara att dra på och det gjorde vi, 30 knop:love:
Jag ska spara ihop till en buster XL med en 100-125 kanske lite till om det håller:sprit:

Det är nog ett trevligt val, kan nog tänka mig Buster.

Men då får de förbättra den minst sagt grova inredningen, metallgrader överallt, springor osv.

Otroligt robusta är båtarna dock, inget att snacka om.

Team Zaltvatten
2002-10-15, 08:21
Har själv en Buster båt som jag är mycket nöjd med, tycker personligen att dom är bättre än Silver båtarna..men det är min åsikt..andra är ju mer nöjd med Silver båtar..alla har olika smak...

Jacke
2002-10-16, 18:57
Buster båtarna värkar många va nöjda med.. skulle oxå kunna tänka mig buster men då får dom allt fixa en XL CC, XXL CC och en Magnum CC... Men de finns ju en del som e nöjda me den gamla Buster Magnum CC:n ... Reif hadde ju den.. o så Nynäsguiderna förstås!!!

Jacke
2002-10-16, 19:15
Hehe när vi ändån snackar båtar så tänkte jag Säga två båtar som inte skulle vara helt fel till lite fiske!

1.
Silver Eagle CC (special förstärkt)
Mercury 225hp Optimax
Mercury 15hp Fyrtakt
Ett trollingtak
4st Scotty Elriggar
1st Regalmast Med BigJon ElPlanerboardrullar
Lowrance x-16CI Färgekolod
Simrad cp33Dgps färg
Simrad Ap12H Autopilot
Simrad VHF

spön, rullar osv!!!

2.
Rival 706 WAC
2xHonda 130hp Fyrtakt
Ett trollingtak
4st Cannon Mag20 Digitroll elriggar
1st Regalmast Med BigJon elplannerboardrullar
2xLowrance x-16CI färg
1st Simrad Cp44 (?) dgps färg
Simrad Autopilot
Simrad VHF

spön osv!
hehe detta är några DRÖM båtar.. du kna kolla in desa hemsidor:
www.silverboats.fi www.hondapower.se www.rivalboat.com www.marinepower.nu

Sturgeon
2002-10-16, 23:05
Originally posted by Jacke
Hehe när vi ändån snackar båtar så tänkte jag Säga två båtar som inte skulle vara helt fel till lite fiske!

1.
Silver Eagle CC (special förstärkt)
Mercury 225hp Optimax
Mercury 15hp Fyrtakt
Ett trollingtak
4st Scotty Elriggar
1st Regalmast Med BigJon ElPlanerboardrullar
Lowrance x-16CI Färgekolod
Simrad cp33Dgps färg
Simrad Ap12H Autopilot
Simrad VHF

spön, rullar osv!!!

2.
Rival 706 WAC
2xHonda 130hp Fyrtakt
Ett trollingtak
4st Cannon Mag20 Digitroll elriggar
1st Regalmast Med BigJon elplannerboardrullar
2xLowrance x-16CI färg
1st Simrad Cp44 (?) dgps färg
Simrad Autopilot
Simrad VHF

spön osv!
hehe detta är några DRÖM båtar.. du kna kolla in desa hemsidor:
www.silverboats.fi www.hondapower.se www.rivalboat.com www.marinepower.nu

Ja tack, jag tar båda:rolleyes:

Det finns fler bra båtar, Väddö, Uttern m.m. även om Uttern båtarna kan vara någit klent dimesionerade i vissa fall, när jag känt på dem.
Sen har vi båtarna från "over there" som Mako, White Shark, för att nämna några som verkar ha allt och fin kvalitet, nackdel är att de verkar (på papperet) vara tunga överlag, priset kan också diskuteras med dagens kurs på kronan.

Sturgeon
2002-10-16, 23:16
Ja Rival båtarna är fina oxå....
Hade en "Rival 606" förut.....det var tider det.....:ledsen:

Ojävlar, du har haft det, bra och dåligt med dem, vill veta, vilken modell (walkaround eller styrpulpet)?

Har du haft andra båtar, berätta, annars:appl:

Har själv ett nötskal till båt, Ryds 390 (sämst kvalitet), Mariner 6 hp (slitvarg).

Sturgeon
2002-10-16, 23:31
Vi hade en 606'a Styrpulpet med en 100hk Yamaha 4-taktare.
Massor med skräddar sydda (svetsade) spöhållare i rostfritt etc.
Big John mast, 2st Uni troll riggar, Lowrance X85 Ekolod m.m
Perfekt båt för 3 st till det fiske vi använde den för (Öring/Gädd spinn och Trolling).
Sen fick mina polare för sig att det skulle vara roligare att åka motorcykel än att fiska så vi fick sälja av den eftersom jag inte hade råd att lösa ut dom.
Det var iofs. lite annat strul med i bilden också som att vi inte hade nån båtplats eller bra uppställningsplats för båten.

Det var en "mörk dag" när vi sålde av den.......
nåja, man ska inte gråta över spilld mjölk..................

/T

Ja, muntrare dagar har du nog upplevt, det förstår jag:(

Nåväl, du får skaffa en ny när du blivit betydande för samhället och lyfter en månadslön på 150 000 papp.;)

Jacke
2002-10-17, 12:37
Galian 660Wac e veldigt fin oxå.. Kalmars bästa trollare Gordon Östling (go.to/trollingoland) kör med en sådan och en 75hp Honda, fast ja tycker att motorn e lite väl liten...

De som jag tycker är synd med rival båtarna e skroven dom e tung drivna.. tex Rival 606 WAC med dubbla 50hp Honda gör "bara" 27knop... Och sedan Tycker jag inte det är så bra med den där "half walkaround" på 606 WAC.... tycker att man ska kunna gå på båda sidorna..!
Annars kanske en sådan båt?

Beason da? e dom e stoa o fina!? www.beason.nu

Jacke
2002-10-17, 16:31
Tobbe vad kör du själv me för båt nu?!

Jacke
2002-10-30, 11:34
hehe är din polare möjligt vi en "skärgårdsguide"? låter så på Båt uppsättningen iaf.. Beason 25c Spinn o trollingbåt.. Silverhawk Flugfiske o Jerk "skiff"! hehe

www.skargardsguide.nu

oringen
2002-10-30, 12:14
Tycker inte det låter som dom är så tunga att driva 2*50hk betyder ju inte att den går som med en 100hk
Det är ju er rätt stor båt vi snackar om så 27knop låter väll hyfsat

Jacke
2002-12-27, 13:50
Sturegon: Det värkar som att man inte kan få Silver Hawken som CC (centerconsoll) modell längre..! www.marinepower.nu VILKET BAKSLAG!

limnos
2003-01-10, 10:30
Drömbåt:

Linder Fish 440 5hp 4-takt Som ligger på RÄTT ställe...!

(Det är viktigare att vara på rätt plats vid rätt tid, än på fel plats i rätt båt, eller whatnot)

cico
2003-01-10, 15:17
Originally posted by limnos
Drömbåt:

(Det är viktigare att vara på rätt plats vid rätt tid, än på fel plats i rätt båt, eller whatnot)

Är det nån slags takbåt?

//K

limnos
2003-01-10, 15:23
Nej. Det är en typisk stationärbåt som mår bäst av att ha en bra boplats. De har biltaksbåtar också...

oringen
2003-01-10, 16:15
Hade nog valt en 400sportsman i stället med en 15hk. :headbang:

Pe 3
2005-10-04, 18:43
Silver båtarna har vattentäta stuvfack vilket inte buster båtarna hade när jag var i båtköpartankar. Och det kan vara skönt att ta på sig torra ombyten efter en lång dag på sjön det här var för två år sedan men det kan ha blivit bättring på det. Jag köpte en silver och en stor annledning till det var att jag ville ha torra stuv fack.

Spinnmaster
2005-10-04, 19:36
Jag är kanon nöjd med min båt en Sahla 495 med en honda 50 hp, simrad cp32 DGPS, lowrance x-125. Går kanon att fiska från och känns trygg även när sjön är elak...

Baitcaster
2005-10-05, 19:55
Är mycket nöjd med min lilla Buster.Visst den är i minsta laget men endå..

RobRaven
2005-10-06, 00:06
Nån som har testat Linder 460 Arkip,ser nice ut!
http://www.linder.se/sidor/batbilder/bilder/460_pict1.jpg

5opan
2005-10-06, 08:57
Yes!

Jag slog till med en Arkip förra hösten.
Är mycket nöjd, mycket fin båt med bra planering.
Lite bankig i motsjö men det är ju nästan alla aluminium båtar.

/Johan

Zil
2005-10-06, 12:11
Det som man ska prioritera är att ha en båt med mittpulpet! Jag är grymt sugen på den största Silvern med en 225 hk på. Kommer nog snart :)

ice-hacker
2005-10-06, 18:19
Yes!

Jag slog till med en Arkip förra hösten.
Är mycket nöjd, mycket fin båt med bra planering.
Lite bankig i motsjö men det är ju nästan alla aluminium båtar.

/Johan

Har varit ute med polarens Arkip några gånger (har själv en Buster L) o det är ungefär som du säger men skrovformen gör att Arkipen slår betydlig mer än vad bustern gör, helt klart.
Annars är det en trevlig båt att fiska ifrån.
Att båten bankar i motsjö har ingenting med att den är tillverkad i aluminium att göra. Även plastbåtar bankar. Båtens längd och skrovform och vikt tror jag är mest avgörande.

IKAROS
2006-10-12, 11:32
Lyfter tråden igen eftersom den ligger nära min frågeställning.
Skall köpa ny gäddracer och väljer mellan Silver Fox DC, Buster L med dubbla pulpeter och Finnmaster 4900 CLX. 50 hp 4-takt på alla.
Jag vill ha erfarenheter och rekomendationer om dessa båtar.

Skall andvändas som gädd/HÖ racer i Sthlm skärgård men måste dubbla som utflyktsbåt.

RobRaven
2006-10-12, 11:36
Min drömbåt ... http://www.si-ma.se/se/specs/

Loop
2006-10-12, 13:56
Tjo! Jag har en silverhawk, helt underbara båtar!

Jag personligen tycker att det är den ultimata spinnbåten, samt även en kanon båt att trolla ifrån iaf min då jag har en center pulpet.

Du gör inte bort dig om du köper en. :cheers:

Perx
2006-10-12, 16:06
Hej

Silvern är en mycket bra båt, jämför man med bustern så går silvern bättre i vattnet, har mycket bättre v-form i skrovet, speciellt i fören.
Har hört fler skräckhistorier kring mindre buster typ.RS, då den i sakta fart i HÅRD motvind stegrat sig och med nöd och näppe kommit ner på rätt köl, det är ett ex. som jag inte tror händer med en silver , då den är mycket mer v-formad än bustern i fören.

Annars ser ju silvern med sin plastinredning lite bättre ut tycker jag, modernare på ngt sätt.
Men en buster M el. buster L är otroligt fina stadiga båtar att fiska ifrån.
En kompis rattar en buster XXL och i den har jag vistats hundratals trollingtimmar på östersjön/Ålands Hav, och det är en mycket stadig och sjösäker båt även när det går grov sjö.
Men det är ju en rätt stor båt också, ca 5.8 m lång tror jag.

Perx

Fishcraft
2006-10-12, 19:16
Har haft en Buster RS i många år det är en kanon båt att den skulle vippa över tror jag är helt osannolikt men det stegrar sig kraftigt om man lastar mycket där bak och drar på full gas då står fören cirka 60 grader upp från ytan det är läskigt. Men det är en grym fiskebåt du kommer in överallt helt oöm och ruggigt andrahandsvärde. Tillsaken Silver föredrar jag dels för den fina gången i kraftigare sjö och trivsel faktorn med plast i båten det har också en isolerande inverkan det blir mindre skramligt helt enkelt.

Köpte en Galia 630 WA förra året en kanonbåt, tanken var att jag skulle kunna sova över på mina fisketurer men det blir lätt att man drar hem istället.

Så nu får det bli en Silver Eagle istället.

elanen
2006-10-12, 19:37
Alubåtar är alldeles för stöldbegärliga och det är synd. Annars är väl att dom blir alldeles för köldslagna i skrovet vid kall väderlek. Och att det låter för mycket inuti en båt av aluminium. Och vid brott på skrovet nästan omöjigt att få den i bra skick igen. Så bara fördelar är det ju inte som många vill påvisa.

Fishcraft
2006-10-12, 19:48
Alubåtar är alldeles för stöldbegärliga och det är synd. Annars är väl att dom blir alldeles för köldslagna i skrovet vid kall väderlek. Och att det låter för mycket inuti en båt av aluminium. Och vid brott på skrovet nästan omöjigt att få den i bra skick igen. Så bara fördelar är det ju inte som många vill påvisa.

Köldslagna vet jag inte vad du menar, min Buster fick gå i det mest skiftande väderlek har fiskar dagen före julafton minus 5 det ända som fick stryk den dagen var fötter och händer båten var inga problem med.Har fiskat med Abelsson i Vättern i minusgrader i den silver han då ägde det gick hur fint som helst. En silwer skramlar inte mer än en plastbåt en buster skramlar mer. Stöld javisst men med kraftiga kättingar,motorlås och startspärr så funkar det....
Allt som är bra är ju tyvärr stöldbegärligt

RobRaven
2006-10-12, 20:04
Ingen som har en Simax Fisher??

elanen
2006-10-12, 20:54
Metall blir ju självklart kallare i köldgrader än plast (glasfiber). Sen hur man definierar bra är bara upp till en självt. För min del är alubåt nästan utesluten. Föredrar att kunna laga en båt om nåt händer. Och helst också kunna skruva i båten. Skruva i aluminium är inget vidare.

Musky
2006-10-12, 21:01
Måste bara passa på att rekommendera mitt val av båt för så väl trolling på öppet hav som jerk/spinn i skärgården.

Sonderade marknaden ordentligt i val av ny båt våren 2005. Som av en händelse kom jag i kontakt med en kille som köpt en ny Örnvik 580 i Tyskland, han lovordade handlaren och kostnadsbesparingen det innebar att köpa båt i Tyskland var klart avgörande.

Då jag var ute efter en mittmonterad styrpulpetare i 5-6 meters klassen, med ordentliga stuvutrymmen och stort/brett akterdäck fann jag inget riktigt bra hemma i Sverige. Däremot visade sig det att handlaren i Tyskland bla var återförsäljare för Jeanneu (världskänt märke bland segelbåtar). Jeanneu har tagit fram en serie väldigt välbyggda fritids och fiske båtar och jag föll pladask för en Cap Camarat 545. Efter offertförfrågan hos den svenska återförsäljaren fick jag ett pris på ca 130.000:- för bara båten. Samma offertförfrågan hos den Tyska återförsäljaren hamnade på endast 90.000:-. En 115 hp Mercury EFI 4-takt blev motorvalet även den för 90.000:-. Alltså en kostnadsbesparing på ca 50.000:- totalt i jämförelse med att handla hemma. Sen var det bara att ta trailern och åka ner till Kiel och hämta. Det tog en dag och kostade ca 3000:- i bensin och färjebiljetter. Inga problem att ta in eller försäkra i Sverige.

Efter att nu ha ägt båten i 1.5 år och använt den flitigt har jag endast positiv uppfattning om den. Sjöegenskaperna är enastående, kvalitén likaså. De smarta lösningarna och möjligheten att toklasta prylar inuti den stora pulpeten är suveränt.

Båten kan skådas på Cap Camarat 545 (http://www.navark.se/anders/publik/html/jenneau/motor_boats/cap_camarat_545/cap_camarat_545.htm )

OBS! Båten på bilderna är en äldre modell. Den jag har är utrustad med en ordentlig pulpitbåge över rutan på pullpeten, perfekt att montera spöhållare på.

Om någon har planer på att köpa båt i Tyskland bistår jag gärna med råd och kontaktförmedling om så önskas.

Fishcraft
2006-10-12, 21:43
Metall blir ju självklart kallare i köldgrader än plast (glasfiber). Sen hur man definierar bra är bara upp till en självt. För min del är alubåt nästan utesluten. Föredrar att kunna laga en båt om nåt händer. Och helst också kunna skruva i båten. Skruva i aluminium är inget vidare.

Det är kanske ingen ide att munhuggas om detta men är det - 5 grader så är det oavsett matrial i båt. Vi kan lugnt utgå från att en palstbåt har temp av -5 C likväl som en aluminiumbåt sedan att aluminum leder värme alt kyla effektivt jmf med plast är ju självklart. Metall förändras också i kyla men båtarna är ju kallpressade så äääh orkar inte mer utan : fiskebroder kör du plast båt så kör jag aluminum vi kanske ska fokusera på fisket istället :ogen:

Fishcraft
2006-10-12, 21:53
Kolla : http://www.si-ma.se/se/overview/la

Utan tvekan den mest optimala fiskebåten fiskade med denna båt i våras i Västerviks skärgård. Går som en raket i alla väder gott om plats för 3 - 4 pers. Inbyggd sump osv. Men den är svindyr........... Denna båt har inga kompromisser vad jag kan se så länge man inte skall trolla vill säga.

Gösen
2006-10-12, 22:26
Drömbåt:

Här har ni en kille som vet vad han pratar om! Linder 440 med elmotor, hela ekipaget på en liten släpvagn. Helt perfekt med friheten det innebär. Du bara bär den till vattnet om det inte finns nån ramp. passar givetvis bäst i insjöar, inte öppet hav. Kalas dock att kunna ha båten hemma på gården och sen bara enkelt dra iväg när suget blir stort.

Skruva går oxå bra i en aluminiumbåt, dessutom är de fantastiskt tåliga, så skador får du i regel inte.

Hua va feta gäddor vi dratt i Hibbahubbas Linder 440...

JohanPiers
2006-10-23, 13:16
Har själv en Silver Hawk med en 60hp yamaha på. Är grymt nöjd med den, gick i riktigt hög sjö i helgen från Gålö till Söderöra (vid blidö) och tillbaka på söndagen. Båten tar mycket grov sjö på ett betryggande sätt.

60Hp funkar om man är max tre i båten sen börjar det gå lite segt och man bör ha 75hp skulle jag tro., men för 2 pers (vuxna !!!) är båten och motorn klockren.

Jimmiee
2006-10-23, 13:52
vi har varit inne på en silver shark walkorund(hur de nu stavas) men den blev tyvär för dyr ...

körde trex gäddan tävlingen med pierre reif och då hade han precis fått sin nya gryma silver eagel och oj vilken GRYM båt!

alla båtar bara drog iväg och vi tog de lungt tills pierre drog på gasen och då var vi före alla båtar!! :)
den går bara för grymt i sjön och klockren fiskebåt!
:beer:

Perx
2006-10-23, 15:58
Rs:en kan visst tippa över ...menar inte vid tung last och gaspådrag, ställ dig emot vinden ca 20 s/m i krabbsjö och lotsa in segelbåtar i gästhamnar så får du se när en buster stegrar.....Inget att rekommendera iofs är väl inte att ge sig ut i de vindarna att rekommendera alls, men, ibland måste man...

Har haft en Buster RS i många år det är en kanon båt att den skulle vippa över tror jag är helt osannolikt men det stegrar sig kraftigt om man lastar mycket där bak och drar på full gas då står fören cirka 60 grader upp från ytan det är läskigt. Men det är en grym fiskebåt du kommer in överallt helt oöm och ruggigt andrahandsvärde. Tillsaken Silver föredrar jag dels för den fina gången i kraftigare sjö och trivsel faktorn med plast i båten det har också en isolerande inverkan det blir mindre skramligt helt enkelt.

Köpte en Galia 630 WA förra året en kanonbåt, tanken var att jag skulle kunna sova över på mina fisketurer men det blir lätt att man drar hem istället.

Så nu får det bli en Silver Eagle istället.

Arslon
2006-10-23, 16:38
Har själv en silver fox (gamla modellen) och jag är grymt nöjd med den. Har åkt i ett antal buster båter(rs,L,xxl) och ett antal Silver båtar(Fox,Hawk,Shark, Eagle). Måste säga att båda märkena är mycket dugliga.

Själv föredrar jag Silvern av den anledningen att den går betydligt mycket mjukare samt att inredningen är mycket trevligare. I silvern får man tåligheten som en aluminiumbåt har samt trevligare inredning som en plast båt har.

Min Fox är för övrigt till salu eftersom jag nu ska uppgradera mig till en Hawk

elanen
2006-10-24, 20:49
Gösen skojar du. Linder 440 är ju en totalt misslyckad konstruktion av alubåt som gjorts. Var alldeles nyligen ute och hämtade kompisens båt för flyttning till Magelungen. Han är inte nöjd på många punkter på den lådan till båt. Driver iväg för lite blåst. Är knäpp när man går fram i fören. Bakarslet på båten åker upp. Inget vidare att ro. Vi hyrde en likadan i Tyresö av fiskeförening där. Vi kunde inte fatta att man kan tillverka en sån usel alubåt. Och det sa vi rätt snabbt när vi var ute med den. Och då var vi tre man med en lite snurra bak. Vikten är också ynka 80 kilo på en sån lång båt. Säger egentligen det mesta.
Som sagt gemför en liten Uttern plastbåt på längd 370-380 och du förstår vad det innebär med bra roddbåt.

B3 Jonas
2006-10-24, 21:15
har en hawk, en kanonbåt i alla lägen.

Flodebanan
2006-10-24, 22:07
Gösen skojar du. Linder 440 är ju en totalt misslyckad konstruktion av alubåt som gjorts. Var alldeles nyligen ute och hämtade kompisens båt för flyttning till Magelungen. Han är inte nöjd på många punkter på den lådan till båt. Driver iväg för lite blåst. Är knäpp när man går fram i fören. Bakarslet på båten åker upp. Inget vidare att ro. Vi hyrde en likadan i Tyresö av fiskeförening där. Vi kunde inte fatta att man kan tillverka en sån usel alubåt. Och det sa vi rätt snabbt när vi var ute med den. Och då var vi tre man med en lite snurra bak. Vikten är också ynka 80 kilo på en sån lång båt. Säger egentligen det mesta.
Som sagt gemför en liten Uttern plastbåt på längd 370-380 och du förstår vad det innebär med bra roddbåt.

Köper man en Alubåt typ 410 eller 440 fishing antar jag att man skall fiska vatten där man kan se sig om efter en ramp :) Man skall tydligen kunna dra dem själv om det så behövs... Elanen; Hitta en annan båt som klarar det :)

elanen
2006-10-24, 22:41
Flodebanan, det är ingen båt. Det är ett badkar. Finns bättre båtar att köpa en 440 Linder. Det finns inget gott med den modellen. Bara för att den är gjord av aluminium betyder inte att den är go. Har ägt och äger en alubåt just nu. Dom flesta alubåtar av roddbåtsstuk är oftast misslyckade konstruktiner. Roslagsbåtarna har blivit bra mycket bättre än dom var förut. Men är inget av uns ändå att lägga pengar på. Finns lätta plastbåtar med b ättre egenskaper.

ZanderMan
2006-10-25, 15:34
Kan inte vara nöjdare! Funkar bra! Även en turbåt! 5.1 kg gös på jigg på premiärturen. Har en 40 hp suzuki på den och det går i ca 27 knop som mest!

Brunte
2006-10-25, 16:53
Är på g att köpa en gäddräser. HAr spanat lite på Silver Beaver, verkar riktigt het!

JohanPiers
2006-10-26, 10:00
Tänk på att den (beavern) är liten så den är nog inte mycket att ha i skärgården/ större öppna vatten.

Sen kan man kanske fundera på om man vill ha en båt som heter silver beaver......... ;)

Brunte
2006-10-26, 10:55
Tänk på att den (beavern) är liten så den är nog inte mycket att ha i skärgården/ större öppna vatten.

Sen kan man kanske fundera på om man vill ha en båt som heter silver beaver......... ;)

Om man kuskar runt inomskärs så tror jag den duger fint. Och namnet, ja, Brunte Bäver!

EnEndaGös
2006-10-26, 14:24
Lyfter tråden igen eftersom den ligger nära min frågeställning.
Skall köpa ny gäddracer och väljer mellan Silver Fox DC, Buster L med dubbla pulpeter och Finnmaster 4900 CLX. 50 hp 4-takt på alla.
Jag vill ha erfarenheter och rekomendationer om dessa båtar.

Skall andvändas som gädd/HÖ racer i Sthlm skärgård men måste dubbla som utflyktsbåt.
Jag tror alla missade bisatsen i den sista meningen. Om du vill att utflykten skall ske med något sånär komfort så rekommenderar jag att du även tittar på s.k. bowriders. Mer komfortabla än styrpulpeter men för det mesta därmed inte lika oömma. Finns dels amerikanska, som väl mer är tänkta för bad- och vattenlek, dels nordiska, t.ex. Bella, som verkar vara mer oömma. Om du skall fiska HÖ antar jag att det handlar om okt-dec, mars-april. Då lär nog en rejält oöm båt vara det rätta. Men om du inte får köpa någon båt om det inte blir en som familjen vill följa med på utflykter i, så får du väl kompromissa.

IKAROS
2006-10-27, 12:14
Efter lite beslutsångest och prutande slutade det med en Silver Fox. :cool2:
Det är lite tidigt för omdömen eftersom jag bara kört den en helg men jag kanske kan återkomma med det senare om intresse finns.

JohanPiers
2006-10-27, 12:20
Tror du kommer att bli nöjd. har en Hawk och är grymt nöjd med hur den beter sig i vattnet. Dessutom kan man ta ut familjen i den utan att dom ska sitta på ren aluminium.

Jacobjh
2006-11-27, 20:34
Tänkte bara nämna att Fiskars ändrade formen på dom mindre båtarna XS och S år 2001, så det där stegringsproblemet lär inte hända igen i allafall. Kommer att köpa en Buster S med Yamaha 25 Heppare tills nästa år, eller inte jag men farsan :D. Sen får man se om det kanske kommer ett ekolod också får se.
Buster S uppfyller åtmistone mina krav på en båt, eftersom jag sällan är ute med båten när det är över 15 m/s, och oftast bara 2 pers i båten. Slipper man lägga ut så jävla mycket stålar på bensin.

Hade kollat på en Silver kolibri, den är fett najs men så jävla dyr.
halv meter kortare och (1000 €) 10 000 spänn dyrare. Fy fan !