handdator

Visa fullständig version : helnesund

makke
2006-07-19, 09:49
Är det någon som varit till helnesund skulle vilja ha lite info om hur det var?
Fisket? Vilken utrustning?

Ola
2006-07-19, 13:36
Jag kom därifrån i måndags, det blåste kraftigt nästan hela veckan.
Mycke fisk men pga blåsten kom vi inte ut så långt.
Så det blev endast 4 kg som topp, men vi fick torsk, sej, lubb, kolja, bleka.

Jag spinnfiskade en del i hamnen och fick en 3kg sej där, riktig fight blev det!

Så ta med tunga skeddrag och veva in så snabbt du bara kan så smäller sejen på ordentligt.

Det finns lite positioner på havsfiskeguiden, men det ger sig nog när ni kommer dit, det fanns en hel del waypoints på plottern.

Fiskebutiken som jag fann var shellmacken och de hade väl mest plikar och jyssta handskar.

De sa att nån fått en hälleflundra på ca: 76 gk för 3 veckor sen.

När ska du dit & Vart ska du bo där?

makke
2006-07-19, 14:49
Vi är tre som åker dit 12/8 med fiskebussen, längtar dit.
Vi ska bo vid helnessund brygger. Hoppas vi får bättre väder än ni hade.
Vilken fiske metod funkade bäst och på vilket djup, hur tunga grejor använde?

Ola
2006-07-19, 21:35
Vi bodde på samma ställe. Men vi kom bara ut en dag och fisk finns det ju i överflöd men som sagt vi fick inget större. Jag ingen expert på havsfiske men runt grynnor med stort djup brevid och mycket strömmande vatten bör ju fungera.

Jag kör mest med svenskepilken och hade 400gram men där vi var räcker 300 helt klart.

Trollade lite med jigg oxå men utan resultat, men det ser ut som ett ställe för hälleflundra tror jag som aldrig fått nån.

Vi körde mellan 10 meter till 100 meter.

Beroende på väder så är det nog att försöka åka så långt ut ni kan så bör det bli större fisk. gissningsvis 20-30 minuters resa med båten ut.

Aarild som driver det pratade om att hyra in nån skeppare med turbåt men jag vet inte mer än så när det gäller det.

Alldeles utanför vid pirerna så var det mycket sej som jagade, jag är tveksam till att de stora går så långt in vi fick 4kg som störst.

Annars var båten vi lånade helt OK den gjorde 30 knop och drog inte så mycket soppa.

Det fanns en trevlig krog där som hette feskekroa.

Ola
2006-07-19, 21:57
Lite info:
http://www.havsfiskeguiden.se/helnessund_2005.asp

makke
2006-07-20, 07:01
Tack för svaret jag hoppas vi får en bra resa med mycket fisk.

Förhoppningsvis är vädret bättre så vi kommer ut lite längre.

Ola
2006-10-18, 23:26
Lyfter den här tråden.

Har nån varit där i år och hur var det i så fall?

makke
2006-10-31, 21:06
Det var en jätte bra resa vi åkte med fiskebussen.

Allt fungerade bra och vi fick mycket fisk. Men inga jätte stora utan den största vägde 10kg som kom upp under resan. Vi ska åka dit nästa år också och kommer då att garanyerat få bättre med fisk när man slipper leta efter platserna.

Det är skönt att inte behöva tänka på maten utan att bara sätta sig vid bordet och äta.

capreolus
2007-01-05, 11:29
Har också tänkt att åka med fiskebussen under 2007 ! när är bästa tiden att åka ? Verkar smidigt med (all inclusive) MVH, Hobbyfiskare utan båt men ett brinnande intresse !!

smugen
2007-05-20, 22:10
Vi var där med fiskebussen 12-20 maj och det var mycket bra. Vi fick bra med fisk, men hade varit bättre om vi hittade till de bra plaserna direkt utan att behöva åka runt och leta. hittade fisken när det var en och en halv dag kvar av resan. fick mycket tork men inte så stora 13.6 kg som störst. de flesta torskarna vägde mellan 2-5 kg. under resan krokade man även 3 st Hälleflundror 17 kg som störst. vi hade en riktigt stor Hälleflundra som jagade efter en krokad torsk ända upp till båten, uppskattningsvis ca 40-50 kg, det var en enorm syn. när vi var där stod det några Estländare på kajen och METADE dom fick bra med sej största vägde 5,5 kg
Att åka till Helnesund med Fiskebussen är att rekomendera, allt fungerade bra och priset helt rätt.

Ola
2007-05-20, 23:39
Vi var där med fiskebussen 12-20 maj och det var mycket bra. Vi fick bra med fisk, men hade varit bättre om vi hittade till de bra plaserna direkt utan att behöva åka runt och leta. hittade fisken när det var en och en halv dag kvar av resan. fick mycket tork men inte så stora 13.6 kg som störst. de flesta torskarna vägde mellan 2-5 kg. under resan krokade man även 3 st Hälleflundror 17 kg som störst. vi hade en riktigt stor Hälleflundra som jagade efter en krokad torsk ända upp till båten, uppskattningsvis ca 40-50 kg, det var en enorm syn. när vi var där stod det några Estländare på kajen och METADE dom fick bra med sej största vägde 5,5 kg
Att åka till Helnesund med Fiskebussen är att rekomendera, allt fungerade bra och priset helt rätt.

Mera tips tack, ska dit 23-30 juli och hoppas på stora fiskar.

Var där förra året men vädret tillät inte alltför mycket fiske.

Fick en 3kg sej från kajen på spinnspöt och det var en av de roligare fiskarna jag fick där.