handdator

Visa fullständig version : Fiske vid Kvismare Kanal i Örebro ?

Bergman
2003-04-29, 20:57
Någon som fiskat i kanalen utanför Örebro. Föräldrarna har landställe där så ville kolla om det finns nån fisk i kanalen ... har sökt lite på Google men inte hittat någon bra info. :(

Ralf
2003-04-29, 22:24
Jag bor i närheten (ca 3km) och har inte hört om någon som seriöst(?) fiskar i kanalen. Därimot står det ofta ungdomar nära broar och vägar. Drog själv lite småabborre där när jag var yngre. Fisk finns det nog massor av. Kanalen avvattnar en del jordbruksmark och är näringrik och det gillar vitfisken. Längre ner passerar den kvismarens fågelreservat och rinner ut i Hjälmaren så nedre delarna kan nog härbärgera en o annan gädda.

Alternativ i närheten..
Säbylundsjön (grusgrop) mellan Mosås och Kumla. Där planterades det ut en massa ädelfisk i veckan. Fiskekort. Lite tråkig miljö tycker jag.

Hjälmaren.. Massor av fiskeplatsert. Båt underlättar men inget krav. Båtuthyrning finns vid Hampetorps camping.

Mina gäddvikar ligger faktiskt bara 3-4km från kanalens utlopp.
http://w1.191.telia.com/~u19110700/team/

Bergman
2003-04-29, 22:36
Ralf, hmm ... så du bor i krokarna. Päronen bor i Norrbyås om du vet var det ligger ... bara några km från "ormkullen" vid fågelreservatet. Vet att det finns borre i kanalen iallafall så Gädda borde inte vara omöjligt. Kanske ska testa att slänga ut några Gäddmeten där när man är nere och hälsar på. :)

Ralf
2003-04-29, 22:52
Borde funka. Läste nånstans om att de tagit en hyfsad gädda i själva kvismaren men när o hur har jag glömt. Slättsjö, så båt krävs säkert, och tillstånd skulle jag tro.

PS
Hör av dig om du vill låna båten.. För långt för att ta upp i kanalen men man kan kajka runt i Åsbyviken. Har tagit lite gädda där också.
DS

Bergman
2003-04-30, 08:59
Är inte nere hos päronen så himla ofta men tar gärna en tur med dig när jag är nere. Borde bli om en månad eller så ...

Vad menar du med hyfsat Gädda ? Menar du i 5-kilosklassen eller 10-kilos ? Iofs så är jag nästan 100% på att det är större än mitt PB iallafall. :D

Stillborn
2003-05-07, 09:17
Är relativt nyinflyttad till Örebro och skulle gärna vilja veta om bra ställen i trakten för fiske. Vet om lite sjöar i Kilsbergen där det krävs fiskekort, men skulle gärna vilja veta lite platser vid Hjälmaren eller Norra Vättern. Har tyvärr inte tillgång till båt :(

Ralf
2003-05-07, 21:02
Ja, du.. Om du bott här ett litet tag så vet du förmodligen om det fria laxfisket i Svartån. De lägger i 400kg ny regnbåge i veckan men de idioterna talar om när och var. När de lägger i fisken står det folk och drar upp den direkt. Fast det blir förstås ett jippo.. Det är fritt att fiska från fallen i Karlslund ut till hemfjärden. Vid slussen är det fiskeförbud när Aspen leker. Läs reglerna. De är lite tjuriga ibland..

Hjälmaren, mitt hemmavatten, är lite trixigare utan båt och bil behöver man defenitivt. Hemfjärden kan man glömma. Knappt metern djupt. På bron till Essön brukar det ofta stå folk och "pilka" gös och jag brukar få lite abborre där. Norra Essundet kommer man lätt åt med bil (norrifrån) eller cykel (från Essön). Färja finns om man vill byta sida.

Vi har ett litet fiskeställe vid den gamla linfärjan vid Björkösundet, nära Engelbrektsholmen. Ligger ca 1,5 mil från centrum. Ännu längre bort ligger Hampetorps fritidsby och där hyr de ut småbåtar.. Mittimellan ligger min båtplats och där kan man kasta lite från bryggan på ön. I grunden är Hjälmaren en slättsjö så det är svårt utan båt.

Vättern får någon annan skriva om. Annars är det dåligt om bra vatten riktigt nära Örebro. Om man rör på sig lite så finns det massor. Unden (röding), laxsjöarna (gös och öring tror jag), Norasjön, Toften + massor av kortvatten med inplanterad fisk.

Här kommer en lista över fiskevatten i länet.
http://www.t.lst.se/VISInformWebsite/Fiske/fiskkart.htm

Stillborn
2003-05-07, 21:28
Tusen tack för informationen :headbang:

Nu gäller det bara att få arslet ur ;)

Bergman
2003-05-24, 13:28
Hittade en artikel om en Gädda tagen i Kvismaren och det verkar ju finnas riktigt stora där. Lär åka dit och testa när man är hos päronen. :)

http://193.13.137.193/fj/fisk.nsf/ArticlesByUnid/93A16C0F10AC367A41256D12001EB194

http://193.13.137.193/fj/fisk.nsf/ArticlesByUnid/93A16C0F10AC367A41256D12001EB194/$file/030424b.jpg

Ralf
2003-05-24, 22:56
Visste väl att jag sett det nånstans. Var ute idag och fick 9 gäddor. Grövsta på 5 kilo.. I ärlighetens namn ska jag säga att de andra 8 knappt kom upp i 5 kilo tillsammans.

grandstoff
2003-05-24, 23:50
Ralf:
Kan du tipsa om vart man lämpligast ställer sig för att kanske få ett napp eller två i Kvismare kanal. Du verkar ju onekligen känna till området... =)
Är det så långt åt Segersjö (alltså ut mot Hjälmaren) som möjligt, eller närmare Hummelsta eller är det t.o.m. lägre upp mot Kvismaren? Har hört att det är fiskeförbud någonstans längre upp, men är lite osäker på vart.

Det har varit en aning skralt på gäddfronten sista tiden så abstinensen börjar bli total. Hoppas på hjälp från kunnigt håll.

Tack på förhand!

grandstoff
2004-03-30, 23:18
Försöker blåsa liv i tråden igen...

Finns det någon som kan tipsa om platser var man lämpligast fiskar vid kvismare kanal?

Tack på förhand!

Bergman
2004-03-31, 08:46
Vet inte men det finns en kille som lagt upp en bild på en 9-kilos från Kvismaren i fotoalbumet.

Hur som helst är jag stenpå att köra ett seriöst gäddpass nästa gång jag är hos päronen

XPS
2004-03-31, 20:37
Runt "Ormkullen" tror jag(Alldrig provat men har hört)

Bergman
2004-03-31, 22:18
Om det är runt kullen så har jag mycket nära från päronens hus så det låter mycket lovande ! Får se om man kommer ner nåt snart och då hoppas jag någon hakar på och jagar gädda. :D

ljohan
2004-03-31, 22:27
Ta reda på ifall det är isfritt när du drar dit också!

Ralf
2004-03-31, 22:55
Ja, ormkullen, eller Öby kulle som den egentligen heter, är nog en bra utgångspunkt. Enligt kartan så är det svårt att komma intill både uppströms och nedströms kullen. Fast längre nedströms kan man komma intill på flera ställen mellan Odensbacken och Segersjö.

Tyvärr vet inte jag heller var man egentligen får fiska eller om någon bryr sig. .

För utsocknes som undrar varför den kallas ormkullen.
Kvismare kanal och kvismarens fågelreservat är ett stort område våtmark med massor av fågel, fisk och groddjur. Detta göder naturligtvis massor av orm. Mitt i detta område finns en hög kulle som består av grus, sand och sten, och detta har blivit den naturliga övervintringsplatsen för traktens alla ormar.

På vårens första riktigt varma dagar kommer de ut och det är en upplevelse. Tyvärr är det svårt att pricka exakt vilka dagar men alltid ser man några ormar om man åker dit en varm vårdag. Och strax intill finns fantastiska fågelmarker, även för mig som normalt inte bryr mig så mycket om fjäderfä.

Anekdot
Varje vår brukade jag ta ungarna till kullen med fikakorg och även för att vänja dem vid orm. När Anna var ca 6 år lyckades vi pricka tiden ganska bra och det fanns en hel del. Jag tittade bort en stund och när jag vänder mig tillbaka får jag se att Anna krupit under en buske för att se djuren på närmare håll. Hon ligger på mage och tittar på en gigantisk(?) huggorm på en halvmeters håll. Där hade ni en pappa som med tillbakahållen panik försöker få ett nyfiket barn att försiktigt backa ut från busken. Jag ville ju inte skrämma varken barn eller orm.

Karta över kanalen genom reservatet finns här.
http://www33.brinkster.com/kvismaren/default.asp?page=guide&lang=sv

Bergman
2004-04-01, 08:15
Har man inget emot att knalla i högt gräs är det nog inga större problem med att ta sig fram vid kanalen. Ang hur tillåtet det är att fiska där kan jag kolla upp med päronen. Borde gå att ordna tillstånd ganska enkelt i värsta fall. :)

Peter Larsson
2004-04-01, 09:08
I Kvismare kanal är fisket fritt - både kostnadsmässigt och ismässigt.

Bergman
2004-04-01, 10:26
Men i Kvismaren är det inte fritt fiske väl ? Eller ?

Flymaster
2004-04-01, 12:40
Hupp hupp, coolt me en tråd om ett av mina favvo ställen på tidig vår..jag har nog vart där 6-8 ggr nu å inte fått nåe, men har haft en del hugg å har sett att andra har fått lite små gäddor (2-4) kg.
ang fiske där så är det ganska begränsat "liten yta" att fiska på.
vid Öbykulle så kan man nog fiska typ 3-400 meter upp eller ned ströms bron sen e de vass i kanterna på båda sidor,men tar man me sig lite massäck å knatar iväg så kan man hitta lite luckor lite här å där efter kanterna.
Vikterna som vi får annars e 2-9 kg men vet att dom tatt gäddor på över 10 kg,.
Fiske tekniken som vi brukar använda är Jigg, stooora curly tails "vita", eller så jiggar vi me död mört,inget bly i dragen behövs då de e så himla grunt typ 1,5-2 meter djupt å en massa himla gräs/nare på botten.

Good Luck

Peter Larsson
2004-04-01, 14:30
Bergman: Fisket i Kvismaren är inte fritt - där är det markägarna som har fiskerätten. Sjön är mycket grund och klassat som naturreservat och populärt bland fågelskådare.
Själv har jag aldrig fiskat i kvismare kanal men veta att det under våren rätt så frekvent landas fisk kring 10 kilo. Den största "hyfsat väldokumenterade" gäddan jag hört talas om därifrån är på dryga 15 kilo.
Jiggfiske är som sagt populärt under våren. Skarpa färger är som bekant aldrig fel under våren.

Bergman
2005-04-24, 10:26
Lyfter upp en gammal tråd då det verkar vara några till som undrar om fisket i Kvismare kanal.

Förresten, någon som har koll på hur enkelt det är att få Ruda där ? När jag var nere nu senast snackades det om en del ruda men jag vet varken hur mycket det finns eller storlek på dom som finns.

DaskeN
2005-07-15, 00:18
Ja har fiskat i Kvismaren. fick dock inget just där men fiskade längre ner i en å som hör ihop med kvismaren o fyfan vilka borrar vi drog :) hela tiden borrar mellan 0.5-1 kilo :D var skit skoj :> det var ungefär vid Gällersta men tyvärr så är vatten väldigt ofräsch där so dem får gå tillbaks. men kvismaren ska vara bra för gädda har ja hört. hört folk som dragit gädda på en 10-12 kilo där så ett försök skadar nog inte :)

Aadam
2005-07-15, 01:04
runt öby kulle fast typ 500 meter till vänster om bron fiskar alltid jag o en kompis o jag vet inte hur mycket gädda vi dragit där fast det är konstig för det verkar nästan bara vara jigg som funkar där. har stått flera flera gånger o testat massa olika drag o får ingenting o sen bara man drar på en jigg o första kastet har man en. så typ merr än 90% av gäddorna vi får är tagna på jigg allafall :P

Så mycket gott om gädda finns det då allt där lika så mycket brax finns det också man kan se hur många braxar som helst simmandes precis vid kanterna o lite överallt. o så tror jag att det är en mins 20 st braxar jag har krokat där av misstag på jiggar o spinnare o massa så sånna finns det överallt :P