Visa fullständig version : Sutar/Karputrustning
Tänkte införskaffa en Sutar/Karputrustning snart och undar om d här grejorna är något att ha. Lägg gärna till eller byt ut prylar, tex pod eller banksticks.
Vill helst att det ska funka för båda arterna så inga för styva spön.
3 st Okuma Undertaker baitfeeder 799.-
3 St Okuma Spectrum Baitfeeder 999.-
3 st Fox Micron MX 1500:-
JRC Specimen Compact Unhookingmat 299:-
JRC 42´´ Arm Specimen Landing Net 499:-
=4096kr
är det den budgeten du har tänkt dig?
Ja men inte d billigaste vill ju ha bra grejer som håller. Men inget pris över 6k.
skulle nog antingen ta micron M eller MMX. känns som mx inte är värd 500 mer än M och mmx har mer finesser som jag tycker känns användbara.
Satsa på två bra spön och två bra rullar istället för 3 kassa/medelmåttor.
Tog med tre eftersom det är bra priser på http://www.nyasporting.se men två kanske räcker, någon som vet något bra spö som passar sutare och karp?
ska du ha det till karp också med bolt tecknik. är nog ett 2,75 spö att föredra. fox warrior xt är några prisvärda spön.
Hur mycket ligger dom spöna på?
okej, ska man köpa pod eller banksticks?
Keff, att du yttrar dig..
Sen kan det ju vara dumt att rekomendera banksticks om killen ska fiska på ett berg också, beror ju på miljön. Tänker du fiska vid berg eller stenar så begränsar ju knappast poden platsvalet, de är ju kul att fiska där det ser bäst ut och inte där du får ner banksticken ;)
Fast går det så sprid spöna med banksticks
Än en gång, micron-serien har utgått ur sortimentet, lite dumt att rekommendera sådana då?
japp utgått= bättre pris, du har rätt. hade inte kollat upp det senast när jag trodde att dom fanns kvar. dock är larmen helt klart dugliga för priset som dom säljs för. funkade dom bra för 5 år sedan, så lär dom även funka nu. det är ju inga datorer precis.
Det e ju första larmen ja köper, så det behöver inte vara några ultratekniskaüberbradigitallarm :) Bara dom duger så.
läsa på om larmen och se vilka funktioner du behöver. det är det rådet jag har och ge, dock tycker jag inte att kunna ställa in 2 nivåer känslighet är värt 500 kr
Fox Micron säljs fortfarande ju? Köp billigaste Fox-larmen du hittar.
Billigaste brukar ju alltid va skit, ja vill ha något som håller i några år minst, hur mycket ska man lägga ut för ett bra larm?
micron M är inte skit. tror det är samma larm fast den inte har vissa funktioner.
M, MX, MMX alltså.
Okej, får nog bli 2st MX,och kanske en KORUM ACCESSORY CHAIR istället för banksticks? finns på http://www.nyasporting.se verkar ju mysigt:)
Keff, att du yttrar dig..
Sen kan det ju vara dumt att rekomendera banksticks om killen ska fiska på ett berg också, beror ju på miljön. Tänker du fiska vid berg eller stenar så begränsar ju knappast poden platsvalet, de är ju kul att fiska där det ser bäst ut och inte där du får ner banksticken ;)
Fast går det så sprid spöna med banksticks
Håller verkligen med... Ofta man måste sitta på berg... men ibörjan innan man fastnat för fisket så kanske banksticks funkar...
Har testat många foxlarm... Micron M, MX, SX.... Micron duger, inte ofta man ställer in känsligheten.... Ljudvolym räcker...
så stolen e inget o satsa på?
Stolen är nog grym. Men då måste du sitta där hela tiden. Annars blir den nog ostabil.
Nån som har koll hur spö-fästena är på stolen? Kan man skruva på larm där fram och andra fästen där bak?
mm kanske lite jobbigt och sitta på stolen hela tiden.
Jag skulle nog satsta på att lägga den största delen av pengarna på larm, spön och rullar, en stol för 1700 känns lite overkill i början.
Själv har jag Micron M larm och är mer än nöjd med dom, så om du kan få tag i sånna så köp dom!!
kolla www.tackleshop.co.uk eller www.leslies-fishing.co.uk.
Går nog spara en del genom att köpa där. (De har Fox Micron M med!).
Även om Fox Micron M är billigaste i serien är de bra och prisvärda. Vore dumt att köpa andra förstalarm när du inte har så mycket pengar att slösa med.
Ha de gött.
ja, kanske som luddan sa lite overkill kanske, någon som har bra baitrunners som kan rekommendera?
Jag skulle skippa pod. Jag fiskar mycket karp och använder poden kanske en gång per år (vissa år). Det går nästan alltid att få ned banksticks. Många använder pod för att de tycker det ser snyggt ut. Om du känner att du måste ha en pod så skulle jag rekommendera en liten smidig som går att ha med i packningen (annars är risken stor att du inte har med poden den gången per år som du känner dig tvingad att fiska på en häll).
Oavsett vilka karpspön du väljer så kommer det inte bli kul att fiska sutare - det går att plana in 3+sutare även med veka karpspön. En engelsk modenyck har gjort att många väljer onödigt grova karpspön, om du inte ska kasta till horisonten går det utmärkt med 2.5lb spön (och då kan iaf de största sutarna kröka spöt lite). Håller nog med om att 2 bättre spön är bättre än 3 usla. Det är dessutom mycket smidigare att fiska (och drilla) om man har få spön.
Så om ja fattat det rätt så ska ja ha 2spön för karp och använda andra till sutare?
Om jag ska vara riktigt ärlig så rekommenderar jag faktiskt ett flötmetespö till sutarfisket - om du inte har ett redan. Sutare är roligare att flötmeta, och nästan alltid mycket effektivare.
Ja kör bara flötmete till sutare, och ja tror inte att det kommer bli så mycket bottenmete efter dom.Så kanske köper ett matchspö ist+2 karpspön.