Visa fullständig version : Sänke utan bly?
Jag skall snart ut med båt i Öresund och försöka lura några torskar eller makriller. Dock är jag lite sugen på att testa bottenmete efter flatfisk när jag ändå sitter där i båten.
Jag har fattat konceptet med paternostertackel eller liknande, och att sänket helst skall vara platt och tungt. Eftersom det är roligare att göra sänken själv vill jag gärna testa det, men jag har ingen möjlighet att smälta bly och hälla i gamla kopparrör. Åtminstone inte än, men det kommer kanske...
Därför undrar jag nu om det är någon som har bra tips på hur man kan tillverka sänken på 100 gr och uppåt som uppfyller kriterierna för sänke till bottenmöte i strömt vatten?
Tack på förhand!
Tumlaren
2006-08-16, 08:16
De flesta använder drag typ Elbe torsk i vikter 70-100 gram vid bottenmete efter plattfisk, även jag gör det. Använder ett i silverfärg fungerar som lockblänke samtidigt, på ca 10 turer har jag förlorat ett drag. Så det är inte lönt att tillverka dessa själv, kostar bara några kronor stycket.
Tumlaren
Det var ju faktiskt en bra tanke! Kör du med eller utan krok?
Jag skall snart ut med båt i Öresund och försöka lura några torskar eller makriller. Dock är jag lite sugen på att testa bottenmete efter flatfisk när jag ändå sitter där i båten.
Jag har fattat konceptet med paternostertackel eller liknande, och att sänket helst skall vara platt och tungt. Eftersom det är roligare att göra sänken själv vill jag gärna testa det, men jag har ingen möjlighet att smälta bly och hälla i gamla kopparrör. Åtminstone inte än, men det kommer kanske...
Därför undrar jag nu om det är någon som har bra tips på hur man kan tillverka sänken på 100 gr och uppåt som uppfyller kriterierna för sänke till bottenmöte i strömt vatten?
Tack på förhand!
Vet att detta är en gammal tråd men kan ge ett tipps ändå.
åk till närmaste industri och fråga om du får plocka lite skrot ex. gammla borrar, skrot bitar. åk sedan och köp lite ståltråd/el kabel och sedan el tejp.
tejpa fast på skrotet/borren, klart.
funkar bra med lite lättare vikter, borde funka på lite tyngre med.
Ja, det känns som ett rätt så bra alternativ. Har själv funderat lite på det. Skrot där jag bor kostar tydligen 3 kr/kilot, så det borde bli rätt många sänker per guldtia, tycker man...
Tack för alla era svar!
Wiggler 100gr oslagbart från sakta drivande båt
Tumlaren
2006-08-18, 13:08
Jag kör utan krok vid bottenmete.
Tumlaren
Wiggler 100gr oslagbart från sakta drivande båt
Låter bra det, för jag har nämligen rätt många gamla Wiggler och Wiggler-liknande drag som jag har hittat i farsans gamla fiskeväskor. Kanske dax för dom att tjänstgöra igen...? ;)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.