Visa fullständig version : stum nylon eller flätlina?
Har hört så mycket men blir inte klok.
en del säger nylon andra flätlina.
tänkte därför prova på båda delarna.
Tänkte därför höra om ni har tips på någon bra stum nylonlina.
Är den billig är det inget minus. :)
Det beror väl på vad du ska fiska? Kör du vanligt spinn & jerk så är flätlina klart att föredra...
Ska du ha en stum monolina så lär den inte vara helt billig direkt. Den enda jag kan komma på som är stum är X-line. Jag tror att det är korda som har den. Sen är väl frågan om den finns i dom dimensionerna du behöver för havsfiske.
Jag har sett många som fiskar på 50-150m djup med monolina och jag fattar inte hur dom orkar. Det är ju som att pilka med en gummisnodd.
Jag rekomenderar en 50-60lbs flätlina för det du ska göra. Eller varför inte ännu grövre flätlina, då tål den lite nötning också.
känslan med stum lina är obetalbar jämfört med gummiband.
direktkontakt är ordet.
önskar jag bytte tidigare
Får nog köra stumt då. :)
Har stumt på min vanliga utrustning. Får nog köpa lite flätlina till havsutrustningen också.
Vilken är den tunnaste flätlinan man vågar köra? Med tanke på nötning.
Kör från turbåt och då händer det ju att torsken lägger sig på andra sidan båten. gör ju att linan skrapar i rätt friskt.
Jag skulle köra med 0,30-0,40 flätlina och kanske sätta 10-20 meter grövre nylon (0,60-0,80) ytterst.
Flodebanan
2006-08-24, 18:46
Stållina/wire skall ju vara det absolute bästa har jag hört? :)
girren33
2006-08-24, 20:20
stållina e jättebra , men tar ett tag att fiska in sig på , den kinkar vid snabba
rörelser som böjer linan. (ingen slaklina här inte).. :ordning:
men den e kanon om man djuphavsfiskar då man känner minsta napp. och dessutom billig om man får bottennapp på ett par hundra meters djup.
gå bara inte å köp stållina innan man har ett spö med trissor
Nu är det inte ut på Bratten jag ska utan Öresund. :)
Känns lite overkill då det knappast är djupare än 50 meter.
Blir nog en 0.30 flätlina av något slag. tjockare än så så är det "lika bra" att köra med nylon känns det som. vill gärna köra med så tunn lina som möjligt för att slippa strömmen.
Wreckbender
2006-08-24, 20:55
stållina e jättebra , men tar ett tag att fiska in sig på , den kinkar vid snabba
rörelser som böjer linan. (ingen slaklina här inte).. :ordning:
men den e kanon om man djuphavsfiskar då man känner minsta napp. och dessutom billig om man får bottennapp på ett par hundra meters djup.
gå bara inte å köp stållina innan man har ett spö med trissorVad är bättre med stållinan kontra stum modern flätlina? Är det inte en rätt hög egenvikt i stållinan som gör att det är svårare att känna botten och nappen på 200meter och neråt?
Wreckbender
2006-08-24, 20:59
Nu är det inte ut på Bratten jag ska utan Öresund. :)
Känns lite overkill då det knappast är djupare än 50 meter.
Blir nog en 0.30 flätlina av något slag. tjockare än så så är det "lika bra" att köra med nylon känns det som. vill gärna köra med så tunn lina som möjligt för att slippa strömmen. 0,30 flät räcker gott i sundet, du kan gå ner till 0,25 också. Bättre än nylon.
girren33
2006-08-24, 21:34
jo man känner nästan nappen bättre med stållina än flätlina på djupare vatten.
att den e tung kan jag hålla med om , men testat 0.33 stållina på 350 m djup och kraftig ström och botten flod, och då funkade stållinan bättre än flätlina.
vanligtvis kör även jag med flätlina men vid djupt vatten eller stark ström tycker jag den funkar kanon..menade med att den e billigare att sätta per meter än flät.
ex vid vrakfiske som sliter kraftigt på flät men inte stål..
allt har för och nacktdelar .smaken som baken delad :bootyshak
Wreckbender
2006-08-24, 21:53
jo man känner nästan nappen bättre med stållina än flätlina på djupare vatten.
att den e tung kan jag hålla med om , men testat 0.33 stållina på 350 m djup och kraftig ström och botten flod, och då funkade stållinan bättre än flätlina.
vanligtvis kör även jag med flätlina men vid djupt vatten eller stark ström tycker jag den funkar kanon..menade med att den e billigare att sätta per meter än flät.
ex vid vrakfiske som sliter kraftigt på flät men inte stål..
allt har för och nacktdelar .smaken som baken delad :bootyshakOK Men skulle inte vilja vara på samma båt som en som fiskar stållina om han får b-napp och min flätlina med en 15kgs på skaver mot den. =)
0,30 flät räcker gott i sundet, du kan gå ner till 0,25 också. Bättre än nylon.
Låter betryggande. får väl vända på linan när det börjar fransa sig.
Är ju inte direkt djupt i sundet och styrkan räcker ju.
Måste passa på att fråga här, vilken av nylonlinorna som finns på marknaden tycker ni är stummast?
Är faktiskt rätt intresserad av att veta det jag med.
är trots allt inte alltid det lämpar sig med flätlina. Men känslan som flätlinan levererar går ju inte jämföra med de nylonlinor jag testat, av förståeliga skäl iofs.
girren33
2006-08-25, 05:48
berkey iron silk e stum , men av erfarenhet inte bra när det e kallt ute då blir den stel och kostar typ 250 spänn för 300m .....
wrekenbender flätlina och stållina på samma båt e inge bra den går av.
men jag fiskar på tunaclipper och då andvänder alla stållina.
hyr hela båten ett gäng ,men det gäller bara djuphavsfiske annars kör även vi flätlina...
berkey iron silk e stum , men av erfarenhet inte bra när det e kallt ute då blir den stel och kostar typ 250 spänn för 300m .....
hyr hela båten ett gäng ,men det gäller bara djuphavsfiske annars kör även vi flätlina...
Ironsilken är inte genomskinlig va? Har för mig att den ser lite skum ut. Tänkte på vanliga nylonlinor som är klara i färgen. Har fiskat med flät till det mesta ett bra tag nu, men nu skulle jag behöva en hyffsat stum, genomskinlig nylon till vissa applikationer :)
Flodebanan
2006-08-25, 22:30
Den är inte alls så dyr och en SKITBRA lina. Inget minne, stum, men tyvärr köldkänslig, så håller ej till vårfisket vilket är synd för det är en riktigt bra lina.
Gillar Sufix Primo XP lite smått med:O)
Wreckbender
2006-08-26, 00:24
hyr hela båten ett gäng ,men det gäller bara djuphavsfiske annars kör även vi flätlina...[/QUOTE] Tycker ändå att fördelarna med stål upphävs av nackdelarna: kinkbenägenheten, speciellt om det gungar lite, få till en stark knut, ta av linan och olja den efter varje tur, måste ha rulle med ej metallisk spole nä tacka vet jag fireline 0,25, har du fått botten napp el fisk på den så den sträckt sej så stannar den där och blir så gott som hel stum, och bara att skölja av rullen när man kommit hem, tar dock lite mer ström än stål men det är marginellt. Och vid vrakfiske så använder jag en 2 meters 1,0- 1,2 slit tafs av nylon längst ner och om jag fastnar så drar jag av kung å fosterland och oftast går knuten så hela linan är kvar. P.S vi åker med Oberon till djupen och alla fiskar med flät.
girren33
2006-08-26, 20:09
wrekenbändare...
du har till 70% rätt ang tafs å slita å dra om man fastnar :elgura:
men att binda stållina hmm jag viker stållinan 3 duddel å kör med wire clips easy!
pma om ni får extra plats över på oberon nån gång så hänkar jag (utan stållina)
om du vill så kan jag höra av mej om det finns platser på vrakturerna i höst.
kommer nog testa att föja med på en riktad tur på havsål i oktober även om det e bara 1% chans att få någon typ... men finns ju mer än det .
ang stumma nylon linor så kan jag rekomendera att kolla upp vad som finns i usa
de e grymma på nylon även transparent lina ..penn har ett par linor att fundera på , dock inte helt lätt att finna här i sverige .
mvh Håkan/girren33
Wreckbender
2006-08-26, 21:50
Jajjamän Håkan jag hör av mig om det behövs en fiskare till.Och om ni behöver en flätlinegubbe till så hör gärna av dig, så får vi se om du kan omvända mig. Fast 70% pffft det är så nära 100 det kan bli ;-) P.S. kom med i GHFK så kan du komma med på lite roliga turer. Med vänligt mothugg Micke P
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.