handdator

Visa fullständig version : Dax att pröva några nya pulkor. Tips och synpunkter på olika modeller mottages!

jojon80
2006-08-30, 00:31
Dom flesta här hemma kör med TL-Powerplanerpulkorna. Helt suveräna pulkor, bortsett från kvaliten. Båda mina par, och även kompisarnas tar in vatten som såll, även fast man har varit där och kladdat med sicaflexen i flera omgångar.

Pulkan har fler nackdelar, Den är otroligt tung och klumpig att ta in pga att den drar fruktansvärt hårt och för att inte tala om när man ska ha den överbord. Är dom dessutom vattenfyllda blir det ännu jävligare :mad:
Ska tillägga att dom drar så pass hårt att dom tar ner farten på min båt med ca 1 knop när dom är ute. Stabiliserar dessutom upp båten via masten så det är ju bra.

Pluset är att det verkar vara den enda pulka som drar riktigt hårt. Och som orkar hålla upp linan fastän man lastat den med 3 spön med 90g kusamo.
Här skulle en mariestadare sjunka på en gång, eller har jag fel?

Heller inga problem att köra den riktigt sakta tex vid löjtrolling. Här skulle också en mariestadare slacka efter rejält. Eller har jag fel här också?

Hur är grizzlypulkorna? Eller är mariestadspulkorna också reko? kanske med vissa modifieringar.

Jag vill ha en lätt pulka. Som drar hårt och som är lätt att ta in och sätta ut igen.

Vad kör ni med?

TAMTAM
2006-08-30, 06:25
Du har redan den bästa, har samma själv och skulle aldrig byta till någon annan, har dock kraftigt modifierat mitt par för att få dem att funka bättre och nu är jag helnöjd, dessa gav en fin vårsäsong i Östersjön pga den stora dragkraften och den enorma spännvidden de kan ge!
"Jag vill ha en lätt pulka. Som drar hårt och som är lätt att ta in och sätta ut igen."
Finns inte bara gilla läget eller välja bort riktigt tunga grejor på linorna vilket jag aldrig skulle göra i alla fall.

TAMTAM
2006-08-30, 06:26
Vill du sälja ett par låt mej veta

apersson69
2006-08-30, 08:34
Du har redan den bästa, har samma själv och skulle aldrig byta till någon annan, har dock kraftigt modifierat mitt par för att få dem att funka bättre och nu är jag helnöjd, dessa gav en fin vårsäsong i Östersjön pga den stora dragkraften och den enorma spännvidden de kan ge!
"Jag vill ha en lätt pulka. Som drar hårt och som är lätt att ta in och sätta ut igen."
Finns inte bara gilla läget eller välja bort riktigt tunga grejor på linorna vilket jag aldrig skulle göra i alla fall.

Hur har du moddat dom? Kort kanske och en liten beskrivning så slipper man uppfinna hjulet igen :D

TAMTAM
2006-08-30, 20:37
Ja de är kraftigt omgjorda originalet funkar inte så bra drar nåt fruktansvärt svåra att få ur sjön när de kommer in infästningarna för draglinorna är ett skämt en sketen mässingsöljett som snabbt slits ut, läcker gör de också men mot allt finns botemedel har bytt originalkölen mot enkelsidig i rostfritt med 2 kilos vikt dessutom försett ovansida med tvärgående aluplåt där jag monterat ett handtag samt även i kanten borrat hål för draglinorna bultat fast denna har jag gjort i original draghålen supernöjd gå igenom vad som irriterar dej och åtgärda detta så gjorde jag, rejäl omgång med sika runt skarven rekommenderas också

apersson69
2006-08-30, 21:25
Ja de är kraftigt omgjorda originalet funkar inte så bra drar nåt fruktansvärt svåra att få ur sjön när de kommer in infästningarna för draglinorna är ett skämt en sketen mässingsöljett som snabbt slits ut, läcker gör de också men mot allt finns botemedel har bytt originalkölen mot enkelsidig i rostfritt med 2 kilos vikt dessutom försett ovansida med tvärgående aluplåt där jag monterat ett handtag samt även i kanten borrat hål för draglinorna bultat fast denna har jag gjort i original draghålen supernöjd gå igenom vad som irriterar dej och åtgärda detta så gjorde jag, rejäl omgång med sika runt skarven rekommenderas också

Rena rama halvfabrikaten från början alltså... Kör billigt nu så länge, Steenson. Bra att veta vad man skall ha när man köper upp sig.

jojon80
2006-08-31, 01:30

TamTam! Posta gärna några bilder på dina moddade powerplaners! Gärna med mått på kölen osv. Om du nu vill dela med dej av din uppfinnarrikedom :nojd:

TAMTAM
2006-08-31, 05:55
Just nu har jag bara bild på ovansidan, plåtbiten är målad 5-6 mm aluminium, tittar du noga ser du att jag borrat hål för draglinorna längst ut i kanten strax utanför pulkan och skruvat dit en schackel i övrigt är den bultad med M6 genom öljetterna, handtaget kommer från Clas Ohlson.
Ska se om jag kan ordna bild på min köl högerbilden visar original som jag tagit bort.

Lite förvånad när du säger att de läcker som såll att de inte håller riktigt tätt vet jag men det har aldrig varit något problem direkt.
Kvaliteten är inget vidare på TLs grejor, mina är knöliga som fasen av någon anledning men funkar utan problem i alla fall, tycker faktiskt de är riktigt bra och skulle aldrig byta, kör ofta i Östersjön med 3 Dipsy av den mindre modellen som har utlösare på ovansidan dvs inte den minsta samt en 90gram Kusammo dvs 4 spön på varje sida och den orkar lätt även med 80m lina ute, använder vanlig persienn lina som är otroligt stark och hållbar har aldrig lyckats få av den supergrejor, masten bör vara kraftig den saken är klar!

apersson69
2006-08-31, 07:50
masten bör vara kraftig den saken är klar!

Inte att tänka på att köra TL´s pulkor på TL´s mast då!! :nut: Snålade ur och beställde en TL-mast men den fick gå i retur till förmån för en Biosmast. Vilket rangel TL-masten är alltså...

Team Fanny Farm
2006-08-31, 14:47
Har provat både mariestad och steenson, och vad jag kan se så drar dom fullt tillräckligt om man justerar dom rätt. Har inga problem även om jag kör 100gr bly eller små dipsys.
Men visst det krävs lite trixande med justeringar innan dom går bra i alla farter.
Det största problemet jag haft är att få steenson pulkorna att dra "lagom", drar dom för "bra" hammnar dom mittför båten och då blir det stört omöjligt att få ut några lättare saker på dom, samt att man måste vara attlet för att få in dom, men jag tycker ändå att steenson pulkorna var lättare att fåtill än mariestadarna (fasten dom bara kostar hälften)..

Flodebanan
2006-08-31, 14:59
Finns tydligen duktiga gubbar som bygger "utterbräds"liknande pulkor. Ngn som har erfarenht av dessa? Skall tydligen slå allt :)

TAMTAM
2006-08-31, 17:03
Atlet räcker inte för att få in TL pulkorna, de kan bara köras upp, går inte att veva hem men va tusan har man en motor till!
Kör aldrig lätt på storpulkor själv behövs inget djupgående att tala om blir det på linan pulkor istället, ger också bra spridning.

Team Fanny Farm
2006-08-31, 17:33
Ja... På linan pulkor är underskattade. Väldigt lättsamma att hantera och fiskar bra. :ogen:

Team Fanny Farm
2006-08-31, 17:36
Finns tydligen duktiga gubbar som bygger "utterbräds"liknande pulkor. Ngn som har erfarenht av dessa? Skall tydligen slå allt :)
Vet tyvärr ingen som bygger dom, men här omkring är det vanligt med just sånna. Kan ha att göra med gammgubbarnas dragutter tradition.

TAMTAM
2006-08-31, 17:43
Ja... På linan pulkor är underskattade. Väldigt lättsamma att hantera och fiskar bra. :ogen:
Underskattade!! De är rena mordet vid rätt tillfälle, inte så kul att drilla kanske men ingen ska säga att de inte fungerar skitbra, busenkelt att snabbt byta plats, har Offshore själv och de klarar all sjö jag själv klarar.

Tumlaren
2006-09-01, 23:11
Vet tyvärr ingen som bygger dom, men här omkring är det vanligt med just sånna. Kan ha att göra med gammgubbarnas dragutter tradition.

Jag har aldrig använt dragutter men har själv tillverkat mina utterliknade pulkor, dessa drar utmärkt närapå för mycket. Har fått ställa om dessa ett flertal tillfällen. Mycket billagre än att köpa färdiga ca 300 kr för bägge i materialkostnader, har även gjort masten själv av rostfria rör som jag fick en gång i tiden. Kan inte med linpulkor tycker att dessa blir för tunga när fiske äntligen hugger. Hade en gång i tiden såkallade "pepsipravanner" tror att Nordmark sålde dessa, gick utmärkt till två spön.
Tumlaren

joj
2006-09-06, 06:58
Jag har Grizzly pulkor, jag tycker dom går perfekt och har bra dragkraft dom funkar dessutom bra direkt ifrån kartongen... Jag personligen tycker att dom drar bättre och jämnare än Mariestad!

jojon80
2006-11-07, 18:39
Nu är jag less på mina tl-powerplaner. Trots att jag tätat dom med sica runt skarven och på alla tänkbara ställen där det skulle kunna komma in vatten så läker dom jävlarna likt förbannat. Dom är helt enkelt för tunnt laminerade så vatten tränger in genom plasten på vissa ställen.

Dessutom drar dom så förbannat hårt så det är ett helsike att ta hem dom.

Nu åker dom ut för ett par nya grizzlypulkor! Bara hoppas att grizzlyn håller måttet vid löjtrolling på 1,5 knop.

Vilket skitväder i dag för övrigt. i stormen kom en jättevåg och skickade båten i 90 grader, körde fast djuprigsvajern i motorn. Vajern small av, fästet till riggen sprack sönder. Planerlinan fastnade även den så klart. Lust att sälja båt och börja med nåt annat såna här dagar.

Lite nya grejor så är snart lusten tillbaka

jojon80
2006-11-07, 18:43
Jag har Grizzly pulkor, jag tycker dom går perfekt och har bra dragkraft dom funkar dessutom bra direkt ifrån kartongen... Jag personligen tycker att dom drar bättre och jämnare än Mariestad!

hur mycket kan du lassa på dom utan att dom sackar joj? Ifs. mycket sällan jag kör mer än 3*50 gram på varje sida

joj
2006-11-07, 19:47
hur mycket kan du lassa på dom utan att dom sackar joj? Ifs. mycket sällan jag kör mer än 3*50 gram på varje sida
Jag har kört med 2 st Kuusamo och en 50 gram bly utan några problem, jag upplever som att dom orkar dra lite mer än polarens Mariestad men jag har inte så jättestor erfarenhet av pulkfiske det är ju mest riggfiske+dipsy som gäller här nere förutom på våren då.

jojon80
2006-11-07, 19:58
Jag har kört med 2 st Kuusamo och en 50 gram bly utan några problem, jag upplever som att dom orkar dra lite mer än polarens Mariestad men jag har inte så jättestor erfarenhet av pulkfiske det är ju mest riggfiske+dipsy som gäller här nere förutom på våren då.

då har du inte testat och kört dem riktigt sakta då, i runt 1,5 knop? Orkar dom dra ut bra då också? eller sackar dom efter?

joj
2006-11-07, 20:16
då har du inte testat och kört dem riktigt sakta då, i runt 1,5 knop? Orkar dom dra ut bra då också? eller sackar dom efter?
Nej, aldrig varit under 2 knop :nej:

Lärlingen
2006-11-10, 00:33
Jag kör med Json planer.
Tycker att den fungerar väldigt bra.

Perx
2006-11-10, 11:16
Fiskat en del med en ( finsk pulka ) tror jag, skall kolla om jag hittar den.
Drar fem spön på varje sida, tex. oblyat, 30 gram, 33 gr. kuusamo, 70 gr. kuusamo, 90 gr. kuusamo. och fungerar bra.

Grizzlypulkan fungerar också bra.

återkommer.

perx

Dom flesta här hemma kör med TL-Powerplanerpulkorna. Helt suveräna pulkor, bortsett från kvaliten. Båda mina par, och även kompisarnas tar in vatten som såll, även fast man har varit där och kladdat med sicaflexen i flera omgångar.

Pulkan har fler nackdelar, Den är otroligt tung och klumpig att ta in pga att den drar fruktansvärt hårt och för att inte tala om när man ska ha den överbord. Är dom dessutom vattenfyllda blir det ännu jävligare :mad:
Ska tillägga att dom drar så pass hårt att dom tar ner farten på min båt med ca 1 knop när dom är ute. Stabiliserar dessutom upp båten via masten så det är ju bra.

Pluset är att det verkar vara den enda pulka som drar riktigt hårt. Och som orkar hålla upp linan fastän man lastat den med 3 spön med 90g kusamo.

Heller inga problem att köra den riktigt sakta tex vid löjtrolling. Här skulle också en mariestadare slacka efter rejält. Eller har jag fel här också?

Hur är grizzlypulkorna? Eller är mariestadspulkorna också reko? kanske med vissa modifieringar.

Jag vill ha en lätt pulka. Som drar hårt och som är lätt att ta in och sätta ut igen.

Vad kör ni med?

jojon80
2006-11-10, 18:15
Tl-arna åker nog på en ordentligt omplastning för att hålla tätt. Det är inte klokt va bra dom funkar i riktigt långsam trolling 1-1.5 knop.

TAMTAM
2006-11-10, 19:09
Jojon renovera dina TL det finns inga bättre oavsett farten...

jojon80
2006-11-17, 01:26
Mariestad / grizzly verkar för övrigt va en ganska dum konstruktion. Måste justeras exakt rätt för att inte dyka eller för att sacka för långt efter. Fast dom kanske behåller sin justering för alltid om man väl fått dit den?

En pulka ska väl bara va att kasta i och skicka ut?

silverfisken75
2007-01-02, 20:33
Johan, bygg pulkor själv du kan göra pulkorna hemma i vardags rummet, för plasten luktar ju gott.

jojon80
2007-01-02, 21:25
Johan, bygg pulkor själv du kan göra pulkorna hemma i vardags rummet, för plasten luktar ju gott.

eller så kan vi hålla till hemma hos dej, för där ligger väl spritångorna så tätt så där känner man väl ingen skillnad silverfisken :D :D :D

TAMTAM
2007-01-02, 21:30
Jojon renovera eller sälj liken till mej, kan behöva ett extra par bjuder hyfsat! :D

jojon80
2007-01-02, 21:37
Jojon renovera eller sälj liken till mej, kan behöva ett extra par bjuder hyfsat! :D

Sorry tamtam dom är inte till salu, men silverfisken har byggt egna, dom funkar prima!

ps. inget napp på simris sida? Flera som ringde och bjöd mej beg tl när jag annonserade där för några år sedan då jag var i behov av ett par.

TAMTAM
2007-01-02, 21:46
jojon återigen prova ett par av dessa: http://www.churchtackle.com/walleye.html#Mr_Walleye_Board
Inlines sitter kvar på linan dödar en del av drillningen helt riktigt men de klarar 60gram bly och behåller en bra spridning trots detta kan finnas andra som funkar lika bra vet jag inget om men de här är bra DET VET jag.
De är lite speciella jämfört med andra de har en stark vinkling mot vattnet när de inte orkar dra ordentligt längre hasar de över vattnet ända tills de börjar dra igen tror det är giftigt som fan har inte kört dem så länge men det jag sett gör mej övertygad jämfört med många andra inlines.
Skulle också tro de passar bättre i en insjö än TL och mast.. mvh
Köper du så ställ vikten på undersidan ganska långt bak så nosen hålls upp samt dra utlösaren i botten...

TAMTAM
2007-01-02, 21:51
Nix inte ett svar från Simris sidan iofs inget problem kopiera de nuvarande lite Biltema plast och matta.... gäller bara att få arslet ur vagnen som vanligt, har dock att göra med annat tills vidare

Dalton
2007-01-05, 10:34
finns jue också CTT Pulkan http://www.chartrollingteam.com/services.html
eller stenssonpulkan http://www.blocket.se/vi/10441607.htm?ca=18_s
finns kanske nån som har någon erfarenhet an dom ?

Flodström
2007-01-07, 19:57
Hej.
Har möjlighet att köpa ett par sådana här till ett rimligt pris (en styrbord och en babord, ngt begagnade), se bifogad bild. Mer info finns bl.a. på den här linken:

http://www.charkbait.com/cs/csd.htm (rulla ner till nedre halvan på den sidan)

Är det någon som har erfarenhet att trolla med den här modellen? Fart? Belastning/ant. spön etc.... Något speciellt att tänka på vad gäller modellen (verkar listigt att den går att fälla ihop, tar då liten plats i båten)

MVH

jojon80
2007-01-08, 23:00
Hej.
Har möjlighet att köpa ett par sådana här till ett rimligt pris (en styrbord och en babord, ngt begagnade), se bifogad bild. Mer info finns bl.a. på den här linken:

http://www.charkbait.com/cs/csd.htm (rulla ner till nedre halvan på den sidan)

Är det någon som har erfarenhet att trolla med den här modellen? Fart? Belastning/ant. spön etc.... Något speciellt att tänka på vad gäller modellen (verkar listigt att den går att fälla ihop, tar då liten plats i båten)

MVH

Cannonbrädorna är inget att rekomendera, har sett dom live och dom drar fruktansvärt dåligt, inget att ha!

TAMTAM
2007-01-09, 20:18
Cannons mast är likaså ett skämt vilken smörja :D

team char
2007-01-09, 21:20
finns jue också CTT Pulkan http://www.chartrollingteam.com/services.html
eller stenssonpulkan http://www.blocket.se/vi/10441607.htm?ca=18_s
finns kanske nån som har någon erfarenhet an dom ?

Finns nog inte så många som kan uttala sig om CTT pulkorna jag har bara tillverkat 10par. Själv så har jag fiskat med dom i 4år och dom har fått vara med om det mesta. Första säsongen vi fiskade med dom så provades det många olika kölar innan vi blev nöjd över hur pulkan betedde sig i olika farter och väder. Men nu med aluminium kölarna så drar dom mycket bra och tål mycket hårt väder utan problem. Dom drar inte lika hårt som TLarna men fult tillräckligt för att köra med två dipsys på samma sida ofta fiskar vi med fyra spön med plugg eller bomber som är blyade med päron blyn från 20-60g. Brukar fiska i fart mellan 1,5-3,5knop. Men vid löjfiske vid farter under 1,7 så rekommenderar jag att trimma dom hårdare. Men då kan det bli att dom börjar dra för hårt vid högre fart.
Så här ser dom ut idag

Flodström
2007-01-10, 01:27
Så här ser dom ut idag

Har du någon mer detaljerad beskrivning av pulkorna som du tillverkar?
(för forummet, eller PM eller som en fil/pdf)

Kunde varit fint om jag fick använda dom som modell och göra ett par till mig själv (här i Norge), då det inte finns något att tillgå här där jag bor.

Hälsningar

jojon80
2007-01-10, 11:15
Finns nog inte så många som kan uttala sig om CTT pulkorna jag har bara tillverkat 10par. Själv så har jag fiskat med dom i 4år och dom har fått vara med om det mesta. Första säsongen vi fiskade med dom så provades det många olika kölar innan vi blev nöjd över hur pulkan betedde sig i olika farter och väder. Men nu med aluminium kölarna så drar dom mycket bra och tål mycket hårt väder utan problem. Dom drar inte lika hårt som TLarna men fult tillräckligt för att köra med två dipsys på samma sida ofta fiskar vi med fyra spön med plugg eller bomber som är blyade med päron blyn från 20-60g. Brukar fiska i fart mellan 1,5-3,5knop. Men vid löjfiske vid farter under 1,7 så rekommenderar jag att trimma dom hårdare. Men då kan det bli att dom börjar dra för hårt vid högre fart.
Så här ser dom ut idag

ser fina ut char! :)
vore roligt att testa ett par. Antar att dom funkar ungefär som mariestadarna med ställbar knut på snöret? Kanske tom drar lite mer med din köl?

team char
2007-01-10, 16:26
Har du någon mer detaljerad beskrivning av pulkorna som du tillverkar?
(för forummet, eller PM eller som en fil/pdf)

Kunde varit fint om jag fick använda dom som modell och göra ett par till mig själv (här i Norge), då det inte finns något att tillgå här där jag bor.

Hälsningar

Dom är gjorda i en form och gjutna med fiber och plast och fyllda med Bonocell och sen ihop limmad med polyester lim. Men du kan få köpa ett par av mig har ett par stående i förrådet som aldrig har provat vattnet. Är inte så sugen på att låna ut formen.

Antar att dom funkar ungefär som Mariestadarna med ställbar knut på snöret? Kanske tom drar lite mer med din köl?

Dom funkar efter samma princip som Mariestadarna men är mycket hållbarare och lättare än dom väger ca 3,5kg med kölen.

Flodström
2007-01-10, 19:39
Problemet är bara att jag bor i Norge och därför måste transportfrågan lösas först om jag skall ha möjlighet att köpa dom. Sender ett PM

Ang. formen så var det inte den jag tänkte på i första hand, men mer på om du har någon ritning eller så på pulkan. Alternativt, någon bra bildserie du kunde skicka till mig

Förresten, är styrbords och babords pulka lik varandra eller är det två som är spegelvända mot varandra?

vad är det fysiska formatet på din pulka, också köldimensionen?

MVH, Flodström

jonas.b
2007-01-10, 20:23
Är det någon som testat de här pulkorna??

olssonsfiske!!

Steénson Power ¤5 Nyhet!

Steénson Power en ny sidoparavan som är byggd typ Powerplaner men i ett annat materal, denna har en enormt hög dragförmåga. (Viktigt med bra mast)Färg: Gul. Säljs styckvis 1395kr eller par 2495kr.

jojon80
2007-01-10, 22:38
http://www.blocket.se/vi/10409383.htm?ca=5_s

annons från 22 dec. Steensonpulkor för 995:- paret!

jonas.b
2007-01-10, 23:01
Ja men de på blocket tror jag är vanliga steenson pulkor koia på¨mariestads
de här stenson jag fråga efter ska likt TL Powerplaner!!

Team Fanny Farm
2007-01-17, 09:38
Ingen som provat dom här
Ym fiske planerboard (http://www.ymsfiske.com/)
http://www.ymsfiske.com/Planerboard.jpg

jojon80
2007-01-17, 18:30
Ingen som provat dom här
Ym fiske planerboard (http://www.ymsfiske.com/)
http://www.ymsfiske.com/Planerboard.jpg

den såg vettig ut. Undrar hur pass hårt dom drar. Skulle va kul med mått, en sån ser ganska enkel ut att snickra ihop

tre S
2007-01-17, 19:26
Jag har ganska nyligen köpt ett par från YM:s fiske men inte hunnit testa dem fullt ut än. Men har kompisar som är mkt nöjda med dom. Har bara testat mina i ca 2 knops fart, då drar de otroligt bra, inte i göstrollingfart ännu. De används mkt av löjtrollarna i Finland så jag har tagit för givet att de går lika bra i långsam trolling. Men de är faktiskt ganska stora, 95cm långa o 50cm breda. Ihopfällbara med fällbar flagga. Största fördelen är att de inte hoppar i vågorna som tex Mariestadspulkorna gör. Draget är mera jämt och fint hela tiden, otroligt viktigt när man kör med löja tycker jag. Enkla att ställa in då man bara byter hål där planerboardlinan sätts fast. Ha dä!! Mvh Micke

FIskarn.
2007-01-17, 20:59
Nej gud va roligt och åka pulka :wink:

Team Fanny Farm
2007-01-19, 10:45
Jag har ganska nyligen köpt ett par från YM:s fiske men inte hunnit testa dem fullt ut än. Men har kompisar som är mkt nöjda med dom. Har bara testat mina i ca 2 knops fart, då drar de otroligt bra, inte i göstrollingfart ännu. De används mkt av löjtrollarna i Finland så jag har tagit för givet att de går lika bra i långsam trolling. Men de är faktiskt ganska stora, 95cm långa o 50cm breda. Ihopfällbara med fällbar flagga. Största fördelen är att de inte hoppar i vågorna som tex Mariestadspulkorna gör. Draget är mera jämt och fint hela tiden, otroligt viktigt när man kör med löja tycker jag. Enkla att ställa in då man bara byter hål där planerboardlinan sätts fast. Ha dä!! Mvh Micke

Kan du inte ta fram måttstocken och kolla lite vad det är för mått på dom.
Skulle vara intressant att veta och jämföra med dom utterbrädor som florerar här omkring.
95 lång och 50 bred vet man ju redan, men resten?

jojon80
2007-01-19, 15:46
skulle också va roligt att veta vad de runda flytelementen är tillverkad i för material och hur dom är fastsatta till plåten. Mått mm. :)

Old Firehand
2007-01-19, 16:38

Hej Joj; Den röda Mariestadspulkan original har aluminiumköl med blytyngd nertill. Mariestadspulkan konstruerades en gång i tiden av den välkände trollingfiskaren Ove Johansson (in memoriam) i Mariestad. För cirka 15 år sedan experimenterade Paul "Palle" Sandberg i Järfälla fram en ny specialköl i rostfrittt stål utan blytyngd till Mariestadspulkan. Mariestadspulkan "2000 Red" med Palle-köl sträcker mycket bra och fungerar perfekt vid både långsam och snabb trolling. Du kan själv justera hur pulkan ska sträcka genom att flytta ögleknuten på pulklinan framåt eller bakåt. Flyttar du bak ögleknuten sträcker pulkan hårdare och flyttar du fram knuten minskar draget.Båda mina Mariestadspulkor "2000 Red" sträcker perfekt med 52 cm draglina och 31 cm mellan bakre infästningshålet och ögleknuten samt 21 cm mellan ögleknuten och främre infästningshålet. Den gula Grizzly-pulkan är en ren kopia av Mariestadspulkan och har dessutom försetts med en köl som är en kopia av Palles rostfria specialköl. TL-pulkan är en egen konstruktion av Torbjörn Livh, TL-Produkter i Jönköping.
Go for the Big Ones! :fisk: :fisk:
Old Firehand

Old Firehand
2007-01-19, 17:23

Vad kör ni med?

Hej Jojon 80; Jag vet att dina TL-Power Planer pulkor tillverkade av Torbjörn Livh sträcker mycket bra! Mariestadspulkan "2000 Red" är röd och formsprutad under högt tryck i infärgad polyurethan och kan inte ta in en enda droppe vatten. Den syns bra på långt håll eftersom den är klarröd. Dessutom kan den förses med röd varningsflagga för att synas ändå bättre. Man kan även ha dubbla V-monterade röda varningsflaggor i masttoppen för att varna andra sjöfarare. Själv fiskar jag efter lax i Östersjön sedan slutet av 1980-talet och har förutom vid trollingtävlingar sex planerboardsspön på vardera sidan av båten. Det yttersta betet är oftast obelastat. Sedan varierar jag betesbelastningen med 30 - 70 grams päronsänken, 45-90 grams Hakevaparavaner eller ibland en Dipsy Diver på vardera sidan. I det senare fallet måste jag använda de allra kraftigaste, orangefärgade OR-19 releaserna för att Dipsy Divern inte ska lösa ut releaserna.
Someday we have to go for the Big Ones! :fisk: :fisk:
Old Firehand

tre S
2007-01-19, 20:53
Får återkomma med lite mått under helgen då jag inte har dem hemma just nu. Om ni kollar www.ymsfiske.com ser ni två olika sorter där. Det är de med lila flytmtrl som jag har. De är lite större än de gula som är på bilden här på forumet. På mina är det 6 olika hål för infästning av planerlinan. Vi har kört med hemmagjorda utterliknande brädpulkor förut. Det gick iofs bra men de vi hade var fruktansvärt tunga. Alla liknande konstruktioner jag sett har haft brädorna lite förskjutna sinsemellan, men på Ym:s pulkor är de lika. Trollingteamet jag ingår i kör nu med ett par avgjutningar av typ Mariestadspulkan med annan köl. Men de väger mkt mer än originalen. Drar bra men rycker och hoppar lite för mkt i grov sjö. Kör en del med löja och köpte därför de nya för jag tror de fiskar bättre. Har även skaffat egen trollingbåt i höst så nu har teamet två båtar och då kommer min fungera litegrann som ett flytande testlabb vad gäller ny utrustning bl.a. Det ska bli kul!! Mvh Micke

TAMTAM
2007-01-19, 20:57
Jojon glöm inte att han är försäljare (av 2000), renovera dina TL mycket kan man säga om TL men här har han lyckats!
OBS min åsikt anledningen till att jag gillar Power Planer är helt enkelt att dessa medger planer board fiske utifrån vad du vill köra inte vad pulkan klarar att dra!
Visst finns det nackdelar speciellt om du inte "moddar" dem dvs ser till att de funkar som du vill.
Visst går det enligt min åsikt finns ingen bättre pulka är de för mycket åker inline pulkorna på men allt är en smaksak trots allt.

TAMTAM
2007-01-19, 21:17
Jojon du har ett stående bud på dina TL om du bestämmer dej för att byta, bara återkomma privat med ett vettigt pris mvh

Old Firehand
2007-01-20, 12:33
Jojon glöm inte att han är försäljare (av 2000), renovera dina TL mycket kan man säga om TL men här har han lyckats!
OBS min åsikt anledningen till att jag gillar Power Planer är helt enkelt att dessa medger planer board fiske utifrån vad du vill köra inte vad pulkan klarar att dra!
Visst finns det nackdelar speciellt om du inte "moddar" dem dvs ser till att de funkar som du vill.
Visst går det enligt min åsikt finns ingen bättre pulka är de för mycket åker inline pulkorna på men allt är en smaksak trots allt.

Hej TAMTAM; Om du syftar på mig som försäljare av Mariestadspulkan "2000 Red" så har du helt rätt. Jag har nog sålt kanske närmare ***x genom åren. Idag har jag bara 4 st "2000 Red" kvar och 2 st av dessa är redan beställda, men jag kan inte leverera dem därför att en köl saknas. När dessa 4 st är slut då har Mariestadspulkan "2000 Red" gått till historien! Notera också att jag inte har skrivit annat än positivt om Torbjörn Livh och hans TL-pulkor!
TAMTAM, someday we have to go for the Big Ones! :fisk: :fisk:
Old Firehand

jojon80
2007-01-20, 19:16
Jojon du har ett stående bud på dina TL om du bestämmer dej för att byta, bara återkomma privat med ett vettigt pris mvh

sorry tamtam, dom sparas för löjtrollingen :wink:

ingen som nappat på din köpesannons ännu?

tre S
2007-01-21, 12:43
Hej på er allihopa! Har tagit lite mått på mina Ym:s pulkor och ska försöka beskriva dem. Beskrivningen gäller en pulka för att underlätta. Plåtarna är 950mm långa och 160mm höga från underkant upp till flytmaterialet. I underkant är båda plåtarna bockade 20mm 90 grader inåt. Kanterna är snedskurna 45 gader. 100 mm från framkant och 100mm från underkant sitter infästningen för planerlinan. Detta är en 250mm lång 40mm bred plåt med 6 hål. Till bredden ska läggas till 20mm som är bockad 90 grader och som fästet sitter fastnitat i. Avståndet från kanten till första hålet är 10mm c/c sedan är det 30mm c/c mellan de övriga hålen. 2st U-profiler 25x10mm håller ihop allt. Dessa sitter i sin tur skruvade i 90 graders bockade plåtar som har utskurna stoppklackar så att pulkan fälls upp till rätt läge. Längden på dessa U-profiler är 410mm. Allt är gjort i 2mm aluminiumplåt och vikten är ca 2,5 kg. Flytmaterialet verkar vara nån sorts rörisolering. Antagligen sitter det ett plaströr eller dyl. inuti. Diametern är 70mm och ändarna är klädda med tätslutande plasthattar. Hoppas nån förstår nåt av detta. Mvh Micke

jonas.b
2007-01-21, 16:59
Det var en mycket bra beskrivning!!
De här påminner en del om de planers man använde under slutet av 80 talet när inte Mariestads pulkan fanns
då gjorde man kopior av gammaldags utter bräda de spände kanon men problemet var ju att i grov sjö
så i bland gick dom under vattnet med en jäv.. massa problem som följd.
vore kul om det finns fler som testad ym.s pulkor. och kan berätta hur de funkar för dom i låg fart!!
problemet är väl att få pulkor som spänner i låg fart under 2 knop. över 2 knop så finns det ju många som funkar riktig bra
t.e.x Grizzly pulkan!!

Team Fanny Farm
2007-01-21, 19:18
Tack för beskrivningen Tre S.
Tycker att det verkar intressant, så skriv gärna mera när du testat dom riktigt.

tre S
2007-01-21, 19:30
Man gör så gott man kan. Tyvärr ser det inte ut som det blir mer trolling under vintern. Isen lägger sig här hemma nu. Kan kanske bli en tur på Vänern men inget är planerat. Återkommer med mer info om pulkorna bara jag får testa dom riktigt. Men när jag kört med dom i ca 2 knop och gör S-svängar och åttor, följer dom med väldigt bra. Mkt bättre än våra andra pulkor. Jag har haft linan fäst i andra och tredje hålet. I tredje hålet drar dom grymt i 2 knop! Med tanke på att det är tre hål kvar så bör det gå att justera dom för gösfart, tycker jag. Jag tror heller inte att de dyker i första taget med tanke på att de är lätta och flytmaterialet i toppen. Kan intyga att det inte alls är kul när en pulka dyker! Ha dä bra! Mvh Micke

team char
2007-01-21, 19:38
Hur mycket av pulkan sticker upp ur vattnet?

jojon80
2007-01-21, 20:00
problemet är väl att få pulkor som spänner i låg fart under 2 knop. över 2 knop så finns det ju många som funkar riktig bra
t.e.x Grizzly pulkan!!

Till trolling under två knop funkar TL helt kanon! spänner bra tom neråt 1.2-1.3 knop. Men lite överflödiga i farter över två knop då dom är otroligt bökiga att hantera. Bäst att ha en uppsättning av mariestadare till högfartstrolling och ett par TL till lågfart

tre S
2007-01-21, 20:18
Hur mycket av pulkan sticker upp ur vattnet?
Det är faktiskt bara flytmaterialet som är över ytan. Tur att flaggorna syns på långt håll.

risaanders
2007-01-25, 18:03
Har du testat paravanerna i olika farter? Drar dom bra i låga farter?

Anchovyman
2007-01-25, 22:23
Hej! Själv så införskaffades ett par Grizzlypulkor för 2 år sedan och tanken var att använda dom vid löjtrolling men jag har försökt en hel del med att trimma in den för 1,2 knop och det går bra så länge man kör med rak kurs men när man ska vända så tar man ju upp halva vänern känns det som. Det blir ett drygt jobb att vända runt om det går tuff sjö och innerlinan i "svängen" faller lätt ner i vattnet!! Annars går dom suveränt bra när man kör 2+ knop och fiskar kanon.Valet vart tillslut Great White (stora modellen) som fiskar jättebra. Dom drar ut beterna precis som man vill ha dom och vändningarna går otroligt smidigt. Har kört slowtrolling med mörtar efter gädda (0,5knop) och det är imponerande vilka egenskaper dom har. Kör man 2 knop med dom tycker jag att dom går tungt i vattnet men då har jag satt dit en extra ring bak vid beteslåset på paravanen så då var det lite mindre dragkraft i den. En annan possitiv sak med dom är att dom går väldigt lätt att veva in mot andra paravaner. :fiska2: Tight lines

jojon80
2007-03-14, 19:58
japp då var ett par mariestadare med regalköl beställda. Får hem dom i nästa vecka när man kommer hem från allt jobb och elände. Ska bli väldigt roligt att se om dom duger till. Troligen inte men då har man iaf testat! :rolleyes:

joj
2007-03-15, 17:55
Är dom nya eller begagnade?

jojon80
2007-03-15, 20:17
Är dom nya eller begagnade?

beg...

Team Fanny Farm
2007-05-23, 08:52
Nåå!!!
Har det blivit nåt testande av YM pulkorna?

Man gör så gott man kan. Tyvärr ser det inte ut som det blir mer trolling under vintern. Isen lägger sig här hemma nu. Kan kanske bli en tur på Vänern men inget är planerat. Återkommer med mer info om pulkorna bara jag får testa dom riktigt. Men när jag kört med dom i ca 2 knop och gör S-svängar och åttor, följer dom med väldigt bra. Mkt bättre än våra andra pulkor. Jag har haft linan fäst i andra och tredje hålet. I tredje hålet drar dom grymt i 2 knop! Med tanke på att det är tre hål kvar så bör det gå att justera dom för gösfart, tycker jag. Jag tror heller inte att de dyker i första taget med tanke på att de är lätta och flytmaterialet i toppen. Kan intyga att det inte alls är kul när en pulka dyker! Ha dä bra! Mvh Micke

tre S
2007-05-28, 10:18
Tyvärr har inte YM pulkorna testats tillräckligt än. Jag vill vara riktigt säker innan jag lämnar rapport om funktionen. Alla fisketurer hittills har skett i andra båtar eller i min lilla gäddracer så chansen har inte funnits. Men nu fick jag ihop min egen båt i helgen så efter nästa helg ska rapport lämnas. Ber så hemskt mycket om ursäkt för dröjsmålet.

Team Fanny Farm
2007-05-28, 12:22
Ok.
Ska bli intressant att höra hur dom går.

tre S
2007-06-03, 00:36
Nu har jag äntligen testat YM:s pulkorna lite mer! Tog ett löjtrollingpass idag. Körde 1,3 knop som långsammast. Planerlinan sattes i tredje hålet och det funkade väldigt bra. Vill man köra ännu saktare finns det två hål kvar att använda. De drar väldigt jämnt och fint. Linan spänns upp bra och de svarar fint när man svänger. Nu hade jag iofs inga stora vikter på, bara 20, 30, 40 och 50 gram. Det som återstår att testa är att utsätta dom för lite hög sjö och se hur de beter sig i vågorna. Fortsättning följer!