handdator

Visa fullständig version : Bonkade Hälleflundror

Hejan
2006-08-31, 16:43
Hälleflundran (Helgeflundra/Kveite/Hippoglossus hippoglossus)
kan bli könsmogen vid 5-7 års ålder (hanen) respektive 7-8 års ålder (honan) vilket motsvarar ca 70 cm längd för hanen och 125 cm för honan. I regel dröjer det dock ända till 12 resp. 13 års ålder, i vissa fall ända upp till 17-18.(Källa: Fiskbasen.se)

Om man kikar i fotoalbumet här på forumet eller på foton på många andra ställen på nätet så ser man massvis av väldigt döda flundror som uppenbarligen mäter långt under de ovan angivna måtten. Vad tycker ni andra om detta?
Själv blir jag illa berörd och oroad för artens tillstånd. Inte minst bestånden på de platser (ingen plats/fiskecamp nämnd, ingen glömd) med högt fisketryck i Norge dit vi svenskar ofta reser borde påverkas av fisketrycket. Det känns dessutom som om intresset för att fiska kveite snarare ökat än minskat på senare år i takt med att nya effektiva metoder börjat användas (trolling, jiggfiske).

Hur är det egentligen, borde inte C&R kunna praktiseras på nästan samtliga fiskar under måttet? Tryckutjämninsproblem har väl Kveiten knappast då det ju ofta (nåja) händer att flundror följer efter bete/fångad fisk till ytan för att sedan simma ner igen?

Visst, fiskar nära metern är säkert mkt trötta efter den (antagligen) mkt långa drillningen men om man kan ägna några minuter åt att klema liv i en sketen gäddpinne i c&r namn så borde man väl kunna tänka sig att pyssla om en så magnifik fisk som en Hälleflundra en stund också.
Inte heller tycker jag att trofébild i form av krambild på bekostnad av fiskens liv är något giltigt skäl till att plocka fram kveitespjutet?

P.S.
Jag är inte ute efter att hänga ut någon av dem som bidragit med bilder i albumet med denna tråd utan vill bara få igång en diskussion. Däremot är den som känner sig träffad extra välkommen att gå i svaromål.

P.P.S.
Nix, jag kommer inte att bli den som kastar första stenen. Jag är inte oskyldig till brott mot storleksbestämmelserna. Det var ganska länge sedan och andra arter men det plågar samvetet.

Golden
2006-08-31, 17:17
Intressant läsning!

Har aldrig fiskat flunda, men får man på en stor flundra så är det väl inte det lättaste att få upp den i båten utan huggkrok? Vet inte riktigt hur fisket går till... men oftast är det väl lite högre båtar än en eka man ger sig ut med?

Hejan
2006-08-31, 18:27
Intressant läsning!

Har aldrig fiskat flunda, men får man på en stor flundra så är det väl inte det lättaste att få upp den i båten utan huggkrok? Vet inte riktigt hur fisket går till... men oftast är det väl lite högre båtar än en eka man ger sig ut med?
Nix och japp, men om den nu inte håller måttet - kroka av/klipp linan i vattnet om den är för stor att hantera utan huggkrok.

Rasmus
2006-08-31, 18:43
Jag har faktiskt också funderat lite på flundrans framtid. Är inte särskilt beläst när det gäller hälleflundran, men borde inte de stora flundrerna ta slut ganska fort vid effektivt fiske då dessa måste vara oerhört gamla? Vet inte hur pass snabbt de växer men en fisk på 100 pannor borde väl va över 50 bast?

Hejan
2006-08-31, 19:44
Jag har faktiskt också funderat lite på flundrans framtid. Är inte särskilt beläst när det gäller hälleflundran, men borde inte de stora flundrerna ta slut ganska fort vid effektivt fiske då dessa måste vara oerhört gamla? Vet inte hur pass snabbt de växer men en fisk på 100 pannor borde väl va över 50 bast? 50 år är faktiskt vad som anges som ungefärlig maxålder.

Fisk som blir könsmogna sent är alltid mkt känsliga för överfiskning. Exempelvis är många djuphavsarter hotade nu eftersom industriöverfisket lett till att man söker sig till nya arter/områden när fisket kollapsat på ett ställe/en sort. Förjävligt!!!

Flodebanan
2006-08-31, 19:48
Intressant läsning!

Håv är ett helt ok alternativ, att man måste landa dem med huggkrok är bara en billig undanflykt. Finns det inget annat alternattiv än huggkrok kanske det är dags att fixa det!?

Hejan
2006-08-31, 19:50
Håv är ett helt ok alternativ, att man måste landa dem med huggkrok är bara en billig undanflykt. Finns det inget annat alternattiv än huggkrok kanske det är dags att fixa det!?Ja, och om man nu ändå vill kramas med fisken kan man väl hoppa i som karpfiskarna gör :ogen:

Golden
2006-08-31, 21:32
Håv är ett helt ok alternativ, att man måste landa dem med huggkrok är bara en billig undanflykt. Finns det inget annat alternattiv än huggkrok kanske det är dags att fixa det!?

Jo det kanske fungerar, har själv aldrig provat fisket =)
Tror håv är ganska besvärligt, dels för tyngden... och dessutom så långt skaft. Ingen här som testat? Och håven bör vara jäkligt stor.

weberg
2006-08-31, 21:41
Enda sättet till C/R utav en stor hälle, som inte går att få in i en håv, Är att dra ut draget ur munnen. Och det e ingen lätt uppgift att hänga över båten med en hälleflundra som helt plötsligt vill rusa ner till botten igen..Ingen fisk man leker med i båten dessutom, då dom har en jävulsk kraft och spö knäcks som tändstickor om dom får in en träff..

Rödingen
2006-08-31, 22:13
de odlar upp kveite nu i bodö och sätter ut, därav förklaringen att så många får småkveite runt saltströmmen ,men som sagt det är ju bara att hoppas de finns de som klarar sig till lekmogen ålder med.

Hejan
2006-09-01, 08:23
Enda sättet till C/R utav en stor hälle, som inte går att få in i en håv, Är att dra ut draget ur munnen. Och det e ingen lätt uppgift att hänga över båten med en hälleflundra som helt plötsligt vill rusa ner till botten igen..Ingen fisk man leker med i båten dessutom, då dom har en jävulsk kraft och spö knäcks som tändstickor om dom får in en träff..Nej det är klart men det funkar ju med exempelvis haj och rockor.
Lite (eller tom mycket) omak kan man väl göra sig för en så fin fisk.

Det var lite det här jag var ute efter tidigare (högre upp) när jag använde c&r på gädda som jämförelse. Fan, där finns det folk som hellre tar en krok i tummen ( :buga: ) än använder någon form av landningshjälp - allt för att skona fisken...

Hejan
2006-09-01, 08:29
Tror håv är ganska besvärligt, dels för tyngden... och dessutom så långt skaft. Ingen här som testat? Och håven bör vara jäkligt stor.Jag är säker på att samtliga de bonkade flundrorna i 5-20kg-klassen jag sett på bild på nätet nog hade gått att landa med håv...

En vanlig laxhåv funkar till de mindre - en ännu kraftigare håv går att göra/finns.

Långt skaft/hög båt="hala" upp håven - du måste väl inte häva upp den i horisontalplanet innan du drar åt dig nätet? Dessutom är det många som fiskar från mindre båtar och då har man inte det problemet.

Push-Up
2006-09-01, 08:50
Är helt med på resonemanget och kan själv tycka det känns galet att bonka dem.
Men fisket som bedrivs med sportfiskeredskap är på fåtalet platser, ex. Röst, saltströmmen och Söröya. De tre små fläckarna fördelat på Nordnorges kust är väldigt små delar i det stora hela och sportfisket efter hälleflundra kommer troligtvis aldrig resultera i utfiskning (eventuellt lokalt runt camperna). De större flundrorna går in på "grunt" vatten om sommaren och äter upp sig, medans de små upp till ca 25kg lever mer kustnära och grunt tills de når könsmogen ålder och vuxen-levernet tar över.

När vi var på Vaeröy snackade vi med yrkesfiskarna som lade flundrelinor på småflundrornas (upp till 25kg) uppväxtplatser förr, merparten av flundrorna vägde under 10kg och dem får de inte fiska på med yrkesredskap längre, därav är nu de lokalerna fria från yrkesfiske.
Men sportfiskare är ju där nu och kör på så att flundrorna landas frekvent och ofta med en vikt under 20kg har en ganska bra förklaring.
Dem större exemplaren lever inte där men besöker platserna om sommaren i födosök och därför händer det att en å annan 50+ fångas grunt.

Men i regel lever dem stora på stora djup ute i havet, men kommer in om sommaren kring grund osv för att äta upp sig!

Den som sett en levande flundra sprattla i en liten båt vet att c&r är sjukt svårt att praktisera. De kan vara helt fruktansvärt galna och slå sönder saker i båten till och med!

kamasan/Idkungen
2006-09-01, 10:54
När vi var på Vaeröy snackade vi med yrkesfiskarna som lade flundrelinor på småflundrornas (upp till 25kg) uppväxtplatser förr, merparten av flundrorna vägde under 10kg och dem får de inte fiska på med yrkesredskap längre, därav är nu de lokalerna fria från yrkesfiske.
Men sportfiskare är ju där nu och kör på så att flundrorna landas frekvent och ofta med en vikt under 20kg har en ganska bra förklaring.

Om yrkesfiskarna förbjudits att fiska efter småflundror på deras uppväxtplatser, så tycker i alla fall jag att sportfiskare också borde undvika det om det är problematiskt att återutsätta fisken. Vi ska inte inte klanka ner på yrkesfisket om vi inte kan fiska förståndigt själv.

GustafssoN
2006-09-01, 12:51
Alltså, min åsikkt kring detta är ju givetvis att C&R bör praktiseras till 95% som på alla andra arter.
Får man 10 kveite på 1 vecka ta max upp 2, får jag 5 gösar tar jag kanske upp 1 eller 2 om jag ens vill ha fisk till middag överhuvetaget.

Men kustfisket kring Norge är ju lite sjukt på denna front, har snackat med folk som åkt till Norge för och havsfiska som på 1 dag dragit 800kg långa, för att sedan nästa dag dra 300kg sejj. Det är ju sådana sjuka siffror.

För mig är detta inte Sportfiske.

Ari
2006-09-01, 13:58
Är väl dem "sportfiskare" som finansierar sina norgeresor med försäljning av fångsten, som är bovarna i dramat tycker jag. Detta är fullkommligt förkastligt tycker jag. Spelar ingen roll hur roligt det är att havsfiska i nordnorge och hur lite pengar jag skulle ha. Valet att bekosta resorna med försäljning av fångsten skulle jag aldrig ta. Då blir ju mottot att dra upp allt man får. Tar man fisk för egen konsumtion så kan man ju av praktiska skäl inte ta upp hur mycket som helst. Fisken ska ju förvaras hemma och dessutom ätas upp innan den härsknar i frysboxen, eller innan nästa norgeresa.

Är själv jäkligt sugen på en tripp till Norge. Blir ju isåfall att man tar egna bilen då det inte är så långt att åka från Boden. Någon som har tips hur man ska gå till väga om man inte har egen båt? Intressanta arter är givetvis hälleflundra, men även stor torsk och sej.

Rödingen
2006-09-02, 15:05
Är väl dem "sportfiskare" som finansierar sina norgeresor med försäljning av fångsten, som är bovarna i dramat tycker jag. Detta är fullkommligt förkastligt tycker jag. Spelar ingen roll hur roligt det är att havsfiska i nordnorge och hur lite pengar jag skulle ha. Valet att bekosta resorna med försäljning av fångsten skulle jag aldrig ta. Då blir ju mottot att dra upp allt man får. Tar man fisk för egen konsumtion så kan man ju av praktiska skäl inte ta upp hur mycket som helst. Fisken ska ju förvaras hemma och dessutom ätas upp innan den härsknar i frysboxen, eller innan nästa norgeresa.

Är själv jäkligt sugen på en tripp till Norge. Blir ju isåfall att man tar egna bilen då det inte är så långt att åka från Boden. Någon som har tips hur man ska gå till väga om man inte har egen båt? Intressanta arter är givetvis hälleflundra, men även stor torsk och sej.
du hyr båt på plats ,det flesta ställen som har stuguthyrning har nog ett par båtar de hyr ut med

Hejan
2006-09-06, 19:45
Är det verkligen ingen av havsfiskefantomerna som har något att säga om saken?

snickarn
2006-09-06, 22:34
Alltså, min åsikkt kring detta är ju givetvis att C&R bör praktiseras till 95% som på alla andra arter.
Får man 10 kveite på 1 vecka ta max upp 2, får jag 5 gösar tar jag kanske upp 1 eller 2 om jag ens vill ha fisk till middag överhuvetaget.

Men kustfisket kring Norge är ju lite sjukt på denna front, har snackat med folk som åkt till Norge för och havsfiska som på 1 dag dragit 800kg långa, för att sedan nästa dag dra 300kg sejj. Det är ju sådana sjuka siffror.

naturligtvis ska man försöka släppa tillbaka så mycket som möjligt,men en långa som du tagit på kanske 50 meters djup har ofta simblåsan utan för munnen när den kommer upp
den går alltså inte att returnera
när jag var i norge sparade vi bara lite goa fiskar som man inte brukar få hemma som kungsfisk katt o stora spättor

så alla havsfiskare försöker inte att ruinera yrkesfiskarna

Fet-Ragge
2006-09-07, 14:47
Som nämnts tidigare är det inte ens säkert att en hälleflundra på 30-35 kilo har lekt ens någon gång och det tar många år för en hälleflundra att bli såpass gammal. Man skulle därför kunna tro att för beståndets överlevnad borde ett minimått på kanske 40 kg tillämpas och säkerställa bestånden. Den naturliga överlevnaden för småflundror är dock ganska låg medan medan stora individer naturligt har en mycket hög överlevnad och dessutom en enorm reproduktionspotential. För beståndet kan det alltså vara värre att slakta en 50-100 kg flundra än 10 st 5-10 kg flundror.

Jag surfade lite på nätet för att se hur de gör på andra sidan sjön.

I Alaska där sportfisket efter "pacific halibut" är en mycket stor turistindustri verkar många rekomendera att fiskar på 30 - 50 pund (15-25 kg) behålls som matfiskar då dessa har bäst kött och ännu inte hunnit bli viktiga reproduktionsfiskar. Det verkar som om de flesta guider tillämpar catch and release och att överlevnaden kan vara så god som 95 %. Då Hälleflundran inte har simblåsa är ju tryckutjämning aldrig något problem. Riktigt hur catch and release av stor hälleflundra går till lyckades jag inte luska ut. Med den snabba takt som hälleflundrafisket utvecklas i Norge tror jag det är betydelsefullt för fiskets framtid att fiskeguider och campägare i Norge åker över till Alaska för att se hur catch and release av stor Hälleflundra går till. Personligen hoppas och tror jag att dödande av stora hälleflundror av sportfiskare om tio år kommer bli lika ovanligt som slaktade tiokilosgäddor.

DavidL
2006-09-08, 23:07
En annan fråga man kan ställa sig är var man helst vill ha flundran efter man fångat den. I coolern, eller kvar i havet? Visst är hälleflundra en bra matfisk, men inte så vansinnigt mycket bättre än torsk så att man inte kan ta några torskar istället.

Tror inte heller flundrorna kommer fiskas ut genom sportfiske. Men helt säkert kommer det bli glesare mellan dom stora där det sportfiskas mycket och allt tas upp.

Jag var på röst ihop med några kompisar i somras. Vi fick bara mindre flundror och dom är enkla att ta med gälgrepp och återutsätta. Vi släppte alla vi fick.

Fet-Ragge
2006-11-09, 13:42
Som ni kan se här

http://www.youtube.com/watch?v=gMgwzAPs74k&mode=related&search=

går det att sätta tillbaka även mycket stora hälleflundror. För beståndets bästa är det nog som jag skrev tidigare viktigast att sätta tillbaka könsmogna individer, dvs över 25 kg.

DaButt
2007-11-10, 18:09
Även jag har funderat mycket på denna viktiga fråga. Precis som inom gäddfisket så tror och hoppas jag att sportfiskare kommer att börja praktisera catch & release i allt större utsträckning när det gäller fiske efter hälleflundra. De allt större mängder fisk som kommer upp som ett resultat av ett allt mer riktat fiske efter denna underbara fisk kan komma att sätta press på beståndet, åtminstone lokalt. Vi har en relativt hög återutsättningsprocent och den kommer sannolikt bara att bli högre. Flundror upp till tio-femton kilo kan man relativt enkelt hantera med gällgrepp men när det gäller de lite större exemplaren är det inte lika enkelt...

Per Jonasson hos Wildwater på Röst har förtjänstfullt dragit igång ett märkningsprogram av flundra och är en stark förespråkare för C&R. Han taljar flundran med en vanlig tamp, något som jag av egen erfarenhet kan bli rätt bökigt. Jag har därför letat efter en bra taljningsutrustning och tror att jag kan ha funnit den i en attrapp som heter SB Rescue Sling. Den har tagits fram för att användas på människor och är därmed tillräckligt stor för att enkelt nå runt stjärtspolen även på drömflundran. Såvitt jag förstår fäster man en kraftig lina som frigörs när taljan förts om stjärtspolen varför hållfastheten för själva taljan inte sätter några begränsningar. Vidare är den lång men ihopfällbar.

Finns dock risk att den är dyr, givet att den tagits fram för och säljs som ett livräddningsvertyg. Men det kan det väl vara värt om vi vill bibehålla det fantastiska sportfiske efter hälleflundra som den norska kusten erbjuder...

/DaButt

Alessandro
2007-11-10, 18:23
Runt 200 märkta av 800 fångade på WW-camp på röst 2007, fler släppta.
Visst märks det om man bonkar alla flundror över 60cm.

Flodström
2007-11-10, 21:00
Men fisket som bedrivs med sportfiskeredskap är på fåtalet platser, ex. Röst, saltströmmen och Söröya. De tre små fläckarna fördelat på Nordnorges kust är väldigt små delar i det stora hela och sportfisket efter hälleflundra kommer troligtvis aldrig resultera i utfiskning (eventuellt lokalt runt camperna). De större flundrorna går in på "grunt" vatten om sommaren och äter upp sig, medans de små upp till ca 25kg lever mer kustnära och grunt tills de når könsmogen ålder och vuxen-levernet tar över.

Dem större exemplaren lever inte där men besöker platserna om sommaren i födosök och därför händer det att en å annan 50+ fångas grunt.

Men i regel lever dem stora på stora djup ute i havet, men kommer in om sommaren kring grund osv för att äta upp sig!

Den som sett en levande flundra sprattla i en liten båt vet att c&r är sjukt svårt att praktisera. De kan vara helt fruktansvärt galna och slå sönder saker i båten till och med!

Helt enig med dig Push-Up. Det gör varken till eller från när det gäller sportfiske i de här sammanhangen. Yrkesfiskarna står för kanske 99% av all fångad "Kveite" i det här landet (Norge). Det är förståss ett poäng att återutsätta en lekmogen(adult) Hälleflundra, men de små – nej.

Könsmogen Hälleflundra lyckas med leken högst en gång i hela sitt liv (därav den höga ålder de kan uppnå) och den som trodde något annat har inte en susning om fiskebiologi.

Som nämnts tidigare är det inte ens säkert att en hälleflundra på 30-35 kilo har lekt ens någon gång och det tar många år för en hälleflundra att bli såpass gammal. Man skulle därför kunna tro att för beståndets överlevnad borde ett minimått på kanske 40 kg tillämpas och säkerställa bestånden. Den naturliga överlevnaden för småflundror är dock ganska låg medan medan stora individer naturligt har en mycket hög överlevnad och dessutom en enorm reproduktionspotential. För beståndet kan det alltså vara värre att slakta en 50-100 kg flundra än 10 st 5-10 kg flundror.

Jag surfade lite på nätet för att se hur de gör på andra sidan sjön.

I Alaska där sportfisket efter "pacific halibut" är en mycket stor turistindustri verkar många rekomendera att fiskar på 30 - 50 pund (15-25 kg) behålls som matfiskar då dessa har bäst kött och ännu inte hunnit bli viktiga reproduktionsfiskar. Det verkar som om de flesta guider tillämpar catch and release och att överlevnaden kan vara så god som 95 %. Då Hälleflundran inte har simblåsa är ju tryckutjämning aldrig något problem. Riktigt hur catch and release av stor hälleflundra går till lyckades jag inte luska ut. Med den snabba takt som hälleflundrafisket utvecklas i Norge tror jag det är betydelsefullt för fiskets framtid att fiskeguider och campägare i Norge åker över till Alaska för att se hur catch and release av stor Hälleflundra går till. Personligen hoppas och tror jag att dödande av stora hälleflundror av sportfiskare om tio år kommer bli lika ovanligt som slaktade tiokilosgäddor.

Fisk upp till ca 20-30 kg är vanligtvis inte könsmogen och smakar bäst. Därav regeln att behålla dom storlekarna. Sportfisket tar vanligtvis bara upp fiskar större än det här om det är en personlig rekordfisk. Annars återutsätts de flesta stora (reproducerande) fiskarna. Det blir i varje fall en mikroskopisk desimering av den anledningen (rekordfisk) anser i varje fall jag.

mvh:cheers:

Ola
2007-11-10, 21:44
Det finns en annan infallsvinkel också och det är norrmännens syn på tursiterna som fiskar upp fisken hos dem, det känns som den viktigaste anledningen till c&r.

Kan inte vara kul att bo vid en fiskecamp och se fullastade båtar komma in varje dag.

Jämför gärna med tråden om tyskar som bonkar gädda i sverige.

Dessa saker spelar kanske ingen roll för beståndet men att visa respekt och hänsyn för värdarna är nog det viktigaste för en långsiktig relation.

Flodström
2007-11-11, 00:33
Det finns en annan infallsvinkel också och det är norrmännens syn på tursiterna som fiskar upp fisken hos dem, det känns som den viktigaste anledningen till c&r.

Kan inte vara kul att bo vid en fiskecamp och se fullastade båtar komma in varje dag.

Jämför gärna med tråden om tyskar som bonkar gädda i sverige.

Dessa saker spelar kanske ingen roll för beståndet men att visa respekt och hänsyn för värdarna är nog det viktigaste för en långsiktig relation.

Ola, du har delvis rätt och också fel.

Det är förbjudet för en turist att föra ut mer än 15 kg fisk (blir file´då) från Norge. Allt över blir tullbelagt. Därför skeppas mycket lite fisk ut från norge av den anledningen.

Men, det du säkert syftar på är väll beståndernas storlek och fisketrycket på dem o.s.v. inklusive kustbefolkningens intäkter?

Det blir helt meningslöst att diskutera C&R när det gäller norska kusten och sportfisket här. Inget sportfiske kan mäta sig med yrkesfisket. Minst 99,99% av alla fiskbara ressurser tas av yrkesfisket (långt ut till havs) och det lilla som sportfiskarna fångar kan inte äns mätas i promille.

Jag har bott i Norge sen 1990, och fortfarande återstår det för mig att se en turistbåt komma in med full last av fisk. Tror det aldrig kommer att hända p.g.a. att det helt enkelt är för lite fisk på kusterna här.

Sen om sportfisket omsätter ca 100 ggr mer pengar per kg fångad fisk skulle det inte räknas med, så har ni fel. Ingen är gladare än kustbefolkningen till att ni ställer upp och kommer på fiskebesök. Kustbefolkningen har för länge sedan mist allt fiske/alla fiskeressurser (och också båtarna) till förmån för de stora flytande fiskefabrikerna på havet (till förmån för "storkapitalet"). Ni gör kustbefolkningen en björnkänst genom att komma hit på fiska, så tänk på det och var glada för att ni kan bidra med kustbefolkningens överlevnad. C&R existerar inte på denna fronten bara så ni vet det (bara i era huvuden).

Dina farhågor är obegrundade Ola.

mvh :cheers:

Alessandro
2007-11-11, 01:09

Varför sprattlar dom? Antingen har dom fått en huggkrok i sig, snara den runt stjärtspolen istället och håll stjärtspolen över vattenytan och låt flundran sprattla av sig. Sen så kan man använda sig av trick som att lägga en blöt handduk över ögonen på flundran när den är i båten,
då håller dom sig lugna även om man sticker märknål i dom. Lite deras naturliga beteende borra ner sig i sanden, dom är ju inte rädda för att ligga still på botten där det är mörkt

Alessandro
2007-11-11, 01:23
http://www.ospreyrib.com/osprey/SBrescuesling.htm
Inte risk att det blir för stumt och man skadar ryggraden på flundran?

BBRF
2007-11-11, 01:44
Varför sprattlar dom? Antingen har dom fått en huggkrok i sig, snara den runt stjärtspolen istället och håll stjärtspolen över vattenytan och låt flundran sprattla av sig. Sen så kan man använda sig av trick som att lägga en blöt handduk över ögonen på flundran när den är i båten,
då håller dom sig lugna även om man sticker märknål i dom. Lite deras naturliga beteende borra ner sig i sanden, dom är ju inte rädda för att ligga still på botten där det är mörkt

Har Du själv praktiserat tricket med att lägga en blöt handduk över ögonen och vet att det fungerar? Det kan vara så att det är huggkroken som gör att dom blir aggressiva och går bärsärk. Tyvärr hart jag aldrig provart gälgrepp på någon större flundra och vet inte hur dom reagerar jämfört med huggkrok. Personligen tror jag dock att den andel hälleflundra som fångas av sportfiskare är en bråkdel av det lokala beståndet..

BBRF
2007-11-11, 01:51

Folk som på en drag dragit 800 kg långa? Ursäkta, men den siffran låter som en ren lögn, jag tror i alla fall inte alls på det och att dom dagen efter dragit 300 kg sej låter nästan lika märkligt. Var skulle detta ha skett? Att lyckas dra 300 kg sej på en dag kan möjligen gå på t ex Röst/Vaeröy om Du har extremt flyt och kör hårt men 800 kg långa? Glöm det!

Alessandro
2007-11-11, 02:02
Har Du själv praktiserat tricket med att lägga en blöt handduk över ögonen och vet att det fungerar? Det kan vara så att det är huggkroken som gör att dom blir aggressiva och går bärsärk. Tyvärr hart jag aldrig provart gälgrepp på någon större flundra och vet inte hur dom reagerar jämfört med huggkrok. Personligen tror jag dock att den andel hälleflundra som fångas av sportfiskare är en bråkdel av det lokala beståndet..
Ja, vi gjorde det på 4 flundror, bra om man häller vatten på flundran också helst inte rakt på stjärtspolen för den är som känsligast just där.
Tja, 800 flundror tycker jag är mycket som WW-campen drog 2007.

Alessandro
2007-11-11, 02:04
Folk som på en drag dragit 800 kg långa? Ursäkta, men den siffran låter som en ren lögn, jag tror i alla fall inte alls på det och att dom dagen efter dragit 300 kg sej låter nästan lika märkligt. Var skulle detta ha skett? Att lyckas dra 300 kg sej på en dag kan möjligen gå på t ex Röst/Vaeröy om Du har extremt flyt och kör hårt men 800 kg långa? Glöm det!
300 kilo sej går alldeles utmärkt att dra på Röst/Vaeröy, även mera. 800 kilo långa låter svårt, det håller jag med om.

Alessandro
2008-04-27, 20:48
Jepp, en 60 pannors flundra C&R:ad av Per Jonasson´s båt. Snarad runt stjärtspolen så får skeppar´n kämpa ett tag, men det går!
Mer på www.wildwater.se

Alessandro
2008-04-28, 15:56
Idag verkar det vara mer bonkande, en på 60 (samma som igår som C&R:ades) och en på 50
har åkt dit, plus en del runt 20-30?

Lordenek
2008-04-29, 00:50
Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig i denna fråga.

Jag har bara varit i Norge och fiskat en vecka hittills och fick då ingen kveite.
Jag har ifrån alla möjliga håll hört att är det någon fisk jag ska ta med mig hem istället för torsken så är kveiten en av de första valen jag bör göra.

När jag väl får min kveite i år (man kan väl få hoppas..;P) så kommer argumenten jag hört i tråden:
"PB" och "dom mindre är bästa matfiskarna" väga väldigt tungt.
Skulle jag nu ha en sagolik tur och börja rycka den ena kveiten efter den andra kommer jag att gå mer och mer efter C&R-strategin eftersom jag håller med om att man ska ta det man ämnar äta upp och 15kg som jag hade med mig hem förra gången har givit lagom många fina måltider.

Fanns nu inte tullreglerna hade jag nog kunnat tänka mig ta hem lite till, finns dom här hemma som blir glada över ett par paket fisk. När jag kom hem förra året så lämnade jag över ett par paket till grannarna som tack för att dom tog hand om post och blommor den veckan. Hade jag haft mer fisk med hem så hade jag varit ännu generösare med fisken eftersom många tacksamt tar emot vad havet producerar. Håller dock med om att man bara tar upp så mycket fisk man vet att man gör av med och det är synd och skam att släpa iland fisk och sen inte ta reda på den.

När det gäller kveitens reproduktion så ställer jag mig lite frågande till många inlägg i denna tråd som vill skydda dom "små" kveitarna, är det inte dom individer som är reproducerande som man vill spara på i ett bestånd? Och helst då mest honor?
Så funkar det på andra tillämpningar och det känns som om det borde vara likadant här....

Alessandro
2008-04-29, 01:00
Hmm, så lätt är det inte, man kan få det intrycket när man läser Wildwaters hemsida, sanslöst med en på 75 pannor idag. Många av dom som är på bild (bl.a han som fick 60 pannors i förrgår) är slipade havsfiskare som varit på
röst många gånger.
Åkte själv med PJ förra året och vi (jag, en engelsman och skeppar´n) fick
6 kveitar på sammanlagt cirka 4 dagar´s riktat fiske, alla C&R:ade.
Totalt cirka 800 hälleflundror på 500 fiskare, säger en del.

Ola
2008-04-29, 22:21
Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig i denna fråga.

Jag har bara varit i Norge och fiskat en vecka hittills och fick då ingen kveite.
Jag har ifrån alla möjliga håll hört att är det någon fisk jag ska ta med mig hem istället för torsken så är kveiten en av de första valen jag bör göra.

När jag väl får min kveite i år (man kan väl få hoppas..;P) så kommer argumenten jag hört i tråden:
"PB" och "dom mindre är bästa matfiskarna" väga väldigt tungt.
Skulle jag nu ha en sagolik tur och börja rycka den ena kveiten efter den andra kommer jag att gå mer och mer efter C&R-strategin eftersom jag håller med om att man ska ta det man ämnar äta upp och 15kg som jag hade med mig hem förra gången har givit lagom många fina måltider.

Fanns nu inte tullreglerna hade jag nog kunnat tänka mig ta hem lite till, finns dom här hemma som blir glada över ett par paket fisk. När jag kom hem förra året så lämnade jag över ett par paket till grannarna som tack för att dom tog hand om post och blommor den veckan. Hade jag haft mer fisk med hem så hade jag varit ännu generösare med fisken eftersom många tacksamt tar emot vad havet producerar. Håller dock med om att man bara tar upp så mycket fisk man vet att man gör av med och det är synd och skam att släpa iland fisk och sen inte ta reda på den.

När det gäller kveitens reproduktion så ställer jag mig lite frågande till många inlägg i denna tråd som vill skydda dom "små" kveitarna, är det inte dom individer som är reproducerande som man vill spara på i ett bestånd? Och helst då mest honor?
Så funkar det på andra tillämpningar och det känns som om det borde vara likadant här....

Du får ta hem en "troféfisk" utöver de 15 kg som gränsen är ifall du skulle vilja.

Fast 15 kilo räcker som sagt väldigt länge.

Håller med om att det borde vara de stora som borde släppas tillbaka. De är ju honor.

Ola
2008-04-29, 22:22
Hmm, så lätt är det inte, man kan få det intrycket när man läser Wildwaters hemsida, sanslöst med en på 75 pannor idag. Många av dom som är på bild (bl.a han som fick 60 pannors i förrgår) är slipade havsfiskare som varit på
röst många gånger.
Åkte själv med PJ förra året och vi (jag, en engelsman och skeppar´n) fick
6 kveitar på sammanlagt cirka 4 dagar´s riktat fiske, alla C&R:ade.
Totalt cirka 800 hälleflundror på 500 fiskare, säger en del.

Kör inte wildwater med märkning och mycket C&R?

Det bör väl inte vara nåt problem för en eftertraktad guide att ställa de kraven på kunderna?

JohnH
2008-04-30, 09:36
Dom pumpar upp stora flundror nu.

122kg igår.

JohnH
2008-04-30, 09:52
...och en på 60kg nu.

De verkar inte ta till releasegrejen så där väldigt hårt. Iof skulle jag själv inte släppa tillbaka om det var min första. Det är ju så fantastiskt gott att äta.

Jag var upp för 2 år sedan hos keskitalo. Lagt ett par dagar på hälleflundrafiske utan resultat. :)

Alessandro
2008-04-30, 09:59
Kör inte wildwater med märkning och mycket C&R?

Det bör väl inte vara nåt problem för en eftertraktad guide att ställa de kraven på kunderna?
Dom höjde minimimåttet till metern ifrån Norska 60cm, troféfiskar är svårt att göra något åt.
Jo, vi märkte alla 6 som kom upp i vår båt under den veckan jag var där.

DrMussla
2008-04-30, 13:51
Tror håv är ganska besvärligt, dels för tyngden... och dessutom så långt skaft. Ingen här som testat? Och håven bör vara jäkligt stor.

Keskitalo håvar kveite upp till 40kg, så klart det går att håva!

Sg
2008-04-30, 13:58
...och en på 60kg nu.

De verkar inte ta till releasegrejen så där väldigt hårt. Iof skulle jag själv inte släppa tillbaka om det var min första. Det är ju så fantastiskt gott att äta.

Jag var upp för 2 år sedan hos keskitalo. Lagt ett par dagar på hälleflundrafiske utan resultat. :)

Saken är la bara den att man inte så ofta käkar 60 kg fisk kött :P ?

JohnH
2008-04-30, 14:16
Citat från chistians blogg:

""Redan efter ett par dagars fiske hände det igen... Alldeles nyss kom det upp en yrkesfiskare och började lägga ut hälleflundra långlinor bara 30 meter bakom mig. Helt sjukt. Man riktigt såg hur han tog sikte på mig. Visst, vi har inte gått obemärkta genom Vaeröy med vårt fiske. Det var ju likadant på Röst förra året då jag blev förföljd av en fiskare som i mitt spår slängde ut hela 32 linor. Det ska bli spännande att se om det blir något vatten kvar att fiska på. Kul också för alla de fiskar vi återutsatt. Vad säger man? Yrkesfiskare är likadana i hela världen. Dessutom klagar de här i hamnen att de inte får fisk. Lär er fiska säger jag bara. Vi låg bredvid 3 fiskebåtar igår förmiddag och hade ett formidabelt torskfiske samtidigt som dem på samma ställe knappt fick något. Ja... Lite arg är man...""

http://www.wildwaterkristian.blogspot.com/

JohnH
2008-04-30, 14:22
Saken är la bara den att man inte så ofta käkar 60 kg fisk kött :P ?

Tja, iof blir det inte 60kg som man äter på en 60kg firre men jag förstår poängen. Ska man fiska tills man får en 25kg hälleflundra menar du? :) Så jävla lätt är det inte.

Nu har jag ju inte järnkoll men så illa lär ju inte köttet smaka på en 60kgs? Sen har man nog släkt som man kan bjuda fisk till.

Jag kanske ändrar uppfattning snart. :cheers:

Jag vet ju inte hur stor förekomsten är på dessa fina fiskar men det är helt klart tänkvärt att inte slänga in 30pers/v och nöta upp hälleflundror på ett nytt fiskeområde.

...sen är de just lite svårt att bedömma upptaget av fiske jämtemot tillgången samt hur mycket som procentuellt plockas upp av yrkesfiskare.

lite svammel från en fiskesugen gubbe.

BBRF
2008-04-30, 14:33
Citat från chistians blogg:

""Redan efter ett par dagars fiske hände det igen... Alldeles nyss kom det upp en yrkesfiskare och började lägga ut hälleflundra långlinor bara 30 meter bakom mig. Helt sjukt. Man riktigt såg hur han tog sikte på mig. Visst, vi har inte gått obemärkta genom Vaeröy med vårt fiske. Det var ju likadant på Röst förra året då jag blev förföljd av en fiskare som i mitt spår slängde ut hela 32 linor. Det ska bli spännande att se om det blir något vatten kvar att fiska på. Kul också för alla de fiskar vi återutsatt. Vad säger man? Yrkesfiskare är likadana i hela världen. Dessutom klagar de här i hamnen att de inte får fisk. Lär er fiska säger jag bara. Vi låg bredvid 3 fiskebåtar igår förmiddag och hade ett formidabelt torskfiske samtidigt som dem på samma ställe knappt fick något. Ja... Lite arg är man...""

http://www.wildwaterkristian.blogspot.com/

Tur för norrmännen att svenskar besöker ön. Minns att på min första resa till Vaeröy så kom vi iland med en hel del torsk, hyrestanten frågade var vi varit, vilket vi ärligt svarade på. Dagen efter låg det 3 yrkesfiskare på "vårat ställe"...

Alessandro
2008-04-30, 14:42
Tja, iof blir det inte 60kg som man äter på en 60kg firre men jag förstår poängen. Ska man fiska tills man får en 25kg hälleflundra menar du? :) Så jävla lätt är det inte.

Nu har jag ju inte järnkoll men så illa lär ju inte köttet smaka på en 60kgs? Sen har man nog släkt som man kan bjuda fisk till.

Jag kanske ändrar uppfattning snart. :cheers:

Jag vet ju inte hur stor förekomsten är på dessa fina fiskar men det är helt klart tänkvärt att inte slänga in 30pers/v och nöta upp hälleflundror på ett nytt fiskeområde.

...sen är de just lite svårt att bedömma upptaget av fiske jämtemot tillgången samt hur mycket som procentuellt plockas upp av yrkesfiskare.

lite svammel från en fiskesugen gubbe.
På Röst hade dom över 50 pers som mest på WW-campen, lägg till andra fiskecampen där. Iår har WW startat en ny camp på Väröya och dragit ner på Röst, har funnits en fiskecamp där förut som sålts.
Fast så lätt är det inte, 800 flundror på 500 pers förra året på WW campen. Smakar nog inte så illa med 60 kilosen kött problemet är snarare miljögifter som med alla äldre havsdjur, men det är väl upp till var och en hur mycket man tål av detta?

JohnH
2008-04-30, 14:57
På Röst hade dom över 50 pers som mest på WW-campen, lägg till andra fiskecampen där. Iår har WW startat en ny camp på Väröya och dragit ner på Röst, har funnits en fiskecamp där förut som sålts.
Fast så lätt är det inte, 800 flundror på 500 pers förra året på WW campen. Smakar nog inte så illa med 60 kilosen kött problemet är snarare miljögifter som med alla äldre havsdjur, men det är väl upp till var och en hur mycket man tål av detta?

Har du siffror på hur många som återutsattes av dessa?

Alessandro
2008-04-30, 15:02
Runt 800 fångades, 200 märktes och flera släpptes omärkta av WW, lägg sedan till andra campen som jag inte har nån statestik på.
Fast det var inte denna chocköppning förra året som det varit på Väröya, kanonbra men inte lika grymt, varit tyst om Röst, guiden där verkar inte vara så flitig på att uppdatera sin blogg.

DaButt
2008-05-01, 09:43
"Fast det var inte denna chocköppning förra året som det varit på Väröya, kanonbra men inte lika grymt, varit tyst om Röst, guiden där verkar inte vara så flitig på att uppdatera sin blogg."

Kanske beror på att alla guider är stationerade på Väröy i år!?

/DaButt

Alessandro
2008-05-01, 22:13
Inte alla, fast rapporteringen har varit bristfällig ifrån Röst, en på 45 pannor upp
och bonkad där idag.

DaButt
2008-05-03, 00:22
...nej helt rätt, jag glömde att Pelle som är ny guide för i år är stationerad på Röst...

/DaButt