Visa fullständig version : Pro leader tafsmaterial
Goafton, har införskaffat ovan tafsmaterial och tillverkat ett gäng giftiga "gäddtafsar". Smidigt som fanken att slippa vajerlås mm. Har dock hört rykten om att stålfibrerna i Leadern har en tendens att börja rosta!!! vicket inte är så kul. Har någon F-snackare testat o kan bekräfta detta.
Mange Wiberg
2003-05-08, 20:10
ja har använt pro leader lite grann men har dock inte fått några såna tendenser
esoxlucius74
2003-05-08, 20:46
Har inte heller fått nån rost på mina. (de har dock ej varit i saltvatten)
Proleadern klarar sig, om man inte konstant utsätter den för fukt o salt. Torka grejorna ibland...
Jag använder Pro Leader... Jag tycker den är kanon. Du kanske fiskar i salt vatten? Har själv inte märkt några som helst tendenser till rost.
Något som du bör tänka på är när du gör knuten att vara nogrann med den. Om man slarvar med knuten så kan den ge efter lite.
Jag säkrar alltid knuten med superlim innan jag trimmar den!
Tack för synpunkterna! har även plockat hem Tyger Leader som oxå är ett knytbart material. Skillnaden är att den flätade wiren är överdragen av en tunn plasthinna. Något styvare men känns trevlig den med...
David Ståhlman
2003-05-08, 22:48
på tal om pro leader, jag köpte faktiskt 3meter tafsmaterial jag oxå idag
Tycker Proleader är skit. Jag har inte varit med om att den rostar. Men däremot slits ytterhöljet upp efter ett par gäddor vilket betyder att man måste byta tafs ofta. En annan nackdel är just att den är mjuk. Jag har vid 3 tillfällen haft 40-50 cm Proleadertafs och fått gäddor som attackerat vobblern bakifrån så att den den har tagit med vobblern och tafsen, kvar hade jag enbart huvudlinan. Min teori är att Proleadern viker sig vilket underlättar för en gädda att ta med hela tafsen trots att jag hade relativt lång tafs.
Kör numera med Drennan Pike Wire och provar DAM:s knytbar tafs. Dessa är stela och viker sig inte.