Visa fullständig version : Vinkel på spöhållare
Eriksson_
2006-09-13, 10:38
Tjo!
Är helt "lost" på trolling och undrar vilken vinkel spöhållarna ska ha? Ska de peka rakt upp eller ska de vara vinklade lite bakåt? Kan tillägga att jag tänka snida till några egna..
Lite bakåtlut är både bra och ser lite snygare ut, har man dom rakt upp blir dom mycket jävligare att få ur spöt när storlaxen hugger!
Tjo!
Är helt "lost" på trolling och undrar vilken vinkel spöhållarna ska ha? Ska de peka rakt upp eller ska de vara vinklade lite bakåt? Kan tillägga att jag tänka snida till några egna..
Om man har takmonterat är ett hett tips att vinkla dom i steg bakåt ju längre ut mot båtsidan de kommer. Då slipper man att linan korsar och lägger sej över spöttopparna också.
Giganticsalmon
2006-09-15, 09:01
Har man takmonterade spön så är det generellt bäst om dom står rakt upp. Annars slår man i planerspöna när man håller på med riggspöna. Beror givetvis på hur högt tak man har och hur lång båt man har men om man har tak och båt som dom flesta så tycker jag det. Riggspöna kan luta ung. 45 grader.
Mina lutar bara ett par grader bakåt, då var det i och för sig räcket jag monterade dom på som bestämde det, mina sitter på sidan av båten.
På polarens Ryds Camping sitter dom på taket och är lutade ett par grader bakåt, ser mycket snyggare ut än att sätta dom rakt upp.
Mina lutar bara ett par grader bakåt, då var det i och för sig räcket jag monterade dom på som bestämde det, mina sitter på sidan av båten.
På polarens Ryds Camping sitter dom på taket och är lutade ett par grader bakåt, ser mycket snyggare ut än att sätta dom rakt upp.
Mina har jag gjort med rörklammer från hydroscand. Nu kan jag välja vinkel på dom istället för att ha dem fastsvetsade. Bygget är i full gång. Bakåtlut ser bäst ut, men får som nån sa va försiktig när man rycker i riggspöna. Några grader bakåtlut är ändå att föredra. tycker jag..
Giganticsalmon
2006-09-15, 17:05
Har fiskat ifrån ganska många båtar med olika vinklar på spöstället och jag måste säga att när dom lutar bakåt så är det ett j-la trasslande med rigg spöna eller när man sätter om planerspöna, för att inte tala om när man drillar en lax på dipsy och behöver lyfta spöt lite mer än vanligt.
Jag gjorde spöhållarna på min båt helt vertikala och jag har aldrig haft problem med dom. Det estetiska skiter jag i, när det blåser och gungar och man ska försöka bärga en stor lax för man inga skönhetspriser. Men det står givetvis var och en fritt att göra hur dom vill.
Jag skulle säkrat spöhållarna på bilden med en skruv genom röret så att dom inte kan vrida sig. Inget kul när jättelaxen drar iväg och det säger plask...
Har fiskat ifrån ganska många båtar med olika vinklar på spöstället och jag måste säga att när dom lutar bakåt så är det ett j-la trasslande med rigg spöna eller när man sätter om planerspöna, för att inte tala om när man drillar en lax på dipsy och behöver lyfta spöt lite mer än vanligt.
Det problemet har jag aldrig råkat ut för....
Giganticsalmon
2006-09-15, 23:37
Har du aldrig trasslat in dig i takspöna eller aldrig fått en blanklax på dipsy?
Aldrig trasslat in mej i takspöna, gör man det har man nog för mycket lutning på spöhållarna eller ganska kort sittbrunn.
Dipsy kan orsaka lite trubbel men dom fångar mycket fisk och jag har tagit en del lax på Dipsy, jag kopierade polaren lite där och satte en spöhållare som man kunde vinkla ut 45 grader från båttaket och då är man av med Dipsy problemet för spötoppen hamnar ju ca 1 meter vid sidan av båten.
Som sagt, det jag menar med att man ska ha lutning är bara någon centimeters lutning på hela spöhållaren.
Några graders lutning bakåt har jag för att rullarna skall vara
vända bakåt.......! Enda orsaken, men viktig.
Har man hållarna rakt upp så brukar rullarna vrida sig åt alla håll.
Man måste ju kunna trimma lite, släppa på spärrar och ge o ta in lina.
(Detta gäller förstås endast om man har hållare utan kryss i botten)
Fetmats
Giganticsalmon
2006-09-16, 12:35
Det blir ett par graders lutning automatiskt efersom spöna utnyttjar glappet i spöhållaren till att luta något bakåt. Rullen sitter ju monterad uppe på spöet så vikten från den gör att spöna inte snurrar. Har man en för trång spöhållare är det ett elände att få loss spöet när det nappar.
Nu lägger jag ner denna diskussion med förhoppningen att var och en är lycklig med riggningen på sin båt.
förhoppningen att var och en är lycklig med riggningen på sin båt.
Det har du helt rätt i! Jag är just nu jävligt missnöjd med min riggning eftersom det inte finns en enda spöhållare på nuvarande båten :wow1:
Hur går det med laxarna då? Blir det några gigantiska?? :wink:
Giganticsalmon
2006-09-17, 19:23
Det har du helt rätt i! Jag är just nu jävligt missnöjd med min riggning eftersom det inte finns en enda spöhållare på nuvarande båten :wow1:
Hur går det med laxarna då? Blir det några gigantiska?? :wink:
Nej, nu ligger trollingen nere för tillfället. Får se om fisket kommer i gång innan det blir alltför svinaktigt väder. Om inte så får det bli en tur till Vänern i December. Fisket borta hos dig var väl inte alltför lysande i våras, men jag vet en båt som var borta och knep 2 en dag :wink:
Nej vårfisket var ingen höjdare men jag lyckades ändå ta ett par, men det var fan inte många fiskar som drog förbi...
Nu verkar fisket ha kommit igång här, polaren tog en på 8 kg och på 12 kg i onsdags men tyvärr så blåste helgen bort.
Giganticsalmon
2006-09-17, 19:29
Mycket intressant, det vill ju till att det är någorlunda hyfsat väder nu när det superidiotiska föbudet har trätt ikraft och man måste ut en bit för att få fiska
Personligen så påverkar inte förbudet mej så jättemycket, vi har alltid kört dit ut ändå när vi letar uppväxare, men vi tappar ju hela det fina området kring Utklippan.
Var bor du?
Giganticsalmon
2006-09-17, 23:22
Jag bor i Karlshamn
theoneandonly
2006-09-18, 01:25
Vad är det för förbud ni pratar om?
Tumlaren
2006-09-18, 08:18
Vad är det för förbud ni pratar om?
Att fiska Lax eller Havsöring innanför fyra sjömilsgränsen, gäller från och med den 15 september eller den sista sebtember beronde var man fiskar. I Skåne gäller den 30 sebtember.
Tumlaren
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.