handdator

Visa fullständig version : C&R vid svenskt rekord ? Du har våg, kamera och måttband för dokumentation ...

Bergman
2006-09-18, 08:20
Om du fick en Gädda på 23,5kg och du hade en våg, kamera och måttband för att dokumentera superfångsten.

Skulle du trots det "bonka" Gäddan för att kunna registrera svenskt rekord ?

(Frågan är inkommen via mail från Johan Klinthammar)

g0wdn
2006-09-18, 08:46
Måste man alltså bonka för att va bäst i sverige ?

Pikeforlife
2006-09-18, 09:04
Jag skulle absolut släppt tillbaka den efter fotografering och mätning. Även om en sådan stor gädda är nära slutet på sitt liv skulle det vara så grymt mäktigt att få se den simma tillbaka.

Även om det hade varit skoj med en rekordfisk....

g0wdn
2006-09-18, 09:10
För min del skulle den fått gå tbax, men jag förstår motståndarsidan. Tex blir det ju en grym trofe att stirra på under vintern oM man hänger den uppstoppad på väggen. :cool2:

grindpalm
2006-09-18, 09:25
Den får gå tillbaka. Behöver ju inte bonka längre för att få godkänt rekord, bara man sänder in vågen för kontroll tillsammans med rekordanmälan.

Ola
2006-09-18, 09:26
Bonka så att ingen annan kan ta upp den tror jag.

Det finns fler gäddor.

Nu kan ni ju vara glada eftersom jag aldrig kommer att ta nån så stor gädda.

KG?
2006-09-18, 09:27
Fast nu är det ju ändrat så man inte behöver bonka gäddan för att regga svenskt rekord. Vittnen och korrekta foton räcker, man ska även skicka in sin våg för kontroll.
Alltså är frågan inaktuell.

MastaPike
2006-09-18, 09:30
Självklart släppa tillbaka den!

Även om inte reglerna är som dom är idag då man inte behöver bonka så vore det tuffare att kunna säga att man fått en rekordgädda man släppt tillbaka och därav missat rekordet, än om man haft rekordet med en bonkad fisk.

Ett rekord betyder ju ingenting! Fisken är allt.

g0wdn
2006-09-18, 09:30
grindpalm & KG? - antog ngt liknande !

Ola :headbang:

Ola
2006-09-18, 10:13
Ställ samma fråga med Lax som fångst så skulle resultatet bli annorlunda.

Alsbäck_
2006-09-18, 13:07
Va fan ska du med en lax på 25-30 kilo till? ni tycker säkert jag är dum i huvet men jag fattar inte va fan man ska ta upp nästan all lax man får för...

Giganticsalmon
2006-09-18, 13:42
Det blir nog bonken. Att slå ihjäl en potentiell rekordgädda är inget hot mot beståndet och det är väl ändå därför vi tillämpar C&R?

Kan också vara intressant för någon forskare att få undersöka en sån gädda.

Mikael
2006-09-18, 13:46
Det blir nog bonken. Att slå ihjäl en potentiell rekordgädda är inget hot mot beståndet och det är väl ändå därför vi tillämpar C&R?

Kan också vara intressant för någon forskare att få undersöka en sån gädda.

Är nog lite inne på samma spår. Jag är absolut inte intresserad av någon trofé på väggen men har läst att rekordfiskar ofta kan vara guld värda för forskare. Kanske skall kolla upp det närmre innan man fiskar i ett potentiellt storfiskvatten.

Flodebanan
2006-09-18, 17:30
Om du fick en Gädda på 23,5kg och du hade en våg, kamera och måttband för att dokumentera superfångsten.

Måste säga att det är en av de dummaste frågorna jag sett här inne! Men det kanske bara är jag som ser på det så :)

Man måste inte Gäddan för att regga den som Svenkst rekord, det räcker att väga den på en bra våg och mäta den ordentligt, sedan fota den och ha två vittnen. (Opps, några andra som också har koll på reglerna :))

Skulle man sakna två vittnen skulle iaf inte jag komma på tanken att säcka den för att tillkalla dessa. (Om dom inte var några minuter bort så man kunde ha den i håven en kort stund.) Bara att fota och släppa åter...

Skulle lika gärna kunna släppa den med antigen bara en vikt, foto eller ländg eller utan ngt alls :)

Ringaby
2006-09-18, 17:38
Om jag hade 2 vittnen, pålitlig våg, kamera, måttband så får den gå tillbaka, fast jag kmr aldrig få en sådan gädda så kvittar. :)

kenta_85
2006-09-18, 17:39
Skulle aldrig bonka en så fin gädda, skulle hällre bonka mig själv :D

Flodebanan
2006-09-18, 17:48
Självklart släppa tillbaka den!

Även om inte reglerna är som dom är idag då man inte behöver bonka så vore det tuffare att kunna säga att man fått en rekordgädda man släppt tillbaka och därav missat rekordet, än om man haft rekordet med en bonkad fisk.

Ett rekord betyder ju ingenting! Fisken är allt.

Håller verkligen med, är det inga andra som ser fisken som en individ? Som en individ man har respekt för, precis som med andra människor?

SharperCarper
2006-09-18, 17:58
Håller verkligen med, är det inga andra som ser fisken som en individ? Som en individ man har respekt för, precis som med andra människor?

räcker upp handen.. :ordning:

Norden
2006-09-18, 18:13

Nja, är inte helt säker på vad du menar men det känns som att det börjar ifrågasätta sportfiske som aktivitet. Om jag skulle se varje fisk som en individ skulle jag aldrig kunna ta hem ett gäng matabborrar utan att må dåligt och då skulle jag ju i så fall endast fiska för att det är roligt, och det blir svårt att försvara att plåga ett djur för att det är kul.

kråkan
2006-09-18, 18:14
Ställ samma fråga med Lax som fångst så skulle resultatet bli annorlunda.

Går inte att jämnföra gädda och lax i dom vikterna...
En Lax är ju upp i 23,5kg på några år om det bara klarar alla fällor o.s.v..

Wobblersnidarn
2006-09-18, 18:32
Skulle aldrig bonka en så fin gädda, skulle hällre bonka mig själv först :D
?????????????????????????????????????????????????? ????????
Wobblersnidarn

kenta_85
2006-09-18, 18:44
?????????????????????????????????????????????????? ????????
Wobblersnidarn

haha edit lite kanske känns lite knepigt att bonka sig själv "först" sen fisken :oj: för mycket plugg i skallen just nu, skyller iaf på det ;)

piwe
2006-09-18, 18:44
Bonk på direkten, utan att tveka

Pikeless
2006-09-18, 18:45

Jo, självklart gör jag det!
Det är därför jag smiter ut på stan var kväll i skymningen å drar en 12/0:ans krok genom en Big Mac å väntar på napp. De är sååå gött att höra rullskriket när man krokat en yngling klockrent i mungipan, gärna en vältränad sak som rusar lite fram å tebax!! Men efter avkrokning på akuten å lite konstgjord andning så är de lika glada igen å fortsätter hemåt!

:oj:

Sorry, kunde inte håll mig....
:blah:

UnEasy
2006-09-18, 18:52
Behöver man inget "vittne"?
Isf har jag ju tagit en gädda på 43kg i våras. Bara glömt att berätta det! :)

Ola
2006-09-18, 20:00
Flodebanan, jag tror att vågen ska skickas in oxå.

Kråkan, Det stämmer säkert och var kanske en dålig jämförelse men min tanke var ju då rekordlax vilket borde vara ca:30kg.

Tanken var dock är vildlaxen inte snart borta och borde värnas mer än gädda?
Rätta mig gärna om jag har fel, jag är ute på djupt vatten här tror jag.

NinjaLinus
2006-09-18, 20:30
all sportfiske är ju faktiskt djurplågeri i mer eller mindre utsträckning... att påstå annat är hyckleri! Faktum är att vi väljer att skada och ta risken att ha ihjäl en fisk för vårt eget höga nöjes skull! Titta på exempelvis sutaren bubblan! är uppe en del gånger varje år... visst, hon överlever men frågan är om hon tar skada och det är väl givet!!

prova själv och bolta er med krok och se hur skoj det är.

Jag skulle dock inte bonka någon... bestånden är viktiga både ur ekologisk synpunkt och som ett medel för vår underhållning!

Flodebanan
2006-09-18, 21:20
Det är därför jag smiter ut på stan var kväll i skymningen å drar en 12/0:ans krok genom en Big Mac å väntar på napp. De är sååå gött att höra rullskriket när man krokat en yngling klockrent i mungipan, gärna en vältränad sak som rusar lite fram å tebax!! Men efter avkrokning på akuten å lite konstgjord andning så är de lika glada igen å fortsätter hemåt!

Jag garvar ihjäl mig....

Deepbay
2006-09-18, 21:20
bonka? självklart sen en avgjutning å upp på väggen

Flodebanan
2006-09-18, 21:21
Nja, är inte helt säker på vad du menar men det känns som att det börjar ifrågasätta sportfiske som aktivitet. Om jag skulle se varje fisk som en individ skulle jag aldrig kunna ta hem ett gäng matabborrar utan att må dåligt och då skulle jag ju i så fall endast fiska för att det är roligt, och det blir svårt att försvara att plåga ett djur för att det är kul.

Det är ju faktiskt helt klart att en större fisk, som man kanske fångat en ggr innan känns mera som en individ än en 10cm löja, kanske inte så konsekvent, men det är så jag känner det :)

Rödingen
2006-09-18, 21:31
som med älgkronan bonk och uppstoppad på väggen

Jimmiee
2006-09-18, 22:55
ingen bonk här inte!
om man bara har måttband,våg,kamera,vittnen och sen är tycker jag de kan vara bra att säcka den en stund..då blir de absolut ingen bonk.
och om jag nu inte hade våg osv så har jag alltid en säck i väskan,så om jag skulle få på en riktig feting skulle jag säcka och sen ringa efter våg och allt annat.
skulle aldrig falla mig in att bonka en sådan gädda..

jerklimpan
2006-09-18, 23:16
Självklart skulle ja släppa tillbaka fisken , för å undvika å sätta mig i en sån sits tänkte ja köpa en godkänd digitalvåg så fort som möjligt . Då kan man ju skicka in vågen för kontroll.

Tantor
2006-09-19, 02:37
Bonka eller inte?

Beror väl helt och hållet på situationen.

Å ena sidan finns det väl egentligen inget självändamål med att bonka en fisk enkommt för att komma in på någon obskyr rekordlista.

Å andra sidan ska man inte underskatta "skrytfaktorn". Att för en tid kunna glänsa med ett rekord är inget att förringa.

Visst är en storgädda något att handskas varsamt med men att som några förvirrade inläggsförfattare härinne mer eller mindre jämställa sagda storgäddor med människor är enligt mitt tycke väl magstarkt.

Gör situationen att jag utan att bonka gäddan t ex att snabbt få den dokumenterad och vägd på krönt våg så visst skulle jag göra mitt bästa för att ordna detta.

MEN, om detta inte gör sig så visst fan bonkar jag gäddan och tar mina "Fifteen minutes of fame". Man är väl bara människa antar jag. Inget helgon!

//Tantor

UT
2006-09-19, 15:47
Den skulle avlivas för att senare hamna på väggen. Utan tvekan.
Hade den vägt 19,5 hade det varit en annan sak. :D :D :D

salachtin
2006-09-19, 17:51
Bonk!!!(!!!)

Alessandro
2006-09-20, 17:43
Beror på art och fisken är skadad....

PojkenMedKepsen
2006-09-20, 22:13
Beror på art. Men gädda.. tjaa.. Hade nog blivit C&R efter massor med foto osv.

Olof
2006-09-20, 23:05
Dokumentera noga, sen köra C&R tror jag. Svenskt rekord får man ändå när det gäller gädda. Men anade att Bergman menade en art som det krävs bonk på för att regga rekordet.
Ok, man får respekt av att ha svenskt rekord hängande på väggen av vissa, dvs grannar, parmiddagsbesök etc. Men när det gäller flertalet sportfiskare får man bara avundsjuka och spott och spe.
Har hört ryktesvägen att den som har det gällande rekordet idag på gädda (19.3 kg är det va?), har fått så mycket skit att han inte vågar visa sig i fiskekretsar längre.
Jag skulle välja att undvika detta, c&r på fisken, känna att jag har rekordet, om än inte officiellt samt veta att fisken simmar därute.

Storfiskaren
2006-09-22, 00:17
[QUOTE=Flodebanan]Måste säga att det är en av de dummaste frågorna jag sett här inne! Men det kanske bara är jag som ser på det så :)

Jag ser det som, att det är ett sätt, att hålla forumet igång från personen ifråga. Det kommer att komma fler frågeställningar i jämn takt, kloka som "dumma" frågor...
Syftet med frågeställningen blir ju uppfylld oavsett vad själva frågan i sig får för svar.
Svaren blir med andra ord ointressanta i längden pga. av att vägen till svaren blir huvudsyftet som fyller den faktiska omständigheten, nämligen att hålla forumet levande.

:popcorn: / Storfiskaren

Bergman
2006-09-22, 08:08
Denna fråga kom in via mail och jag tyckte frågeställningen var intressant. Sen hade jag faktiskt inte full koll på reglerna som gäller vid rekordfångster utan postade frågan som den var. Omröstningarna kommer, precis som Storfiskaren säger, bytas ut lite då och då för att hålla forumet mer levande. Sen kommer det lite andra goa grejer som tävlingar osv senare ... vi vill ju göra Fiskesnack mer poppis såklart. :)

klintan74
2006-09-22, 13:17
Det va jag som maila Bergman frågan.
Ställde frågan då jag tyckte det skulle vara intressant hur folket inne på forumet skulle göra.
Visste dock inte om att man kunde registrera rekord på Gädda om man skickade vågen på kontroll. Frågan hade ställts annorlunda då.

Hejan
2006-09-22, 13:37
Det va jag som maila Bergman frågan.
Ställde frågan då jag tyckte det skulle vara intressant hur folket inne på forumet skulle göra.
Visste dock inte om att man kunde registrera rekord på Gädda om man skickade vågen på kontroll. Frågan hade ställts annorlunda då.Jaja, det är väl skitbra - nu vet både du och jag och alla vad som gäller kring reg. Bara det är ju ett berättigande av frågan i min mening.

Olof
2006-09-22, 14:59
Abborre ingår inte i de arter som sportfiskarna släppt på reglerna ang. krönt våg. Så frågan kan ställas med den arten, om ni fick en 3,4 kg abborre, hur skulle ni gjort?

PojkenMedKepsen
2006-09-22, 17:26
Abborre ingår inte i de arter som sportfiskarna släppt på reglerna ang. krönt våg. Så frågan kan ställas med den arten, om ni fick en 3,4 kg abborre, hur skulle ni gjort?

Bonkat. Stenkallt. Den hade nog inte mycket kvar av sitt liv endå.

Om det hade varit i mitt hemmavatten hade det dock tagit emot, men hade tagit den med mig endå.

sjögräs
2006-09-22, 18:59
jag skulle ha bonkat den sen låta nån göra en avgjutning.

Fetis
2006-09-22, 20:47
hade nog bonkat.

roligt om polarn skulle fara o dra upp den en månad senare :p

hade nog gjort en avgjutning också.

KG?
2006-09-22, 21:00
Är det en fråga? Har man kamera och riktig våg med sig (vilket man alltid har) så är ett bra kort på ett ickegodkänt svenskt abborrrekord värt mycket mer än ett bonkat svenskt rekord.

Rudan
2006-09-22, 21:18
Det finns inget krav på att bonka för att få fisken på väggen. Med några bra kort och lite mätningar kan man få en "replika" på fisken. Dessa håller ofta färgen bättre än skinnmonteringar som gärna bleknar.
Att ta hem fisk annat än för att äta känns lite som "titta mamma vad duktig jag är". Något man växer ifrån, lite som med nappen.

Stefan

Ari
2006-09-22, 22:06
Om det hade handlat om en sådan verklig gigant så hade jag knackat den i skallen. Det skulle antagligen ändå vara en sådan engångshändelse i ens liv. Släpper ju i princip allt jag fångar annars så den abborren skulle antagligen göra varken från eller till. Dessutom skulle risken att någon annan "går miste" att fånga samma fisk vara minimal. Är ju knappt någon annan som fiskar i mina abborrvatten. Dem som eventuellt fiskar i sjöarna är isåfall av typen bonkar allt. Nej, en sådan abborre skulle vara allt för intressant att se ålder/tillväxt på och få en fantastisk avgjutning att hänga på väggen. Desto viktigare isåfall att släppa dem fiskarna som är på god väg upp till höga vikter, om man vill säkra sina framgångar i framtiden. Skulle nog kännas lite småhemskt att knacka en sådan firre ändå, det erkänner jag. Tycker såpass mycket om dem små taggiga krabaterna, men det skulle bli priesten i skallen :D

Flötet
2006-09-27, 16:55
Jag gissar att Bonka JA sidan är större än Bonka NEJ sidan. Men Bonka nej sidan är domminerar just nu i debatten. Men när man röstar så gissar jag på ett lite starkare JA resultat.

Men det man ska fråga innan man ställer denna fråga är!

Vad är sverige rekodet på gädda?

Är det

1. 20,1 kg

2. 22.4

o.s.v.

Helt ärligt, hur många klarar den utan google...ÄÄÄÄÄÄRLIGT!!!!!!

Å hur vet du att du har rekodet dårå...Sverige rekordet alltså...... :fingers:

Förlåt Bergman, absolut inget personligt mot dig...... :cheers:

Mthrfckr
2006-09-27, 23:07
Jag gissar att Bonka JA sidan är större än Bonka NEJ sidan. Men Bonka nej sidan är domminerar just nu i debatten. Men när man röstar så gissar jag på ett lite starkare JA resultat.

Men det man ska fråga innan man ställer denna fråga är!

Vad är sverige rekodet på gädda?

Är det

1. 20,1 kg

2. 22.4

o.s.v.

Helt ärligt, hur många klarar den utan google...ÄÄÄÄÄÄRLIGT!!!!!!

Å hur vet du att du har rekodet dårå...Sverige rekordet alltså...... :fingers:

Förlåt Bergman, absolut inget personligt mot dig...... :cheers:

Rekordet ligger la kring 19,5 tror jag. Skulle man själv dra en som var större (ofta det kommer hända), så skulle givetvis ha ihjäl den för att försäkra bekräftelse om nytt svenskt rekord. Har man mage att kroka en fisk i käften för att sedan med våld tvinga in den i båten pallar man att ha ihjäl den oxå.

Flötet
2006-09-27, 23:33
Misstänker att många tänker som du....nu kan det hända de flesta HÄR är C&R främjande eftersom man vill bavara art e.t.c. Men i "verkligheten" så tror jag bonken vinner.

kamasan/Idkungen
2006-09-28, 00:30
Inget fiskbestånd med fungerande reproduktion skulle kunna ta skada av att man bonkar fångade exemplar som skulle bli svenskt rekord vid krönt vägning. Därför tycker jag det är helt ok att bonka. Själv föredrar jag foton och har svårt att tänka mig att jag skulle kunna bonka en så magnifik fisk.

Sg
2006-10-04, 10:33
I detta fallet hade jag inte bonkat (om inte fisket blött katastrofalt mkt från gälarna eller något sånt)

Jag bonkar MKT sällan fisk. Det har inte att göra med att jag inte skulle äta fisk eller något sånt. Jag älskar fisk.

Det är bara det att jag aldrig orkar bonka fisk och sen släpa runt på resten av fiskepasset osv. Blir så omständigt. Lättare att släppa en fisk och fortsätta fiska omodelbart istället för att juxa med blod och påsar som ska läggas på svala platser (på sommaren?).

osv. Så NEJ i de alllllllllra flesta fall och arter. Jag hade tagit upp den om det varit en hälleflundra/havskatt eller något sånt. Men jag hatar havsfiske så det kommer nog inte hända mig mer i livet.

Kastmetare1992
2006-11-06, 21:49

Då är det ju bara för fiskaren att ta en bild. Inte för att det lär hända, men det finns hu en chans! :peta:

Semb
2006-11-06, 23:35

mörtarna du använder till gäddmete då ? är inte dom lika mycke individ som gäddan ?

Fishcraft
2006-11-07, 00:04
Jag släpper i princip tillbaka all fisk , gädda , havsöring och aborre. På sommaren plockar jag några aborrar men då har jag bestämt mig innan fisketuren att nu skall det grillas aborre. På hösten likaså åker jag ut för att försöka plocka en havsöring för att äta. Händer alltså tre till fyra gånger per år att jag dödar fisk av kanske 100 fisketurer på ett år. Ett svensk rekord på gädda då skulle jag gärna vilja ha en avgjutning men samtidigt så skulle det påminna mig om att denna madam skulle kunnat producera tusentals nya gädddor och då kanske det inte skulle bli lika kul att ha gäddan på väggen.
Jag vet inte...........Troligtvis ,om det mot all förmodan skulle hända så skulle jag väl stå där och vela tills gäddan självdog :wow3:

Giganticsalmon
2006-11-07, 03:33
Klart som f-n det blir bonken, allt annat är ju larv!! Det är lätt att var en "C&R extremesister" när man inte ställts inför faktum, men jag tror att dom flesta bonkar en gädda över 20kg. Har ingen som helst betydelse för beståndet på sikt, tvärtom.

Har personligen bonkat kanske 10st gäddor dom senaste 25 åren. :radd:

Danne67
2006-11-07, 17:56
Klart som f-n det blir bonken, allt annat är ju larv!! Det är lätt att var en "C&R extremesister" när man inte ställts inför faktum, men jag tror att dom flesta bonkar en gädda över 20kg. Har ingen som helst betydelse för beståndet på sikt, tvärtom.

Har personligen bonkat kanske 10st gäddor dom senaste 25 åren. :radd:
Oj, 10 stycken... Din buse, nu blir det bonken för dig :wink:!

Men sen att alla skulle nita den, nja, många skulle nog gjort det och om man vill ha en uppstoppad supergädda så tycker jag inte att det är någonting att säga om det.

Själv hade jag inte gjort det på en 23 kg, de har bevisligen kommit upp sådana tidigare så det är ingen direkt medicinsk sensation. Hade det däremot varit ett monster på kanske 33 kg... Då hade jag nog gjort processen kort med den och sedan faktiskt skänkt den till forskning/museum, den är så pass speciell och den kanske kan ge oss kunskaper vi inte har idag. En borre en bit över svenska rekordet skulle nog också gå samma öde till mötes.

Däremot skulle jag låta en gädda på över 20 kg få lära känna insidan på karpsäcken väldigt väl. Skall inte vara någon som helst tvekan på storlek, varesig det gäller fotodokumentation eller vittnen :) .

I min värld så tycker jag inte att det passar med en uppstoppad fisk på väggen, så det är ingen anledning för mig att klubba en fisk. Men smaken är som sagt olika. :fiska1:

/D

Duac
2006-11-07, 18:55
Seriöst. Skulle jag få upp ett sånt monster i båten så skulle jag nog bonka den av ren skräck och panik..

PojkenMedKepsen
2006-11-08, 19:15
Det jag tror många tänker när dom inte vill dräpa en stor gädda är just det att den blivit så stor och att nån annan kanske fångar den när den väger 5 kilo mer och då är det en jäävlaa gädda! Inte att varenda gädda kommer försvinna ur vattnet i fråga för förlusten av en individ.

leon_
2006-11-08, 20:09
skulle döda skiten och stoppa upp den. :winner:

leon_
2006-11-08, 20:10
asdsadsadsadas

kaptain_sun
2006-12-04, 23:26
Jag själv är en trofast C&R fiskare och kommer aldrig i hela mitt liv ta upp en gädda, möjligtvis en matfisk till morfar på 1-2kg. Har man inte riktiga grejer med sig för att kunna ta foto,längd och vikt på ett korrekt och godkännt sätt så får man nog tåla att bli kallad IDIOT en lång tid.

Cobben
2006-12-28, 20:01
kul tråd.. om man har med kamera, måttband o bra våg så är det ju självklar c&r eftersom man inte måste bonka för reg.

Om gäddan skulle va skadad så kanske man bedömer att det man tar upp den.
Men det är ju svinsvårt att säga hur man skulle göra.

Cephalus
2006-12-28, 20:16
kul tråd.. om man har med kamera, måttband o bra våg så är det ju självklar c&r eftersom man inte måste bonka för reg.

Om gäddan skulle va skadad så kanske man bedömer att det man tar upp den.
Men det är ju svinsvårt att säga hur man skulle göra.

Testa att skriva istället för att säga, det är lättare. Det var väl frågan om svenskt rekord och inte reg?

Cobben
2006-12-28, 20:26
Testa att skriva istället för att säga, det är lättare. Det var väl frågan om svenskt rekord och inte reg?

det var ju himla finurligt skrivet.. du fattar förstås inte va ja menade.

Cephalus
2006-12-28, 20:32
Jorå, tänkte bara ge tillbaka lite grand av den salva du så frikostigt spritt kring dig!

Cobben
2006-12-28, 20:42
Jorå, tänkte bara ge tillbaka lite grand av den salva du så frikostigt spritt kring dig!

lika omogen som mig med andra ord..

Flodebanan
2006-12-28, 21:32
Jag själv är en trofast C&R fiskare och kommer aldrig i hela mitt liv ta upp en gädda, möjligtvis en matfisk till morfar på 1-2kg. Har man inte riktiga grejer med sig för att kunna ta foto,längd och vikt på ett korrekt och godkännt sätt så får man nog tåla att bli kallad IDIOT en lång tid.

Kallad IDIOT av IDIOTER möjligtvis, snarare SERIÖS av de SERIÖSA.

VectoR
2006-12-28, 22:07
Kallad IDIOT av IDIOTER möjligtvis, snarare SERIÖS av de SERIÖSA.

Läs igen :wink:

Wreckbender
2006-12-28, 23:07
Hi Hi Vector jag gillar dej

Flodebanan
2006-12-28, 23:16
Läs igen :wink:

Vad är det som är så strange?;)

Pikeforlife
2006-12-28, 23:28
all sportfiske är ju faktiskt djurplågeri i mer eller mindre utsträckning... att påstå annat är hyckleri! Faktum är att vi väljer att skada och ta risken att ha ihjäl en fisk för vårt eget höga nöjes skull! Titta på exempelvis sutaren bubblan! är uppe en del gånger varje år... visst, hon överlever men frågan är om hon tar skada och det är väl givet!!

prova själv och bolta er med krok och se hur skoj det är.

Jag skulle dock inte bonka någon... bestånden är viktiga både ur ekologisk synpunkt och som ett medel för vår underhållning!

Men ifall man kör C&R så är det beydligt större chans att gäddan överlever, såvida man inte stått och hoppat på den och dunkat den lite i relingen.. :headbang:

Dock tror jag faktiskt inte att gäddan känner samma smärta som en människa, men riktigt säkert vet man ju inte. Personligen så tror jag inte att fisken blir så mycket mer än utmattad vid en hård kamp, ifall man tar bra hand om den och försöker förkorta tiden ovanför ytan. :oj:

Mink!
2007-02-05, 19:09
det funkar bra o säcka fisken vid land o sen ringa efter folk som har allt man behöver. om man behöver digital krönt våg ordnar man det, och en bunke vittnen. mobil gynnar

Fiskaren2
2007-02-05, 21:43
Jag skulle inte bonka även om jag var utan både måttband, våg och kamera. För mig är det inte vikten på fisken som spelar roll. när fisken är landad och är i båten har i alla fall jag uppnått målet med mitt fiske.
Det roliga är ju att drilla inte att vara i toppen av någon lista som alla ifrågasätter.
Sen håller jag med om att det skulle vara surt som fan att inte få väga och fotta en sån fisk, men det är ju inte fiskens fel att jag missade och ta med kameran. C&R i alla lägen då fisken inte skall ätas och till matfisk är det betydligt smidigare med en mindre fisk.

Old Firehand
2007-02-06, 00:11

Hej Bergman; En gädda på 23,5 kilo hör inte till sportfiskarens vanliga fångster! Jag har sett två gäddor över denna vikt i mitt liv. Båda var fångade i ryssja på 1950-talet i Mälaren av yrkesfiskare Torsten Nordenvald och en annan yrkesfiskare som jag glömt namnet på. Den största som vägde närmare 25 kilo fångades i området Adelsön - Munsön och den andra strax under 24 kilo fångades i området Ridön-Kurön. Det fanns troligtvis flera gäddor i samma viktklass och kanske tyngre som fångades både på 1940- och 1950-talet, men på den tiden var stora gäddor inget annat än mycket mat.Gäddor på 16, 9 kilo, 18,8 kilo och 19,6 kilo fångades vid novembersikfiske mellan Mörkö och Askö åren 1965 - 1975 av Gunnar Persson och hans medarbetare hos Luftkonditionering i Trosa.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

BBRF
2007-02-06, 07:48

Givetvis bonkat. Att en så gammal abborre dör spelar ingen roll.

oringen
2007-02-06, 11:44
abborre bonk

gädda nja inte haft mage till det, kan inte svar på varför:oj:

Spätta japp bonk bonk

Gös vett inte snygg hade den ju varit i fiske rummet

Ähhh svårt att svara på vet inte varför man tänker som man gör. Konstig det där. Men borde inte men på något sätt värderar man fiskar olika.

moff
2007-02-06, 18:07
Idag -tveklöst!

pedreus
2007-02-06, 22:42
Det är ju glasklart!

Blöder gäddan mycket ja då är det ingen garanti att den överlever=Bonk och en mycket fin trofé!

Men är den i fin kondition efter figten då är det en självklarhet att släppa tillbaka den,tänk att landa fisken kanske vid något annat tillfälle och vem vet man kanske kan puttsa rekordet lite ytterligare:cool3:

ghost
2007-03-06, 03:25
Bonka för att få en plats på hall-of-fame i Napp och nytt? Krångla med matta och säck för detsamma och till och med få en guldnål för besväret? Nej, ett snabbt kort för minnes skull och tillbaka ner i vattnet där hon hör hemma är min melodi.

Szaaz
2007-05-18, 21:53
om jag hade varit i ett sådant läge så hade jag ringt efter tidningen eller vad som hellst och lagt fisken i en stor sump eller dyligt. sen hade jag väntat på dem så det hade kommit med i media osv att jag tagit rekord fisken! hade gjort allt iaf för att få släppa tillbaka den... LEVANDE.

Flygfisken
2007-05-19, 00:06
LOOOOL!!! det var jävligt kul läsning!

palten
2007-05-19, 00:42
bonken direkt, sen skinmontering,sen när man är gammal och grå kan man berätta historien när man fick den för barnbarnen medans man sitter och sippar på en whiskey typ :P

BBRF
2007-05-19, 00:45

Som individ? Givetvis är det en individ, men har du aldrig ihjäl någon fisk? Ser ingen skillnad från fiskens synvinkel att bonka en storgädda eller t ex en strömming. Givetvis skulle en sådan gädda bonkas utan skrupler.

gearfreak
2007-05-23, 00:15
jag fick en gädda på 44 när jag meta i vägkanten

gorgen
2007-10-28, 21:28
Skulle aldrig bonka en så fin gädda, skulle hällre bonka mig själv :D

Klockrent svar!!! :goodwork:

aake
2007-10-30, 16:41
Här hemma i Jämtland gör vi vårt bästa för att hålla nere gäddpopulationen i de sjöar (inte så många glädjande nog) som är drabbade av denna infestation. Men en riktigt stor gädda är å andra sidan den mest betydande predatorn på just gädda så därför bör den få gå tillbaka.

Mvh
aake

PS. Fiskar gädda ofrivilligt vid laxtrolling på Vänern och blir inte heller då glad åt att se den

JohanPiers
2007-10-30, 16:52
Tycker väl att man börjar att gå till överdrift när man anser en fisk vara värd respekt pga att man ser den som en individ. skulle aldrig dra en krok i någon/något jag ser som en individ.

Visst ska man respektera fisken, men individ..Knappast.

Conny
2007-10-30, 17:45
Läste en intervju med Pär Lindberg för något tiotal år sedan. Han fick frågan vilken av hans fångade gäddor som varit störst? Svaret blev 15+ då den bottnat en 15-kilosvåg och sedan åter fått gå tillbaka. Härligt svar av en kille på den tiden digitalvågar inte var i var mans hand och återutsättning inte var helt glasklart. Tycker det skulle vara ganska spännande att ha ett PB på X+ kg någonting.

keldor
2007-10-30, 18:33
Splatt, den hade levt klart, skinmontage nästa. :fisk:

hö nu
2007-10-30, 18:55
De är drömmen :sun: sitta i min fotölj titta på 23,5 kg gädda på vägen komma ihåg när den tog, figten,glädjen allt som jag levde för när jag kunde va ute och fiska! Då i framtiden är jag gammal seg och troligen lite senil:cool2: men en singel malt i handen fisken på vägen då kommer jag f-n att minnas!:winner:

diedose
2007-10-30, 23:40
Den skulle nog få bonken av mig. Och sen skulle den få hamna på min vägg med utrusningen den fångades på.

aake
2007-10-31, 07:32
Ny på detta forum. Jag hade trott att mitt seriösa inlägg i går em skulle väcka opposition. Men icke; glädjande att deltagarna visar sådan tolerans mot avvikande åsikter.
Mvh
aake

ackeliba
2008-03-30, 11:42
Den gäddan skulle få gå tillbaka.