Visa fullständig version : Köpa dragbil
Måste skaffa mej en riktig dragbil. Har inte ens drag på min gamla bmw så är alltid beroende av andra då min båt trailas till fiskeplatsen.
Har varit och tittat på en 98:ans jeep grand cherokee. Fy fan vilken vräkig bil. Det absolut häftigaste jag åkt i. Dessutom en 8:a på 5.2L.
Dyr skatt, dyr bränsle, dyra rep. Men vad gör man inte för att kunna sätta i båten och åka ut och fiska även på de mest jävligaste ställen och även på vintern.
Nån som vet nåt om grand cherooken? Är dom bra?
Måste skaffa mej en riktig dragbil. Har inte ens drag på min gamla bmw så är alltid beroende av andra då min båt trailas till fiskeplatsen.
Har varit och tittat på en 98:ans jeep grand cherokee. Fy fan vilken vräkig bil. Det absolut häftigaste jag åkt i. Dessutom en 8:a på 5.2L.
Dyr skatt, dyr bränsle, dyra rep. Men vad gör man inte för att kunna sätta i båten och åka ut och fiska även på de mest jävligaste ställen och även på vintern.
Vet inget alls om jeepen men jag kan rekommendera Tapsa's artikel om dragbilar i FFA nr.4 2006. Där står en del saker som jag inte visste, t.ex. att automatlåda är att rekomendera om bilen saknar lågväxel.
Pikopath
2006-09-21, 00:23
Nissan King Cab! Hands down!
Min bruker øitt under 1 liter diesel på mila, litt over med båten på henger bak.
Kanskje inte noen luxuaryride, men så er den et arbeidsjern av dimensjoner.
Michael
Da_Moose
2006-09-21, 00:37
Vad har du för båt? Hur tung är den egentligen?
Jag skulle inte rekommendera en Jeep med V8, inte med dagens soppapriser.
Själv har jag en liten båt på ett vanligt släp. SOm bil har jag en VW Bora TDI 4-motion kombi. 130 HK diesel och Haldex 4-hjulsdrift. Inte den högsta markfrigången men den drar lite diesel, har kört den med släp på under 0,6 liter/mil som lägst.
Har du en tyngre båt kanske du skulle kolla på en Subaru med lågväxel och 4-hjulsdrift.
Grand Cherokee är en bil för staden, i första hand byggd för fruar som vill åka bekvämt och se ner på andra i trafiken. De tål inte vatten över bakhjulslagren, inte ens sötvatten. Transmissionen, transferlådan i synnerhet, tål inte de ryck och knyck maskinen lätt kan ge och när något går sönder kostar delarna en förmögenhet. Karosserna tillhör de lättrostade. Men det är klart att till rätt peng så... :D
Hej!
En Cherokke skulle jag inte vilja även om de kastade den efter mig!
Plastigt och kexigt känns allt i dem. Oekonomiska också.
Om man söker en drag/fiskebil som man även kan använda till vardags blir det lätt en Subaru Legacy.
Visst de känns lite plastiga de med men man betalar inte lika mycket för en sån. Nackdelen är att de tidiga modellerna rostar som f-n. En -95:a som är rostfri och gått runt 20k får man för runt 20k och då har man en skitbra slit o släng bil.
//Cole
Giganticsalmon
2006-09-21, 09:52
Tjänstevikten på Cherokeen ligger på över 2ton, behövs inte mycket till båt och trailer innan man överstiger 3ton. Då måste man ha lastbilskort för att få köra.
Polaren kör omkring med en Subaru Legacy -97 med 1800 kg båt efter, med lågväxeln så är det en helt otroligt bra dragbil, dessutom jävligt bra komfort i bilen och bra kvalité.
Tjänstevikten på Cherokeen ligger på över 2ton, behövs inte mycket till båt och trailer innan man överstiger 3ton. Då måste man ha lastbilskort för att få köra.
3.5 ton är gränsen för totalvikten om man har B-kort. Man kan säga att trailar över 750 kilo som regel går bort om har bilar typ Cherokee eller Explorer.
Har man BE-kort så får man hänga på det mesta. E är för tungt släp, C-kort(lastbil) är ointressant i det här fallet.
Alessandro
2006-09-21, 11:21
Nån som har erfarenhet av Citroën C5 att dra båtsläp med?
Det skulle nog vara mitt val om jag skulle skaffa dragbil.
Da_Moose
2006-09-21, 12:02
Nån som har erfarenhet av Citroën C5 att dra båtsläp med?
Det skulle nog vara mitt val om jag skulle skaffa dragbil.
Citroën C5 är ju enbart framhjulsdriven, kan vara dåligt om man har en tung båt och lite sämre ramp att sjösätta ifrån. Blir det för lite tryck på framhjulen är det lätt att de börjar spinna.
Vet man om att man skall dra mycket så är en 4-hjulsdriven bil det bästa. Men sen så har ju de flesta personbilar en maxgräns på att dra 1500 kg med B-körkort, många har t.o.m. mindre då många lite större bilar(storlek V70) börjar ha en totalvikt över 2000 kg.
Citroën C5 är ju enbart framhjulsdriven, kan vara dåligt om man har en tung båt och lite sämre ramp att sjösätta ifrån. Blir det för lite tryck på framhjulen är det lätt att de börjar spinna.
Vet man om att man skall dra mycket så är en 4-hjulsdriven bil det bästa. Men sen så har ju de flesta personbilar en maxgräns på att dra 1500 kg med B-körkort, många har t.o.m. mindre då många lite större bilar(storlek V70) börjar ha en totalvikt över 2000 kg.
Det är här som Subaru Legacy verkligen blir en vinnare, dom är dessutom jävlig kul bilar att leka med på vintern, har mycket bra vägegenskaper!
Toyota 4 Runner e mitt tips, kör en själv. (Kunde inte vart nöjdare)
big catch
2006-09-21, 13:04
jag har en volvo v 50 t5 awd den är helt överlägsen med sin låga vikt och starka motor
Alessandro
2006-09-21, 13:30
Förviss, men hydrauliken i fjädringen gör att den inte är lika nedlastad av ett
båtsläp som en framhjulsdriven bil med traditionell fjädring.
På slät väg går C5 väldigt bra att dra släp med, inget gung eller något sånt, i ramp vet jag inte...
Pikeless
2006-09-21, 16:36
Audi A6 Avant 2.8 Quattro, om man vill ha bra grejor till en lite lägre kostnad. Man får ju en hyfsat fin för runt 40 - 50 tusen som håller ett bra tag att dra tung båt med. Får dra 1900kg med E-kort...
:)
Flodebanan
2006-09-21, 16:53
jag har en volvo v 50 t5 awd den är helt överlägsen med sin låga vikt och starka motor
Helt överlägsen är väl lite att ta i med då Volvo inte direkt har en "helt överlägsen" AWD :) Men att den duger gott tvivlar jag inte en sek på.)
Rosa Pantern
2006-09-21, 16:54
En volvo xc70 nya eller gamla modellen. har lite högre markfrigång än en vanlig volvo och har bra komfort. 2,5T (lättrycksturbo) är att föredra, är ganska snål på bränslet med tung vagn och har bra med kraft + att den är mycket billigare att försäkra än en T5. finns från 70 000:- och uppåt
3.5 ton är gränsen för totalvikten om man har B-kort. Man kan säga att trailar över 750 kilo som regel går bort om har bilar typ Cherokee eller Explorer.
Har man BE-kort så får man hänga på det mesta. E är för tungt släp, C-kort(lastbil) är ointressant i det här fallet.
Min trailer är en brenderup brutto1000kg. Båt ryds camping 580 kg + motor tot.vikt ca 690kg. Den får jag väl dra med en cherokee om 3,5 ton är gränsen för totalvikten för B eller hur?
Alla ni som rekomenderar riskokare alltså jag fattar inte hur ni kan föredra en japansk plastig plojbil framför en rejält byggd lyxutrustad amerikansk bil med mullrande v:8. Man får ju en toppfin runt 96 för 50000. Snacka om mycke bil för pengarna. Billiga reservdelar är det och lättmekade är dom också, om man nu bortser från drivlinan som är ett helvete om den brakar. Inbillar mej dock inte att det skulle va billigare till en japs.
Cherokeen med åttan drar runt 1.3 - 1,5 om man är gasglad. Skatten kostar 2700 kr per år. Helförsäkring på mej (26 år mindre norrländsk ort) kostar 4300 per år. (Observera försäkringskostnaden) det är inte ens 300 kr i mån på mej som är så pass ung.
Det blir en grand cherokee oavsett vad ni säger :nojd:
men så är jag ju usa-frälst också.. :cheers:
Kul föresten att det vart ett sånt här drag i den här tråden. Kom igen nu. Nån måste väl ändå hålla med mej om att grand cherokeen är en kalasbil. ;)
Ja kan man ta den förbrukningen så är det säkert en bra bil att dra runt båtar med, känns väl kanske lite överdrivet till en så liten båt, jag har mullrande V8 (Cheva 350) i båten men det är inte så jävla speciellt...
Lycka till...
Ja kan man ta den förbrukningen så är det säkert en bra bil att dra runt båtar med, känns väl kanske lite överdrivet till en så liten båt, jag har mullrande V8 (Cheva 350) i båten men det är inte så jävla speciellt...
Lycka till...
jag är ju raggare så jag lär ju ha en v8:a... :cool3:
Flodebanan
2006-09-21, 21:28
En volvo xc70 nya eller gamla modellen. har lite högre markfrigång än en vanlig volvo och har bra komfort. 2,5T (lättrycksturbo) är att föredra, är ganska snål på bränslet med tung vagn och har bra med kraft + att den är mycket billigare att försäkra än en T5. finns från 70 000:- och uppåt
Är det inte lite prob med 4WD på den gamla V70;n ? Viskokopplingen(?) som inte är helt bra har jag för mig.
Måste slå ett slag för att en lågväxel måste vara bra att ha när det är dags att dra ut på riktigt dåliga vägar och kanske vid sjösättningen ? Det är ngt Volvo saknar och man får åka på tomgången, och ligga och dumpa kopplingen med jämna mellanrum för att inte studsa sönder :) Men sedan är det ju just en stadsbil och ingen terrängbil :)
Da_Moose
2006-09-21, 21:38
Min trailer är en brenderup brutto1000kg. Båt ryds camping 580 kg + motor tot.vikt ca 690kg. Den får jag väl dra med en cherokee om 3,5 ton är gränsen för totalvikten för B eller hur?
Alla ni som rekomenderar riskokare alltså jag fattar inte hur ni kan föredra en japansk plastig plojbil framför en rejält byggd lyxutrustad amerikansk bil med mullrande v:8. Man får ju en toppfin runt 96 för 50000. Snacka om mycke bil för pengarna. Billiga reservdelar är det och lättmekade är dom också, om man nu bortser från drivlinan som är ett helvete om den brakar. Inbillar mej dock inte att det skulle va billigare till en japs.
Cherokeen med åttan drar runt 1.3 - 1,5 om man är gasglad. Skatten kostar 2700 kr per år. Helförsäkring på mej (26 år mindre norrländsk ort) kostar 4300 per år. (Observera försäkringskostnaden) det är inte ens 300 kr i mån på mej som är så pass ung.
Kul föresten att det vart ett sånt här drag i den här tråden. Kom igen nu. Nån måste väl ändå hålla med mej om att grand cherokeen är en kalasbil. ;)
Tveksamt om du får dra ett släp med totalvikt på 1000 kg med en Cherokee, totalvikten på bilen får ju då inte vara mer än 2500 kg.
Totalvikten på bilen + totalvikten på släpet får ju inte överstiga 3500 kg.
Flodebanan : :appl:
jojon80 :
Då e det klart du ska tjacka en dirkekt ! Du kommer garanterat inte att bli missnöjd. Fick jag välja så körde jag ju självklart hellre 8:a än 6:a, men nu har jag en 6:a och den ska rulla tills den självdör ! (+30000 flawless)
Nästa blir nog en cheva dock :cool3:
Da_Moose
2006-09-21, 21:46
Är det inte lite prob med 4WD på den gamla V70;n ? Viskokopplingen(?) som inte är helt bra har jag för mig.
Måste slå ett slag för att en lågväxel måste vara bra att ha när det är dags att dra ut på riktigt dåliga vägar och kanske vid sjösättningen ? Det är ngt Volvo saknar och man får åka på tomgången, och ligga och dumpa kopplingen med jämna mellanrum för att inte studsa sönder :) Men sedan är det ju just en stadsbil och ingen terrängbil :)
Viskokopplingen på den gamla V70 var ingen höjdare. Det är t.o.m. så att om man bytte ett däck vid punktering till ett nytt så kunde hela viskokopplingen braka ihop. Det blir ju en liten skillnad i omkretsen på däcken och de rullar alltså oliak fort vilket gör att kopplingen kunde braka.
Har läst en artikel om detta för en massa år sedan. En gubbe som lämnat in bilen vid punka på en volvo-verkstad och de bytte 1 däck utan att tänka på följderna.
Avsaknaden av lågväxel är definitivt ett problem om man kör på dåliga och guppiga vägar eller om rampen är helkass.
Jag drog upp min gamla båt, totalvikt på släp närmare 1500 kg, på en riktigt brant och lång ramp en gång med min gamla bil, VW Bora V5 - 150 HK.
Motorn på den bilen är ju stark men växellådan på 1án var inte tillräckligt låg för att orka dra upp fanskapet ordentligt. Motorn började staka sig och dog, man fick ligga och trycka ner kopplingen lite när man körde för att få varv på motorn. Den kopplingen blev rejält glasserad, gissa om det luktade hallontårta när man klev ur bilen?
totalvikt på en grand cherokee är 2430kg. trailern har brutto 1000kg. med det menas väl att jag inte får lasta en båt som tillsammans med trailern får väga mer än ett ton. Då är det väl lugnt? eller?
totalvikt på en grand cherokee är 2430kg. trailern har brutto 1000kg. med det menas väl att jag inte får lasta en båt som tillsammans med trailern får väga mer än ett ton. Då är det väl lugnt? eller?
Jo, om din totalviktsuppgift på Cherokeen stämmer så är det lugnt.
Rosa Pantern
2006-09-21, 23:00
Jo 4wd på xc70 är ju inte den bästa men den är bättre än inget. xc70 klarar utan problem dålig väg så länge det inte lutar som fan, sen tycker jag ramper för sjösättning sällan är riktigt dåliga. Men ska man ha en bil som klarar överjävliga vägar och ramper så måste det vara en bil med lågväxel.
suzuki grand vitara är en billig bil med lågväxel och erkänd bra 4wd och tar sig fram bra i dåligt väglag. Den stora utmaningen är att hitta en rostfri sådan, hittar man en är det bara att lämna in den för rostskyddning och hoppas på det bästa :nojd:
Giganticsalmon
2006-09-22, 00:10
3500kg ska det givetvis vara, fel av mig. Alla begrepp reds ut på vägverkets hemsida.
Kan meddela att det blev köp av en Jeep Cherokee i går. en kalasfin 97:a Är så fantastiskt nöjd med bilen hittills. Den ligger visserligen på 1,5 liter milen men tvivlar på att den kommer att att dra ngt mer med ett släp på 1 ton efter med den starka motorn. Har inte prövat att traila med den än. Men till veckan så... :nojd:
Toyota LC, bra markfrigång, hög-låg samt 4wd samt en stark 6a på dryga 180hk
Kan meddela att det blev köp av en Jeep Cherokee i går. en kalasfin 97:a Är så fantastiskt nöjd med bilen hittills. Den ligger visserligen på 1,5 liter milen men tvivlar på att den kommer att att dra ngt mer med ett släp på 1 ton efter med den starka motorn. Har inte prövat att traila med den än. Men till veckan så... :nojd:
Jojon låt oss veta bränsleförbrukningen med Cherokeen EFTER att du kopplat på släpet kan tänka mej det blev en liten "surprice" kanske!
Håll oss inte ovetande!
Flodebanan
2006-09-29, 22:38
Jojon låt oss veta bränsleförbrukningen med Cherokeen EFTER att du kopplat på släpet kan tänka mej det blev en liten "surprice" kanske!
Håll oss inte ovetande!
Precis :) Trodde inte Lindern skulle rubba förbrukningen alls på Volvon, men ack så fel jag hade.
Håll oss inte ovetande!
kommer med rapport.. jag lovar :D
Audi A6 Avant 2.8 Quattro, om man vill ha bra grejor till en lite lägre kostnad. Man får ju en hyfsat fin för runt 40 - 50 tusen som håller ett bra tag att dra tung båt med. Får dra 1900kg med E-kort...
:)
Mkt intressant tråd, fortsätter gärna på denna då jag håller på att leta efter en bra dragbil helst med 4wd då rampen jag använder, stångån i Linköping, är rent ut sagt helkass men även för att underlätta ramptagning tidig och sen säsong med snö och blöta löv etc. Har just nu en ganska lätt båt/kärra men en vacker dag så....
Har ni några förslag erfarenheter/synpunkter att dela med er av vid val av 4WD?
Prisklass bör ligga mellan 80-120"
Bilen ska även andvändas till vardags med resten av familjen(4 pesr) så bensinförbrukning är ej helt ointressant!
Är nyfiken på Audi A6/A4quattro modellerna, någon som har erfarenheter av dessa? Driftskostnader vid normalkörning, servicekostnader, driftsäkerhet etc.
De har ju varit med i matchen ett tag så tekniken borde ju vara väl beprövad.
Subarus modeller är annars klart intressanta med "hillholder" på vxl-lådan mm men de modeller jag kikat på är än så länge för dyra.
Angående Volvos AWD, f.o.m vilken årsmodell har de bytt ut drivlinan mot en som ej är känslig för däckslitaget? Är detta något som kan finnas på andra märken som Audi m.fl?
Tips motages tacksamt!!
Subarus lågväxel är guld värd, med den kan du ta upp båten var du vill.
nästan alla 4wd är känsliga för att däcken är lika höga.kört subaru och dom är det. en kompis växellåda rasade för att han hade olika däck på.dom på gummiverkstan "lurade" honom och sa att man kan ha olika dimension på däcken typ 185r x 14 fram 195r x14 bak, men det går inte. enkvist
Mkt intressant tråd, fortsätter gärna på denna då jag håller på att leta efter en bra dragbil helst med 4wd då rampen jag använder, stångån i Linköping, är rent ut sagt helkass men även för att underlätta ramptagning tidig och sen säsong med snö och blöta löv etc. Har just nu en ganska lätt båt/kärra men en vacker dag så....
Har ni några förslag erfarenheter/synpunkter att dela med er av vid val av 4WD?
Prisklass bör ligga mellan 80-120"
Bilen ska även andvändas till vardags med resten av familjen(4 pesr) så bensinförbrukning är ej helt ointressant!
Är nyfiken på Audi A6/A4quattro modellerna, någon som har erfarenheter av dessa? Driftskostnader vid normalkörning, servicekostnader, driftsäkerhet etc.
De har ju varit med i matchen ett tag så tekniken borde ju vara väl beprövad.
Subarus modeller är annars klart intressanta med "hillholder" på vxl-lådan mm men de modeller jag kikat på är än så länge för dyra.
Angående Volvos AWD, f.o.m vilken årsmodell har de bytt ut drivlinan mot en som ej är känslig för däckslitaget? Är detta något som kan finnas på andra märken som Audi m.fl?
Tips motages tacksamt!!
Jag vill minnas att jag har läst rätt nyligen om däckproblemet, kan säga att även Audi mfl dras med det. Inte direkt något som informeras om när man köper ny bil.. Var en olycklig RS4a ägare som fick hosta upp 50k sek efter en rasad fördelningslåda, till följd av ett däckbyte..
Mer finns att läsa här. http://www.zatzy.com/showthread.php?t=276570&highlight=f%F6rdelningsl%E5da
Åkte förut 245 och upplevde en sanslös bränsleförbrukning, lätt över 2 liter milen me båt efter, skert 2,5...
Åker nu en Audi a4 1,9tdi quattro (permanent 4wd). Skitfin dragbil! Tagit mig upp i ramper jag tidigare trodde var omöjliga, framförallt greppet i isiga ramper är sanslöst. Ligger på ungefär 0,6 utan släp och strax under litern med båten efter (ungefär 1300kilo).
Ska nog skicka in ett trimchip i den snart, blir helt enorm skillnad i 1,9tdi med chip i!
Däckgrejen blev jag varnad för, så jag fick köpa nya däck runt om, tydligen skitfarligt att köra olika däck på en 4wd bil.
Angående Volvos AWD, f.o.m vilken årsmodell har de bytt ut drivlinan mot en som ej är känslig för däckslitaget?
Volvo XC70 fr. o. m. årsmodell 2004 har haldex istället för visko.
Den med diesel-D5:an vore smaskens!
Men om man har BE-kort är ju en Nissan King Cab att föredra. Helt grym dragbil!
Jag trailade en 1,8 tons båt efter en sådan i höstas. Inga problem!
Det är inte helt utan grund som de flesta båthandlare använder sig av King Cab,..
team char
2007-01-06, 15:26
Tips motages tacksamt!!
mellan -02 och -03 bytte dom till haldex och den är bättre men man ska vara försiktig med bilar som har någon typ av Viskokoppling dom är känsliga för däck slitage.
mellan -02 och -03 bytte dom till haldex och den är bättre men man ska vara försiktig med bilar som har någon typ av Viskokoppling dom är känsliga för däck slitage.
"team char" har helt rätt. Volvo har Haldex f.o.m -03.
Passat diesel med 4WD kör en annan kompis omkring med och har ofta en Flipper 620 som väger ca 1800 kg med släp efter bilen och den går perfekt.
Han jag känner som kör Subaru har en Legacy -97 med 2,5 litersmotor och en Forrester -05 och båda är kanonfina att dra omkring hans Drago 640 med, han drog även upp svärföräldrarnas Sea Ray 25 fotare med Legacyn och det såg fan inte klokt ut.
Flodebanan
2007-01-06, 16:50
"team char" har helt rätt. Volvo har Haldex f.o.m -03.
Precis!
Sedan kan man för tydlighetens skulle säga att årsmodell -03 tillverkades år -02 så det är fom år 2002 och årsmodell 2003 dom har Haldex.
Kanske inte är så på alla 03;or men våran gamla 03;a hade Haldex och var tillverkad 2002.
Kör V70N 01 2.4T 200HK + chip ca 285hk funkar fint bara man planerar sin körning med att ta sej fram osv
Flodebanan
2007-01-06, 17:24
Kör V70N 01 2.4T 200HK + chip ca 285hk funkar fint bara man planerar sin körning med att ta sej fram osv
Är väl snarare vridet och dess kurva som är intressant i denna tråden?
Alessandro
2007-01-06, 17:31
För dom som står ut med stötig fjädring, http://www.ubbo.se/docs/Lada_Niva.pdf
funkar fint bara man planerar sin körning
Det är just som är gejen med en bra dragbil - man behöver inte planera och ha sig. Det är ju bara att tuta å köra...
Annars kan man ju säga att en Citroen är en bra drag bil, eller hur Alessandro? ;)
Eller varför inte säga att en Fiat 600 är en bra dragbil, bara man planerar sin körning?
http://www.philseed.com/images/fiat-600-d.jpg
Alessandro
2007-01-06, 17:44
Zeke, har du provdragit något med en BX, CX, C5, C6, DS/ID, GS/GSA, SM, Xantia eller XM?
Nej, tror inte det, farbror stålfjäder... :cool1:
Zeke, har du provdragit något med en BX, CX, C5, C6, DS/ID, GS/GSA, SM, Xantia eller XM?
Nej, tror inte det, farbror stålfjäder... :cool1:
Helt riktigt Alex! Jag skulle inte ens våga sätta mig i dessa styggelser! :blah:
Alessandro
2007-01-06, 18:12
Sen finns det regler också, Zeke, läs denna skylt med regler som gällde förut
http://www.edwebproject.org/asiapics/tuolsleng.rules.jpg
:radd:
Aaaah! Alex, det är uppenbart att endast (av La France) förtyckta nordafrikaner och Gutar som åker dylika åbäken, till vämjelse för alla skönhetsälskare och förfasan för dem som uppskattar väl fungerande teknik.
Hagenhammer
2007-01-06, 20:21
http://youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc&mode=related&search=
Jo de hadde en held del problem med AWD programmet de anvande, vet inte nus en igen om de kom med nytt eller inte.
Nå jojon har du några bränsle kostnader att redovisa för påkopplad Grand Cherokee?
Gillar den också speciellt de senare årsmodellerna tro inte något annat men strax under går min gräns för vad jag är beredd att spendera på den här idiothobbyn!
Kan tillägga att min välhållna Volvo 940 turbo vill ha 0,5 liter milen mer när min lätta kärra och båt hängs på trots detta slutar bränsleförbrukningen vid ca 1,25 milen vid jämn fart och kärran bak :D
Jo de hadde en held del problem med AWD programmet de anvande, vet inte nus en igen om de kom med nytt eller inte.
Något övertygande måste jag säga!
Tusan nu måste man ha koreansk riskokare längst fram också, förr räckte det med japansk båtmotor....
Dock Volvo V70XC är en tydligen 4WD dålig DRÖMMASKIN! trots allt sjösätter man inte varenda dag om så blev det nog en Massey Ferguson traktor.
_StoraLe_
2007-01-06, 20:59
Pappa har en Volvo XC 70 -04 till salu! hehe!
Flodebanan
2007-01-06, 21:02
Det är med den gamla VISKOsystemet. D.v.s årsmodell 2002 eller tidigare.
Nya bilarna har som sagt Haldex och funkar mkt bättre, mkt möjligt att Subarun fortfarande är bättre.
Pappa har en Volvo XC 70 -04 till salu! hehe!
Pappa din är tydligen en bortskämd figur säljer bilar som knappt är inkörda, mina objekt brukar ha 20000 mil på nacken de går bäst då!!!!
_StoraLe_
2007-01-06, 21:05
Pappa din är tydligen en bortskämd figur säljer bilar som knappt är inkörda, mina objekt brukar ha 20000 mil på nacken de går bäst då!!!!
det är en firmabil .. han är takläggare så den har gått ca 16000 mil! :winner:
16000 mil sen 04 hur hinner han lägga tak?
Låter mer som han är taxiåkare!
Flodebanan
2007-01-06, 21:10
Han kanske är fiskare, en specimensnubbe jag snackar med ibland påstår att han körde 10 000mil förra året :)
_StoraLe_
2007-01-06, 21:11
Jo just de, glömde säga att kör svarttaxi på kvällarna! :D
Stefannilsson73
2007-01-06, 21:30
amerikanskt går säkert bra!
En släkting till mig kör en cherokee med diesel i, fyrhjulsdrift, stora hjul, hög/låg växel osv göra den till en perfekt dragbil. Eftersom han mer än sällan kör med mer än en passagerare är den lastbilsreggad (ca 2500/år i skatt mot 6930 kr för bilreggad) . Kollade på www.vv.se och med b-kort får den dra 1270 kg. Vet ej om detta kan skilja på olika bilar.
Diesel tar visserligen bort "V8-mullret" och de är ju inte någon ferrari direkt.
Diesel samt lastbilsreggning gör att pengarna kan läggas på fiskeprylar istället för att förse staten med en massa skattekronor :appl: :appl: .
En snabb koll på blocket visar att de just nu finns över 80 st till salu från 35000 och uppåt.
lycka till!!!
Pikeless
2007-01-06, 21:36
http://www.blocket.se/li?q=avant+2.8+quattro&ca=23_11_s&c=4&w=3&ps=&pe=&rs=&re=&ms=&me=&gb=&fu=
Så ska jag handla när min gamla SAAB dör, om jag inte vinner på lotto innan då så klart!
;)
En snabb koll på blocket visar att de just nu finns över 80 st till salu från 35000 och uppåt.
Kanske finns ett skäl........................ :D
Pikeless
2007-01-06, 22:01
Säkert lika smart & ekonomiskt som att åka gamla Optimax snurror!
:D
Näää fy mig, tänk först skriv sen! :nej:
;)
Flodebanan
2007-01-06, 22:03
Håller med dig :) Erkänt "bra" modeller och bilar ligger ofta inte ute så länge.
Sedan finns det faktiskt MÅNGA som skiter i att ta bort annonsen och då blir resultatet väldigt missvisande.
Nåja finns ett trick billigt från Biltema att göra värsta sophögen till en utmärkt dra upp ur sjön bil kallas snökedjor lite jobb visst men det funkar dock kanske inte på glansis direkt men då får alla problem....
Jag köpte en 100 Quattro avant för några månader sedan
och den fungerar kanon om man bortser från förbrukningen, drar 1,5 vid blandad körning, har inte vågat kolla vad den drar med båten bak. Som tur är så använder jag den nästan bara som fiskebil. Motorn är 2,6:an på 150hk. Den väger runt 1700 så någon raket är den inte (är van med lagomt chippad Saab 9000 Aero) annars fungerar den kanon som fiskebil, inga problem med branta leriga naturbranter eller isiga betongramper.Med diffen i så går den nästan överallt, hittade en riktigt vidrig väg där jag testade den och det fungerade galant.
Imorgon blir det gäddmete!!
//Cole
Säkert lika smart & ekonomiskt som att åka gamla Optimax snurror!
:D
Näää fy mig, tänk först skriv sen! :nej:
;)
Pikeless tror du missuppfattade min qoute.
Själv gjorde jag mej av med min explorer jeep,stötig som fan å drog en helsikes massa soppa.
Har nu inhandlat en cevrolet transport v6,tror faktiskt att jag får dra mer med
den än med jeepen.Fantastisk komfort å plats för 7 pers.
dunderlätt å slänga ut de två sista sätena så har man en djävulsk massa
utrymme för spön,overaller å allt skit det ska släpas på.
Sist men inte minst.....den drar under litern om man kör snällt.
Har dessutom satt på en takbox som jag ska göra fästen till spöna på.
Ordning å reda....... .storlax på freda!!!
Själv gjorde jag mej av med min explorer jeep,stötig som fan å drog en helsikes massa soppa.
Har nu inhandlat en cevrolet transport v6,tror faktiskt att jag får dra mer med
den än med jeepen.Fantastisk komfort å plats för 7 pers.
dunderlätt å slänga ut de två sista sätena så har man en djävulsk massa
utrymme för spön,overaller å allt skit det ska släpas på.
Sist men inte minst.....den drar under litern om man kör snällt.
Har dessutom satt på en takbox som jag ska göra fästen till spöna på.
Ordning å reda........storlax på freda!!!
Du kanske får dra mer med B-kort, men det är knappast en bättre dragbil. Den är ju inte fyrhjulsdriven och har inte samma motorstyrka som en Explorer. F.ö är nyare Explorer inte speciellt stötiga och finns dessutom som 7 sitsiga. Men bensin drar dom...
Något övertygande måste jag säga!
Tusan nu måste man ha koreansk riskokare längst fram också, förr räckte det med japansk båtmotor....
Dock Volvo V70XC är en tydligen 4WD dålig DRÖMMASKIN! trots allt sjösätter man inte varenda dag om så blev det nog en Massey Ferguson traktor.
Jaha.. klar fördel Subaru, tyvärr så laggade filmen där Audi ställs mot Volvo-Subaru,får kolla den senare.
Har kollat en del länkar angående Qattro och däckslitage, problemet är tydigen inget specifikt för Audi, de flesta använder liknande teknik med "riktig" och användbar 4wd så vikten av att kontrollera däcken finns hos alla.
Sen finns det en väldans massa meningar om hur stor differens man ska tolerera utan att riskera haveri på fördelningslådor mm även hos återförsäljarna så frågan är vilka uppgifter man ska gå på, kan bli dyrt hur man än gör........
Ni som åker 4wd idag, hur ofta kollar ni slitage/ hur pass "ojämt" har slitaget varit innan ni har bytt. Någon som råkat ut för haveri?
(I de fall det finns en spec. i serviceböcker så borde det vara klart hur man ska agera)
//Roxen
Sommardäcken byter jag alltid alla fyra på en gång då de är slut samtidigt. Vinterdäcken byter jag ena hjulparet varje vinter, vid punktering har jag bytt till ett nytt om däckena är fräscha eller bättre begagnat om de är slitna, Har aldrig kollat så att diametern stämmer och min gamla slitvarg Mazda 626 HGV 4WD har klarat sig en bit över 30.000mil ivf.
Enda nackdelen med den gamla skrothögen är att den inte har lågväxel och det kan göra det lite krångligt att ta sig upp i branta och isiga/leriga (natur)ramper(har alltid gått än sålänge). Har "plogat" mig fram i 40cm snö med den utan att jag varit nära att fastna(inte med släp).
Nästa dragare blir troligen en Subaru Legacy, har provdragit/lekt med sådana och de känns lika bra som mazdan men med fördelen av att ha lågväxel. :sun:
Jonas 37
2007-01-07, 15:12
Vilka skitbilar ni pratar om.Tacka vet jag min förra dragbil en Ford fiesta 1.1L.
Hade en Crescent 410 och en bromasad brenderup 500.En gång kom jag till stor backe på E18 plötsligt så sjönk hastigheten till ca 40km/h.Vad kan det bero på? Var ju en motor på 1.1L + 55hk i motorn.
Sitter här och älskar min subaru impreza, konstant fyrhjulsdrift, hög och lågväxel. Min pärla! Dessvärre har jag inget att dra med den :( Tur jag vet vors Da_Moose bor så jag kan fara dit och knycka gulafaran! :)
http://bolaget.de/tjuven.jpg
Såhär kommer det se ut när jag stulit robbans bil och gömt mig i skogen.
Abelsson
2007-01-07, 17:50
Har erfarenhet av tre stycken quattro bilar.. Sålde min sista för ca 14 dagar sen..
Har nu lovat mig själv att aldrig köpa Audi igen.
No1 2,2 Q Stora elproblem, DYRT.
No2 2.8 Q Avant Förbrännde olja värre än en gammal 142:a. Slirande automat låda.Dessutom mysko vattenlekage som ingen verkstad lyckades hitta orsaken till. (vatten in i kupen) Lämnade tillbaka bilen till firman och förlorade 10% på inköpspriset.
No3 2.8 (30v) Q Avant. Slirande automat låda. (vid kall olja) Problem med startspärr och nycklar (dyrt). Och bakre bromsoken på dessa bilar ska vi bara inte snacka om.. Kräver renovering varje år.. Slitdelar så som skivor belägg, och spec det beryktade "quattrostagen" är förhållandevus klart dyrare än till medelbilen.
Dom två senaste bilarna hadde ingen vacumstyrd diff, Rätt kass framkomlighet.
Min gamla sierrakombi med 4x4 däremot är heelt fantastisk på att buffla sig fram.. Det bästa är att man inte behöver vara rädd om en sånn bil. Ta det emot så blundar och gasar man.. Fantastiskt kul.. Fords 4x4 lina från 89-96 är dessutom riktigt stryktålig. (scorpio kan ha hafft samma drivlina tidigare).
Tyvär är dessa bilar inga skönheter, och kanske inte så kul "vardagsbil" Men till "fiskebil" är dom kanon.. billiga delar, och lättmekat. Fungerar även som plogbil när man inte orkar skotta, tro mig... :D
Numera åker jag stor amerikansk skåpbil med v8 istället för audi.. :headbang: :winner:
//Abel
Eftersom det verkar finnas hur mycket kulor som helst här. En Hummar vore väl på sin plats direkt. För den ekonomiske är en 945 Volvo (kör själv) det smartaste. Allt framhjulsdrivet måste fetbort direkt. Hela framvagnen kan lyftas vid trailning om det sluttar en del. Eftersom trailern trycker ner bakvagnen och drivningen försvinner. Har själv råkat bara vid vanlig körning på vintern med släp i en uppförsbacke. Hade ett helvete att ta mig fram i allt som sluttade.
Alessandro
2007-01-07, 18:23
Gunnar, som sagt framhjulsdrivet med gasfjädring är en helt annan sak än stålfjädrat.
Flodebanan
2007-01-07, 18:30
Eftersom det verkar finnas hur mycket kulor som helst här. En Hummar vore väl på sin plats direkt. För den ekonomiske är en 945 Volvo (kör själv) det smartaste. Allt framhjulsdrivet måste fetbort direkt. Hela framvagnen kan lyftas vid trailning om det sluttar en del. Eftersom trailern trycker ner bakvagnen och drivningen försvinner. Har själv råkat bara vid vanlig körning på vintern med släp i en uppförsbacke. Hade ett helvete att ta mig fram i allt som sluttade.
Håller med dig elanen! 945;an verkar vara det mest prisvärda, driftsäkra och mest ekonomiska man kan haka båttrailern på.
Abelsson
2007-01-07, 18:34
Framhjulsdrivet är helt uteslutet , även om jag bara ska använda bilen till att köpa mjölk med..
Den enda fördelen med fwd är den billigare produktionskostnaderna hos fabrikörerna..
Måste vara Krister Glenning som är orsaken till denna fwd hysteri. FYY Krister, även om du har propagerat för sista gången.
//Abel
Ja 945 men också 745 är riktigt bra att dra med och förhållandevis billiga att reparera. 745:an tycker jag tar sig fram lite bättre (kan iofs vara så att min körstil passar 745:an bättre?). Så vill man inte lägga någon extra tusenlapp på 4WD så är det dugliga alternativ.
Köp en gammal 245 med diffad bakaxel och ha den som en dirty fiskebil. Klockrent !
Jag hade förut en Toyota Tercel 4WD som extrabil och den var helt under bar i sin enkelhet, den gick verkligen att "fulköra" med utan att man brydde sig om att stenar och annat elände slog i. Går att köra i riktigt eländig terräng. Klarar dock inte dra så tunga lass, men Linder och annat sådant lite lättare klara den galant.
Den bilen är nog bland det fulaste som tillverkats!(det gillade jag) :D
Allesandro, det hjälper inte vad du har för fjädrar. En släp trycker upp framvagnen hur som helst. Framhjulsdrift är kasst på många sätt. Sliter däck, dyra drivknutar och arbete, och trånga motorrum. Är billigt att tillverka, är egentligen den stora vitsen. I med skiten i fram bara.
En 245:a som jag ägde var ännu bättre på vintern och att dra släp. 745 är ju i grunden en 945:a. Så det är ju en lika bra kärra. Sen handlar det ju om hur stor båt man ska dra och vad som krävs att få ner och upp den ur sjön säkert.
Flodebanan
2007-01-07, 20:30
Allesandro, det hjälper inte vad du har för fjädrar. En släp trycker upp framvagnen hur som helst. Framhjulsdrift är kasst på många sätt. Sliter däck, dyra drivknutar och arbete, och trånga motorrum. Är billigt att tillverka, är egentligen den stora vitsen. I med skiten i fram bara.
En 245:a som jag ägde var ännu bättre på vintern och att dra släp. 745 är ju i grunden en 945:a. Så det är ju en lika bra kärra. Sen handlar det ju om hur stor båt man ska dra och vad som krävs att få ner och upp den ur sjön säkert.
Jag kan ha fel, men i våran bil finns det ngt som heter "Automatisk Nivåreglering", eller ngt i den stilen. Är inte det delvis för att häva just ett sådant fenomen ? Eller är det bara för tunga laster i kofferten?
Kanske kan finnas även på framhjulsdrivna bilar?
Abelsson
2007-01-07, 20:31
Finns många enligt mig bra "fiskebilar" på blocket för tillfället.
http://www.blocket.se/vi/9760511.htm?ca=18_s
http://www.blocket.se/vi/10275786.htm?ca=18_s
http://www.blocket.se/vi/10464455.htm?ca=18_s
http://www.blocket.se/vi/10462721.htm?ca=18_s
http://www.blocket.se/vi/10139871.htm?ca=18_s
http://www.blocket.se/vi/10282909.htm?ca=18_s
http://www.blocket.se/vi/10444215.htm?ca=18_s
http://www.blocket.se/vi/10451227.htm?ca=18_s
Jag kan ha fel, men i våran bil finns det ngt som heter "Automatisk Nivåreglering", eller ngt i den stilen. Är inte det delvis för att häva just ett sådant fenomen ? Eller är det bara för tunga laster i kofferten?
Kanske kan finnas även på framhjulsdrivna bilar?
Flode vad "automatisk nivåreglering" är för något får du reda på när den är slut och dämparna ska bytas, tro mej!
Trycket på bakvagnen ställs in med båten på trailern in med en vanlig badrumsvåg under stödhjul eller kulhandske och se till att vikten är rätt i förhållande till bilen vanligt är 20-70kilo kultryck.
Håller med Elanen här framhjulsdrift på en ramp gärna isig är ingen hit direkt blir en del klösmärken då i backen.
Vill man bli uppskattad på vintertrollingen så är det första man gör innan sjösättning att salta ner hela rampen av bara tusan, billigt och bra.
På vanliga bilar är aldrig husvagnsfjädrar och stötdämpare fel i bak.
Nå jojon har du några bränsle kostnader att redovisa för påkopplad Grand Cherokee?
Gillar den också speciellt de senare årsmodellerna tro inte något annat men strax under går min gräns för vad jag är beredd att spendera på den här idiothobbyn!
Kan tillägga att min välhållna Volvo 940 turbo vill ha 0,5 liter milen mer när min lätta kärra och båt hängs på trots detta slutar bränsleförbrukningen vid ca 1,25 milen vid jämn fart och kärran bak :D
Bilen är såld sedan i Lördags. Blev att införskaffa sej en hederlig gammal bmwE34 ist. Soppaförbrukningen med släp låg på 2,0L/mil. lite mer än vad jag hade tänkt mej. Men bra dragbil var det, inget snack om saken. Men lite för dyr i drift såhär i efterhand. Blir nog ingen jeep med V8 igen. Räcker med min gamla cheva från 65, den drar så det räcker! :wink:
Alessandro
2007-01-09, 01:41
Flode, verkar som Gunnar aldrig åkt med en gasfjädrad Citroën.
TAMTAM, man fyller bara på klockorna när gasen börjar bli låg.
Hursomhelst fördelen med bakhjulsdrift är ju bättre svängradie annars inga fördelar alls.
Bilen är såld sedan i Lördags. Blev att införskaffa sej en hederlig gammal bmwE34 ist. Soppaförbrukningen med släp låg på 2,0L/mil. lite mer än vad jag hade tänkt mej. Men bra dragbil var det, inget snack om saken. Men lite för dyr i drift såhär i efterhand. Blir nog ingen jeep med V8 igen. Räcker med min gamla cheva från 65, den drar så det räcker! :wink:
Jojon ante mej att det skulle bli dyrt med Cherokee därfram senare årsmodeller är tuffa utan snack dessvärre inget för min plånbok hoppas du inte behövde ta några större förluster!
Flode, verkar som Gunnar aldrig åkt med en gasfjädrad Citroën.
TAMTAM, man fyller bara på klockorna när gasen börjar bli låg.
Hursomhelst fördelen med bakhjulsdrift är ju bättre svängradie annars inga fördelar alls.
Jag kan hålla med dig i normala fall men när det gäller dragbilar så finns det inga fördelar med framhjulsdrift. Man ska ha fyr eller bakhjulsdrift.
Jag har en bra dragbil till salu!
Kolla på mina bilder så finns den där!
Ev intresse tas via PM och BARA seriösa PM:ar...
Mvh: Marcus
Alessandro
2007-01-09, 09:21
KG? din gamla Pugga hade inte gasfjädring. Klart att gasfjädring och 4wd är det ultimata, men dessa bilar är ovanliga idag.
Kan varmt rekommendera Subaru Legacy som ett vettigt alternativ som drag/familjebil... Ägt den dryga halvåret nu och är klart nöjd med egenskaperna. Lite trött motor (2.0 L) för dom lite större båtarna är väl enda som jag kan komma på som känns sådär. Skulle hellre haft en 2,5 L men hittade pärlan med stort P, fick nöja mig med 2.0. Det går att dra men man får växla lite oftare... Men på rampen är den gudomlig! I med lågväxeln och hillholdern sen är det ba å åk! :-) Har testat med en Silver Eagle bak och det gick hyfsat på väg, aningens segt men det funkade. Dragit upp Buster XL på snöig/isig grusbacke/ramp var en enkel match. Klart nöjd med köpet :D
Kan varmt rekommendera Subaru Legacy som ett vettigt alternativ som drag/familjebil... Ägt den dryga halvåret nu och är klart nöjd med egenskaperna. Lite trött motor (2.0 L) för dom lite större båtarna är väl enda som jag kan komma på som känns sådär. Skulle hellre haft en 2,5 L men hittade pärlan med stort P, fick nöja mig med 2.0. Det går att dra men man får växla lite oftare... Men på rampen är den gudomlig! I med lågväxeln och hillholdern sen är det ba å åk! :-) Har testat med en Silver Eagle bak och det gick hyfsat på väg, aningens segt men det funkade. Dragit upp Buster XL på snöig/isig grusbacke/ramp var en enkel match. Klart nöjd med köpet :D
Subaru är nog bland de vettigare alternativen man kan välja. Riktigt bra med lågväxel på en vanlig bil. Själv skulle jag kunna tänka mig en Touareg eller Audis nya jeep...Allt under 250 hkr går bort...
Subaru är nog bland de vettigare alternativen man kan välja. Riktigt bra med lågväxel på en vanlig bil. Själv skulle jag kunna tänka mig en Touareg eller Audis nya jeep...Allt under 250 hkr går bort...
Menar du 250 Hk eller skrev du fel och menade 250 tkr? :D Varför inte både och iofs? ;)
Alessandro
2007-01-09, 11:07
Subaru gör väl enbart 4wd bilar, dom och Land-Rover/Range Rover är väl dom enda som gör så?
Vad jag vet kör dom permanent 4WD, ja. Inget tjafs med fördelning hit å dit. Den gör jobbet bra också :-) Jo förresten, snittförbrukningen med Silver Eagle bakom hamnade på ca 1,5-1,6 L/milen på landsväg. Rätt ok...
Varför stadsjeep ö h t? En Subba Outback 3.0 skulle sitta som en smäck. Stadsjeep känns mest patetiskt, vem skaffar en slitvarg för 6-700 papp? Stureplansfasoner! :-)
Alessandro
2007-01-09, 11:27
Toyota är delägare i Subaru så det borgar väl för att finansiella musklerna finns?
RichardR
2007-01-09, 11:34
Ska hämta ut min Audi A4 2.0 TDI Quattro i slutet av januari. Tror att den blir en grym dragbil. Valde bort sportchassie för att få högre markfrigång, och typ 320NM i vrid. Återkommer med resultat
Varför stadsjeep ö h t? En Subba Outback 3.0 skulle sitta som en smäck. Stadsjeep känns mest patetiskt, vem skaffar en slitvarg för 6-700 papp? Stureplansfasoner! :-)
Jag gör det inte, ivarjefall inte än...Men en jeep har oftast bättre framkomlighet och bättre dragstyrka än en fyrhjulsdriven "vanlig" bil. Egentligen skulle man ha en winsch fram också, då behövde man aldrig fundera på iläggsplatser.
Olof; Jag menade 250 hästar, det behövs lite drag om man vill köra om med trailer efter.
Det duger bra med en diffad volvo 940 med ltt, jag har inte hittat nått ställe där jag inte kan dra upp min tracker än iallfall... och den väger nästan 700 med släp... :)
Alessandro
2007-01-09, 14:12
Intressant är att dom senare Lexus varianterna med hybrid-drift kan dra släp, det kunde inte dom tidiga ifrån Honda, Lexus och Toyota.
Jensen: Prova en lagomt brant välanvänd trollingramp i 5-6 minus grader=) Det rolig med välanvända ramper är att varje båt som åker upp lägger ett nytt lager is på rampen :wink:
Det är väll egentligen först då det börjar bli svårt. Drog upp min skuta (1300 kg med släpet ungefär) uppför en grusramp i somras, med framhjulsdrift. Visserligen fick jag fuska, och bara dra på "halva båten" så framändan på bilen trycktes ner istället för upp. Numera är det dock Quattro som gäller, inte gjort mig besviken än :appl:
Nää jag vet att 4wd är det bästa, men har man inte budgeten att köpa en fet subba, så funkar det utmärkt med diffad volvo... och jag har provat på isad ramp.. det funkar då me.. om nån står på kofångarn bak :) kanske inte alltid men oftast. .hehe..
Mmen subaru gör väll inga (nästan inga?) dieslar! Så det är ju inte ens att tänka på :wink: Alla vet väll desutom att enligt damerna luktar alla intressanta män diesel!
Flodebanan
2007-01-09, 16:02
Eller så kan man välja en bil som inte väger över 2000kg och därmed inte behöver ha 250hks + :)
Det duger bra med en diffad volvo 940 med ltt, jag har inte hittat nått ställe där jag inte kan dra upp min tracker än iallfall... och den väger nästan 700 med släp... :)
Diff bakaxlar 940 med ltt har du tid med en förklaring?
Antar att den är i och urkopplingsbar? (måste slita däck annars?)
Vilken årsmodell finns den på eller var det tilläggsutrustning?
Själv har jag en gammal polis 940 med betydligt kraftigare bakvagn än standard bla mycket kraftigare stötdämpare än standardmodellen dock den har ej diffad axel snurrar jag ena sidan framåt går motsatta åt andra hållet precis som på en vanlig dock är en kabel ansluten till klumpen vet dock inte vad den är till för?
Vet du mera posta :D
Jag använder Audi Quattro Avant 2.8. Funkar kanon. Ligger runt 1.3 liter milen med 700 kg släp.
måste väl oxå lägga in ett inlägg i denna tråd. Jag kör 4x4 i alla lägen, har en Subaru Legacy som frun kör och en Cherokee åt mig själv. Båda är underbara dragbilar, legacyn med lågväxeln och hillholdern och cherokeen med sin maffiga raka 6:a på fyra liter och en mycket välsynkad automatlåda. Nackdel med legacy är att den är lite låg vid knöliga ramper, men den går som ett strykjärn på vägen. Nackdel med Cherokeen är att den drar rätt bra med sås. Ska du köpa en subaru kan jag rekommendera outback-modellen av legacy. Då får du 5cm till i markfrigång. Den är dock dyrare, men det är det värt. Har haft två subaru, kört dem i över 10000 mil vardera och aldrig haft några bekymmer med någonting. Får de den Service de ska yha så är det inga som helst bekymmer. Det är dock skitviktigt att tänka på däckdimensionerna för alla 4x4-bilar. En rasad fördelningslåda är aldrig kul, kostar bra med deg... Rost förekommer överhuvud taget inte på en subaru efter 1999 när den näst senaste karossen kom. Före det så var det lite kinkigare. Läste en artikel om en gubbe som körde Subaru Outback i jobbet. Han drog husvagnar till till uppställningsplatser och sen hem igen med tom bil. Han hade kört nästan 100.000 mil utan att ens byta avgassystem, eller några andra slitdelar! Det enda han hade en åsikt om var att förarstolen började bli lite nersutten...
Cherokeen rostar inte heller, framförallt om du får tag på ett fint importexemplar. Dock dyr i skatt och försäkring. Försäkringen är helt beroende på var du bor, kan variera hiskeligt. Värt att kolla upp innan köp.
Så oavsett hur du gör, lycka till! Det är grymt vilken bil du får med 4x4. Då kan man snacka aktiv säkerhet. Det enda som är viktigt att komma ihåg när man kör på isig vinterväg som om det vore en torr och fin sommarväg är att du har samma bromsar som alla andra bilar.... Du ska få stopp oxå...
Abelsson
2007-01-09, 22:43
Diff bakaxlar 940 med ltt har du tid med en förklaring?
Antar att den är i och urkopplingsbar? (måste slita däck annars?)
Vilken årsmodell finns den på eller var det tilläggsutrustning?
Själv har jag en gammal polis 940 med betydligt kraftigare bakvagn än standard bla mycket kraftigare stötdämpare än standardmodellen dock den har ej diffad axel snurrar jag ena sidan framåt går motsatta åt andra hållet precis som på en vanlig dock är en kabel ansluten till klumpen vet dock inte vad den är till för?
Vet du mera posta :D
Nu är jag inget Volvofreak, och kan inte allt i detalj på dessa bilar. Men jag förmodar att bilar med diffad bakaxel använder sig av lamelldiff alt, slungdiff. Dvs inget du kopplar i eller ur. Utan när det börja slira på ena hjulet så hakar nästa hjul i också.. Fungerar ungefär som en vanlig hederlig frikoppling. Och slits som en sådan också..
//Abel
Hur e de me lågväxel på legacy? Finns lågen endast på manuell låda? Finns lågen endast på kombi? Vid vilken årsmodell försvann lågen på legacy?
//danne
Japp, finns enbart på den manuella...
legacyn har lågen på alla manuella kombibilar. automaten däremot saknar lågen, sedanen likaså. Det gör dock inte JEEP:en...
Flodebanan
2007-03-14, 22:47
Ngn som vet om det var standars med diff på 940;is under ngn period på ngn modell?
Får bli en sådan medans man sparar till en Subbaruuru.
Varför inte satsa på en Cherokee - betydligt lättare än "Granden" 1600kg ca = bränslesnålare - billigare i inköp
har en diesel som drar 0.8-0.9 med båten - råstark och en 97:a och framåt har VM-dieseln - lågvarvig rått driv - rekomenderar starkt denna bil - visst är det lite jeepstuk med överdimensionerade delar men den håller om man skaffar ett bra ex. - har bekanta som servar dessa -bl.a en firma som drar tungt och de servar bilar med denna motor som gått 85.000km som dragbilar :appl:
Varför inte satsa på en Cherokee - betydligt lättare än "Granden" 1600kg ca = bränslesnålare - billigare i inköp
har en diesel som drar 0.8-0.9 med båten - råstark och en 97:a och framåt har VM-dieseln - lågvarvig rått driv - rekomenderar starkt denna bil - visst är det lite jeepstuk med överdimensionerade delar men den håller om man skaffar ett bra ex. - har bekanta som servar dessa -bl.a en firma som drar tungt och de servar bilar med denna motor som gått 85.000km som dragbilar :appl:
8500 mil? Antar att du menar 85000 mil? :rolleyes:
Nä jeeparna har man nu gått ifrån. Alltför tveksam kvalitet på växellådorna bla hos chrysler.
numera har man införskaffat sej en bmw528 touring. Bra med utrymme, snygga och med bakhjulsdrift. Otroligt komfort och bränslesnåla under litern (utan släp) vilket är riktigt bra för en sexa på 200 kusar. Kan inte bli bättre "trollingbil" :appl:
om du gillar usa bilar ska du inte skaffa grand cherokee svår skruvade dålig kvalite! satsa på en cheva blazer från 80 talet eller en nyare blazer från 91 som har v6! eller en ford bronco.
annars är ju volvo 740 en bra drag bil om underlaget tillåter annars kan det vara lite små jäkligt o få upp en båt.
Volvo_tobbe
2007-03-15, 18:25
Ngn som vet om det var standars med diff på 940;is under ngn period på ngn modell?
tror inte att de fanns..
Old Firehand
2007-03-15, 18:37
Hej JoJon 80; Med en Jeep Cherokee får du nog bara dra 700 - 800 kilos totalvikt med B-körkort. Ska du dra mer måste du ha E-körkort. Subaru Outback finns med två motorstorlekar. Med den ena får du med B-körkort dra cirka 1.400 kilos totalvikt och med den andra cirka 1.500 kilo. Exakta dragvikter har jag inte memorerat. Subaru har sålt 4-hjulsdrivna bilar i 35 år och har driftsäkra och slitstarka boxermotorer. När jag ska byta ut min gamla Mercedes 200TE från 1999 blir det nog en Subaru Outback...om jag får råd.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Ps. Undskyll som norrmännen säger! Jag såg inte att det redan fanns "tusen kommentarer" i den här tråden ! Ds.
Shitlake
2007-03-15, 18:55
tja flode,940 turbo 92-98 skall ha lamelldiff i bakaxeln ,hade själv en -97 turbo automat med diff.satsa på automat om du ska dra mycket,smidigt att "rycka igång ekipaget vid start i ramp"mvh Håkan
http://www.seriouswheels.com/pics-2005/2005-Startech-Dodge-Ram-1500-FA-1280x960.jpg
Detta är den sämsta men snyggaste dragbilen som finns. Eftersom den är så snygg gör det inget att man i sverige bara får dra 1.500kg med den. I USA drar du 3,5 ton som max.
Växelådan är dålig
Den rostar lätt
Dyr i drift
Har kört min pärla 1.700 mil och hon är redan trasig såklart :). Rekomederar köp för dig som endast bryr dig om utseendet.
" All other cars are just babies "
http://www.starlimos.de/images/unusual/bigfoot.jpg
Hehe men allt ju relativt som sagt ;)
Flodebanan
2007-03-16, 15:42
tja flode,940 turbo 92-98 skall ha lamelldiff i bakaxeln ,hade själv en -97 turbo automat med diff.satsa på automat om du ska dra mycket,smidigt att "rycka igång ekipaget vid start i ramp"mvh Håkan
Hoppas en manuell klarar dra mina 320KG eller vad nu ekipaget väger :) Men som du säger, aut är ju absolute ingen nackdel, dock svårt att hitta till 98/97;orna.
Hoppas en manuell klarar dra mina 320KG eller vad nu ekipaget väger :) Men som du säger, aut är ju absolute ingen nackdel, dock svårt att hitta till 98/97;orna.
Trodde du skulle ha en Volvo :rolleyes:
Flodebanan
2007-03-16, 15:52
Trodde du skulle ha en Volvo :rolleyes:
Skulle kollat på en eller ev. 2 idag, men har lite feber så vi får se, Alvedon kanske fixar biffen.
Skulle kollat på en eller ev. 2 idag, men har lite feber så vi får se, Alvedon kanske fixar biffen.
samma skit här, har feber. Sticker till skövde i EM. Ska träna pb i dina trakter. Är där lördag och söndag. Ska du komma å kolla :rolleyes:
Flodebanan
2007-03-16, 16:14
samma skit här, har feber. Sticker till skövde i EM. Ska träna pb i dina trakter. Är där lördag och söndag. Ska du komma å kolla :rolleyes:
Skulle ju varit skitkul. Men febern, fiskefrossan och billösheten sätter nog stopp för det :)
Kan ju passa på att säga att min Impreza combi -95 är till salu.....
//Cole
8500 mil? Antar att du menar 85000 mil? :rolleyes:
Nä jeeparna har man nu gått ifrån. Alltför tveksam kvalitet på växellådorna bla hos chrysler.
numera har man införskaffat sej en bmw528 touring. Bra med utrymme, snygga och med bakhjulsdrift. Otroligt komfort och bränslesnåla under litern (utan släp) vilket är riktigt bra för en sexa på 200 kusar. Kan inte bli bättre "trollingbil" :appl:
JEEP:arna finns ju bara hos ett bilmärke å det är hos Chrysler. Alla andra är bara kopior som heter SUV. Tråkigt att JEEP hamnade hos Chrysler, med sitt dåliga rykte. Dock måste jag säga emot dig vad gäller växellådorna. På XJ:n (lilla Cherokeen) är det en beprövad konstruktion, med urkopplingsbar 4wd. Motor och låda är i det närmaste skottsäker. Granden däremot har problem med sin fördelningslåda å då blir det saftigt dyrt att byta. Så ge dig på en liten Cherokee
bra köp med en 940 flode. Rejäla konstruktioner, hänger med på det mesta, perfekt med bakhjulsdrift. Kan annars tipsa om bmw E34 (88-96)som också har bakhjulsdrift men med lite mer komfort-prestanda. Dessutom med samma reservdelspriser som till volvon. Ligger riktigt bra till i pris i dag. Lycka till med bilköpet.
Till att börja med så är jag skadad, svårt skadad när det gäller bilar. Jag kör rätt mycket varje år, har tävlat i banracing, körde terängbil i lumpen. Till att börja med så kan ni inte nämna volvo, haldex osv när vi pratar fyrhjulsdrift. Om ni skall ha en dragbil som ni kan lita på så är det mig vetterligen bara Audi (Quattro), Subaru, japs-pickup (King Cab osv) samt flera amerikaner som fungerar. Om jag klarar att traila vår trollingbåt på ca 1 ton med min Audi A4 1.8t (fwd) så går det med en V70 XC också. Grejen är att med riktig fyrhjulsdrift så hamnar man alldrig i problem, man får dels en helt annan stabilitet i släpet på landsväg, har man lågväxel så får man oftast optionen att låsa/spärra diferentialer =ovärdeligt vid svåra situationer. Vi drar ofta med min mors Impreza 2.0 Gl. Det är nästan fånigt vad den bilen tar sig fram, inte bara när vi drar båten. Jag har varit med och spårat i 50cm lössnö påväg till isbelagda tjärnar för rödigfiske, när hälften av snön går över huven på bilen, dragit ett bilsläp från Avesta till karlstad i 30cm nysnö med 1.3ton last. Rekomendationen är mycket enkel. Med båtsläpet efter så drar den ca 1.05liter/milen, det är j-t bra imo. Audin slickar i sig drygt 1.3liter pga trimchip. Kontentan är att köp en Legacy och bli nöjd. Just my 2 cents
Till att börja med så är jag skadad, svårt skadad när det gäller bilar. Jag kör rätt mycket varje år, har tävlat i banracing, körde terängbil i lumpen. Till att börja med så kan ni inte nämna volvo, haldex osv när vi pratar fyrhjulsdrift. Om ni skall ha en dragbil som ni kan lita på så är det mig vetterligen bara Audi (Quattro), Subaru, japs-pickup (King Cab osv) samt flera amerikaner som fungerar. Om jag klarar att traila vår trollingbåt på ca 1 ton med min Audi A4 1.8t (fwd) så går det med en V70 XC också. Grejen är att med riktig fyrhjulsdrift så hamnar man alldrig i problem, man får dels en helt annan stabilitet i släpet på landsväg, har man lågväxel så får man oftast optionen att låsa/spärra diferentialer =ovärdeligt vid svåra situationer. Vi drar ofta med min mors Impreza 2.0 Gl. Det är nästan fånigt vad den bilen tar sig fram, inte bara när vi drar båten. Jag har varit med och spårat i 50cm lössnö påväg till isbelagda tjärnar för rödigfiske, när hälften av snön går över huven på bilen, dragit ett bilsläp från Avesta till karlstad i 30cm nysnö med 1.3ton last. Rekomendationen är mycket enkel. Med båtsläpet efter så drar den ca 1.05liter/milen, det är j-t bra imo. Audin slickar i sig drygt 1.3liter pga trimchip. Kontentan är att köp en Legacy och bli nöjd. Just my 2 centsLåter som en trevlig outsider, men räcker bagageutrymmet åt en trollingfiskare..? Är det diffspärr på Imprezan eller "bara" diffbromsar? (Edit: Såg just att kontentan var Legacy och inte Impreza...)
Själv har jag kört SAAB 9000 med ett 1500-släp i ett antal år och klarat av ett otal av Sveriges trollingramper. Nu har jag en Toyota LandCruiser 90 och jag har svårt att föreställa mig en mer pålitlig och robust arbetshäst... :elgura:
Låter som en trevlig outsider, men räcker bagageutrymmet åt en trollingfiskare..? Är det diffspärr på Imprezan eller "bara" diffbromsar? (Edit: Såg just att kontentan var Legacy och inte Impreza...)
...
Jo Imprezan är inte alls stor men eftersom vi lastar det mesta i båten så funkar det. Legacyn och speciellt den nya karossen från 04 är otroligt mycket rymligare/bekvämare. Imprezan har diffbroms/spärr. Den bromsar bak och låser mellan diffen på lågväxeln samt hillholder :winner: Legacyn har samma system om det är manuell låda. Så här ser ekipaget ut:
Passade på att placera min Audi i självaste "Noyman på fiskesnack"s passat... Troligvis kommer försäkringsbolaget att villja byta in bilen, den är ganska skrot. Min funderingar är då: Har någon kört både 1,9 tdi och 2,5 tdi och kan berätta om det är värt att köpa 2,5? Hur mycket mer soppa vill den ha och hur mycket starkare är den?
Hade 1,9tdi quattro på den numera dödförklarade bilen. Var egentligen helt nöjd, lite dåligt drag under 2000 varv kanske(med båten efter), men det gick att överleva...
Drar på ett ekipage som väger ungefär 1400kg. En Audi tdi Quattro blir det i alla fall, helsåld på de bilarna...
Shitlake
2007-03-27, 18:50
Passade på att placera min Audi i självaste "Noyman på fiskesnack"s passat... Troligvis kommer försäkringsbolaget att villja byta in bilen, den är ganska skrot. Min funderingar är då: Har någon kört både 1,9 tdi och 2,5 tdi och kan berätta om det är värt att köpa 2,5? Hur mycket mer soppa vill den ha och hur mycket starkare är den?
Hade 1,9tdi quattro på den numera dödförklarade bilen. Var egentligen helt nöjd, lite dåligt drag under 2000 varv kanske(med båten efter), men det gick att överleva...
Drar på ett ekipage som väger ungefär 1400kg. En Audi tdi Quattro blir det i alla fall, helsåld på de bilarna...
polarn har en a6 2,8 bensin quattro ,jävlar va fint den drar,skall själv köpa en A4 3.0 quattro snart,nån som har en sådan eller 1.8t?
Shitlake
2007-03-27, 18:55
fan,du skulle köpt min,2.3turbo aut,vinrödmet ,fullutr,diffspärr-97 .10500mil,en kille från skåne köpte den för inte så längesen
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.