handdator

Visa fullständig version : Vart och hur vill ni bo?

Sturgeon
2003-05-10, 20:02
Nå, vart och hur skulle ni vilja bo?

Nära hav, södra sverige, villa?

Vill gärna bo i ett torp eller dylikt som jag har renoverat och fått precis som jag vill. Gärna en timrad stuga liggandes några meter från någon sjö.
Lagom långt från någon större stad skall det ligga.
Självklart södra Sverige, exakt vart är inte så noga, arbetsmarknaden får styra lite, dock helst inte skåne, skogsmiljö vill jag ha.

Inredningen med mycket trä, jaktstugeaktigt vore inte fel, öppen brasa är ett måste (inget blinkande eljippo), det skall helt enkelt vara en rustik känsla över det hela.

En ordentlig engelsk trädgård vore fint som grädde på moset.

rapala
2003-05-10, 20:30
Hade inte velat bo permanent i Sverige, men ett par sommarhus skulle jag kunna ha. Världsvan som man är :headbang: så hade jag hellre velat ha ett par hus utomlands. :sol:
Ett i La Paz på Baja California som är en av de bästa Big Game platserna som finns. Ett i afrika, Zambia eller liknande, ett i Kanada, ett på Island, ett i Nordnorge samt ett par fina stugor i Sverige på ett par väl utvalda platser. (Stockholms skärgård, Jämtlandsfjällen, Bohuslän, Gotland)
Sen har jag naturligtvis den senatse och bästa utrustningen efter det jag ska fiska, oavsett om det är Marlin eller Arktisk Sailfish (Harr).

Kurre
2003-05-10, 21:49
Jag skulle kunna tänka mig att bo runt vilhelmina någon stans. I en villa (av timmer) liggande med fjäll omkring o en fin liten älv/å rinnande bara några 100 meter ifårn huset med harr och öring och så någon kilometer till en fin liten sjö med röding :)

Sen skulle jag villja ha en lite timmerstuga i kiruna och en lite mer söder ut i sverige, typ kalmar, där det finns bra metar vatten :)

Åsunden
2003-05-10, 21:53
Jag bor rätt hyffsat nu! Nära havet och (små)växta havsöringar.

På pendelavstånd till Gädda/Aborresjöar, Delsjöarna i Göteborg.

1 timme till nostalgisk hemmasjö = Åsunden, med Gädda, Gös och Aborre.

Om Gud och Hippo vill, "Nyvunnen fiskekompis" i bra Gös/Gäddvaten = Åsnen?!

Om Gud och Sture vill, kanske repetetiva besök i Göta Älv och stora Gäddor?"

I fortsättningen kombinera ripjakten med bra fiske i Härjedalsområdet............., vem vill följa med????

Fisho
2003-05-10, 22:24
Hej
Jag vill bo som jag bor idag.
I en villa i civilisation i "stan" på kusten på vintern och vid sommarstugan på en ö 10 minuter bort med gräsbelagd brygga vid sjön på sommaren.
Allt detta till mindre kostnad än en 1:a i storstan.
/ Fisho

ps: har även fixat en tomt att bygga den perfekta åretruntbostaden 25 meter från stranden på när jag blir gammal om mååånga år, i den lilla tätortsidyllen.
Jag skulle gärna bo där redan nu - men jag är tyvärr miljonär på fel sätt just nu (miljonär i skulder).

maryland
2003-05-10, 22:38
Trivs utmärkt som jag bor nu, i centrala Stockholm med utsikt över Djurgården och fisket rätt ut i skärgården.

Semestern 5 veckor tillbringar jag just i en ägandes timmerstuga mitt mellan Piteälven och Laisälven, jakt och fiske av rang, kan inte bli bättre, tror jag i alla fall.

Nackdelen är väl den enorma bensinräkningen vid ett besök i stugan :(

Funderar på att flytta norröver.

cico
2003-05-10, 23:24
Sjötomt en bit ut i sthlms skärgård med nån liten stuga på och en ordentlig brygga vore något.

Faktum är att jag skulle lägga mer pengar på en bra stor brygga än själva huset.

//K

Berndtsson
2003-05-11, 01:06
Just nu bor jag i centrala Göteborg. Men drömmen är att ha ett hus på Marsstrand, som fungerar som sommarbostad, och resten av året spenderas utomlands på olika jobb som tar mig til intressanta platser i världen(läs intressanta fiskeplatser).

Man kan ju alltid drömma...

JD
2003-05-11, 06:30
Som skåning hittade jag en definitiv favorit här: http://beskriv.bovision.se/bovision/objcard/objcard.aspx?OBJGUID=31018070&OBJTYPE=CMVilla&mi=4337

Kolla överhuvudtaget på http://www.bovision se. Står man ut med de mindre attraktiva länen så blir det inte så dyrt. Fanns ett stort hus med tennisbana, bowlingbana och simbassäng för runt 1,5 miljoner innan! =) Ngnstans i Norrland.

rapala
2003-05-11, 08:21
Köp huset i Norrland. Sen kan du pimpla ;) (om inte poolen bottenfryser dvs.) :D

zipper
2003-05-11, 11:01
rapala, varför gotland?

Kiwi
2003-05-11, 11:04
Jag trivs som jag bor nu nära vatten i en hyffsat stor villa med hyffsat mycket skog och folk

rapala
2003-05-11, 18:48
Zipper, jag gillar naturen+ hö-fisket.

FetOst
2003-05-11, 19:00
fjällen nära en harr/öring å

zipper
2003-05-11, 19:38
du lär ångra dej i så fall rapala,
gotland är inget drömställe direkt, möjligtvis att det e fint å så på sommaren, men absolut ej värt å bo där.

erik81
2003-05-11, 19:42
Jag kan bo vart som helst, i vad som helst, så länge det inte finns några kanadicker där...

rapala
2003-05-11, 19:42
Jag sa inte att jag ville bo på Gotland...

Majakovskij
2003-05-11, 19:54
Flytta till Miami med tjejen :D

korten
2003-05-11, 19:59
en fin timmerkåk uppe i västerbotten. och en stuga neråt nånstanns så man kan meta. eller slovenien skulle itne va helt fel. fina kalkströmmar där=)

rapala
2003-05-11, 20:12
Detta kanske? http://beskriv.bovision.se/bovision/objcard/objcard.aspx?OBJGUID=35041741&OBJTYPE=CMLantbruk&mi=8448

roffe
2003-05-11, 23:05
Vem f..n har satt ut mitt hus till försäljning. Ere du rapala:nej:.
Skoja bara:D. Skulle inte va dumt att bo där om någon annan betalar.:wow3:

rapala
2003-05-12, 05:19
Hehe, blev aningen skakis ett tag.. har vi självaste stadsöfverhufvudet vid forumet?

rapala
2003-05-12, 06:42
Detta skulle inte vara helt fel att ha.. fiskeutrustning ingår ju tom. ;)

http://www.bovision.se/bin/cgicache.dll?24067075,2891

Edit: http://www.bovision.se/bin/cgicache.dll?35061867,5528

Ingen intresserad av ett slott, eller? :wow1: