handdator

Visa fullständig version : Karpset?

Rassie
2006-10-04, 15:51
Tänker frånochmed nästa år börja med karpfiske.
Tycker det skulle vara lättast att köpa ett fullt fiske- set.
Blir för dyrt annars. Duger detta set www.fiskefiskar.se/
Sjön jag främst kommer fiska i är härlandatjärn, så det är inga små fiskar direkt, Håller det?
Tips på andra set är välkommna, vill dock ej att det ska kosta mycket över 3000kr.

richtermo
2006-10-04, 15:58
Tänker frånochmed nästa år börja med karpfiske.
Tycker det skulle vara lättast att köpa ett fullt fiske- set.
Blir för dyrt annars. Duger detta set www.fiskefiskar.se/
Sjön jag främst kommer fiska i är härlandatjärn, så det är inga små fiskar direkt, Håller det?
Tips på andra set är välkommna, vill dock ej att det ska kosta mycket över 3000kr.

Tyvärr får du inte mycket för 3000:-, risken är att det blir dyrt för dig sen när du vill uppgradera.

Rassie
2006-10-04, 16:07
Kan säga att det får kosta max 4000kr,,men funkar setet på hemsidan?
står ju att det kostat 6000kr

richtermo
2006-10-04, 16:25
Kan säga att det får kosta max 4000kr,,men funkar setet på hemsidan?
står ju att det kostat 6000kr

Visst funkar det, men hur länge ?!

Spöna funkar säkert hyfsat och går att uppgradera. Rullarna har jag ingen uppfattning om men förmodligen går dom bra tills du vill ha riktiga (shimano). Podden och swingersarna funkar. Larmen.....ja, det kommer inte dröja länge innan du vill ha bättre och tål dom regn utan att lägga av ?

Mitt tips är att du köper "kittet" och nya larm som funkar:

http://www.buyit.se/nyasporting/visaProdukt.asp?produktID=7746&veckans=

....då är du uppe i ca. 3000:- ! Karpmatta, håv, säck och vågsling är ett MÅSTE ! Sen om intresset håller i sig är det bara att uppgradera allt eftersom.

Happy carpin´ // Anders

Alex one
2006-10-04, 16:41
köp det inte larmen e skit dåliga och spöna e inte bra.... men rullarna e helt okej lite plastiga men okej för den slanten

Sg
2006-10-04, 16:49
anguilla_anguilla här på forumet använder det setet. Han tog flera karpar på sitt första pass, varav första 10+. Så utrustningen håller nog ett tag iallafall. Sen var jag och fiskade sutare med honom efter det och jag kunde se att hans linor fransade sig iallafall. Jag vet inte om det var linan (dynaline eller vad heter den?) eller om det var spöringarna som raspade den. Men jag tror den kommer att funka, inga problem. Frågan är bara hur mycket av det som du kommer vilja byta ut efter bara något år.

Det är synd att jag har mkt dålig erfarenhet av carp.com. Annars har de väldigt prisvärda kombos där.

Mitt tips idag hade nog varit att börjat med 2 spön (med rullar och tillbehör såklart)

Okuma intercepter eller epix ska vara hyffsat bra och de är mkt billiga!

Själv använder jag 2 st broman spön. 2 3/4. Spöna tycker jag är helt ok. Men jag hade nog velat haft iallafall ett grövre spö också. Jag fick mina 2 bromanspön +holdall för 1200 kr på sportfiskemässan 2005. Alltså 2 spön för 1000 kr och spöfordral 200 kr.

Som nappindikatorer hade jag köpt micron M (jag använder dom och jag tycker dom funkar utmärkt) De kostar 3-400 st.
Fox microswingers hade jag också köpt.

Pod behöver du antagligen inte i början. I härlanda finns flera platser man inte behöver pod på.

Ari
2006-10-04, 16:58
Vad har du för prylar nu? Du kanske har ett kraftigt kustfiskespö på 10' eller mer som kan duga till en början? Men det kanske inte är så vanligt att man skaffar sig en sådan utrustning på västkusten längre. Jag började med min kustfiskeutrustning, fångade karp på det, tyckte att det var kul och kompletterade prylarna allt eftersom. Köpte upp dem "riktiga" karpkillarnas avdankade prylar osv. Kolla begagnat! Finns hur mycket bra prylar som helst för en rimlig summa! Det jag tycker du ska lägga dina pengar på i början är bra lina, krok, beten mm. Vad det står för märke på spö och rulle är mindre viktigt enligt mig, bara dem är kraftiga nog att matcha den aktuella fiskstorleken. Karpfiske sliter inte direkt på prylarna, så även billigare märken kan gå bra i början. Senare kan det vara kul med lite finare utrustning, när man märker att man kommer att fortsätta med fisket ett bra tag framöver. Men akta så du inte blir som carpoholic :D Ja, det var mina tips! Finns säkert folk som har andra åsikter men det har funkat för mig iaf.

Rassie
2006-10-04, 17:15
Köper nog setet, plus att jag köper lite dyrare nappalarm direkt. t.ex nåra foxlarm för 400 kr styck.
avkrokningmatta,håv + vågsäck ..köper jag givetvis..

har bara ett 9 fots kustspö som jag tyvärr tror är lite för klent för härlandakarparna.

Sg
2006-10-04, 18:19
en sak du bör tänka på när du köper settet är att det är inte bara karparna som ska kunna drillas med spöna. Nästan viktigare är vad du ska kasta med spöna.
Jag försökte kasta ut methodfeeder laddad med mix, samt pvabag fylld med boilies med min kompis spö sist när vi var ute och fiskade. Han har RT 2,5 or och det gick knappt att kasta. Spöna knäade. Så tänk på vad du ska använda för sänken innan du beställer spöna. Methodfeeders och påsar osv gör tacklet väsentligt mkt tyngre.

Rassie
2006-10-04, 18:29
Beställer inte förrän efter jul nån gång..
Så jag har absolut inte bestämt mig ännu.
Att kunna kasta ut pva-bags är ju absolut en fördel.

Sg
2006-10-04, 18:32
Beställer inte förrän efter jul nån gång..
Så jag har absolut inte bestämt mig ännu.
Att kunna kasta ut pva-bags är ju absolut en fördel.

Ja det är det. Jag har 2 3/4 och jag känner nog faktiskt att jag lätt hade kunnat tänka mig 3 punds spön till de tillfällen då jag kör både PVA och Methodfeeder. Dock blir det ju inte lika bra när man ska kasta 50 grams sänken med ett sånt spö, antagligen.

Sg
2006-10-04, 18:43
Nu hittade jag en engelsk E-butik som verkar ha jävligt bra priser!

Ex kostar deras Fox microswingers 7,99 pund (motsvarar 112,71 SEK med dagens kurser)

Dom har flera billiga rullar tex okumas men även de andra bra märkena. Och annat som överlag faktiskt ser billigt ut!

http://www.tackleup.com

Sen ser jag att popuptackle har en kombo med för mig okänt märke.

Rassie
2006-10-04, 19:45
Tack så jättemycket ..den sidan ser kanon ut,, bra priser med kvalitetsmärken..blir nog där jag köper.
Både Daiwas o okumas rullar för 49 pund ser bra ut.
Vågar man dock beställa från england?

Sg
2006-10-05, 09:33
Tack så jättemycket ..den sidan ser kanon ut,, bra priser med kvalitetsmärken..blir nog där jag köper.
Både Daiwas o okumas rullar för 49 pund ser bra ut.
Vågar man dock beställa från england?

Alltså, det SKA inte vara något problem. Jag hade ju problem när jag beställde från en annan sida. Men jag har beställt annat från USA många gånger så det är säkert inga proble. Du kan ju maila honom en lista och berätta att det ska skickas till sverige osv och fråga om allt kommer gå problemfritt osv.

Numse
2006-10-05, 11:15
Orkade inte läsa hela tråden. Anyway.. jag har nyss beställt karpgrejer från leslies och blir garanterat nöjd :) priset är inte så farligt heller. Shimano Aero GTE 5000, Shimano Beastmaster 2.75 och Fox Micron MX. Nästa köp blir ett shimano tribal som är högre klass men dubbelt så dyrt.

richtermo
2006-10-05, 11:25
Orkade inte läsa hela tråden. Anyway.. jag har nyss beställt karpgrejer från leslies och blir garanterat nöjd :) priset är inte så farligt heller. Shimano Aero GTE 5000, Shimano Beastmaster 2.75 och Fox Micron MX. Nästa köp blir ett shimano tribal som är högre klass men dubbelt så dyrt.

Kan du inte meddela hur beastmaster-spöna känns. Jag är själv grymt sugen på dem med.

// Anders

Numse
2006-10-05, 13:02
Javisst. Vi fick dem precis nyss, ska ut på första passet på lördag. PM:a mig eller maila eller nåt så kan jag berätta hur d var.

Sg
2006-10-05, 13:04
Javisst. Vi fick dem precis nyss, ska ut på första passet på lördag. PM:a mig eller maila eller nåt så kan jag berätta hur d var.
eller så gör du en tråd och berättar för alla :) En produkttest.

Numse
2006-10-05, 19:32
Eller så skiter vi i det hela och ber leslies att dra åt helvete. Jag skall skriva en tråd i "handlare" avdelningen och berätta varför jag är förbannad.

CalleX
2006-10-05, 20:15
hur lång tid tog leveransen? Jag beställde kurslitteratur från england (play.com) men efter en vecka så hade de inte ens processat ordern så jag sa upp den...

Numse
2006-10-05, 23:18
Tar alltid mellan en och två veckor med bolaget som leslies skickar med, Business post international.