handdator

Visa fullständig version : Tjutande VHF

Jonas 37
2006-10-12, 00:43
Har en Navman 7100 som tjuter jämt och ständigt. så fort man slår på den så står det GPS position saknas. Har kopplat in nema från VFH radion till min plotters nema. Jag skiter i att positionen saknas har accepterat det nu. Accepterar dock inte att fanskapet tjuter för det. Nån kabel man kan kapa?
Jag skickar snart fanskapet i sjön om inte ljudet upphör.

Lärlingen
2006-10-12, 03:57
Som dom säger i forna Jugoslavien "Nema problema" :D
Jag hade också problem med min VHF, tjöt och levde rövare..
Irriterande, JA.
Men det visade att det var GPSn som störde ut VHFn.
Flyttade på antennen.
Problemet löst!

Jonas 37
2006-10-13, 21:15
Irriterande, JA.
Flyttade på antennen.
Problemet löst!

Så fort man slår på den så efter nån minut så börjar den att ringa , sen kommer det upp på dispalyen "please input GPS position"
Var ut till båten i dag och kopplade in nema från VFH till GPS tänkte jag gjorde fel förut icke sa nicke den förbannade varningssignalen fortsätter.
Kan inte vara felkopplat då samma inkopplingen funkar till autopiloten.

Giganticsalmon
2006-10-13, 22:47
Så fort man slår på den så efter nån minut så börjar den att ringa , sen kommer det upp på dispalyen "please input GPS position"
Var ut till båten i dag och kopplade in nema från VFH till GPS tänkte jag gjorde fel förut icke sa nicke den förbannade varningssignalen fortsätter.
Kan inte vara felkopplat då samma inkopplingen funkar till autopiloten.

NMEA heter det väl?

Flodebanan
2006-10-14, 02:01
NMEA heter det väl?

Nope, det heter NMEA 2000 :)

Sturgeon
2006-10-14, 10:07
Nope, det heter NMEA 2000 :)

Inte bara, finns flera varianter.=)

Jonas.
Brukar vara lätt att ansluta VHF med GPS och få det att fungera. Har du justerat VHF'n för att ansluta och ta emot GPS-signal? Annars koppla bort din GPS och byt inställningar (standardläge) om det behövs så skall den bli tyst.

TAMTAM
2006-10-14, 10:09
Det finns flera olika gränssnitt inom NMEA, 2000 är det modernaste det finns också 183 i några olika versioner en äldre typ.
Inte helt säker här men jag tror inte du kan para ihop maskiner bara för att de har NMEA gränssnitt versionerna måste stämma någorlunda också tror inte 183 är kompatibelt med 2000 tex men det måste kollas upp.
Vitsen med NMEA 2000 uppkoppling i nätverk är att du kan få all info radar eko gps bränsleförbrukning osv på valfri skärm eller alla antingen på flybridgen eller i maskinrummet :ogen:
Ungefär som ett trådanslutet nätverk hemma på datorerna, nästa steg blir väl WLAN i båten också kan jag tänka mej

TAMTAM
2006-10-14, 10:19
Har du köpt Navmannen i Sverige är det väl bara att tala med försäljaren eller generalagenten antingen är gränssnittet fel eller felinställd port och detta hittar du i respektive maskins manual.
Från plottern tar du kabeln med NMEA out och ansluter tråd från denna till vhf nmea input samt eventuell jordanslutning som kan behövas kolla det mot manualerna brukar vara enkelt.
Vad gäller tjutet ursäkta en dum fråga har du skruvat ner "squelchen" eller "gain" på navmannen tills precis tjutandet upphör?
Jag vet dum fråga men har aldrig hört att en vhf tjuter som du skriver annat än när nämnda knapp står i ett för högt läge.

TAMTAM
2006-10-14, 10:23
Irriterande, JA.
Flyttade på antennen.
Problemet löst!
Måste ha varit något annat som hände GPS mottager bara signaler sänder ej mej veterligen

Jonas 37
2006-10-14, 13:12
Har du köpt Navmannen i Sverige är det väl bara att tala med försäljaren eller generalagenten antingen är gränssnittet fel eller felinställd port och detta hittar du i respektive maskins manual.
Från plottern tar du kabeln med NMEA out och ansluter tråd från denna till vhf nmea input samt eventuell jordanslutning som kan behövas kolla det mot manualerna brukar vara enkelt.
Vad gäller tjutet ursäkta en dum fråga har du skruvat ner "squelchen" eller "gain" på navmannen tills precis tjutandet upphör?
Jag vet dum fråga men har aldrig hört att en vhf tjuter som du skriver annat än när nämnda knapp står i ett för högt läge.

Jag har köpt den i Sverige (Hjertmans) Har ändrat rubriken som var lite tokig.
Har inte andvänt den på flera månader kom inte ihåg hur ljudet var. Fick hjälp av en kompis i går som är elektriker. Likförbannat så går varningssignalen i gång för "Please input GPS position" Har dåligt med plats så det lutar åt att jag monterar in en stereo istället.

TAMTAM
2006-10-15, 00:24
Jonas antar att du fiskar på Östersjön, VHF är inget instrument man är utan där den är en livlina om det värsta händer absolut nödvändig har du aldrig haft strul med mobiltele mottagningen? det har jag haft då inser man att vhf till närmsta båt är allt som finns för att tala om ett nödläge.
Självklart går det att få snurr på din Navman gör en sökning på nätet leta reda på general agenten och fråga deras tekniska avdelning, eftersom du är kund är de skyldiga att hjälpa dej, problemet är troligen skillnader i gränssnitt eller jordning vet inte säkert men de sakkunniga hjälper dej montera stereon nån annanstans behåll vhfen och lycka till mvh

TAMTAM
2006-10-15, 00:39
Jonas kolla också "baudraten" om det finns en sida för sådant "stoppbitar" också dessa inställningar får du nog göra i plottern troligen tvivlar på att Navman VHF har såna inställningar måste nog göras från sändaren av informationen, kan dessvärre inget om Navman och vet ej heller vilket plotterfabrikat du har men du skriver att autopiloten fungerar på samma kabel som den ska, kan vara så att inställningarna måste göras i vhfen borde inte vara nåt problem faktiskt har Lowrance Raymarine och Icom själv inga problem.
Kolla manualerna om du köpt Navmannen av Hjertmans borde manualen vara på svenska good luck mvh

Jonas 37
2006-10-15, 12:27
Tack för hjälpen Vildvild.Får se om jag orkar angagera mig är lite lat och bekväm av mig.

Flodebanan
2006-10-15, 12:40
Inte bara, finns flera varianter.=)

Jonas.
Brukar vara lätt att ansluta VHF med GPS och få det att fungera. Har du justerat VHF'n för att ansluta och ta emot GPS-signal? Annars koppla bort din GPS och byt inställningar (standardläge) om det behövs så skall den bli tyst.

Inte till Lowrance nyare produkter? :)

Jonas 37
2006-10-18, 17:28
Jag ringde generalagenten i dag (Plastimo) jag fatta inte ett skit vad han prata om. Jag har satt ut den på blocket för 1500kr med antennen.
Blir den svårsåld så kan jag gå ner till 500kr bara jag blir av med det ringande aset.

TAMTAM
2006-10-18, 19:29
Vill du byta kan du få en garanterat ringfri Icom tror modellen är m-45 i byte rakt av den har ej DSC vilket torde vara ditt problem som det låter den är ganska ny i toppskick och fungerar perfekt, intresserad hör av dej.
Obs har ej L1 och L2