Visa fullständig version : Tips och råd - Köp av Buster R
Jag ska skaffa en bättre båt än min lilla plasteka med 3,5hk från 1800-kallt.
Jag har en bekant som ska sälja sin Buster R och den är klart intressant för mig, den ser ok ut och priset känns rätt. Båten skall enligt buster.fi ha tillverkats mellan 78-84 men ägaren säger att det är en 87:a eller 88:a
Det är inte båten i annonsen men det är likadan och även denna påstås ju vara från 1988. http://www.blocket.se/vi/9681062.htm?ca=8_s
Även här finns en likadan fast utan styrpulpet. http://www.blocket.se/vi/9495978.htm?ca=8_s
Båten skall användas till fiske samt kanske någon dagsutflykt, oftast 2 personer och aldrig mer än 4 i båten. Sjön är c:a 10x2-3km men båten kommer nog även tas på trailer till lite större sjöar när väder och vind tillåter. Båtens storlek och motor räcker för mina behov men det finns ju annat som spelar in också.
1. Vad tror ni om årsmodellen?
2. Vilka för och nackdelar finns med modellen?
3. Övrigt att tänka på?
Vad tycker ni som har erfarenhet av modellen eller andra liknande båtar?
Jag ska skaffa en bättre båt än min lilla plasteka med 3,5hk från 1800-kallt.
Jag har en bekant som ska sälja sin Buster R och den är klart intressant för mig, den ser ok ut och priset känns rätt. Båten skall enligt buster.fi ha tillverkats mellan 78-84 men ägaren säger att det är en 87:a eller 88:a
Det är inte båten i annonsen men det är likadan och även denna påstås ju vara från 1988. http://www.blocket.se/vi/9681062.htm?ca=8_s
Även här finns en likadan fast utan styrpulpet. http://www.blocket.se/vi/9495978.htm?ca=8_s
Båten skall användas till fiske samt kanske någon dagsutflykt, oftast 2 personer och aldrig mer än 4 i båten. Sjön är c:a 10x2-3km men båten kommer nog även tas på trailer till lite större sjöar när väder och vind tillåter. Båtens storlek och motor räcker för mina behov men det finns ju annat som spelar in också.
1. Vad tror ni om årsmodellen?
2. Vilka för och nackdelar finns med modellen?
3. Övrigt att tänka på?
Vad tycker ni som har erfarenhet av modellen eller andra liknande båtar?
Har för mig att det var så att tidiga Buster båtar var nitade i skarvarna, och har en tendens att läcka.
Har för mig att det var så att tidiga Buster båtar var nitade i skarvarna, och har en tendens att läcka.
Ja, det har jag också hört men denna ska enligt uppgift inte läcka. Eftersom det är en bekant som ska sälja får jag nog lita på det också. Var det inte runt 87-89 som de började svetsa istället? Är detta en 87-88 som han tror kan den ju med lite tur vara svetsad.
Fishcraft
2006-10-12, 10:17
Har haft en Buster RS från 1984 inga problem.sålde den förra hösten och köpte en större båt. Det är en polare som köpte den och jag var ute och fiskade med den förra helgen. Det har varit en helt bekymmersfri båt , detta bör gälla för Buster R. Säljaren bör ju kunna veta var den är köpt på så sätt kan du säkert spåra den. På min Buster RS fanns det en skylt med ett vad jag uppfattade som serienummer .... Du kan säkert ringa till Buster och fråga hur man tar reda på årsmodell. Nu tror ju jag att det räcker att kolla på båten : 1 Provkör den och därefter lyft upp den och kolla under på båten. Viktigare är nog att kolla motorn... Lycka till
Här kon du kolla skrovnummer, årsmodell verkar finnas i numret i form av en bokstav.
http://www.buster.fi/?id=676
Här kon du kolla skrovnummer, årsmodell verkar finnas i numret i form av en bokstav.
http://www.buster.fi/?id=676
Precis, jag såg detta men båten finns en bit från ägarens hem så jag kan inte få fram det nu. Spelar egentligen inte så stor roll heller men det är ju alltid kul att veta, jag har kollat på den förut och vet att den är i bra skick.
Cisco Kid
2006-10-12, 12:28
Kolla om den har trätrall eller marinplyfa i durken, jag vet inte vilket år man började med marinplyfa...trätrall är inget vidare vad jag förstår..
Rent spontant skulle jag vara mer försiktig att köpa en nitad båt som gått/ska gå i havsmiljö än en som används i en liten sjö.
Att den börjar läcka i skarvarna beror nog till störtsa del på att båten studsar mellan högre vågor i en havs eller skärgårdsmiljö motför en mer skyddad, mindre insjö.
Som vanligt när det gäller begagnat, kolla skiccket ordentligt, du har ingen garanti.
-T5-
Båten på bilden i annonsen ser onekligen ut att var från 1978. Precis så ser iaf min Buster R från -78 ut.
Modellen Buster R gjordes kanske bara fram till 1984 som du skrev, men därefter har det även funnits en variant som heter Sun Buster R.
Cisco Kid
2006-10-12, 16:55
Båten på bilden i annonsen ser onekligen ut att var från 1978. Precis så ser iaf min Buster R från -78 ut.
Modellen Buster R gjordes kanske bara fram till 1984 som du skrev, men därefter har det även funnits en variant som heter Sun Buster R.
Buster R följdes av Buster RS som sedermera blev Buster M, Sun Buster R är mindre än R/RS...Sun Buster R heter idag S...tror jag..?
Jag tror som FRB skriver på en gammal R.
Rent spontant skulle jag vara mer försiktig att köpa en nitad båt som gått/ska gå i havsmiljö än en som används i en liten sjö.
Att den börjar läcka i skarvarna beror nog till störtsa del på att båten studsar mellan högre vågor i en havs eller skärgårdsmiljö motför en mer skyddad, mindre insjö.
Som vanligt när det gäller begagnat, kolla skiccket ordentligt, du har ingen garanti.
-T5-
Den här har enbart gått sötvatten (2 ägare totalt så det ska nog gå att lita på den uppgiften). Skicket bedömmer jag vara bra, det syns att den är använd men allt verkar helt och fungerande.
Buster R följdes av Buster RS som sedermera blev Buster M, Sun Buster R är mindre än R/RS...Sun Buster R heter idag S...tror jag..?
Jag tror som FRB skriver på en gammal R.
Alla dessa modeller har jag koll på, i alla fall de uppgifter som finns på Busters hemsida. Det som gör mig förvirrad är att flera säljare uppger en årsmodell som inte stämmer med Busters egna uppgifter (fast det bör ju vara tillverkaren som har rätt...) Hans båtplatsgranne har en Sun Buster R och den är mindre i alla fall.
Han som jag ev. ska köpa båten av har fått uppgiften från förre ägaren, båt och motor ska vara köpt nytt och vara av samma årsmodell och motorn ser inte ut som en 70-talare tycker jag. Han hävdar inte att hans uppgifter är rätt, utan bara att det är vad han blivit tillsagd vid köp och sedan valt att tro på.
Det verkar alltså som att det är en gammal R, dvs -84 eller äldre.
Alla dessa modeller har jag koll på, i alla fall de uppgifter som finns på Busters hemsida. Det som gör mig förvirrad är att flera säljare uppger en årsmodell som inte stämmer med Busters egna uppgifter (fast det bör ju vara tillverkaren som har rätt...) Hans båtplatsgranne har en Sun Buster R och den är mindre i alla fall.
Han som jag ev. ska köpa båten av har fått uppgiften från förre ägaren, båt och motor ska vara köpt nytt och vara av samma årsmodell och motorn ser inte ut som en 70-talare tycker jag. Han hävdar inte att hans uppgifter är rätt, utan bara att det är vad han blivit tillsagd vid köp och sedan valt att tro på.
Det verkar alltså som att det är en gammal R, dvs -84 eller äldre.
Ja om båten verkligen ser ut som den i annonsen, i minsta detalj, så är det garanterat en gammal båt från 78-84. Jag skulle dessutom sätta en ganska stor slant på att det är slutet av 70-talet som är helt korrekt. Alla detaljer stämmer 100% med min båt som är tillverkad 1978 och jag har för mig att båtarna fick lite nya detaljer för var år som gick.
Ja om båten verkligen ser ut som den i annonsen, i minsta detalj, så är det garanterat en gammal båt från 78-84. Jag skulle dessutom sätta en ganska stor slant på att det är slutet av 70-talet som är helt korrekt. Alla detaljer stämmer 100% med min båt som är tillverkad 1978 och jag har för mig att båtarna fick lite nya detaljer för var år som gick.
Den är inte 100% identisk men så gott som, den jag tittat på har reling med runda metallrör på bakre halvan av båten samt vindruta men det är de enda skillnaderna jag kan se. Sittplatser, locken m.m ser ut att vara av exakt samma modell, den främre sittplatsen gå inte riktigt ända fram till fören utan lämnar en liten tom triangel i fören. Samma som på din kanske?
Jag har jämfört med Sun Buster R och Buster RS och de ser nog lite annorlunda ut. Det är nog en 78-84 men att jag lurat mig på säljarens uppgift om årsmodell, han har även sagt att den är c:a 4,5m vilket ju stämmer bra med Buster RS och då även med tillverkningsår för den modellen men jag är ganska säker på att det är en R.
Jaja, årsmodell är inte det viktigaste även om det är kul att veta vad man köper... Det viktiga är att det är en bra och lämplig båt för mina behov. Sen är ju priset ganska bra om man jämför med andra som är ute på annons (om jag nu får igenom mitt halvseriösa bud men det ser ljust ut...)
Du som äger en likadan, vad har du för erfarenheter om båten? Både till fisket men även annat som kan vara bra att veta.
Den är inte 100% identisk men så gott som, den jag tittat på har reling med runda metallrör på bakre halvan av båten samt vindruta men det är de enda skillnaderna jag kan se. Sittplatser, locken m.m ser ut att vara av exakt samma modell, den främre sittplatsen gå inte riktigt ända fram till fören utan lämnar en liten tom triangel i fören. Samma som på din kanske?
Jag har jämfört med Sun Buster R och Buster RS och de ser nog lite annorlunda ut. Det är nog en 78-84 men att jag lurat mig på säljarens uppgift om årsmodell, han har även sagt att den är c:a 4,5m vilket ju stämmer bra med Buster RS och då även med tillverkningsår för den modellen men jag är ganska säker på att det är en R.
Jaja, årsmodell är inte det viktigaste även om det är kul att veta vad man köper... Det viktiga är att det är en bra och lämplig båt för mina behov. Sen är ju priset ganska bra om man jämför med andra som är ute på annons (om jag nu får igenom mitt halvseriösa bud men det ser ljust ut...)
Du som äger en likadan, vad har du för erfarenheter om båten? Både till fisket men även annat som kan vara bra att veta.
Kolla akterspegeln noga. Min båt fick sprickbildning precis där det snedställda partiet går ihop med akterspegeln (på bägge sida om motorn). Det gick att få fixat hos en lättmetallfirma men jag har ingen aning om vad det kostade (det var på den tiden den tillhörde min far). Vi hade då bara haft en 20 hästars på så det var väl lite dåligt.
Annars är det en bra slit-och-släng-båt som man inte behöver vara rädd om. Den slår som tusan när det går lite sjö men det går att stävja om man har tid att lätta på gasen...
Den s.k. självlänsen som ligger under vattenytan och som bara öppnas vid färd kan rosta i gängningen i bakänden där det sitter en gummikula som tätning mot skrovet. Om gummikulan är sliten och behöver bytas så blir det problem... För den händige går det att fixa med svets osv men för mig fick det bli en annan lösning med en skjutventil fast monterad i skrovet.
Ett annat problem värt att kolla upp är om tofterna är raka eller om det har bågnat p.g.a. att man stått eller gått mycket på dem. Lite för klent material på dessa. Inget stort prblem alls, men det rinner gärna in vatten i stuvutrymmena då. Stuvytrymmena är förvisso helt öppna i underkant men det är irriterande om det kommer in vatten ovanifrån på väskor/kläder mm.
Den "tomma triangeln" i fören har jag på min båt också. Helt värdelöst, men går att åtgärda med lite snickarglädje. En vattentålig plywood kan lätt formas så att den passar där.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.