handdator

Visa fullständig version : Skåningar från sydligaste skåne?,intresse i karpdamm anläggning?

Karpfäst
2006-10-22, 11:18
Är ny här på forumet.
Karpfisk har alltid legat mig varmt om hjärtat.Har inte fiskat på senare år överhuvudtaget då intresset legat villandes och sporthojskörningen tagit stor del av intresset och tiden.
Drömmen har dock alltid funnits där att skapa ett lite hemligt mysigt karpvatten
eller kanske sportfiskevatten då det är kostsamt att själv plantera ut x-antal karpar.

Trelleborg har en sportfiske klubb,de har några vatten de exponerar men hur stort karpintresset här är vet jag inte,är inte medlem själv.

Söker nån mindre damm/sjö nere på skånska slätten för att skapa ett karpvatten för fiske för mindre grupp.
Kanske finns fler här nere som drömmer om att skapa ett lite eget,små hemligt karpvatten utan valfärdande fisketurism.
Kanske man kunde gjort nåt tillsammans.

Fått tillgång till några dammar men tyvärr verkar två av dom allt för grunda på max 1 meter efter samtal med ägaren,tredje dammen vet jag ej.Verkar inte vara nåt synbart fiskliv i dem idag.
En annan damm jag med fått tillstånd av ägaren,brukas som kräft damm.Finns inte rovfisk,vitfisk förutom rudor iallafall.Tyvärr ligger dammen på en åker och det bidrar nog till mycket övergödning.
Skall vara rensad för många år sen och max 5 meter djup.
Tvivlar lite på att denna dammen lämpar sig.Där har varit inplanterat gräskarp som hållit rent men det verkar som dessa har försvunnit.
Mycket gäddnate växer där numera och något halvgrumligt vatten.
Denna damm har fått tillskott av 5 st fjällkarpar nu i år,se hur det tar sej.Inga stora fiskar som satts in,ca 20 cm.
Blir väl provfiske nästa sommar bara för nyfikenhetsskull då dammen inte är stor.Kanske får man nån ruda på kroken oxå.

Tillgång till att köpa karp då.
Hittat en som då och då säljer av lite fjällkarpar ur sin privata damm.Priset 80-150 kr/st för ca 20 cm stora karpar.
Små gräskarpar på ca 10 cm stora går att få tag i för ca 35 kr/st,sett nåt ställe som haft för 75 kr/st ca 15 cm stora.

Har själv lite egen sparsam reproduktion av karpar i två grävda trädgårdsdammar.
I år var det lek igen och yngel i båda dammarna men tyvärr blev där inte mycket kvar då även guldfisk inhyser vattnet och tydligen säkert kalasat på rommen.
Dessa guldfiskar ska det då gallras bland till våren.

Något jag bävar och lider lite av är den årliga slakten av karp till jultradition,den förekommer även här i Sverige.
I Polen och fler Östeuropeiska länder där det odlas karp för föda är det tradition till jul,precis som vi har här med julskinkan.
Lagom till jul säljs det levande karp på några ställen till kilo priset på ca 59-69 kr/kg,förra julens pris då jag kollade.
Känns som mord då det simmar massor av fisk i "stor" behållare.
De ligger på kring kilot och över.
Lämpligt tillfälle att köpa på sej några fina spegelkarpar och ge dem åter friheten.
Dock är det nog lite känsligt oxå med vintertiden,då de normalt går lite i dvala.
Vet ej hur det skulle gå att släppa ut dem såhär års om det bara är isfritt.

oringen
2006-10-22, 11:38
Kan inte förstå vad det skulle va för fel på att sälja karp (odlad) till mat, om nu folk vil äta det

Karpfäst
2006-10-22, 14:29
Visst det är inte fel,precis som vi gör med allt annat.
Själv ätit karp utomlands vid några tillfällen och det är inte alls tokigt.
Har även varit vid karpodlingar utomlands som tillhör bekanta,där det just odlas för männsklig föda.
Odlades ju förr här av munkarna just som föda.
Är förvånad att det int längre görs på samma viss som matfisk även i Sverige.
Det kommer kanske med åren,så som vi urfiskar haven.

Men bland många karpfiskare anses det lite som "mord" att ta död på en karp.

Även om jag kan äta karp som vilken annan fisk somhelst så vill jag inte se den dödas live.Även till jul när de säljs levande här i Sverige så ser det ut som plågeri med hundratalet fisk simmandes som trängs i ett kärl (några redan döda pga stress,syrebrist osv.

Har även själv spegelkarp i två grävda trädgårdsdammar,där dom ynglar av sej vid varma väderförhållanden.
Blir ganska så "tillgivna" för att vara fisk och kommer ända fram till kanten där man står och matar dem.

oringen
2006-10-22, 14:32
Har även varit vid karpodlingar utomlands som tillhör bekanta,där det just odlas för männsklig föda.

Även om jag kan äta karp som vilken annan fisk somhelst så vill jag inte se den dödas live.Även till jul när de säljs levande här i Sverige så ser det ut som plågeri med hundratalet fisk simmandes som trängs i ett kärl (några redan döda pga stress,syrebrist osv.

Ja det kan jag ju hålla med om. Hm håller kanske inte lika bra som annan fisk. Men det är ju inte roligt att se endå.

Alessandro
2006-10-22, 14:33
Karp åt jag i Litauen i somras helt OK. Komihåg bara att söka tillstånd för att plantera ut karp.

Flodebanan
2006-10-22, 14:35

Har även själv spegelkarp i två grävda trädgårdsdammar,där dom ynglar av sej vid varma väderförhållanden.
Blir ganska så "tillgivna" för att vara fisk och kommer ända fram till kanten där man står och matar dem.

Det är nog snarare så att div. Östeuropeer som flyttar hit tar med sig sina tradioner och därmed också efterfrågan...

Karpfäst
2006-10-22, 14:37
Karp åt jag i Litauen i somras helt OK. Komihåg bara att söka tillstånd för att plantera ut karp.

Skall göras,bara jag hittar några fler lämpliga dammar och kanske någon till här på forumet som kommer från sydligare skåne och har samma dröm,intresse att anlägga ett karpvatten för framtida hobby fiske.