handdator

Visa fullständig version : Hur bygga luckor i plast?

jojon80
2006-10-27, 15:08
Har kikat lite på joj:s tråd om hur han bygger om sin flipper, men postar ändå en ny tråd i ämnet.

Jag ska bygga luckor till bänkarna bak i min camping, men hur gör jag?

Kapar jag helt enkelt ut två bitar i playwood som jag sedan plastar-amerar med glasfiberväv, spacklar och sen lackar med riktigt 2-komp lack.

Bifogar en gammal bild som visar ungefär hur eländigt det ser ut, har klätt om dynorna, men dom passar dåligt och heltäckande plastluckor ska in i stället

Tamtam eller nån annan kanske har nån ide? :peta:

team char
2006-10-27, 15:25
Om du har tillgång till en glas skiva som är större än vad luckan ska vara så vaxa den och sen målar du med gelcoat och plastar typ 5-8 lager glasfiberväv, sen slipa och där efter måla med gelcoat. Sen är det bara att kapa till luckan till rätt storlek och måla på kanterna. Då har du en slät lucka som är ca 5-8mm tjock. Glöm inte att lufta ordentligt med en Aluminiumroller (http://www.byggplast-batprylar.se/webshop/product_info.asp?artikelNr=9303).

jojon80
2006-10-27, 15:53
Om du har tillgång till en glas skiva som är större än vad luckan ska vara så vaxa den och sen målar du med gelcoat och plastar typ 5-8 lager glasfiberväv, sen slipa och där efter måla med gelcoat. Sen är det bara att kapa till luckan till rätt storlek och måla på kanterna. Då har du en slät lucka som är ca 5-8mm tjock. Glöm inte att lufta ordentligt med en Aluminiumroller (http://www.byggplast-batprylar.se/webshop/product_info.asp?artikelNr=9303).

char hur menar du egentligen? Måla med gelcoat? Vad jag vet så finns endast gelcoat i spackelform? Är det inte 2-komp lack du menar?

om jag plastar i 5-8 lager får jag ju en väldigt ojämn yta pga fibrerna från glasfiberväven. Måste jag inte spackla med gelcoat för att få den helt plan?

Lufta ordenligt med en alu-roller? hur menar du då?

Muppen
2006-10-27, 16:00
Målningsbar gelcoat finns också, http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83262 t.ex..

Giganticsalmon
2006-10-27, 16:32
Du ska lacka den vaxade glasskivan och sedan lägger du glasfiber ovanpå. När du sedan tar bort glasskivan så får du en helt slät yta som du ska ha utåt (synlig).

jojon80
2006-10-27, 16:35
Du ska lacka den vaxade glasskivan och sedan lägger du glasfiber ovanpå. När du sedan tar bort glasskivan så får du en helt slät yta som du ska ha utåt (synlig).

aha! där tändes en lampa! :cheers:

vet inte vart jag ska få tag i en sådan glasskiva dock.. får väl beställa hos glasmästaren i värsta fall. Inget annat material som är så pass plant och glatt som glas förstås

Giganticsalmon
2006-10-27, 16:48
Prova med formplyfa

team char
2006-10-27, 17:29
aha! där tändes en lampa! :cheers:

vet inte vart jag ska få tag i en sådan glasskiva dock.. får väl beställa hos glasmästaren i värsta fall. Inget annat material som är så pass plant och glatt som glas förstås
Glas är det vi använder på firman men det går nog lika bra med en plåt skiva men då måste det nog användas ett släpmedel som är bättre än vax typ PVA - poly vinyl alkohol

TAMTAM
2006-10-27, 17:34
Prova med formplyfa
Helt rätt, perfekt material, har du tillgång till sågbord, sticksåg osv finns inga gränser, då kan du plasta kanter och göra vad du vill, använder jag ofta, plåt i tunn dimension är böjbart och kan ge runda hörn, kanter osv, användes gärna i kombination med plyfan, räcker oftast med vanligt bilvax i formen.
Gelcoat är den plast som täcker skrovsidorna på en båt, vill du ha toppfinish på en detalj måste du först måla formen med detta sen måste lagret "sätta sej" om du har för bråttom kommer det lagret att rivas upp av mattorna i det efterföljande laminatet inte bra blir inte snyggt.
Topcoat är det du ser på insidan av en båt, helt enkelt pigmenterad plast som har tillsatt vax för att undvika klibbighet på ytan.
Själv brukar jag plasta direkt i formen ingen gelcoat efter att grejen ifråga är klar brukar jag riva upp ytan med ett grovt sandpapper för att sedan måla topcoat alt 2-komp färg beror alldeles på vad du ska göra och vilken finish du vill ha.
Finns inga gränser för vad du kan göra om du lär dej grunderna.
Har du speciella frågor bara återkomma vet jag så får du svar, lycka till glöm inte att skydda dej från gaser och damm definitivt ingen hälsosam hantering om man slarvar med detta.
Obs formen är A och O för ett lyckat resultat, oftast är det lätt att få till den men ska tillägga att jag är byggnadssnickare ger väl kanske en viss fördel.

TAMTAM
2006-10-27, 17:40
Lufta ordenligt med en alu-roller? hur menar du då?

Han menar att all luft ska rollas ut ur laminatet, mattan är vit när du börjar plastningen, du bör rolla ända till laminatet ser genomskinligt ut nästan det betyder att mattorna är mättade av plast, det bör ej återstå vita partier allt bör vara enfärgat och påminna om genomskinligt

TAMTAM
2006-10-27, 17:48
Tittade på bilden rekommenderar formplyfa med påspikade kanter till form mät noga och tänk på att den färdiga detaljen ska passa inte formen den ska bara ge färdig detalj, tänk också på att om du ska plasta 90 grad kanter och har en form kant som är just 90 grad kommer detaljen att få runt 85-87 grad i vinkeln pga krympning ska du plasta rätvinkligt måste du öka till mer än 90 i formen för att slutprodukten ska bli rätt tro mej det stämmer.
Också i det här fallet plasta för stort efteråt sågar du ut den bit du behöver för den färdiga luckan.
Metall blad i sticksågen funkar eller möjligen fintandat, plast käkar verktyg dessvärre

TAMTAM
2006-10-27, 17:53
Tittade på bilden igen om jag vore dej skulle jag röja allt i bak för att skapa durk i aktern slippa stå på knä vid riggarna har jag gjort på två båtar en del arbete visst men du ångrar dej inte

joj
2006-10-27, 19:32
Bra tråd Jojon! Jag ska ju göra samma sak under vintern!

Jag fick ett tips på boatlife.se att plasta på vanliga och billiga melaminskivor, dom e blanka och släta.

Jag håller med om att du ska röja bort sofforna i aktern, polaren har gjort det i sin Ryds Camping och det blev kanon!

(Är stavningen kass idag så skyller jag på kvällens GT...)

TAMTAM
2006-10-27, 20:00
Melamin har jag inte provat men låter som en bra ide med tanke på tjockleken blir det lättare att fästa 90 grad kanter med skruv tack mvh

TAMTAM
2006-10-27, 20:05
Du behöver iofs inte röja allt där bak bara se till att du kapar sidotofterna med 40-50cm lagom för att stå där så ser min nuvarande båt ut och jag är helnöjd med detta.
Batterier och tankar (om du inte har fast tank) placeras med fördel i tofterna framför eller under akterdäck om du har plats, good luck

joj
2006-10-27, 20:13
Jag läste även ett tips om att bygga en form med vanliga plywood och tejpa den heltäckande med vanlig brun packtejp så lossnar det lätt. Jag är sugen på att börja plasta mina luckor, skott och durkar nu!

IKAROS
2006-10-27, 20:34
Det är kanske lättate och mindre jobb att plasta in typ en plyfabit men en solid plast lucka blir bättre. Det funkar med vad som helst som är slätt och tillräckligt stabilt för det du skall göra. Jag har använt masonit och trälister som formades, spacklades och slipades noga för att göra en ny lucka till bef. hål/urtag. Snåla bara inte med släppmedel

jojon80
2006-10-27, 21:12
Tittade på bilden igen om jag vore dej skulle jag röja allt i bak för att skapa durk i aktern slippa stå på knä vid riggarna har jag gjort på två båtar en del arbete visst men du ångrar dej inte

Du har helt rätt tamtam, tyvärr är campingen utrustad med flytelement som går längs sidorna, och dom ser inte lika ut på båda sidor. Ska knäppa lite kort får ni se hur det ser ut.

Jag är rädd att jag påverkar både flytförmågan och vridstyvheten i skrovet om jag sätter kapskivan i bänkarna.

jojon80
2006-10-27, 21:23
här ser ni hur campingen ser ut längs sidorna. Det här är babord sida. Som ni ser är det en hel del flytskum här. Styrbodsidan ser helt annorslunda ut ut, här går ett långt flytelement längs hela sidan.

känns bara lite olustigt att sätta sågen i dessa. Dessutom kan ju sofforna va bra om man åker ut med tjejen för att fika eller sånt... :devil1:

joj
2006-10-27, 21:34
här ser ni hur campingen ser ut längs sidorna. Det här är babord sida. Som ni ser är det en hel del flytskum här. Styrbodsidan ser helt annorslunda ut ut, här går ett långt flytelement längs hela sidan.

känns bara lite olustigt att sätta sågen i dessa. Dessutom kan ju sofforna va bra om man åker ut med tjejen för att fika eller sånt... :devil1:
"Fika eller sånt" ha ha då behöver du väl inga bänkar i aktern :skaka: Ruffen ska du väl inte såga bort. Nä jag känner igen det där men jag ska hitta på någon fällbar historia så man kan ha dom romantiska middagarna vid bordet :love:

joj
2006-10-27, 21:36
Daniel K här på fiskesnack har en Ryds Camping av samma modell som du har och hans är ombyggd i aktern, jag har inte sett hur det är gjort dock.

TAMTAM
2006-10-28, 09:38

Batteriet måste flyttas fram sen är det sågen skulle vara skarpt med ett skott med luckor och hyllor framför tanken också.. skämtar bara känner du dej osäker så kanske det är bättre att låta det vara :wink:
Att döma av bilden borde det dock inte vara något problem båtens hållfasthet och vridstyvhet borde inte påverkas ett skit, har iofs inte synat insidan noga på en camping måste säga det