handdator

Visa fullständig version : Bygga Ismetepulka

Ryckarn
2006-11-01, 17:54
Jahaja då var det snart dags igen för ismetet.

Det här året kommer jag att behöva bygga en till ismetepulka att ha på landet.

Om någon hade en bra ritning på en ismetepulka skulle det uppskattas som inspiration.
Jag hade tänkt mig designen av en kylväska och en stor låda, men idén är inte så igenomtänkt. Tips på annan design skulle också vara bra.

Någon som vet vart man kan köpa bra och smidiga plaströr som man kan ha som spöhållare?

En hel säsong av lallarmete kommer nu och då vill man ju ha grejer som håller och fungerar, ska vara lätt att dra i snö också, gärna med "påsättbara" hjul.

Skitfiske

Flodebanan
2006-11-01, 19:01
Jahaja då var det snart dags igen för ismetet.

Det här året kommer jag att behöva bygga en till ismetepulka att ha på landet.

Om någon hade en bra ritning på en ismetepulka skulle det uppskattas som inspiration.
Jag hade tänkt mig designen av en kylväska och en stor låda, men idén är inte så igenomtänkt. Tips på annan design skulle också vara bra.

Någon som vet vart man kan köpa bra och smidiga plaströr som man kan ha som spöhållare?

En hel säsong av lallarmete kommer nu och då vill man ju ha grejer som håller och fungerar, ska vara lätt att dra i snö också, gärna med "påsättbara" hjul.

Skitfiske

Mitt tips är helt klart att använda sökfuntionen då detta ämner disskuterats flitigt varje vinter under några år nu. Finns riktigt mycket matnyttigt där.

En hyffsad grund att starta från kanske ?

cephalus.nu/pulka (www.cephalus.nu/RECENSIONER/ISMETEPULKA/ismetepulka.htm)

Ryckarn
2006-11-01, 19:22
Har kikat igenom sökfunktionen men behöver mer info.
Fast endel har jag ju hittat.
Din länk va ju najs, ska kolla igenom den!
Bra grund, men var fick du plåten ifrån?

jojon80
2006-11-02, 10:33
blir den inte lite tung med en så pass stor durkplåt i alu?

Flodebanan
2006-11-02, 17:08
blir den inte lite tung med en så pass stor durkplåt i alu?

Nej, det tycker jag absolute inte, alu är ju alu.

Men det viktigaste är ju iaf att den är riktigt stabil, och det är denna. Om den sedan väger 500g hit eller dit spelar ju ingen roll då man bara skall ha den in och ut ur bilen. Sedan kan man ju alltid ta några dl mindre vatten i betesfiskhållaren om man vill ha mindre vikt.

Har kutat i 40cm blötsnö i nerförsback fulllastad utan några problem, den har inte ens varit nära att välta :) Stabil nog att åka pulka i (testat även det).

Ryckarn
2006-11-02, 17:18
Hehe, vart fick du tag på den flode?

roobin
2006-11-02, 17:22
kolla med din lokala järnhandel eller plåtslageri?

Flodebanan
2006-11-02, 17:31
Hehe, vart fick du tag på den flode?

På mitt nuvarande, men inte dåvarande jobb. Bytte det mot många timmars datorfix :)

jojon80
2006-11-02, 17:31
durkaluminium är ganska dyrt. Måste ju gå lika bra med vilken alu-plåt som helst. Kolla på skroten!

Ryckarn
2006-11-02, 17:32
ska kollas upp, behöver en stabil grund till min idé!

jojon80
2006-11-03, 12:09
är du svetskunnig kan jag också rekomendera dej att bygga i hydral-rör. Såna som brukar ligga i skrotcontainrarna runt verkstäder där dom pysslar med hydralik. Lätt och starkt material. Skönt om pulkan är lätt om man ska släpa den längre sträckor. Är det dessutom pudersnö så är det också en fördel. Men tror på bananens ide om att göra den bred så att den inte tippar. :banana:

Flodebanan
2006-11-03, 13:19
är du svetskunnig kan jag också rekomendera dej att bygga i hydral-rör. Såna som brukar ligga i skrotcontainrarna runt verkstäder där dom pysslar med hydralik. Lätt och starkt material. Skönt om pulkan är lätt om man ska släpa den längre sträckor. Är det dessutom pudersnö så är det också en fördel. Men tror på bananens ide om att göra den bred så att den inte tippar. :banana:

Ja, fördelen med aluplåten är nu att den blir som en pulka. Det går liksom på snön helt utan motstånd underifrån till skillnad frpn andra konstruktioner som sjunker ner i snön. Och som du säger desto bredare desto stabilare.

Varför jag tog durkalu var enbart för att det var det som fanns i "rätt" tjocklek, att det sedan är snyggt är en bonus. Att det samlar is och snö är inte ngn höjdare dock :)

ohlstedt
2006-12-13, 09:39
Hmmm vad ska man med ismetepulka till när man bor i mälaren, här får man tydligen bara he ett spö :wow1:

Enigma
2010-01-11, 14:17
blev lite sugen på denna konstruktionen när jag läste om den, men sidan funkar inte längre? Finns den kvar på någon annan plats? Eller har nån bilder kvar?

NJC
2010-01-12, 00:19
Tillverkade en "mini" ismetepulka nu i helgerna. Vill kunna packa in massa anna bröte i bagaget och så kanske man är 2 som har pulkor.....så en liten var ett av mina kriterier.

Köpte en "babypulka" för 96 kr på leksaksaffären (ingick rem - byt ut babyn mot beteshink), smällde dit 2 spöhållare x 3 rör för 99 kr/st. Satte slutligen in ett 110 mm rör för div vippor or hållare längst bak. Beteshinken passar bra. Borren bär jag ändå med skryllan.

Vi får se hur den fungerar, kan tänka mig att den kan bli lite ostabil om det är mycket snö. Något som jag får testa ut ....

frusnahjältar
2010-01-12, 08:42
du kan gå in på teamperax.blogspot.com om någon dag... Vi håller på att bygga en (Vad vi tror) kanonpulka! Vi fortsätter idag å sen ska jag bara hinna blogga om den.. :)

Esox-Lucius68
2010-01-12, 11:50
Så här ser min pulka ut, enkel funktionell och fångar fisk...
http://esoxhunting.blogspot.com/

Nordin
2010-01-19, 15:33
Så här ser min pulka ut, enkel funktionell och fångar fisk...
http://esoxhunting.blogspot.com/

Håller på att göra en likadan, fast med en murrar balja.
Får se hur det blir:fiska1:

Harry Coma
2010-01-19, 15:40
Jagar som fan efter en gammal snowracer.

Vet att jag dumpade min första blå/grå i grannens hästhage för 15-ish år sedan.
Och mycket riktigt, hittade ett gammalt sönderrostat skelett idag när jag kollade..
Skev och jävlig, inte mycket till grund..

Sneglar på sonens Gula, men det e la till att ta i..
Så nu blir det att hitta nån på blocket..

Murarbalja..?
Låg, lång och bred?

Annars har dom någon på Maxi, har jag sett, men dom kanske inte tål kyla..

MeanMachine
2010-01-19, 15:55
Har ett snowracer bygge jag är ruggigt nöjd med. Kolla mitt album.

Eino
2010-01-19, 16:50

Och mycket riktigt, hittade ett gammalt sönderrostat skelett idag när jag kollade..

Murarbalja..?
Låg, lång och bred?

:ordning:

Kolla Jula ,Rusta ,Biltema och liknande butiker ,behöver ju inte vara en Stiga snowracer
Jag skulle köpa medar till min gamla släde men konstaterade att det var billigare att köpa en snovracerkopia å ta medarna ifrån ,medarna är likadana
tog dock inte medarna utan byggde om den nya istället

http://www.jula.se/julakalken-med-fotbroms-131975

Biltema har en snökälke för 259:- troligen likadant chassie som stiga under plasten

Harry Coma
2010-01-19, 20:27
MeanMachine: MeanMachine.. ;)

Har några spöhållare över om du behöver.. :D

Eino: Tack, skall kolla på dom.

Hört att det är lite halvtaskig kvalitet på dom, men..
Är ju inte så att man ska åka i Ravinen med den, så det duger nog mer än väl..

MeanMachine
2010-01-19, 20:37
MeanMachine: MeanMachine.. ;)

Har några spöhållare över om du behöver.. :D

Haha. Det är faktiskt för att få plats med polarens utrustning också. Vi brukar ha med oss 6 spön var. Sen har jag en lös spöhållare för lod-spö, isösare, mm inne i lådan.

Harry Coma
2010-01-19, 21:04
Nice :)

Ja, det får bli nå't liknande, helt klart..
Ska bara hitta en vettig balja att skruva fast på den.
Men det e la bara att gå in i närmsta byggvaruhus så der man vad man ska ha..

Tack för alla bra tips och bilder.

Nordin
2010-01-20, 07:20

Murarbalja..?
Låg, lång och bred?

Köpte en 90 liters balja.Borde duga :sun:

Harry Coma
2010-01-20, 08:45
Låter bra, ska ut en sväng idag och kolla..
Är det ett vanligt byggvaruhus som gäller då, eller..?

Nordin
2010-01-20, 08:47
Låter bra, ska ut en sväng idag och kolla..
Är det ett vanligt byggvaruhus som gäller då, eller..?

Köpte min på järnhandeln. Men borde finnas lite överallt.
Fick betala ca 180 kr.

danzig
2010-01-20, 09:01
Biltema Murbruksbalja 90 l 86-882 89,90 kr

Harry Coma
2010-01-20, 09:33
Grymt, tack så mycket. :)

Harry Coma
2010-01-21, 15:30
Nu jävlars börjar det likna nåt..

Men snowracers går inte att få tag på någonstans, slut hos leverantör osv.
T.o.m. Julas och Biltemas är slut.. :ledsen:

Så det blir att hitta på blocket eller så kanske nån polare har en gammal häck liggandes..

Men rejäl lådda och lite annat smått och gott som ska smäckas på är fixat.
Hade varit gött att få ordning på't innan helgens planerade fiske.. :fiska1:

Spy
2010-01-22, 12:49
Nu jävlars börjar det likna nåt..

Men snowracers går inte att få tag på någonstans, slut hos leverantör osv.
T.o.m. Julas och Biltemas är slut.. :ledsen:

Så det blir att hitta på blocket eller så kanske nån polare har en gammal häck liggandes..

Men rejäl lådda och lite annat smått och gott som ska smäckas på är fixat.
Hade varit gött att få ordning på't innan helgens planerade fiske.. :fiska1:

Ett par gamla slalomskidor och några träklossar så är du "hemma"

18029

Team T
2010-01-24, 12:35
Underdimensionera inte. Det ska vara stor plats, många hållare samt vara stor och stabil så man kan sitta på den. Rätt gjort så behöver det inte vara särskilt tungt :)

http://1.bp.blogspot.com/_MEwINiyBdnM/S1g49fhhPfI/AAAAAAAAAEQ/_C9GWj-g0g4/s1600/honda2.jpg

http://2.bp.blogspot.com/_MEwINiyBdnM/S1g5FueJcHI/AAAAAAAAAEY/doon5rf5SLQ/s1600-h/honda1.jpg

Schlangen
2010-01-25, 11:40
Team T! Där snackar vi pulka! Men är inte den lite tung att dra :wink:

Taskmörten_
2010-02-02, 22:13
Nu är min också klar :http://www.geting.se/image.php/219199-P2020865.JPG (http://www.geting.se/viewimage.php?image=219199-P2020865.JPG)

... återstår bara o se hur bra den fungerar i praktiken :fiska2:

AhlqvistarN
2010-02-02, 22:17
Nu är min också klar :http://www.geting.se/image.php/219199-P2020865.JPG (http://www.geting.se/viewimage.php?image=219199-P2020865.JPG)

Den var fin, helt hemmagjord?

MeanMachine
2010-02-02, 22:23

Helsike vilket seriöst bygge! Snyggt! Ett tips bara om det är jäkligt kallt och du blir blöt om händerna, RÖR INTE CHASSIT! För då blir du nog tvungen att bära hem hela härligheten vare sig du vill eller ej. :oj:

Harry Coma
2010-02-02, 23:01
Den va grymt fin. :)

Min är snart klar, men med ytterligare 2 dm snö på det som redan låg, lär det väl dröja innan man kan testa den.. *sniff*

Taskmörten_
2010-02-03, 13:06
Japp, den är helt "hemmagjord" :) Ska ut o prova i helgen. Problemet är att det ligger en dryg halvmeter snö på isen.

AhlqvistarN
2010-02-03, 13:32
Japp, den är helt "hemmagjord" :) Ska ut o prova i helgen. Problemet är att det ligger en dryg halvmeter snö på isen.

Vad har du för mått på den? :) Höjd från medarna till lådans övre kant?

Taskmörten_
2010-02-03, 20:49
Vad har du för mått på den? :) Höjd från medarna till lådans övre kant?

Pulkan är 20cm hög och backen 30cm. Runt 45cm från mark högsta punkt.

Harry Coma
2010-12-06, 10:55
Bygger vidare på den jag startade förra året, snart klar nu..
27629
27630

Snowracerchassie, svetsade fast elfa hylljärn, skruvade på en fiskback, likaså Berkley spöhållare..

Hoppas på att få testa den till helgen. :)