handdator

Visa fullständig version : Jiggfiske efter Braxen

ljohan
2003-05-22, 19:25
Tänkte höra med er ifall det är ett känt fenomen att fiska med jigg efter Braxen.
Jag har lyckats få Braxen vid jiggfiske efter Aborre.
Kanske av ren tur då?

ljohan
2003-05-22, 20:58
Originally posted by Kiwi
stor?
Jag har fått vid två tillfällen.
De vägde väl 1kg och 2kg ungefär.

El Crapone
2003-05-22, 21:09
det är nog mest tur =)

ljohan
2003-05-22, 21:52
Originally posted by El Crapone
det är nog mest tur =)
hehe, ok.

Foppa
2003-05-22, 22:14
har hänt mig en massa! har säkert fått över 15 st braxar vid abborrjiggning...

Bergman
2003-05-22, 22:28
Lär väl bero på vad du har för jigg ... eller ? Vad har Braxen för naturlig föda m.m.

ljohan
2003-05-22, 23:34
Originally posted by Bergman
Lär väl bero på vad du har för jigg ... eller ? Vad har Braxen för naturlig föda m.m.
Vi ett av tillfällena hade jag en relativt liten enkelstjärtat jigg med neongul kropp och rött huvud.

KG?
2003-05-23, 00:04
Har också fått en antal korrekt krokade braxen vid abborrjiggning. Då har jag kört med röd tvåtums jigg. Braxen gillar mask och småkryp så den kanske tror att en långsamt fiskad jigg är något liknande.

ljohan
2003-05-23, 01:17
Originally posted by Cello
Har också fått en antal korrekt krokade braxen vid abborrjiggning. Då har jag kört med röd tvåtums jigg. Braxen gillar mask och småkryp så den kanske tror att en långsamt fiskad jigg är något liknande.

hehe. Mja, men jag körde med min vanliga stil. Veva in relativt snabbt och göra spinnstopp följt av hastiga ryck.

Quivertip
2003-05-23, 07:42
Nej det är faktiskt inte tur. Braxen äter till och med mindre fiskar. När Norsen leker så fångas det flera fina braxnar som nappar på bottemetad nors varje år i Sävelången i Väster Götland. Braxen är ibland allätare (nästan) Det fångas varje år många braxnar i Sverige på jigg eller spinnare alt. små wobbler. Nu är det inte sagt att det bara är att åka ut och trolla effter braxen utan man skall vara glad om man fångar en sådan firre på ett sådant ganska ovanlit sätt.
Skippa gärna jiggen om du skall fånga braxen och använd dig av flötmete med majs/maggot/mask/deg eller bottenmete istället.
Annars kommer du att bli frustrerad över hur många timmar du måste lägga ner på att lyckas med denna sagda bedrift. FÖR DET ÄR DET FAKTISKT.

rapala
2003-05-23, 07:45
Jag har tagit ett tiotal Braxar vid abborrefiske med jigg...avskyr Braxar...tror att man har en fetingborre, men icke..:nej:

ljohan
2003-05-23, 11:42
Originally posted by Quivertip
Nej det är faktiskt inte tur. Braxen äter till och med mindre fiskar. När Norsen leker så fångas det flera fina braxnar som nappar på bottemetad nors varje år i Sävelången i Väster Götland. Braxen är ibland allätare (nästan) Det fångas varje år många braxnar i Sverige på jigg eller spinnare alt. små wobbler. Nu är det inte sagt att det bara är att åka ut och trolla effter braxen utan man skall vara glad om man fångar en sådan firre på ett sådant ganska ovanlit sätt.
Skippa gärna jiggen om du skall fånga braxen och använd dig av flötmete med majs/maggot/mask/deg eller bottenmete istället.
Annars kommer du att bli frustrerad över hur många timmar du måste lägga ner på att lyckas med denna sagda bedrift. FÖR DET ÄR DET FAKTISKT.
hehe, men om man bestämmer sig för att åka ut och fiska aborre och braxen då? :)