Visa fullständig version : Vinterprojekt
Sitter och funderar på hur jag ska bygga om båten för trolling. Det jag vill ha är ramp med spöhållare och någonting att köra planerborden från. Antingen mast eller spröt som diskuterats här innan. Det sitter redan nu en ställning på taket. Kan man använda den till något.
Sedan vet jag inte om man behöver spöhållare på sidorna också. Eller blir dom bara ivägen?
Skickar med en bild så det är lättare att se. Tar tacksamt emot alla förslag.
Jag skulle bygga en båge på taket med spöhållare och rullarna till masten. Och sedan montera masten längst fram.
Kanske denna lösning vore ngt?
Borde fungera ypperligt på din båt
http://www.jiicee.com/targa2.jpg
Hälsningar Perx
Sitter och funderar på hur jag ska bygga om båten för trolling. Det jag vill ha är ramp med spöhållare och någonting att köra planerborden från. Antingen mast eller spröt som diskuterats här innan. Det sitter redan nu en ställning på taket. Kan man använda den till något.
Sedan vet jag inte om man behöver spöhållare på sidorna också. Eller blir dom bara ivägen?
Perx: Det ser ut att vara en väligt bra lösning. Jag har ju en lucka fram i båten så helst vill jag inte sätta en mast där. Så då skulle masten hamna vid lanternan istället, men det kanske blir för långt bak. Så den här lösningen med spröt är nog bättre för mig.
Jag kommer att få hjälp att sätta ihop det av en som kan svetsa rostfritt.
Hur sätter man fast rullarna? Räcker en skruv som fäste eller ska man sätta dit en pinne med svetsen?
Rullarna el hjulen till Planerboardlinan har ju färdiga fästen att köpa till. Bara att fästa runt rör tex.
Perx
Perx: Det ser ut att vara en väligt bra lösning. Jag har ju en lucka fram i båten så helst vill jag inte sätta en mast där. Så då skulle masten hamna vid lanternan istället, men det kanske blir för långt bak. Så den här lösningen med spröt är nog bättre för mig.
Jag kommer att få hjälp att sätta ihop det av en som kan svetsa rostfritt.
Hur sätter man fast rullarna? Räcker en skruv som fäste eller ska man sätta dit en pinne med svetsen?
perfekt båtmodell att bygga om för trolling. Har själv en ungefär likadan campingmodell som jag tycker är väldigt bra och fiska från för liten peng.
Vad gäller spöstället så bygger du enkelt på det med hjälp av hydralklammer på den befintliga relingen. Rullarna fäster du sedan lämpligen i gavlarna på det rör som kommer gå rakt över båten där hållarna fästs
några bilder på hur det ser ut i min båt. Lite fuskbygge är det allt, hade lite bråttom att få ihop det innan höstfisket, skall poleras upp i vinter!
vill också tipsa om rullarna till planerboardmasten. Dom jag använder är olssons rullar, är inte riktigt nöjd med dom, dom är väldigt klent byggda, dessutom dumt med linupptagningen bara längst ut, då linan ramlar av hela tiden man tar in pulkan, skär ner mellan brickorna och runt bulten, ja man blir vansinnig med en tl-pulka i andra änden som drar över 20 kg. Bättre att bygga egna. Ska också komma med en sån tråd snart, så håll till godo!
Jojon du har glömt linstyrningar framför spolarna tycker jag det ser ut som, sätt dit såna så funkar det utan problem kolla på en bigjon spole.
Har samma spolar som du funkar bra aldrig haft några problem med dem annat än med vingmuttrarna då kanske men det löste sej med kraftigare brickor.
Annan grej kan vara att placera planerspolarna i mitten (så har jag) då får du en rak linje till brytblocken i masten alt att vinkla spolarna mot blocken
Jojon du har glömt linstyrningar framför spolarna tycker jag det ser ut som, sätt dit såna så funkar det utan problem kolla på en bigjon spole.
Har samma spolar som du funkar bra aldrig haft några problem med dem annat än med vingmuttrarna då kanske men det löste sej med kraftigare brickor.
Annan grej kan vara att placera planerspolarna i mitten (så har jag) då får du en rak linje till brytblocken i masten alt att vinkla spolarna mot blocken
Linstyrningar finns där, men råkar ändå ut för problemet att linan vill "ramla av". Nä olssons rullar åker ut till förmån för ett par hemmagjorda där linupptagninen ligger djupare och eliminerar risken för att linan faller av från spolen och trasslar sej. Dessutom ska jag bygga dem så dom sväljer lite mer lina än dom nuvarande. Biltemas persiennlina bygger ju rätt bra, och kan va bra att få ut pulkorna +60m i bland
Linstyrningar finns där, men råkar ändå ut för problemet att linan vill "ramla av". Nä olssons rullar åker ut till förmån för ett par hemmagjorda där linupptagninen ligger djupare och eliminerar risken för att linan faller av från spolen och trasslar sej. Dessutom ska jag bygga dem så dom sväljer lite mer lina än dom nuvarande. Biltemas persiennlina bygger ju rätt bra, och kan va bra att få ut pulkorna +60m i bland
I helgen kan jag ta lite kort på mina rullar som en polare har byggt helt i rostfritt, man drar veven bakåt för att släppa ut och framåt för att bromsa/låsa. :) Dessutom en ganska stor vev så man orkar veva in lite lina.
I helgen kan jag ta lite kort på mina rullar som en polare har byggt helt i rostfritt, man drar veven bakåt för att släppa ut och framåt för att bromsa/låsa. :) Dessutom en ganska stor vev så man orkar veva in lite lina.
Den funktionen låter ju helt suverän joj. Samma för som för en manuell djuprigg då? Men hur fasen bygger man en sån? Måste va en ganska avancerad konstruktion. Bilder vore kanon!
OK lite förvånad bara då jag har 100m persiennlina på varje spole och kört 80 plus vid tillfälle, dessa är identiska med dina tycker det funkar bra bara de är vinklade rätt och har linstyrningar precis framför sen måste man naturligtvis undvika slack vid hemtagningen för då skiter det sej brukar dock inte vara något problem med tls
Instämmer låter riktigt bra fotar du har vi inget emot en bild på en av dem i delar! :)
OK lite förvånad bara då jag har 100m persiennlina på varje spole och kört 80 plus vid tillfälle, dessa är identiska med dina tycker det funkar bra bara de är vinklade rätt och har linstyrningar precis framför sen måste man naturligtvis undvika slack vid hemtagningen för då skiter det sej brukar dock inte vara något problem med tls
Möjligt att jag kört en grövre modell på linan än dej tamtam, tror inte jag får på mer än 60m men är inte säker. Dessutom är låsningen men vingmuttar och brickor inte heller ngn bra lösning i kombination med TLarna. Får dra efter mina med skiftnyckel för att dom inte ska dra ut. Brukar ibland linda linan ett varv runt linföraren då brukar dom sitta stenhårt. Har en Ide med en låsspak på insidan rullen istället, men då måste man upp på m10 ist för m8 som olssonsrullarna är dimensonerad efter. Ska bli intressant med Jojs bilder, Få se om det är upp till förväntan annars blir det en låsanordning från insidan till rullarna.
Instämmer låter riktigt bra fotar du har vi inget emot en bild på en av dem i delar! :)
Upp med detaljerade bilder Joj! Vi är flera här som är nyfiken på dina rullar! :sol:
Möjligt att jag kört en grövre modell på linan än dej tamtam, tror inte jag får på mer än 60m men är inte säker. Dessutom är låsningen men vingmuttar och brickor inte heller ngn bra lösning i kombination med TLarna. Får dra efter mina med skiftnyckel för att dom inte ska dra ut. Brukar ibland linda linan ett varv runt linföraren då brukar dom sitta stenhårt. Har en Ide med en låsspak på insidan rullen istället, men då måste man upp på m10 ist för m8 som olssonsrullarna är dimensonerad efter. Ska bli intressant med Jojs bilder, Få se om det är upp till förväntan annars blir det en låsanordning från insidan till rullarna.
Har du lagringar i dina? (runt m8 axeln) mina har inte detta men jag har noterat att Regal har sålt sådana som ser likadana ut, köpte mina av herr TL själv.
Själv blev jag tvungen att vända på den ena spolen så att när pulkan är ute och drar så vill vingmuttern alltid dra åt trycket runt spol axeln dvs på ena sidan går linan in på översidan av spolen på andra sida går den in på undersidan efter denna modifieringen samt en kraftigare bricka under vingmuttern har det fungerat perfekt med endast handåtdragning, mina linstyrningar sitter mycket nära spolen så linan har ingen chans att "hoppa av" har nog bara hänt en gång då styrmannen var lite påverkad av destillerade drycker! :cheers:
Annars är ett par Bigjon spolar ett alt. har ett par som väntar på installation i nya båten, köpta på favvosidan naturligtvis dessa har en kraftig broms som jag tycker borde funka bra, fin vingmutter oxå
team char
2006-11-27, 20:13
Det dära med att linnan hoppar av hela tiden är inte roligt när det är hög sjö. Själv har jag problem att ena rullen övervarvar när pulkorna ska ut. Om man inte är med så har man 40 varv lina på fel ställe.
Mina rullar är från Regal och är lagrade med en M10 axel. Och det är problem att få på mer än 60m 135lb dracon lina
Jag kommer tyvärr inte åt masten förrens på lördag men då ska det bli bildvisning!
Hade bara denna bilden i datorn.
Sportfiske_macke
2006-11-27, 21:41
Går det inte att sne sätta planer rullarna snett ut mot vattnet så att säga så dom står mer mot pulkan.
En ide :)
Oj nu bara ramlar det in bra tips. Tusen tack. En kanske dum fråga. Hur låser man hjulet om man inte har den där fiffiga som joj föreslår? Sitter det bara typ en vingmutter som man låser den med?
jojon80 & team char: Har ni båda masten längst fram i båten? Tycker det ser ut så på bilderna.
/Osmerus
Går det inte att sne sätta planer rullarna snett ut mot vattnet så att säga så dom står mer mot pulkan.
En ide :)
vet inte hur du menar men tanken med planerrullar är ju att dom skall tas in via masten, och masten sitter ju i aktern
Det dära med att linnan hoppar av hela tiden är inte roligt när det är hög sjö. Själv har jag problem att ena rullen övervarvar när pulkorna ska ut. Om man inte är med så har man 40 varv lina på fel ställe.
Mina rullar är från Regal och är lagrade med en M10 axel. Och det är problem att få på mer än 60m 135lb dracon lina
jepp, regalrullarna är kullagrad till skillnad från olssons rullar. Har också samma problem med att rullarna övervarvar, linan hoppar av och lägger sej en massa varv där den absolut inte skall vara, inge roligt med en tl som drar 20 kg i andra änden heller. Hemmagjorda rullar med ett rejält djupt spolhus skulle eliminera det här eländet
Oj nu bara ramlar det in bra tips. Tusen tack. En kanske dum fråga. Hur låser man hjulet om man inte har den där fiffiga som joj föreslår? Sitter det bara typ en vingmutter som man låser den med?
jojon80 & team char: Har ni båda masten längst fram i båten? Tycker det ser ut så på bilderna.
/Osmerus
Vanligast är att man helt enkelt låser rullen med en vingmutter och en rejäl bricka precis som du skriver. Har en ide på hur man kan låsa rullen från insidan ist som jag kommer att lägga ut bilder på inom kort, mycket bättre då har man utsidan helt fri, inget som är i vägen när man ska veva in
masten sätter man längst fram i båten, en del har den också på taket till ruffen, men i ditt fall med en htbåt är det bästa att sätta den fram. Eller "spröt" som diskuterats i en annan tråd. Verkar ju ändå som dom flesta faktiskt kör med frontmonterad mast och inte vill byta mot nåt annat. Myself included
Jag kommer tyvärr inte åt masten förrens på lördag men då ska det bli bildvisning!
Hade bara denna bilden i datorn.
skulle va jätteroligt att se hur det är gjort på din! Riktigt nyfiken på hur han har löst det din kluriga kompis, rädd för att det är en ganska avancerad konstruktion då en broms av den typ du nämner inte är ngt man snickrar ihop på en ef. Sprängskiss skulle sitta fint! :wink:
team char
2006-11-27, 22:46
/Osmerus
Jag har löst låsningen med ett spänband som jag drar genom rullen och runt ena spöhållaren.
Min mast sitter längst fram och är fällbar.
http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/images/1302-371237341-fram.jpg
Jojon lagringen låter inget vidare kan tänka mej att spolarna blir svårstoppade då mina har inga låser dem enbart med vingmuttrarna jag fick med av tl funkar med en kraftig bricka som inte böjer sej i centrum.
Har ett par Big jon liggande kraftig broms djupare lin utrymme verkar bra tycker jag.
Övervarva vid utsläpp??
Betyder antar jag att ni inte håller i handtaget för ett kontrollerat utsläpp?
Håller alltid i handtaget själv vid utsläpp annars blev det nog trassel så det räcker när tln rycker och sliter i vågorna!
Jojon lagringen låter inget vidare kan tänka mej att spolarna blir svårstoppade då mina har inga låser dem enbart med vingmuttrarna jag fick med av tl funkar med en kraftig bricka som inte böjer sej i centrum.
Har ett par Big jon liggande kraftig broms djupare lin utrymme verkar bra tycker jag.
Övervarva vid utsläpp??
Betyder antar jag att ni inte håller i handtaget för ett kontrollerat utsläpp?
Håller alltid i handtaget själv vid utsläpp annars blev det nog trassel så det räcker när tln rycker och sliter i vågorna!
big-john rullarna måste va bland de bästa man kan ha. Annars finns ju cannons rullar också som funkar enligt djupriggsprincipen, backa släpp ut, veva, ta hem. fast dom kostar runt tusenlappen styck i usa, så billig är dom inte.
http://www.captgarys.com/catalog/product_info.php/products_id/218
Mina rullar ser egentligen inte så avancerade ut, veven sitter på bulten som låser rullarna så när man börjar veva framåt så låser du ju rullen precis som med din vingmutter, sen när man drar handtaget bakåt så går den emot ett mothåll som är ganska fiffigt och då lossas ju bulten som handtaget sitter på lite och rullen släpper ut lina, bilderna kommer nog visa allting ganska bra tror jag.
big-john rullarna måste va bland de bästa man kan ha. Annars finns ju cannons rullar också som funkar enligt djupriggsprincipen, backa släpp ut, veva, ta hem. fast dom kostar runt tusenlappen styck i usa, så billig är dom inte.
http://www.captgarys.com/catalog/product_info.php/products_id/218
Jojon varning för dessa (cannon) har sett dom i verkligheten små skämtgrejor, plastkvaliteten är den vanliga......
Jojon varning för dessa (cannon) har sett dom i verkligheten små skämtgrejor, plastkvaliteten är den vanliga......
okej, nästan som jag anade. Nu när joj kommit med så bra bilder blir det till att kopiera hans fina bygge istället.