Visa fullständig version : Regnbågstrolling, hjälp tack
Jag kommer att spendera nästa helg i Otematata i Nya Zeeland. Sist jag var där (i februari i år) var det lugnt och torrflugfisket var fantastiskt.
Men det behöver det inte vara nästa helg. Det blåser ofta i NZ.
Om det blåser kommer vi att trolla regnbåge på sjön. Den arbetskamrat jag bor hos, kan mycket lite om fiske. Han fiskar några ggr om året. Men han är en artig värd, så vill jag ut och trolla, så gör vi det.
Men jag kan ingenting om trolling. Det närmaste jag har kommit är dragrodd efter gädda när jag var 12-13 år.
Så, fart, djup, bete, lina osv. ALLA trolling tips är hjärtligt välkomna.
Kan tillägga att trolling i nya zeeland är ett spö per person med fiskekort. Djupriggar och sidoparavaner används inte ens av de inbitna trollarna.
tvivlar på att ngn här har erfarenhet av trolling efter regnbåge i NZ. Möjligen flugfiske efter regnbåge i NZ. Mitt tips är att söka på engelska sidor i ämnet.
Frippefritt
2006-12-01, 16:27
Jag var i Kanada i somras och trollade regnbåge, jag köpte de lokala favoriterna och sög i mig de lokala fiskarnas tips. Där var det t.ex. små 2 cm wobblers (såg ut som små zaltar), och spinnare med pappaktig sked som gav fisk. Så fixa beten och tips på plats får bli mitt tips.
Jag var i Kanada i somras och trollade regnbåge, jag köpte de lokala favoriterna och sög i mig de lokala fiskarnas tips. Där var det t.ex. små 2 cm wobblers (såg ut som små zaltar), och spinnare med pappaktig sked som gav fisk. Så fixa beten och tips på plats får bli mitt tips.
En wobbler på 2cm? En bild på den tack:)
Alessandro
2006-12-01, 19:56
Kanske en pärlemo spinnare som används vid trolling efter röding på Vättern skulle funka? Du blir försöksfiskare helt enkelt...;)
Everflow
2006-12-01, 20:19
tror nog att du kan trolla efter dem på ungefär samma sätt som laxtrolling i tex vänern. Alltså samma typ av beten!.
rätt små wobblers helt enkelt.. eller varför inte en tomic.
I fryken får du regnbåge vad du än sätter på spöet., trashmasta har ju fått på salmo skinner tex, personligen har jag tagit båge på både westins jätte och shark deepdiver i fryken. vet att folk fått på cisco kid också... hah... bara kötta på beten och köra det:)
Hej du!
Jag har vid ett tillfället trollat efter öring/regnbåge i Nya Zeeland. Då hade vi djupriggar och helt "vanliga" trolling skedar. Har för mig att vi fiskade på 40-20m djup då vår guide följde botten med lodet. Detta var i Lake Tapoo, januari månad. Vi fick gott om fisk (7 st öringar på ett par timmars tur) på våra 4 spön (vi var 4 med i båten).
Är egentligen total novis på trolling och har bara trollat med fiskeguider...
Lycka till!
/Donsko
Strike pro mindre wobblers och liknande borde funka även små skedar i övrigt borde vattentempen/matförekomsten avgöra var du letar efter dem, de är kallvattensfiskar trots allt.
Ett av skälen till att vi använder planer boards och djupriggar här är att vi ofta har enorma vattenvidder att täcka, skulle inte tro att inlandet på NZ riktigt har nåt liknande faktiskt, därav skillnaden samt att allt vatten där är privatägt skulle jag tro.
Hej !
Det närmaste jag kommit är dragrodd efter gödisar i P&T vatten. I detta fall med endast 2,5 m djupt, så man behövde inte komma ner någonting. Dock kan man lätt justera det m hj a lite bly på linan.
Det som var mest effektivt de gånger vi varit ute var helt enkelt svarta eller mörka flugor (herregud, vad heter flugorna som skall imitera en liten fisk - hjärnsläpp). Alternativt så körde vi med små rappalavobbler, gärna knallorange :) .
Om det fungerar lika bra på vild båge är en helt annan sak...
Ha hur som helst en riktigt trevlig fiskesemester :fiska1:
/D
Jag gissar att du redan läst om hur jag tar mina regnbågar med ro. :)
Tack för tipsen!
Kanske borde förklara situationen lite mer. Jag kommer inte att vara på semester, utan åker på ett tjänsteärende till Christchurch på sydön, där vi har kontor. Jag landar på onsdag kväll och åker hem torsdagen veckan efter. Det innebär att jag får en helg där. Den helgen åker jag ner till Otematata med några Nya Zeelänska arbetskamrater.
Sist jag var där (feb i år) hade jag det grymaste flugfisket jag någonsin varit med om. Fiskade med torrfluga efter öring längs med kanterna på sjön. Öringen var mellan 1-2 kg, och kryssade längs med stränderna, i sökande efter mat. Det var en adrenalinfylld smygjakt, på ohyggligt skygg fisk. Jag har sällan uppleft ett sånt fantastiskt fiske i mitt 30 åriga liv...
Det vill jag naturligtvis gärna upprepa den här helgen också. Men, som sagt, det blåser ofta i NZ. Så om det blåser kommer vi nog trolla lite. Jag kan ingenting om trolling.
Djupriggar, eller guider är det inte tal om. Bygga om Waynes båt, eller vara så oartig att jag sticker ut med en guide istället för att vara med mina vänner, fungerar inte heller.
Sammanfattningsvis:
- Små vobbler, gärna färg glada.
- Sänk ner med päronsänke (stor och mycket djup sjö).
Känner fortfarande att jag har lite frågor. Glöm inte att jag i princip inte kan någonting om trolling....
Hur fort ska vi åka? Sick sack? Följa kanterna? Ut på de djupa delarna? Hur påverkar vindriktning? Förslag på olika taktiker? Osv...
Martin_G
2006-12-02, 22:56
Har också trollat efter båge i NZ. Och som ngn tidigare var inne på var det mest djuprigg på stora djup (det finns både stora, djupa och ödsliga sjöar i NZ Tamtam :)).
Vid ett tillfälle var jag ute med en guide som trollade med flugor, det funkade bra. Både ytligt och djupt. Annars var betet ofta tasmanian devil, verkade mycket poppis där.
/Martin
Har också trollat efter båge i NZ. Och som ngn tidigare var inne på var det mest djuprigg på stora djup (det finns både stora, djupa och ödsliga sjöar i NZ Tamtam :)).
Vid ett tillfälle var jag ute med en guide som trollade med flugor, det funkade bra. Både ytligt och djupt. Annars var betet ofta tasmanian devil, verkade mycket poppis där.
/Martin
Martin när vattnet är kallt borde de testa boards definitivt om det är som du säger stora djupa ödsliga sjöar gärna större rödaktiga flugor kanske bakom flutters, hängande i en tafs vanligt i USA för steelhead.
Giganticsalmon
2006-12-13, 19:51
En betesfisk i en krippled minnow som snurrar lååångsamt när man kör i 1,3knop funkar garanterat