handdator

Visa fullständig version : Hur mäter man djupen i en sjö från land ?

Bergman
2003-05-24, 13:14
Har funderat lite på hur man smidigast mäter djupet i en sjö från land och det enklaste sättet jag kommit på är nog med kastspö, glidflöte, ett löst flötesstopp modell snöre/lina samt en skaplig blyvikt.

På detta sätt kommer ju flötet att flytta flötesstoppet tills vikten ligger på botten. Borde ge tämligen exakta djupmätningar ...

Hur brukar ni göra för att kolla djupen där ni fiskar från land ?

rapala
2003-05-24, 17:33
Jag tar ett skeddrag eller annat sjunkande drag och räknar ner det, innan kollar jag hur mycket det sjunker varje sekund.
Portabelt ekolod kan ju annars vara fiffigt att ha :)

Emil H
2003-05-24, 19:07
Ta ett flöte med en tyngs under. Sen sätter du in djupet på det, sen kastar du ut. Om flötet lägger sig ner så är tyngden på bottnen.

Bergman
2003-05-24, 19:47
Lime, men det lär bli en himla massa kast isånnafall ... smidigare om flötesstoppet får göra jobbet. OM det fungerar som jag tänkt mig beövs ju bara ett kast per mätning.

Rapala, hur hade du tänkt mäta djupet mitt ute i sjön med ett portabelt lod ? GPS & lod kopplat till en bärbar dator på en radiostyrd båt ... ;)

Trolling
2003-05-24, 21:58
Humminbird har en kul lösning
trådlös givare till ekolodet
http://www.humminbird.com/default.asp?ID=2

KG?
2003-05-24, 22:16
Bergman; För att flötet ska orka flytta knuten så måste den vara så lös att den troligen flyttar sig när du vevar in. Men det är bara att pröva. Annars får du nog loda på vanligt vis.